Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Corsa B [X10XE] - Zna niskie napięcie obwodu sensora lambda [P0130]

30 Kwi 2013 16:31 9951 30
  • Poziom 23  
    Cześć.
    Chciałbym prosić o pomoc i wyrozumiałość.
    Na początku pojawił mi się błąd P0130 - sensor obecny. Za niskie napięcie obwody lambda.
    I faktycznie, napięcie na sondzie było cały czas w okolicach 0V, przy gazowaniu lub bez.
    Wymieniłem sondę na oryginał nowy Bosha. Było dobrze prze cały jeden dzień, a na następny po rozgrzaniu problem powrócił. Ten sam błąd. Dodatkowo, czego wcześniej nie zauważyłem spaliny śmierdzą jakby rozpuszczalnikiem do farby olejnej.

    Czy nowa sonda też już padła, co ją popsuło i i w jakim kierunku szukać źródła problemu.
  • Poziom 42  
    Te badania sondy starej i nowej robiłeś na rozgrzanym silniku?
    Jak wyglądają styki na wtyczce od strony ECU? przedzwoniłeś przewód od tej wtyczki do ECU?
    Trudno uwierzyć ,że nowa sonda padła po jednym dniu.
  • Poziom 23  
    Właśnie też się dziwię.
    Pomiar robiłem tak, że silnik rozgrzany, po dłuższej jeździe. Złącze sondy rozłączone i wpięty woltomierz. Na biegu jałowym napięcie bliskie 0V (jest ok 0,01V). Potem gazowanie nagłe. Prawie żadnej reakcji bo podczas gazowania dochodzi do 0,15V.
    Jak sobie sprawdzałem nową sondę to w takich warunkach było 0,7-0,8V
  • Poziom 42  
    Nie Stary , jak już voltomierzem , to na wpiętej wtyczce i sygnał na szarym , a drugi do masy. Ma chodzić od 0,2 do 0.8 V. Nie masz czym podglądnąć "live datę" sondy , to czym odczytałeś błąd?
  • Poziom 23  
    Właśnie nie, ponieważ sterownik "trzyma" napięcie 0,45V. Chyba że coś pomieszałem, ale każdy znany mi tester tak sprawdza i nawet książka tak opisuje
  • Poziom 42  
    Są różne szkoły RODZENIA , próbuj moją!
    Tym napięciem referencyjnym sterownika głowy sobie nie zawracaj.
    Pomyliłem we wcześniejszym poście - sygnał na CZARNYM , nie na szarym , skleroza.
  • Poziom 23  
    Ok sprawdzę. Ale rozumiem że silnik nagrzany, woltomierz pomiędzy czarny na sondzie i masę samochodu. Po gazowaniu sygnał ma się wahać w granicach jak pisałeś 0,2-0,8V. A na samym jałowym ile?
    A że jestem sceptykiem więc zapytam, a co jak się okaże że jest dobrze? Nie pisałem wcześniej ale styki wszystkie czyszczone. A co z tym zapachem, rozpuszczalnika, Wiem że to dziwnie brzmi, ale nie jest to taki typowy zapach spalin i benzyny.
  • Admin grupy Samochody
    A może na zapach pomoże zmiana stacji benzynowej?
  • Poziom 23  
    No właśnie też chciałem o to zapytać. Czy to możliwe że ten błąd powstał z powodu paliwa. Kiedyś w służbowym w firmie było tak, że kontrolka silnika świeciła po zatankowaniu. Ale wiadomo jak to służbowy, zużyło się paliwo i zalało od nowa i problem zniknął. Nie miałem skanera więc nie wiem co było w tamtym przypadku powodem świecenia kontrolki.
  • Poziom 24  
    Sonda generalnie mierzy zawartość tlenu w spalinach, czyli tankując liche paliwo jako pierwsza wychwyci zmianę ich składu.
  • Poziom 23  
    Ale czy złe paliwo może aż tak "zbić w dół" napięcie sondy. Paliwo zwykłe Shella zawsze leje.
    Sam nie wiem, sprawdzę to napięcie sondy jeszcze raz jak pisał emeryt2 i zatankuję Orlena. Ciekawe czy coś pomoże?
  • Poziom 42  
    Zapach znany DOBRYM mechaniorom świadczy o zbyt bogatej mieszance. kiedyś się gaźniki na nos regulowało... A do podglądu sondy tylko analogowy miernik albo oscyloskop. I ZAWSZE na podłączonej sondzie.
  • Poziom 24  
    Tyle, że niskie napięcie oznacza mieszankę ubogą.
  • Poziom 21  
    No to wypadało by zmierzyć ciśnienie paliwa na listwie,może regulator padł i wtryski leją zamiast rozpylać

    Don de Leon napisał:
    Tyle, że niskie napięcie oznacza mieszankę ubogą.


    Prawda ,ale napisał też że po wymianie sondy na nowa jeden dzień było dobrze.
  • Poziom 38  
    Przepływka poszła się ... ?? Jedź na analizator spalin (każda stacja diagnostyczna) i napisz nam, czy sonda widzi ubogo i jest ubogo, czy sonda widzi ubogo i komp leje ile wlezie i w rzeczywistości jest bogato.
  • Poziom 23  
    Przepływka była sprawdzana jakiś czas temu, ale okazało się że to czujnik położenia wału. Przerywał i gasł. Ale chodzi o to że została sprawdzona.
    Podłącze do Skanera i zobaczę jakie czasy otwarcia wtryskiwacza podaje ECU i napisze.
    Jeśli chodzi o napięcie na sondzie. Niskie oznacza ubogą mieszankę, OK ale napięcie jest dużo za niskie
  • Moderator Samochody
    slawek55 napisał:
    Przepływka była sprawdzana jakiś czas temu

    Tylko że jakiś czas temu jeździł normalnie(?), a one padają z dnia na dzień. Więc pomiarowi powietrza też się przyjrzyj.
  • Poziom 23  
    A jakbyś radził ją sprawdzić?
  • Moderator Samochody
    Rozgrzany, na wolnych powinien widzieć około 6 kg/h powietrza. Jakbyś miał woltomierzem sprawdzać to około 1,5 V na 5 pinie.
  • Poziom 38  
    No i pasuje, żeby pokazał przynajmniej 3,5V w pełnym obciążeniu. I równo 1V na włączonym zapłonie. Zobacz, czy jest tam ubogo, czy bogato w rzeczywistości, spaliny przy ubogiej też mają ostry zapach, więc uwierz analizatorowi.
  • Poziom 42  
    Sławek , masz teraz długi "week end " , to postaraj się sprawdzić chociaż to co Ci napisano , a później o perfumy będziemy się martwić. Gdyż takie gdybanie , a co będzie jak dobre , a jak będzie napięcie prawidłowe itd. nie przybliża do rozwiązania problemu.
    Pomiary , pomiary i jeszcze raz pomiary!
  • Poziom 23  
    A więc dzisiejsze pomiary wyglądają tak:
    Sonda na jałowym 0,2V po gazowaniu max 0,67V
    Przepływomierz na wolnych pokazywał właśnie 6kg powietrza.

    Ale co mnie niepokoi to Opel Tech pokazuje napięcie sensora O2 0mV, wczoraj było chyba 0,25mV. Styki czyszczone zarówno od złącza lambda jak i ECU.
    A czas wtrysku na wolnych obrotach to 6ms przy temp silnika około 80st. Jak zwiększę obroty do 3000 to pokazuje 3,7-4ms. Czy to nie za dużo?
  • Poziom 21  
    6ms na wolnych obrotach ,to za dużo,ecu z jakiegoś powodu wydłużyło czas wtrysku i to dość znacznie (widzi bardzo ubogą mieszankę) może dlatego że wskazania sondy lambda widzi minimalne.
    Ps .Napięcie sondy na wolnych powinno pływać od 0.2-0.9 V
    Jakim woltomierzem to mierzyłeś?jeśli multimetrem to jest za wolny i nie pokaże Ci szybkich zmian napięć
  • Poziom 23  
    Woltomierzem wpiąłem się do czarnego przewodu w sondzie a drugi do masy sondy.
    Na wolnych napięcie trzymało się cały czas na poziomie 0,2V dopiero po przygazowaniu skakało do 0,67V. Wiem że woltomierz jest za wolny, ale nie mam jak tego sprawdzić oscyloskopem. Zastanawia mnie jeszcze coś. Dlaczego w danych odczytywanych z ECU skanerem napięcie sensora O2 było 0V?
    A jakie czasy wtrysku powinny być?
    Te 6ms czasu wtrysku były też jak silnik został uruchomiony i jak ssanie puściło tzn, spadły obroty do 900. Wiesz pewnie o którym momencie mówię bo jest charakterystyczny. Pracował tak chwilę i zobaczyłem ile wynosi ten czas. A reszta jak poprzednio. Przecież ECU jak jest jeszcze dość zimny nie bierze pod uwagę sondy. Więc dlaczego tak dużą dawkę daje paliwa?

    Czy możesz mi powiedzieć co jeszcze sprawdzić, i ile powinny wynosić te wartości?
  • Moderator Samochody
    slawek55 napisał:
    A jakie czasy wtrysku powinny być?

    Nawet o połowę krótsze.
    slawek55 napisał:
    Więc dlaczego tak dużą dawkę daje paliwa?

    Bo takie sobie korekty dobrał, i to prawdopodobnie już maksymalnie na plus.

    Zbadaj co tam naprawdę z wydechu leci, to będzie wiadomo gdzie dalej szukać.
  • Poziom 21  
    slawek55 napisał:
    Przecież ECU jak jest jeszcze dość zimny nie bierze pod uwagę sondy.

    Właśnie po to są sondy z grzałką aby w jak najkrótszym czasie sonda osiągnęła odpowiednią temperaturę i poprawnie odczytywała skład spalin.
  • Poziom 23  
    Zapomniałem zapytać. Jest coś takiego jak mapa ucząca O2 (chyba nie pomyliłem nazwy). Może należy ją zresetować? Nie wiem czy odłączenie akumulatora nie resetuje jej bo miałem odłączony akumulator na noc.

    PS. Na youtubie znalazłem film na którym jest corsa 1,0 12V jak moja i tam na filmie na wolnych obrotach widać czas wtrysku 6,7msm czyli coś jak u mnie.
    I jeszcze coś tam podpatrzyłem. Tam jest pokazane że wartość napięcia z sondy jest cały czas pokazywana niezależnie od temp. silnika, a u mnie cały czas 0V (pomimo że woltomierzem jakieś napięcie jednak jest)
  • Poziom 21  
    slawek55 napisał:
    Zapomniałem zapytać. Jest coś takiego jak mapa ucząca O2 (chyba nie pomyliłem nazwy). Może należy ją zresetować? Nie wiem czy odłączenie akumulatora nie resetuje jej bo miałem odłączony akumulator na noc.

    PS. Na youtubie znalazłem film na którym jest corsa 1,0 12V jak moja i tam na filmie na wolnych obrotach widać czas wtrysku 6,7msm czyli coś jak u mnie.
    Tam jest pokazane że wartość napięcia z sondy jest cały czas pokazywana niezależnie od temp. silnika

    Bo pisałem Ci wcześniej że po tio jest grzałka w sondzie i sonda działa już po minucie bo ma odpowiednia temperaturę

    Powinno sie zresetować tę mapę O2 ,Jeśli masz taką opcję z swoim skanerze to zresetuj.Co do odpięcia aku to wydaje mi się ze tez powinno ale nie jestem tego pewien.

    6,7 ms to dużo za dużo, specyfikacja podaje w tym silniku 3.7ms.
    Też mam corsę z tym silnikiem (znaczy syn ma )i u niego czas jest 4.3 ms na rozgrzanym,i mieszanka jest za bogata i lambda wynosi 0.90 i spaliny tez śmierdzą.
  • Poziom 23  
    Nie wiem skąd można taką specyfikację zdobyć, ale jakbyś miał to byłbym wdzięczny za takie informacje jak właśnie czasy wtrysku dla różnych warunków pracy (zimny, ciepły, obroty) oraz wartość z przepływki, ilość powietrza, napięcie dla różnych prędkości obrotowej silnika.

    Czy regulator ciśnienia paliwa może mieć wpływ na czas wtrysku?
    I co myślisz o tym że skaner pokazuje 0mV na O2 pomimo że po odpięciu wtyczki sondy mam jednak napięcie referencyjne ok. 450mV