Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

krajalnica Zelmer 293 prośba o diagnostykę uszkodzenia

osaosa 30 Apr 2013 18:34 4695 6
  • #1
    osaosa
    Level 10  
    Witam. Prosze o pomoc w diagnostyce uszkodzenia . Nie działa mi silnik w krajalnicy Zelmer 293 ; silnik o mocy 100W. Prąd jest do przełącznika, jest i na komutatorze (sprawdzane próbnikiem neononowym). Jak włączę przełącznik to próbnik neon gaśnie. Jak zewrę styki poza przełącznikiem -to jest tylko lekka iskra w miejscu połączenia styków. Silnik "nie odzywa sie" w ogóle. Nie widac uszkodzeń mechanicznych silnika.Obudowa w środku czarnym pyłem jest pokryta ale nie jakos nadmiernie - jest szara , obkurzona lekko. Czy wadliwy moze być kondensator? kondensator ma parametry 0,1 uF +/- 20% 2x2,5 nF. Co sprawdzić jeszcze? Jest tam jakby jakiś czujnik wysunięty (czujnik ten to rurka szklana ok. 4 cm długa , fi ok. 4 mm i jakies styki w środku rurki ; przy rurce jest wpięty element elektronicznym niewielki o wymiarach 15x6 mm (na elemencie tym napis 47 nM 400V-) . Co to za czujnik ? Ola
    a co do innego sprzetu - opiekacz krups typ 120 -800W - toster - na jakiej zasadzie czujnik działa czasu opiekania - jak się to naprawia? Piecze teraz ale nie wyłącza sam.- efekt - trzeba czesto reanimiwac grzanki tarką.
  • #2
    tom71
    Level 19  
    Neonówka prawdy ci nie powie. Potrzebny jest miernik. Najprostszy sposób - ominąć kondensator. A szczotki dobrze dolegają, nie są zużyte?
  • Helpful post
    #3
    Arkadius2000
    Level 10  
    Ta szklana rurka to kontaktron, wykrywa on czy na krajalnicy jest suwadło.

    Po prosty w suwadle jest magnes, który zwiera styki w kontaktronie, jeśli zdejmiemy z krajalnicy suwadło np do umycia to nóż krajalnicy jest niebezpiecznie na wierzchu i maszynki nie włączymy.

    Jest to zabezpieczenie przed utratą palców (dla roztargnionych)
  • #4
    osaosa
    Level 10  
    tom71 wrote:
    Neonówka prawdy ci nie powie. Potrzebny jest miernik. Najprostszy sposób - ominąć kondensator. A szczotki dobrze dolegają, nie są zużyte?

    szczotki mają jeszcze po ok. 15 mm.
  • #5
    zuzil
    Level 12  
    Sprawdź przejście prze szczotki, czy silnik obraca się swotodnie? z silnika wycodzą 2 kable pierwszy idzie na kabel drugi na kontraktron i przełącznik omiń kontaktron i przełącznik podenij się od razu pod silnik jeśli nie ruszy przejście jet przez szczotki oraz łożyska nie są zatartę to cuda nie widy, nie wiem czy w tym silniku jest ale na uzwojeniu stojana zelmer cęsto stsuję zabezpieczenie widoczne pod pierwszą warstą izolacji lub wiśnięte między uzwojnie a karkas. Jednynie jeśli inne zabiegi nic nie dadzą zewrzyj i jego na którko.Jest jszcze inna Przyczyna która z głowy mi wypadła, jeśli wirnik jest spalony w części i silnik sięnie kręci w ogóle podłącz do prądu i powoli obracaj wirnikiem jeśli ruszy i zacznie falować na obrotch jednocześnie zurzycie prądu wskakuje powyrzej normy wirnik jest spalowy ale amperomierze raczej nie posiadasz:P
    I tak powinieneś to wtedy usłyszeć.
    Widoczne są objawy spalenia, zurzycia komutatora? któreś wysinki są niebieskie i postrzępione? komutator jest nierówny?
    Stojan nie jest nad palony? Przejście przez cewki stojana jest?
  • #6
    kortyleski
    Level 43  
    Olu masz miernik? Albo znajomego elektronika?
  • #7
    osaosa
    Level 10  
    Dziękuję za wpisy. Pomogło to co napisał Arkadius2000. Kontaktron - tak to się nazywa podobno - blokował mi rozruch . Po przyłożeniu osłony silnik ruszył. Obejście tego czyjnika też by mi pozwoliło odpalić silnik. Szukałam w necie przed wpisem postu hasła czujnik krajalnicy - ale nie uzyskałem linka do kontaktronu. Kto początkujący - warto "wrzucić" w google kontaktron (ciekawe fotki z różnych zastosowań).