Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW POLO 1.4 16V- dławi się

pawel2296 30 Apr 2013 21:03 29865 24
  • #1
    pawel2296
    Level 10  
    Witam was wszystkich Panowie i proszę o pomoc.
    Już po prostu nie wytrzymuje psychicznie. Wpakowałem w naprawę tego samochodu ponad 2000 zł w ciągu 3 dni. No więc tak: miałem do roboty przy samochodzie wymianę oleju, przednie zawieszenie, wymiana pompy wody, wymiana rozrządu i takie drobnostki. Zawiozłem samochód do mechanika, u którego zawsze korzystam z usług.Po dwóch dniach zadzwonił do mnie że samochód jest gotowy. Zapłaciłem 1300zł za naprawę. Na drugi dzień gdy jechałem do pracy pod niedużą górkę samochód zaczął zamulać, dławić się. Gdy już ledwo wyjechałem samochód zaczął chodzić dobrze nawet pod górkę, ale potem znowu to samo. Zadzwoniłem do mechanika, powiedział abym przyjechał to zobaczy. Więc przyjechałem, podłączył samochód pod komputer i wykryło mu że jest uszkodzona przepustnica. Oczywiście wymieniłem bo co miałem zrobić, koszt-860zł. Przejechałem się z mechanikiem, wszystko było ok. Dodam jeszcze iż zaświeciły mi się dwie kontrolki- jedna to spaliny, a druga to EPC. Mechanik oczywiście wykasował te błędy i przestały świecić. Gdy wyjechałem od mechanika za jakieś 300m zaświeciły się obie kontrolki, ale auto chodziło bez zarzutu. Po przejechaniu ok 15km znów zaczął dławić się, zaczął tak szarpać na wolny obrotach. I w dodatku lampka od spalin która świeciła zaczęła teraz mrógać. Nie podoba mi się również dźwięk silnika, jest trochę za głośny. Moje przypuszczenia to takie iż może podczas zmiany rozrządu żle został on ustawiony i może dlatego tak się dzieje. Przypuszczałem również iż może sprzęgło się ślizga, ale nie bo sprawdzałem poślizg i nie ma. A jeśli chodzi o spaliny to może sonda lambda jest uszkodzona, bo przy niej występuje ten czujnik, tak?
    I co o tym wszystkim myślicie, macie jakieś pomysły co może być przyczyną?
    Dziękuję z góry za wszystkie odpowiedzi.
    Pozdrawiam
  • #2
    Lazer
    Level 23  
    Niech twój mechanior sprawdzi dobrze jak ustawił rozrząd bo daleko to ty nim nie zajedziesz... na 100% przestawiony o 1 ząbek.....
  • #3
    pawel2296
    Level 10  
    Dzięki za odpowiedź, a skąd taka pewność? W takim razie dlaczego na komputerze wykazało mu że jest uszkodzona przepustnica?
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pawel2296 wrote:
    W takim razie dlaczego na komputerze wykazało mu że jest uszkodzona przepustnica?

    To się tego mechanika już zapytaj.
  • #5
    Lazer
    Level 23  
    A co ma ci się popsuć w przepustnicy ? Może być zawalona syfem ale to dało by ci inny objaw. Nierówna praca silnika podczas hamowania i pływanie obrotów przy szybkim zejściu np z 2000 do 900 jak wrzucisz na LUZ podczas jazdy albo wciśniesz sprzęgło bez dodawania gazu. Normalnie powinny się od razu ustabilizować a jak by była zawalona to spadły by do 500 co dało by objaw przydławienia ale lekkie dotknięcie gazu by problem ustabilizowało. Mam POLO ale 1.4MPi 8V AEX (w moim posiadaniu 6 lat jako drugi właściciel i nakręcone 372430 km z czego przy 97000km założone LPG). Jedyna poważna usterka to rozpadnięcie się układu różnicowego skrzyni ale kupiłem nową i dalej jeździ a o blacharce nie wspomnę i też mi mechanior źle ustawił rozrząd i objawy były podobne. W porę się zorientowałem i pojechałem na poprawkę. Poprawił i działa normalnie. Nie życzę ci aby tłok spotkał się z zaworami bo będziesz miał po kieszeni zdrowo.... Niby 8V jest silnikiem bezkolizyjnym ale to tylko teoria bo w praktyce jest inaczej a w 16V o bezkolizyjności zapomnij.... strzeli i masz pozamiatane...

    Co do przepustnicy.... problemu z wyjęciem i oczyszczenie jej czyściwem w sprayu na bazie nafty nie stanowi problemu. Adaptację możesz sobie zrobić sam podpinając pod kompa albo jak nie wiesz jak to składasz i zrobi się sama za jakieś 50-100 km jak nie jest uparta.

    Na dole strony masz zdjęcia co może się stać po źle ustawionym rozrządzie...
    KLIK KLIK
  • #7
    pawel2296
    Level 10  
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. A czy moglibyście mi wyjaśnić parę spraw bo nie ukrywam że interesuję się mechaniką. Więc nie było potrzeby wymiany przepustnicy, tak? Jak przeczytałem wystarczy ją raz na jakiś czas wyczyścić. A czy są takie sytuacje że trzeba ją wymienić? Czyli najczęstszym objawem złego ustawienia rozrządu jest to dławienie silnika? A jaki jest tego skutek? Ze np. podczas końca cyklu pracy któryś z zaworów zbyt wcześnie się otwiera? I może dojść do kolizji, bo gdy tłok jest w GMP to zawory powinny być zamknięte. Dobrze rozumiem? A co z głośną pracą silnika, to też wina rozrządu? I jeszcze pytanie odnośnie kontrolek, to też jest związane z rozrządem? Zawsze jak jestem u mechanika to mówię zeby to wykasował i 10 minut jest ok a później znów świecą. Dodam że przed robieniem rozrządu też świeciły ale tylko spaliny, a teraz dodatkowo EPC a spaliny zaczęły mrógać i to mnie już zaniepokoiło. Może to być wina sondy lambda, czy może jakieś błędy w sterowniku?
  • #8
    Lazer
    Level 23  
    tzok żaden z "dziurą" w tłoku to fakt ... Ja mam płaski tłok z lekkim zagłębieniem i wyfrezowanymi zagłębieniami na zawory po 2 na tłok ... Widziałem je przy wymianie uszczelki... tyle w praktyce... Polo według VIN wyprodukowany in SPAIN. Nie wiem co zmieniał lub nie poprzedni właściciel. Fura śmiga więc mnie to ryba co jest wsadzone...

    pawel2296
    Nie musisz wymieniać przepustnicy wystarczy przeczyścić wsadzić i dokonać adaptacji. Sporadycznie pada elektronika przepustnicy.
    W GMP mają być zamknięte. Sondy Lambda nie są drogie i możesz wymienić dla świętego spokoju... Nierównomierna praca to głośna praca silnika. To tak jak byś na silniczku założył śmigło z obłamanym kawałkiem łopatki i liczył że nie będzie wpadało w wibracje....
    EPC może wskazywać uszkodzony czujnik stopu, przepaloną żarówkę lub co bardziej pewne w tym przypadku to czujnik na króćcu wodnym czyli wysoka temperatura cieczy chłodzącej (wodą ci go zalał po wymianie pompy ???)
    Podłącz VAGa i zobacz konkretnie jakie ci błędy wyskakują bo tak to można szukać igły w stogu siana....

    Mechanik, który potrafi tylko kasować błędy w ECU to żaden mechanik, najpierw niech skasuje ten który sam zrobił. Poprawnie ustawi rozrząd... reszta usterek powinna sama się wyeliminować...
  • #9
    pawel2296
    Level 10  
    No ale jak już dałem prawie 900zł za nową przepustnicę i jest wymieniona to już trudno. Czasu nie cofnę. Szkoda że wcześniej nie napisałem na tym forum:) Jeśli chodzi o EPC to czujnik stopu i wszystkie żarówki tylnie były wymieniane, także to raczej odpada. No właśnie dobrze że poruszyłeś temat pompy. . . Zalana jest oczywiście płynem chłodzącym, ale wystarczy parę km przejechać i zaczyna się włanczać wentylator. Też mnie to niepokoi bo wczęsniej się tak nie działo. Nawet w garażu go tylko przegazowałem, wyciągnąłem kluczyki ze stacyjki i włączył się wentylator. Ten mechanik mówił że wentylator włancza się przy 90km/h. Więc też nie wiem co się dzieje. . . Jakieś pomysły co to może być? To wszystko jest powiązane z rozrządem? Ale przecież na wałku rozrządu jest hallotronowy czujnik położenia wałka, więc jeśli by się znajdował w niewłaściwej pozycji to wysłał by jakiś błąd?
  • #10
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pawel2296 wrote:
    Ten mechanik mówił że wentylator włancza się przy 90km/h.
    Albo źle usłyszałeś i mówił o 90 stopniach Celsjusza, albo natychmiast zmieniaj mechanika. Tak czy inaczej, rozrząd masz pewnie do poprawki i to radziłbym zrobić szybko. Stad też pewnie nadmierne grzanie się silnika i reszta objawów, które opisujesz.
  • #11
    Lazer
    Level 23  
    Quote:
    Czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Do pomiaru cieczy używa się termistora. Wraz ze zmianą temperatury cieczy zmianie ulega jego rezystancja, której wartość jest przekazywana do ECU. Dane te są analizowane i na ich podstawie ustalany jest czas wtrysku wynoszący od 1 do 6 ms. Przy niskiej temperaturze silnika następuje wydłużenie czasu wtrysku w celu wzbogacenia mieszanki. Sygnał ten jest także wykorzystywany do korygowania kąta wyprzedzenia zapłonu, wzbogacania mieszanki przy powtórnym uruchomieniu silnika, wzbogacania mieszanki przy przyspieszaniu, odcinania dopływu paliwa przy hamowaniu silnikiem, ustawienia przepustnicy przy uruchamianiu silnika. W razie uszkodzenia czujnika ECU przyjmuje stałą wartość temperatury równą 90 st C. Do uruchomienia zimnego silnika wykorzystywany jest odczyt z czujnika temperatury zasysanego powietrza.


    Co ci po halotronie jak mechanika zwalona ? ECU próbuje na siłę ustabilizować obroty ale tego nie zrobi bo ci nie przestawi paska rozrządu a jak już to zrobi o kolejne kilka zębów to rozwali ci pół silnika, tłoki trzasną w zawory i będziesz miał do wymiany tłoki, zawory i oba wałki rozrządu jak jeszcze głowica to wytrzyma....
    Zamieść błędy z VAGa...
  • #12
    pawel2296
    Level 10  
    No niestety ale nie posiadam VAGa, za drogi sprzęt. Ten mechanik wyjechał teraz na długi weekend, więc muszę jakoś poczekać do poniedziałku.Dzięki wam wszystkim za odpowiedzi. A jeśli chodzi o sondę lambda to u mnie jest palcowa planarna czy jakaś inna. I wymienić je obie czy tylko jedną?
  • #13
    tzok
    Moderator of Cars
    Przepustnica się w tym silniku uszkadza - przeciera się ścieżka potencjometru czujnika położenia przepustnicy i niestety jest to element niewymienny.
  • #14
    Lazer
    Level 23  
    tzok a kto ci tak powiedział że jest niewymienny ??
    pawel2296 kabelek, którym to zrobisz na alledrogo kosztuje 35zł a oprogramowanie w sieci dostępne i darmowe i płatne...
  • #15
    pawel2296
    Level 10  
    No tak ale nie mam też laptopa a takim zwykłym stacjonarnym kompem tego nie zrobię. A jeszcze jedno mnie zastanawia, dlaczego ten samochód chwilę jeździ dobrze, potem go muli i już tak cały czas. Gdy zgaszę auto, postoi kilka minut to znów jeździ normalnie i potem znów go muli. Mógłby mi ktoś opisać co tam się dzieje w tym silniku bo bardzo mnie to ciekawi?
  • #16
    tzok
    Moderator of Cars
    W 1.4 AEX (8V MPI) rozbierałem ten korpus i nijak nie widziałem możliwości wymiany tego potencjometru, jeśli w 16V jest inaczej to przepraszam... ale tak do końca to nie wiadomo o jakim silniku tu mowa, zasugerowałem się tym AEX, to nie autor tematu o nim pisał.

    VW POLO 1.4 16V- dławi się VW POLO 1.4 16V- dławi się
  • #17
    Lazer
    Level 23  
    a o której mowa bo jest ich kilka...
    408-237-130-003Z
    408-238-321-006Z
    są też inne montowane w silnikach 1.4i 8v i 16v...
  • #18
    pawel2296
    Level 10  
    Odpowie ktoś na moje pytanie w poprzednim poście? Jak dobrze rozumiem ten termistor w przepustnicy jest po to aby po wciśnięciu pedału gazu uchylał odpowiednio klapkę, tak? A po co jest silnik krokowy, bo z tego co wiem to powoduje on przesunięcie jakiegoś mechanizmu o określony kąt, np wycieraczki. Słyszałem jeszcze o nastawniku przepustnicy i czujniku położenia ale do czego one są to już nie mam pojęcia.
  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie żaden termistor tylko potencjometr, podaj kod silnika to będzie wiadomo jaka tam w ogóle jest przepustnica. Ta przepustnica której dałem zdjęcie jest sterowana linką, a potencjometr w niej służy do przekazania informacji o wciśnięciu pedału przyspieszenia / kącie otwarcia przepustnicy do ECU aby to mogło ustalić odpowiednią dawkę paliwa (w korelacji z sygnałem MAP/MAF i obrotami silnika). W przepustnicy którą pokazałem nie ma silnika krokowego ani dodatkowej przepustnicy wolnych obrotów, wszystko jest realizowane na przepustnicy głównej, której punkt spoczynkowy jest regulowany przez ECU przy pomocy serwomechanizmu - daje to charakterystyczny zmienny skok jałowy pedału przyspieszenia - zmienia się w zależności od temperatury silnika.
    pawel2296 wrote:
    Ale przecież na wałku rozrządu jest hallotronowy czujnik położenia wałka, więc jeśli by się znajdował w niewłaściwej pozycji to wysłał by jakiś błąd?
    No i świecąca kontrolka EPC właśnie sygnalizuje taki błąd.
    pawel2296 wrote:
    wystarczy parę km przejechać i zaczyna się włanczać wentylator. Też mnie to niepokoi bo wczęsniej się tak nie działo. Nawet w garażu go tylko przegazowałem, wyciągnąłem kluczyki ze stacyjki i włączył się wentylator.
    Co wskazuje albo na uszkodzony czujnik temperatury albo rzeczywiście na przegrzewanie się silnika, np. na skutek zapowietrzenia układu chłodzenia, które z kolei może być spowodowane przepaleniem się uszczelki pod głowicą. Jeśli ECU nie widzi (przerwany obwód czujnika) lub co gorsza widzi nieprawdziwą temperaturę silnika to nie będzie w stanie dobrać właściwego składu mieszanki, co z kolei może powodować zalewanie silnika paliwem lub szybkie jego przegrzewanie.
  • #20
    pawel2296
    Level 10  
    tzok dzięki wielki za opisanie tej przepustnicy. Teraz już mi się wszystko rozjaśniło.Ale z tą kontrolką to już mam mentlik w głowie. Lazer pisał że może to oznaczać uszkodzony czujnik stopu, spalone żarówki, uszkodzony czujnik temp cieczy chłodzącej na króćcu, a teraz jeszcze czujnik położenia. Więc ta kontrolka jest odpowiedzialna za większość uszkodzeń? Albo mi się wydaje ale czy przypadkiem w pobliżu kanału cieczy chłodzącej w głowicy też jest czujnik cieczy chłodzącej, czy to jest ten cały króciec? Chyba że się mylę. A to przegrzewanie się silnika nie jest powiązane z rozrządem. To jest osobna nieprawidłowość pracy?
    Pisząc nr silnika nie masz na myśli nr-u VIN, tak? Nr silnika jest nabity gdzieś na silniku czy na nadwoziu?
  • #21
    tzok
    Moderator of Cars
    Kod silnika (3 litery) masz na naklejce z kodami wyposażenia - jedna jest na podłodze bagażnika, druga w książce serwisowej.

    Kontrolka EPC sygnalizuje brak sygnału z któregoś z czujników. To coś takiego jak Check Engine ale VW rozdzieliło tą kontrolkę na dwie: Check Engine sygnalizuje problemy związane z kontrolą emisji spalin, natomiast EPC z instalacją elektryczną. Tak dokładniej to EPC - Electronic Power Control sygnalizuje problemy związane z systemem elektronicznego sterowania mocą... obecność tej kontrolki sugeruje też, że masz elektroniczną przepustnicę ("drive by wire"). Która to generacja/rocznik POLO?
  • #22
    pawel2296
    Level 10  
    Nr silnika który znalazłem w książce serwisowej to : BBY 182315
    Jest to 2002 rocznik tzw. okularnik wersja bodajże IV. A w tym samochodzie nie ma tak że jeżeli któryś czujnik położenia zasygnalizuje błąd do ECU to samochód najpierw przechodzi na tryb awaryjny a później gaśnie, aby nie uszkodzić silnika? A powiesz mi jeszcze do czego służy nastawnik przepustnicy- reguluje obroty na biegu jałowym? I czujnik położenia przepustnicy? I możesz opisać co się dzieje w tym silniku że tak go dławi jeśli to wina rozrządu?Dlaczego ten samochód chwilę jeździ dobrze, potem go muli i już tak cały czas. Gdy zgaszę auto, postoi kilka minut to znów jeździ normalnie i potem znów go muli. Mógłbyś mi opisać co tam się dzieje w tym silniku bo bardzo mnie to ciekawi?
  • Helpful post
    #23
    tzok
    Moderator of Cars
    Skoro silnik BBY to jest tam elektroniczna przepustnica, bez linki. Przy pedale przyspieszenia jest tylko potencjometr, sygnał z tego potencjometru idzie do ECU i ono steruje serwomechanizmem w przepustnicy otwierając ją lub zamykając o zadany kąt. Serwomechanizm to silnik prądu stałego z przekładnią i enkoderem, najczęściej potencjometrem, dającym informację zwrotną o kącie obrotu jego osi dzięki czemu możliwe jest ustawienie jej w ściśle określonej pozycji. Jeśli potencjometr enkodera jest w jakimś miejscu uszkodzony to po zejściu na tę pozycję sterownik traci odczyt pozycji. Problem w tym, że wymieniłeś przepustnicę a wraz z nią jej nastawnik (serwomechanizm). Tak na marginesie to w tej chwili na znanym portalu aukcyjnym jest taka przepustnica za całe 149zł (pochodzi ze Skody Fabii 1.4 16V BBY), a jej wymiana to 10 min roboty...

    Czujniki nie sygnalizują błędu do ECU, to ECU stwierdza nieprawidłowość na podstawie sygnałów z czujników i zależności między nimi, ew. na podstawie braku sygnału z jakiegoś czujnika. Dlatego samo odczytanie błędu to za mało, często trzeba patrzyć też na bloki pomiarowe, żeby ustalić prawdziwą przyczynę zgłoszenia błędu.

    W przypadku przepustnicy typu "drive by wire" nastawnik przepustnicy (serwomechanizm) ustawia przepustnicę w żądanym położeniu, oprócz tego realizuje też regulację wolnych obrotów. Czujnik położenia przepustnicy jest integralną częścią tego mechanizmu. Ty masz dodatkowo jeszcze czujnik pedału przyspieszenia.

    Sterownik silnika przez jakiś czas po uruchomieniu utrzymuje nieco podwyższone obroty, tak na marginesie to silniki VW mają bardzo rozbudowany algorytm sterownia "ssaniem" (fast idle) sprawiający spore kłopoty wielu sterownikom LPG. Bez diagnostyki komputerowej to jest wróżenie z fusów. Może być rozrząd, mogą być wypalone zawory lub uszczelka pod głowicą.
  • #24
    pawel2296
    Level 10  
    No nic w takim razie będę musiał pojechać do mechanika w poniedziałek i wszystko się wyjaśni mam nadzieję.
  • #25
    krisu007
    Level 12  
    a może zatkany 2gi katalizator i cała "robota" była niepotrzebna..... co do przepustnicy to trzeba ją umyć benzyną żeby kanał błyszczał a do potencjometru czujnika położenia kupić spray kontakt lub dedykowany do pr-ków , dobrze wymyć płytkę oporową i powinno być.(adaptacja vagiem obowiązkowo) Dziwi mnie, że usterki "wysypały" sie nagle u mechanika.