Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dowolny - Ładowanie akumulatora z UPS w samochodzie-Jak to zrobić?

zbikowski 02 Maj 2013 13:25 3561 10
  • #1 02 Maj 2013 13:25
    zbikowski
    Poziom 12  

    Witam, szukam rozwiązania następującego problemu.

    Obecnie w samochodzie zamontowany jest komputer i podłączony do zasilacza awaryjnego UPS. UPS podłączony do przetwornicy samochodowej na 230V która z kolei jest zasilana z akumulatora samochodu.

    W UPS siedzi akumulator żelowy 12V i chciałbym go ładować nie poprzez przetwornice lecz jakoś bezpośrednio z alternatora lub akumulatora głównego samochodu.

    Jak domyślam się nie można tych akumulatorów podłączyć równolegle bo coś się zapewne uszkodzi, dlatego proszę o doradzenie i zaproponowanie rozwiązania jak ładować ten akumulator żelowy UPS z zasilania samochodu?

    0 10
  • #2 02 Maj 2013 13:31
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Separator akumulatorów lub układ załączający ładowanie drugiego akumulatora dopiero po odpaleniu samochodu i podjęciu pracy przez alternator. Jeśli ten w UPS'ie, to żelówka, to należałoby zastosować układ nadzoru (podejrzewam, że w UPS'ie jest układ nadzorujący ładowanie akumulatora i można go wykorzystać).

    0
  • #3 02 Maj 2013 14:26
    mczapski
    Poziom 38  

    Co to za samochód i jaki posiada akumulator? Nie wiem, czy jest konieczny ten UPS. Wszakże w jego akumulatorze energii ni za wiele a do tego i tak pochodzi z samochodu.

    0
  • #4 02 Maj 2013 14:31
    12pawel
    Poziom 33  

    A nie wystarczy zwykła dioda prostownicza (Schottky'ego), która pozwoli tylko na ładowanie akumulatora żelowego(samochód nie będzie pobierał z niego energii)?

    0
  • #5 02 Maj 2013 16:01
    zbikowski
    Poziom 12  

    Samochód to VW Transporter z 2012r.

    UPS konieczny bo zasila monitor i PC w środku, tylko że starcza to na 15minut.. czyli stanowczo za krótko, jak by wytrzymało godzinę to już by było w miarę wporządku.

    Odnośnie diody to nie wiem, jeśli się da i jest to bezpieczne to czemu by nie, jednak wiedzy mi nie starcza i stąd temat.

    Tak jeszcze wpadłem na pomysł żeby poprostu wyciągnąć ten akumulator z tego UPS i podciągnąć grubym kablem + i - z akumulatora samochodu.. Było by to możliwe czy lepiej kombinować z tym ładowaniem, albo całkowicie oddzielnym zwykłym akumulatorze podpiętym do UPS?

    0
  • #6 02 Maj 2013 17:46
    gimak
    Poziom 37  

    Wydaję mi się, że najlepszym rozwiązaniem jest zasilanie kompa z instalacji samochodu, przez zasilacz na 12V na wejściu, a na wyjściu wybrane dla konkretnego komputera (przełącznik). Ja tak zasilam swojego kompa, bo mam w nim bardzo słaby akumulator. Odbywa się to przy minimalnych stratach, bo straty są tylko na zasilaczu.

    0
  • #7 02 Maj 2013 18:01
    zbikowski
    Poziom 12  

    Dla wyjaśnienia.. to nie jest komputer laptop.. to jest standardowy Desktop z i3 na pokładzie tylko w obudowie miniITX + do tego monitor 24', jeszcze nie spotkałem się z zasilaczem który by pracował na 12V, do laptopa owszem, ale nie do desktopa.

    0
  • #8 02 Maj 2013 18:57
    gimak
    Poziom 37  

    To też bym się nie certolił tylko spiąłbym na stałe przez diodę (padła tu taka propozycja) aku w samochodzie i ten żel w UPSie. Dlatego przez diodę z pozostawieniem żelowego (jako bufora), bo nie wiem jak załączony komp zachowywałby się przy uruchamianiu silnika (spadku napięcia w tym czasie). U mnie gdy kompa zasilałem z przetwornicy 12V=/230V~ (nota bene mocno się grzała - czyli mała sprawność) i przez zasilacz oryginalny, to podczas uruchamiania następował reset kompa, natomiast nie ma tego przy zasilaniu przez zasilacz z 12V=.

    0
  • #9 02 Maj 2013 20:50
    zbikowski
    Poziom 12  

    A mógłbyś tak na szybko narysować w paincie czy coś jakiś schemat orientacyjny jak to podłączyć z tą diodą?

    Oraz jaki zasilacz z 12V masz na myśli?

    0
  • #10 02 Maj 2013 21:42
    soltyk
    Poziom 12  

    Najpierw to by trzeba było rozebrać ten UPS i zmierzyć napięcie akumulatorka w czasie ładowania. Bo to że napięcie znamionowe mają takie samo, to nie znaczy że można je zewrzeć (przez diodę). Samochodowy akumulator kwasowy jest ładowany napięciem co najmniej 2V wyższym od znamionowego.

    0
  • #11 03 Maj 2013 10:33
    gimak
    Poziom 37  

    Tu nie ma czego rysować, bo to jest proste jak budowa cepa. Łączysz minus aku w samochodzie z minusem aku w UPSie, a między plus aku w samochodzie i plus aku w UPSie wstawiasz diode z kierunkiem przewodzenia do aku UPSa. I to są całe micyje. Możesz dodatkowo przed diodę wstawić bezpieczniki wyłącznik. Diodę wstawić o większym prądzie, żeby sie miej grzała i o małym spadku napięcia, te szczegóły podpowiedzą koledzy z forum bardziej obeznani w tej materii.
    Aku w UPSie służyłby tylko jako bufor zapobiegający drastycznemu spadkowi napięcia zasilania Desktopa w czasie rozruchu silnika.
    Nie miałem UPSa, więc nie wiem jak on wygląda w środku, ale przypuszczam, że jeżeli miałby służyć tylko do pośrednictwa między 12V= a Desktopem, to można by go trochę odchudzić, o elementy służące do ładowania aku.
    Co do zasilacza. Nie wiem jak zasilany jest ten Desktop. Czy ma zasilacz w środku i jest zasilany bezpośrednio 230V~, czy ma zasilacz osobno jak laptopy. Jeżeli zasilacz wewnętrzny to pozostaje korzystać z UPSa w okrojonej postaci. Jeżeli jest zewnętrzny zasilacz, to pytanie jakie jest napięcie na wyjściu oraz jaki prąd pobiera Desktop i spróbować dobrać taki zasilacz z napięciem na wejściu 12V=, a na wyjściu napięcie i prąd, takie jakie potrzebuje Desktop. Na zasilaczach uniwersalnych napięcie wybiera się przełącznikiem w zakresie od 14V do 24 (dokładnie nie pamiętam), trzeba również zwrócić uwagę na polaryzację napięcia na wyjściu (żeby nie włączyć odwrotnie).
    Ja taki zasilacz kupiłem w Media Mark.

    0