Konstruuję sterownik do silnika BLDC. Czy jest możliwość sterowania tranzystorami MOSFET-N i MOSFET-P za pomocą podstawowych bramek typu NOT, NOR, NAND?
Pytam ponieważ chciałbym zrobić sterowanie bez mikrokontrolera.
teoretycznie i praktycznie tak , da się sterować za pomocą wymienionych sposobów , w praktyce jednak lepiej zaprogramować jakiś procesor do tej funkcji zaoszczędzi to na rozbudowie układów do sterowania a także pod względem ekonomi przemawia za procesorem ( procesor daje nam większe możliwości bez rozbudowy układów logicznych )
W moim przypadku zaprogramowanie mikrokontrolera będzie kłopotliwe.
Jednak mam pod ręką bramki i z nich chciałbym skorzystać. Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć w jaki sposób zrobić takie sterowanie z bramką NOT? Chodzi mi głównie o to jak połączyć ze sobą bramki.
Kolego sam sobie wymyśliłeś że zrobisz na bramkach i jeszcze prosisz o schemat. Skoro sam sobie wymyśliłeś to sam sobie wykonaj schemat do tego pomysłu. Silnik BLDC jest na tyle skomplikowany w sterowaniu że bez odpowiedniego układu który dopasowuje sterowanie do aktualnej pozycji rotora inne wersje są mniej lub bardziej beznadziejne. Głównie bardziej.
Ja robiłem coś takiego i działa rewelacyjnie. Tyle że nie składałem z pojedynczych bramek, a użyłem układu programowalnego, gdzie mogę zaprogramować dowolne funkcje logiczne. Dokładnie używałem układu GAL16V8, ale można zrobić na innym. Jakie są plusy. Większa niezawodność (układ zawiesi się jak to zdarza w przypadku uC), większa szybkość działania, krótszy czas propogacji.
Jeśli nie zależy ci na zaawansowanych metodach sterowania, stabilizacji obrotów itp.
a masz silnik z czujnikami halotronowymi sterownik silnika będzie tylko komutatorem elektronicznym, układem kombinacyjnym sterującym tranzystorami wyjściowymi.
Jak działa taki sterownik? najwięcej informacji znajdziesz w notach aplikacyjnych mikrokontrolerów polecam noty Atmel'a - nie narzekaj że są oparte na mikrokontrolerze, tylko przeczytaj, a poznasz zasadę działania, tą samą zasadę możesz zrealizować bez uC.