Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

CyprianD 02 Maj 2013 17:30 22374 27
  • Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

    Witam wszystkich.
    Przedstawiam swój kolejny projekt, tym razem jest to oświetlenie pod szafkami kuchennymi.
    Nie jest on zrobiony od zera, powstał na bazie wcześniejszego mojego projektu, oświetlenia schodów
    który można zobaczyć tu:
    http://elektronika.info.pl/2012/01/oswietlenie-schodow-zalaczane-fotokomorka/
    oraz na elektrodzie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2202278.html

    Płytka i schemat zostały zmienione, ale można nadal znaleźć pewne podobieństwo.

    Działa to tak:
    wchodzimy do kuchni, wtedy czujnik PIR wykrywa osobę w pomieszczeniu, a następnie diody LED płynnie się zapalają.
    Diody płynnie gasną w kilkadziesiąt sekund od momentu kiedy wyjdziemy z pomieszczenia lub przestaniemy się ruszać.
    Urządzenie ma podłączony fotorezystor, dzięki czemu diody nie są zapalane w świetle dziennym.

    Czyli mówiąc krócej, diody świecą jak ktoś jest w pomieszczeniu i na dworze jest ciemno.

    Dodatkowo są wyprowadzone piny na przycisk, którym możemy włączyć światło w dowolnym momencie, nawet jeżeli jest jasno.
    W takim wypadku diody również zgasną dopiero kiedy wyjdziemy z pomieszczenia.
    U mnie akurat przycisk nie jest podłączony, ale jego obsługa jest w programie.

    W roli czujki PIR zastosowałem tanią chińską lampkę ledową z biedronki, kosztowała 15 zł, taniej niż sam czujnik :)
    Wystarczyło ją trochę przerobić tzn. dodać tranzystor i odłączyć diody led, świecącą zostawiłem tylko jedną, ale dałem jej rezystor 10k żeby świeciła bardzo słabo. Nie będę opisywał przeróbki szczegółowo ponieważ do każdej takiej lampki trzeba by podejść inaczej.
    Można zastosować dowolny czujnik, który poda na pin stan niski, lub po prostu zewrze pin do masy za pomocą przekaźnika.


    Link


    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313





    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

    Płytka

    Płytka dwuwarstwowa, zaprojektowana w eagle. Została wytrawiona ręcznie metodą termotransferu, czyli drukarka laserowa, laminator, wytrawiacz B327.
    Przelotki zostały wywiercone wiertłem 0.5mm a następnie połączone drutem ze zwykłej skrętki ethernetowej, ma akurat 0.5mm i idealnie się do tego nadaje, nie potrzeba żadnych srebrzanek czy innych wynalazków :)

    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

    Poniżej zamieszczam wzór płytki który można wykorzystać do termotransferu. Klikamy na rysunek i zapisujemy obrazek, następnie drukujemy go z rozdzielczością 600dpi, drukarką laserową na papierze kredowym. Kartkę zginamy symetrycznie na pół tak żeby otwory w przelotkach do siebie pasowały, laminat wkładamy do takiej "koperty" i prasujemy.

    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313


    Rozmieszczenie elementów, może się przydać przy lutowaniu:
    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313


    Program

    Program napisałem w C z użyciem kompilatora GCC. W załączniku udostępniam źródła oraz wsad do procesora (hex)
    Programowy PWM działający na przerwaniu o wypełnieniu od 0 do 100. Nie będę się tu rozpisywał, program jest zbyt prosty.


    Opis złącz

    Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

    -Złącze diod LED-
    Ma dwa piny, do jednego podłączamy plus, do drugiego minus diody. Na pin „plus” jest wyprowadzone bezpośrednio główne zasilanie płytki. Zatem można podłączyć również taśmę ledową na 12v, szczegóły niżej w dziale "Zasilanie"

    -Złącze zasilania-
    Jak na rysunku, plus i minus

    -Fotorezystor-
    Dwa piny do których podpinamy fotorezystor, kolejność pinów nie ma znaczenia.

    -Przycisk-
    Podpinamy styki przycisku do ręcznego włączania światła.

    -Złącze czujnika-
    Ma 3 piny: masę, zasilanie +5v oraz wejście sygnałowe czujnika
    - masa- wiadomo, jak to masa, musi być :)
    - +5V, można zasilać czujnik, ale uwaga nie może pobierać więcej niż kilka mA, przy większym pradzie trzeba zasilanie podać z innego źródła, np bezpośrednio z pinu stabilizatora
    - wejście czujnika – czujnik powinien podać na to złącze stan niski żeby Ledy się zapaliły lub poprostu zewrzeć przekaźnikiem ten pin do masy, jak kto woli.



    Zasilanie

    Płytkę można zasilać na dwa sposoby, w zależności od zastosowanych diod LED

    przypadek 1) Diody na 12V, np taśma ledowa
    Do gniazda zasilania podłączamy napięcie 12V
    Wlutowujemy w płytkę stabilizator 7805
    Procesor jest wtedy zasilany napięciem 5V ze stabilizatora, a na diody idzie 12V

    przypadek 2) Diody na 2 do 5V
    Do gniazda zasilania podłączamy 5V
    NIE wlutowujemy stabilizatora 7805
    Łączymy kawałkiem drutu piny w pobliżu stabilizatora, oznaczone żółtym prostokątem na rysunku wyżej.
    W takim przypadku cały układ jest zasilany z 5V.
    Diody należy podłączyć do wyjścia równolegle, każda dioda poprzez własny rezystor wyliczony na odpowiedni dla użytej diody prąd.

    Wypadało by zadbać żeby zasilacz miał moc odpowiednią do naszych diod, jak będzie za słaby to można się spodziewać chmury dymu, przepalenia bezpiecznika w zasilaczu, albo niestabilnej pracy układu.

    Układ można zasilać z zasilacza impulsowego, nie jest on tak wybredny jak poprzedni.

    Uwagi

    Na schemacie jest użyty tranzystor BD139 ( max 1.5A), ale można oczywiście użyć innego, ja użyłem BD243C (max ok. 5A )
    ponieważ może przez niego płynąć większy prąd oraz jakby trochę mniej się grzeje.
    Należy uważać żeby wlutować tranzystor dobrą stroną, ten mój miał piny w odwrotnej kolejności niż BD139

    NIE wlutowujemy rezystora R4, służy on jako rezystor podciągający do masy, w przypadku gdyby czujnik załączał się stanem wysokim.
    Trzeba by zmienić opcje w programie żeby był przydatny, w tej wersji będzie tylko przeszkadzał.

    Należy uważać żeby diody D1-D4 wlutować dobrą stroną, inaczej może się wszystko zakończyć chmurką dymu :) .
    W ostateczności diody można pominąć, ale grozi to uszkodzeniem tranzystora, oraz procesora gdyby się indukowały jakieś szpilki napięcia w przewodach.

    Kondensator C5 można pominąć, ewentualnie zamiast 1000nF dać 100nF.

    Środkowy pin złącza JP1 (czyli złącza na czujnik ) to +5V ale nie wyprowadzone bezpośrednio ze stabilizatora, idzie przez rezystor R24 który wraz z kondensatorem C6 stanowi filtr zasilania dla procesora. Dlatego ważne jest że jeżeli chcemy zasilać czujnik z tego pinu to nie powinien on pobierać więcej niż kilka mA.

    Żeby dostroić czułość fotorezystora wymieniamy rezystor R6, ale lepsze efekty może dać po prostu umieszczenie fotorezystora bliżej lub dalej od okna.

    Procesor należy ustawić na prędkość 8MHz, wewnętrzny oscylator.
    Jeżeli korzystasz z programatora usbasp oraz programu avrdude to możesz to zrobić poleceniem:
    avrdude -p attiny2313 -c usbasp -U lfuse:w:0xe4:m -U hfuse:w:0xdf:m -U efuse:w:0xff:m

    Lista elementów

    Elementy Można dostać w Maritexie, Tme, a może nawet w zwykłym sklepie.
    Diody D1-D4 to jakiekolwiek diody szybkie przełączające, w obudowie minimelf lub podobnej, na upartego można je pominąć. Ja użyłem diod na prąd do 200mA
    Złącza JP1-JP4 to zwyczajne listwy kołkowe, tzw goldpiny, można wlutować i potem podłączać do nich wtyczki z przewodami, albo po prostu dolutować przewody bezpośrednio do padów na płytce.

    Gniazdo zasilania również można pominąć i przylutować przewody z zasilacza.

    C1,C2,C6: 47u, 153CLV-0810
    C3,C4: 100n, 0805
    C5: 1000n, 0805
    D1-D6: dioda szybka, przełączająca MINIMELF , około 200mA
    IC1: LM7805
    PROG: złącze typu PLTD10 SMD
    R1: 1500
    R2: 750
    R3,R4: 10k
    R5: 261k
    R6: 130k
    R7,R10: 1k
    R24: 10
    T1: BD139 lub inny NPN, TO126
    U$3: ATTINY2313, SO20L
    X2: gniazdo zasilania, np DC2020 z maritexu

    Co do samych diod LED, ja zastosowałem 10 sztuk diod CREE ML-B, rezystory dobrałem tak żeby dostawały nieco ponad 100mA na każdą, ale jak już pisałem wyżej można zastosować taśmy ledowe na 12V, są łatwiejsze w montażu.


    Udostępniam schemat i płytkę w formacie Eagle. Jeżeli ktoś chce wykonać modyfikacje i opublikować, proszę bardzo, proszę tylko dać linka do oryginalnego projektu.

    Wszelkie pytania techniczne bardzo proszę umieszczać w tym temacie, nie na PW.

    Zapraszam też na stronę projektu:
    http://elektronika.info.pl/2013/05/oswietlenie-z-czujka-ruchu-pir-na-attiny-2313/

    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Relpol
  • #2 02 Maj 2013 20:49
    MasMas
    Poziom 16  

    Myślę, że nie ma co narzekać na wybór procesora. Czy ten układ oparty na LM324 działa na samym tym scalaku, czy potrzeba jeszcze 5-10 elementów biernych na około? Plus trochę obliczeń jak ma to działać i chwili zastanowienia czy układ jest dobry.
    Ja wolę osobiście wsadzić procesor, napisać czytelny i jednoznaczny program, bez zastanawiania się i mieć spokój, niż wykorzystywać rozwiązania analogowe.

    Mamy 2013r, uC są tanie. Skąd ta niechęć do procesorów? Z przyzwyczajenia?

  • Relpol
  • #4 03 Maj 2013 00:55
    ukking
    Poziom 12  

    leonow32 napisał:
    W jaki sposób działa ta czujka PIR? To jest bariera świetlna czy jak?

    Czujnik PIR wykrywa energie cieplna emitowana przez obiekty w otoczeniu. Sam nic nie wysyla - dlatego "Passive infrared sensor".

  • #5 03 Maj 2013 09:13
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Warto pomyśleć o użyciu w projekcie zamiast tranzystora bipolarnego MOSFETa logic-level, dzięki temu można znacznie (nawet kilkadziesiąt razy) zredukować wydzielanie ciepła. 5A potrafi przełączać MOSFET w obudowie SOT23. No i skoro mamy mikrokontroler, to dlaczego by nie pokusić się o 3 kanały PWM w celu sterowania taśmą RGB. Do tego odbiornik IR i można zrobić ładne oświetlenie sterowane z pilota, wszystko na płytce o tych samych rozmiarach.

  • #6 03 Maj 2013 12:54
    CyprianD
    Poziom 10  

    tmf napisał:
    Warto pomyśleć o użyciu w projekcie zamiast tranzystora bipolarnego MOSFETa logic-level, dzięki temu można znacznie (nawet kilkadziesiąt razy) zredukować wydzielanie ciepła. 5A potrafi przełączać MOSFET w obudowie SOT23.


    Co do mosfeta, to prawdopodobnie wystarczy go po prostu wlutować i zadziała, wypadało by tylko dolutować jakieś podciągnięcie do masy na bramce tranzystora jakimś mocnym rezystorem, np 30k, żeby nam nie wybuchł przypadkiem. Można by tez zmniejszyć rezystor bramki z 1.5k do np 500ohm, będzie się wtedy mosfet szybciej przełączał.

    tmf napisał:

    No i skoro mamy mikrokontroler, to dlaczego by nie pokusić się o 3 kanały PWM w celu sterowania taśmą RGB. Do tego odbiornik IR i można zrobić ładne oświetlenie sterowane z pilota, wszystko na płytce o tych samych rozmiarach.

    Oczywiście, wszystko można i się da :). Ten projekt jest jaki jest bo taki akurat był potrzebny, a LEDy już były w szufladzie więc nie kombinowałem.
    Ale nie wykluczam że powstanie jakaś ulepszona wersja z RGB i pilotem, można by np. zrobić jakieś nastrojowe oświetlenie pokoju.

  • #7 03 Maj 2013 20:25
    noel200
    Poziom 23  

    A wg mnie takie oświetlenie w kuchni będzie niepraktyczne. Mam oświetlenie w garażu przerobione, tak, że obok włącznika zastosowałem czujnik na podczerwień. Podłączony jest równolegle do oryginalnego włącznika i obejmuje zasięgiem akurat cały garaż. Niejednokrotnie zdarza się tak, że coś robimy, poruszając samymi właściwie dłońmi (tak jak w kuchni) i światło nam gaśnie. Trzeba wtedy specjalnie machnąć ręką, albo przynajmniej głową, bo czujka jest na prawdę czuła. Mnie to osobiście wkurza mocno, ale jak wiem, że będę coś robił to ręcznie zapalam światło. Opóźnienie mam ustawione na ok 2,5 minuty. Ale jak idę do garażu, wsiadam do autka i wyjeżdżam, to rozwiązanie z czujką jest wspaniałe. Czas, który ustawiłeś u siebie jest wg mnie zdecydowanie za krótki, zważywszy, że to ledy więc prądu za dużo nie biorą.
    Podsumowując pomysł dobry, ale na klatkę schodową, albo do korytarza a nie do kuchni.
    Pozdrawiam

  • #8 03 Maj 2013 20:48
    filokolo1
    Poziom 17  

    Zastosowałbym tutaj inne rozwiązanie. Przy wejściu dwa czujniki ultradźwiękowe oddalone od siebie o 40cm. Jeśli mikrokontroler wykryłby, że najpierw zadziałał lewy, a później prawy czujnik, to zapalałby światło, a jeśli na odwrót, to gasiłby. Wszystko mógłby autor sterować przez ATmega328p. To rozwiązanie, które obecnie autor zastosował jest niepraktyczne, ponieważ kiedy osoba w kuchni np. je kanapkę i ledwo się rusza, to czujnik odłączy jej światło.

    PS. Ciekawy pomysł na zapalanie i gaszenie (płynne) przez coś w rodzaju PWM w Arduino.

  • #9 03 Maj 2013 21:06
    noel200
    Poziom 23  

    O ile ma jedno wejście do kuchni, a nie salon z aneksem.
    Wtedy trzeba dwa takie komplety zakładać, a estetycznie w wykończonej kuchni położyć kable jest prawie niemożliwym.

  • #10 03 Maj 2013 21:43
    Yagiman
    Poziom 12  

    Witam.
    Mam pytanie dotyczące samego czujnika ruchu. Jaki orientacyjnie ma zasięg? Pytam, bo niedawno kupiłem też w tym sklepie oprawę na żarówkę z czujnikiem ruchu i zasięg ma to, że tak powiem kiepski, może 1 metr przy pełnej czułości i to jeszcze trzeba się mocno ruszać żeby zadziałał. Z odległości mniejsze niż metr działa zadowalająco. Co do projektu, to bardzo mi się podoba :).

  • #11 03 Maj 2013 21:46
    filokolo1
    Poziom 17  

    No jeśli nie ingerować w ściany i nie ukrywania kabli w ścienie, to najbardziej estetycznym pomysłem wydaje mi się ukrycie kabli w listwach przypodłogowych.
    Pozdrawiam

  • #12 03 Maj 2013 21:50
    noel200
    Poziom 23  

    A co jak wejdzie do kuchni kilka osób? zliczać wszystkie? Bo jak jedna wyjdzie to reszcie zgaśnie światło :P a jak wchodząc pomiędzy nie będzie luki i źle zostanie ilość osób zliczona?
    Najlepiej kilka systemów połączyć. Znajomy zrobił oświetlenie pod szafkami w kuchni na głośniczku. Ustawił bardzo wysoką czułość i wykrywa kroki i tak zapala światło. Twierdzi, że mu to dobrze działa, ale mi się wierzyć nie chce, a nie byłem osobiście u niego tylko fotki na telefonie pokazywał jak to świeci.

  • #13 03 Maj 2013 22:15
    Profesor AS
    Poziom 10  

    noel200 napisał:
    A wg mnie takie oświetlenie w kuchni będzie niepraktyczne. Mam oświetlenie w garażu przerobione, tak, że obok włącznika zastosowałem czujnik na podczerwień. Podłączony jest równolegle do oryginalnego włącznika i obejmuje zasięgiem akurat cały garaż.

    Kolego, autor pisał o ręcznym załączeniu oświetlenia, co z kolei oznacza że jeśli planujesz dłuższy pobyt w kuchni, to stacjonarnie załączasz funkcję "normalnie załącz"

    filokolo1 napisał:
    Zastosował bym tutaj inne rozwiązanie. Przy wejściu dwa czujniki ultradzwiękowe oddalone od siebie o 40cm. Jeśli mikrokontroler wykrył by że najpierw zadziałał lewy a później prawy czujnik to zapalał by światło, a jeśli na odwrót to gasił by. Wszystko mugł by autor sterować przez ATmega328p. To rozwiązanie które obecnie autor zastosował jest nie praktyczne poniewarz kiedy osoba w kuchni np. je kanapkę i ledwo się rusza to czujnik odłączy jej światło.

    Totalny bezsens... (co w przypadku, kiedy do kuchni wejdzie kilka osób?)

    noel200 napisał:
    Znajomy zrobił oświetlenie pod szafkami w kuchni na głośniczku. Ustawił bardzo wysoką czułość i wykrywa kroki i tak zapala światło. Twierdzi, że mu to dobrze działa, ale mi się wierzyć nie chce, a nie byłem osobiście u niego tylko fotki na telefonie pokazywał jak to świeci.

    W dobie współczesnej elektroniki najlepiej jest umieścić kamerkę z funkcją termowizji i mieć święty spokój. (Będzie możliwość rejestracji zrzutu z kamerki, jak również identyfikację nowych obiektów, zwłaszcza tych "świecących" xd xd >>>ludzie, zwierzęta, owady<<<

  • #14 03 Maj 2013 22:48
    filokolo1
    Poziom 17  

    Profesor AS napisał:
    noel200 napisał:
    A wg mnie takie oświetlenie w kuchni będzie niepraktyczne. Mam oświetlenie w garażu przerobione, tak, że obok włącznika zastosowałem czujnik na podczerwień. Podłączony jest równolegle do oryginalnego włącznika i obejmuje zasięgiem akurat cały garaż.

    Kolego, autor pisał o ręcznym załączeniu oświetlenia, co z kolei oznacza że jeśli planujesz dłuższy pobyt w kuchni, to stacjonarnie załączasz funkcję "normalnie załącz"

    filokolo1 napisał:
    Zastosował bym tutaj inne rozwiązanie. Przy wejściu dwa czujniki ultradzwiękowe oddalone od siebie o 40cm. Jeśli mikrokontroler wykrył by że najpierw zadziałał lewy a później prawy czujnik to zapalał by światło, a jeśli na odwrót to gasił by. Wszystko mugł by autor sterować przez ATmega328p. To rozwiązanie które obecnie autor zastosował jest nie praktyczne poniewarz kiedy osoba w kuchni np. je kanapkę i ledwo się rusza to czujnik odłączy jej światło.

    Totalny bezsens... (co w przypadku, kiedy do kuchni wejdzie kilka osób?)

    noel200 napisał:
    Znajomy zrobił oświetlenie pod szafkami w kuchni na głośniczku. Ustawił bardzo wysoką czułość i wykrywa kroki i tak zapala światło. Twierdzi, że mu to dobrze działa, ale mi się wierzyć nie chce, a nie byłem osobiście u niego tylko fotki na telefonie pokazywał jak to świeci.

    W dobie współczesnej elektroniki najlepiej jest umieścić kamerkę z funkcją termowizji i mieć święty spokój. (Będzie możliwość rejestracji zrzutu z kamerki, jak również identyfikację nowych obiektów, zwłaszcza tych "świecących" xd xd >>>ludzie, zwierzęta, owady<<<


    Odnośnie komentowania mojej wypowiedzi - to czy kolega słyszał kiedykolwiek o takim czymś jak odpowiednie dostosowanie programu do potrzeb? Poza tym kolega chyba źle mnie zrozumiał. Czyjniki wg mnie miały by być na jednej ścianie, a nie na dwóch przeciwnych.

    Pozdrawiam

  • #15 03 Maj 2013 23:13
    Profesor AS
    Poziom 10  

    filokolo1 napisał:
    Odnośnie komentowania mojej wypowiedzi - to czy kolega słyszał kiedykolwiek o takim czymś jak odpowiednie dostosowanie programu do potrzeb? Poza tym kolega chyba źle mnie zrozumiał. Czyjniki wg mnie miały by być na jednej ścianie, a nie na dwóch przeciwnych.

    To jest oczywiście, bo w końcu pisałeś o >>ultradźwiękach ??<<, chodź są różne sposoby pomiaru wykorzystujące ową technologię. (jak zliczysz kroki bawiących się dzieciaków ??)

    Co do dostosowywania programu do potrzeb, to uważam że jesteś w małym będziecie... (Przeciętny użytkownik nie jest programistą, i jedynie może edytować podstawowe parametry które zostały odpowiednio udostępnione)

  • #16 04 Maj 2013 00:58
    noel200
    Poziom 23  

    filokolo1 napisał:
    czy kolega słyszał kiedykolwiek o takim czymś jak odpowiednie dostosowanie programu do potrzeb?

    Jak w zbyt małym odstępie będzie wchodzić kilka osób to powodzenia Ci życzę.

  • #17 04 Maj 2013 09:11
    filokolo1
    Poziom 17  

    noel200 napisał:
    Jak w zbyt małym odstępie będzie wchodzić kilka osób to powodzenia Ci życzę.


    To tam mają ludzie przechodzić, czy tabun krów ?

  • #18 04 Maj 2013 09:42
    noel200
    Poziom 23  

    Tabun krów nie koniecznie, ale jak się ma dwie takie małe pociechy, które wyczają, że się światło automatycznie zapala w kuchni, to będą wypady do kuchni robić i 15 razy na godzinę :P heh
    Jak pisałem, wg mnie najlepiej byłoby połączyć kilka systemów.

  • #19 04 Maj 2013 10:15
    filokolo1
    Poziom 17  

    noel200 napisał:
    Jak pisałem, wg mnie najlepiej byłoby połączyć kilka systemów.


    Zgadzam się, można połączyć kilka czujek tak aby wyeliminować przypadkowe włączenia/wyłączenia, a także aby zoptymalizować system.

    Pozdrawiam

  • #20 04 Maj 2013 11:25
    superhiro2
    Poziom 15  

    @UP

    I na wszystko lekarstwem jest "arduino". Bo na nim z mega128 da się z lekkim trudem i zajęciem 100% pamieci taki pogram jak na mega8 lub jakimś at2313.
    Autor zastosował takie rozwiązanie jakie mu pasuje a nie skepowe gotowce i to się chwali.

    Projekt spoko.

  • #21 04 Maj 2013 23:37
    Duch__
    Poziom 31  

    Czemu autor nie zastosował normalnej czujki ruchu przeznaczonej do montażu w systemach alarmowych. Mamy tam gotowy styk NC, nie trzeba się bawić w tranzystory itp., tylko bezpośrednie podpięcie do procesora. Dodatkowo przyjazne zasilanie 12V.

  • #22 05 Maj 2013 00:01
    CyprianD
    Poziom 10  

    Duch__ napisał:
    Czemu autor nie zastosował normalnej czujki ruchu przeznaczonej do montażu w systemach alarmowych. Mamy tam gotowy styk NC, nie trzeba się bawić w tranzystory itp., tylko bezpośrednie podpięcie do procesora. Dodatkowo przyjazne zasilanie 12V.


    Skoro szanowny kolega pyta to odpowiadam :)
    Otóż szedłem sobie alejką między regałami w biedronce i robiłem zakupy i nagle widzę lampki z czujnikiem ruchu za 15 zł, no i wpadł mi właśnie wtedy pomysł na oświetlenie w kuchni, kupiłem zatem tę lampkę. No a skoro już miałem lampkę z czujnikiem to się zabrałem do pracy :D

    Ale jak już pisałem w roli czujnika można użyć czegokolwiek co połączy pin z masą, czy przekaźnikiem czy tranzystorem, nie ma znaczenia.

  • #23 06 Maj 2013 19:23
    tatanka
    Poziom 20  

    Zrobilem praktycznie identyczne oswietlenie kuchni ze 3 lata temu i do dzis dziala znakomicie.
    Jedyne roznice sa takie:
    - attiny13
    - bascom
    - mialem problem z ustawiniem PIR ktora lapala przedpokoj, wiec pierwsze wyzwolenie czujki powoduje rozjasnienie LED do 1/2. Dopiero 2 wykrycie ruchu rozjasnia w pelni.
    - czujka PIR jest zasilana dopiero jak sie sciemni

  • #24 24 Maj 2013 09:21
    kisi
    Poziom 11  

    U mnie działa od kilku miesięcy zakupiona w biedronce lampka z czujnikiem ruchu. Oczywiscie wyciąłem ośietlenie - wykorzystuje jedynie czujnik i jego elektronikę. Wydłużyłem czas wyłączenia po ustaniu ruchu do 20 min w efekcie czego uzyskałem całkiem fajny włącznik. Zamierzam go zastąpić teraz docelowo bardziej zautomatyzowanym wyłącznikiem w oparciu o ATmega 328

  • #25 05 Gru 2013 22:23
    marasneo
    Poziom 15  

    Temat nie był dość dawno odświeżany. Mam nadzieję, że otrzymam odpowiedź.
    Zakupiłem czujniki
    http://www.elecfreaks.com/wiki/index.php?title=PIR_Motion_Sensor_Module:DYP-ME003
    Ten czujnik PIR reaguje na ruch stanem wysokim. Czy aby go użyć, powinienem zakupić przekaźnik na 3,3V i podpiąć wyjście czujnika oraz masę jako zasilanie przekaźnika?
    Przekaźnik powinien wtedy zewrzeć styki (podłączenie do masy) podczas pojawienia się stanu wysokiego na czujniku.

    Czy mam rację? Jaki przekaźnik będzie najlepszy?

  • #27 06 Gru 2013 08:17
    kisi
    Poziom 11  

    To jest tylko czujnik i na wyjściu otrzymasz impuls i tyle. Nie ma podtrzymania czasowego. Rolą tej czujki jest tylko wyzwolenie jakiegoś układu czasowego który będzie określony czas podtrzymywał (włączał) określony obwód. Na dole jest aplikacja i program do Arduino. Z tym kompletem fajnie to działa (wiem bo mam).

  • #28 06 Gru 2013 12:25
    marasneo
    Poziom 15  

    kisi napisał:
    Rolą tej czujki jest tylko wyzwolenie jakiegoś układu czasowego który będzie określony czas podtrzymywał (włączał) określony obwód.


    Tak, zgadza się. Jednak pytanie moje dotyczy tego, czy w tym programie tylko chwilowe podpięcie pinu do masy powoduje działanie układu na dłuższy czas, czy tak długo jak długo pin procesora jest zwierany do masy.

    Moja czujka reaguje stanem wysokim, fakt, impulsem, fakt - ale w nocie jaką przesłałem jest możliwość ustawienia jej w stan H lub L. Do końca tego faktu nie zrozumiałem i nie wiem jak mam to interpretować.

    Pozostaje nadal pytanie - jak zastosować tą czujkę do tego projektu bez zmiany kodu programu.
    Autor w 1 poście zaznacza, że starczy przekaźnik zwierający pin do masy.

  Szukaj w 5mln produktów