Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

arkomar 05 Maj 2013 13:51 11577 40
  • #31 05 Maj 2013 13:51
    arkomar
    Poziom 8  

    kybernetes napisał:

    Arkmar, musisz przewartościować swój system pojęć: ... .


    W porządku.

    Posprawdzam tak jak mówisz elementy i rozlutuje układ sprawdzając po kolei partiami. Z timerem nie będzie problemów bo mam jeszcze kilka wersji i zamontowałem w podstawce.
    Zamieszczę wyniki i może zacieśnię jakoś schemat żeby dać w większej rozdzielczości

  • #32 05 Maj 2013 14:05
    kybernetes
    Poziom 39  

    arkomar napisał:
    może zacieśnię jakoś schemat żeby dać w większej rozdzielczości

    Zapoznaj się z nową, ciekawą opcją jaką ostatnio nam sprezentował Gulson - "dodaj schemat". Jest to edytor schematów elektronicznych:

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

  • #33 05 Maj 2013 16:35
    arkomar
    Poziom 8  

    Miałeś rację kybernetes. Rozlutowałem układ (odłączyłem tylko rezystor R3) i sprawdziłem napięcia na kostce. Przebiegi są prawie idealne. Prawie, bo znalazłem kolejny błąd. Wcześniej trymer01 napisał o oporniku 68 Ohm na wejściu ale nie chodziło o prąd jak rozmawialiśmy tylko na tym oporniku jest spadek napięcia o ok. 1,5V i na oscyloskopie to dokładnie widać, że przebiegi nie zaczynają się od zera GND tylko od wartości ok. 1,5V do 13,8V. Po ominięciu rezystora ne555 daje pełne prostokąty.

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę


    Zastanawiam się czy jeśli wyrzucę ten opornik to czy układ będzie działał poprawnie?

    Wydaje się, że nie będzie działał poprawnie bo brakuje jeszcze 3,5V które jest tracone na kolejnych opornikach gdy się wlutuje rezystor R3.

    Zamieszczam kolejne przebiegi pozostałych nóżek. na nóżce 5 odkłada się 5V i jakakolwiek zmiana potencjometrem nie ma wpływu

    Przebieg na pinie 1 czyli VCC 13,8 V

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

    Przebiegi na pinie 2 i 6 występują do wartości ok. 1/3 rozkręcenia potencjometru. Rozkręcając dalej, przebieg zanika jest już pozioma kreska wskazująca jakieś 9V. Potencjometr 1M Ohm.

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę


    Przebiegi na pinie 4 i 8 - to jest właśnie ta strata na rezystorze 68Ohm

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

    Przebieg na pinie 7

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

    Dodam jeszcze, że po rozkręceniu potencjometru do wartości od 2/3 do pełnej, zmienia się wartość częstotliwości ale i wypełnienie prostokąta dąży do 99%. Pewnie źle jest dobrany potencjometr (czy mogę zastosować 100K Ohm bo nie mam 250K)


    Dalej więc, usterek trzeba szukać w układzie za rezystorem R3. Tam coś zabiera znaczną część potencjału. Pytanie więc co zabiera kolejne volty?

  • Pomocny post
    #34 05 Maj 2013 18:41
    Carmixus
    Poziom 14  

    Opornik R14(?) - 68Ω w połączeniu z diodą Zenera D6 stabilizuje Ci napięcie zasilania timera. Bez tego opornika usmażysz diodę.

    Sprawdź czy wszystkie mosfety na wyjściu masz sprawne i czy diody przy nich są wlutowane odpowiednio. Wygląda to trochę tak, jakby coś Ci zwierało do plusa zasilania i robił się dzielnik napięcia (oporniki R3, R4 i od R6 w górę). Swoją drogą, masz 5 kluczy tranzystorowych podpiętych na wyjściu równolegle? Po co tak? Przydałaby się jednak reszta schematu.

  • #35 05 Maj 2013 19:59
    arkomar
    Poziom 8  

    Carmixus napisał:
    Opornik R14(?) - 68Ω w połączeniu z diodą Zenera D6 stabilizuje Ci napięcie zasilania timera. Bez tego opornika usmażysz diodę.

    Sprawdź czy wszystkie mosfety na wyjściu masz sprawne i czy diody przy nich są wlutowane odpowiednio. Wygląda to trochę tak, jakby coś Ci zwierało do plusa zasilania i robił się dzielnik napięcia (oporniki R3, R4 i od R6 w górę). Swoją drogą, masz 5 kluczy tranzystorowych podpiętych na wyjściu równolegle? Po co tak? Przydałaby się jednak reszta schematu.


    Zauważyłem że po ominięciu opornika 68Ohm właśnie tak się działo wydzielało się strasznie dużo ciepła.

    Z innych zmian które wprowadziłem które polecano to usunąłem oporniki 330 Ohm oraz zamiast 47kOhm dałem 1kOhm. Nie przyniosło to żadnych efektów. rozlutowałem doprowadzenia na bramkę do 4 tranzystorów i testowałem tylko na jednym mosfecie. Masa i obciążenie były podłączone do pozostałych mosfetów a tylko na pierwszy na bramkę dałem sygnał z pinu 3 ne555 poprzez rezystor 100 Ohm i nic.
    Na wyjściu na samym szczycie przebiegu pojawiał się przebieg grzebykowy tylko o bardziej prostokątnym kształcie.

    Czyli zabiegi nic nie pomogły ale liczba możliwości błędów ogólnie zmalała.

    Diody są wlutowane poprawnie. Zaporowo więc nie przewodzą. Może coś jest z pozostałymy mosfetami ale będe je musiał wylutować żeby to sprawdzić dokładnie.Coś mi się wydaje że tu będzie przyczyna, Chyba że coś innego może wskazywać na błąd.

    PWM na ne555 - Regulator PWM na układzie ne555 - jak ustawić amplituę

    Ps. Nie działa mi ten dodatek do rysowania schematów przesyłam więc prtscriny.

  • #36 05 Maj 2013 20:01
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Wyrzuć tę całą stabilizację 12V - po co tu ona?
    Pisałem że jeśli NE555 ma właczyć MOSFET-y to musi dać na wyjściu szybki impuls prądu aby naładować pojemność bramek. Przy impulsie 100mA napiecie zasilania NE555 maleje o 68x0,1=6,8V.
    Nie rozumiesz tego?
    Inaczej - opornik 68 Ohm zwalnia przełaczanie MOSFET-ów.
    Po co te idiotyczne zdwojone dzielniki napiecia z NE555 do bramek?
    Najpierw jest 100 Ohm-15k, dalej są dzielniki na poszczególnych bramkach 330 Ohm-47k.
    Wartości tych oporników wzięte z księżyca, zwłaszcza 47k - jak mają się przez nie szybko rozładować bramki?
    Odłącz te dzielniki od generatora i sprawdź sam generator.
    Ile razy można to pisać?

  • #38 06 Maj 2013 21:17
    arkomar
    Poziom 8  

    Carmixus napisał:
    Opornik R14(?) - 68Ω w połączeniu z diodą Zenera D6 stabilizuje Ci napięcie zasilania timera. Bez tego opornika usmażysz diodę.

    Sprawdź czy wszystkie mosfety na wyjściu masz sprawne i czy diody przy nich są wlutowane odpowiednio. Wygląda to trochę tak, jakby coś Ci zwierało do plusa zasilania i robił się dzielnik napięcia (oporniki R3, R4 i od R6 w górę). Swoją drogą, masz 5 kluczy tranzystorowych podpiętych na wyjściu równolegle? Po co tak? Przydałaby się jednak reszta schematu.


    Jak ktoś jeszcze napisze pytanie tak jak w poscie #1 to powiedzcie mu żeby sprawdził czy nie przylutował czasami bramki mosfeta do drenu na tranzystorze drugim i czwartym. Teraz tranzystor jest sfajczony i nie wiem który z pięciu. Ale człowiek uczy się najlepiej na własnych błędach i pokazuje to praktyka.

    Generalnie nie wiem co z tym napięciem na oporniku 68 Ohm bo tu spada napięcie o jakieś 1,5V (jak już pisałem) i dlatego nie gaśnie mi żarówka (wentylator ma minimalne obroty) czy można jakoś wyeliminować ten efekt przeprojektowując układ albo zmienić inne parametry układu? Zdaje się że napięcie referencyjne na układzie ne555 wynosi 5 Volt mierzone na nóżce pin5 niezależnie od tego czy będzie ten opornik czy nie. Gdyby jakoś je obniżyć o te 1,5 V to było by pełne wygaszanie.


    Generalne to co zauważyłem to jeśli się spali mosfet to robi zwarcie i przepływa przez niego prąd co raczej nie jest zjawiskiem pożądanym i czasami może wyrządzić szkody bo poprostu nie odcina prądu. Jak zaprojektować układ żeby odcinał prąd? Gdyby ten PWM pracował w samochodzie to prąd zapewnie musiał by być podawany przez jakiś przekaźnik dajmy na to 40A no i zabezpieczony na masie bezpiecznikiem conajmniej 40A a wszystko załączane ze stacyjki kluczyka żeby odciąć prąd po wyłączeniu kluczyka bo po wyłączeniu switcha(który chciałem zastosować) prąd nadal by sobie płynął.

    jeśli chodzi o klucze tranzyst. to termin nie jest mi znany.

    Zastosowałem dlatego pięc mosfetów bo przy pracy powiedzmy tak na 70% możliwości każdy, mniej by się grzały niż jeden o wartości 40A pracujący z pełną mocą i generujący stratę 150W a może i więcej. Wiadomo, im większa temperatura tym opór większy i tym samym straty a podejrzewam że przy takim układzie tranz. otrzymam większą sprawność układu.

    Mile widziane własne przemyślenia...

    Dziękuję wszystkim za pomoc i zaangażowanie

  • Pomocny post
    #39 06 Maj 2013 21:58
    elektryku5
    Poziom 37  

    Mos-fety słabo przemyślane, będą się grzać, bo mają RDSon 0.85OHm, a byś dał taki IRFZ44N, to byłoby 17.5mOHm, przez co straty byłyby mniejsze...
    Zresztą jakie 150W strat? Toż to jest regulacja PWM...

    Co chcesz w aucie sterować tym urządzeniem? Po co ta dioda zenera z oporem? Przecież NE555 wytrzymuje 18V, w aucie gdzie można liczyć (w uproszczeniu) góra 15V nic nie powinno się mu stać. Jeśli ma to rzeczywiście pracować w aucie, to zastosuj schemat przywołany wcześniej przeze mnie i powinno być wszystko w porządku, bez urazy ale auto to niezbyt udane miejsce na eksperymenty...

  • Pomocny post
    #40 06 Maj 2013 21:59
    Carmixus
    Poziom 14  

    Cytat:
    jeśli chodzi o klucze tranzyst. to termin nie jest mi znany.

    Tranzystor w takiej konfiguracji, że pracuje tylko na 2 stany - albo w pełni zamknięty, albo w pełni otwarty.

    Cytat:
    Teraz tranzystor jest sfajczony i nie wiem który z pięciu.

    Wylutuj wszystkie, lutuj po jednym.

    Cytat:
    Generalnie nie wiem co z tym napięciem na oporniku 68 Ohm

    Wywalić i ten opornik, i diodę Zenera D3. Układ wytrzymuje napięcie zasilania do 15V, więc teoretycznie powinien wytrzymać 14.4V instalacji samochodowej.

    Cytat:
    i dlatego nie gaśnie mi żarówka

    No niekoniecznie - ale żeby to sprawdzić, kolega trymer01 prosił Cię o sprawdzenie samego układu, z odłączonymi mosfetami.

    Cytat:
    czy można jakoś wyeliminować ten efekt przeprojektowując układ albo zmienić inne parametry układu?

    Tego efektu w ogóle nie powinno być, zrób to co było wyżej pisane.

    Cytat:
    Jak zaprojektować układ żeby odcinał prąd? Gdyby ten PWM pracował w samochodzie to prąd zapewnie musiał by być podawany przez jakiś przekaźnik dajmy na to 40A no i zabezpieczony na masie bezpiecznikiem conajmniej 40A a wszystko załączane ze stacyjki kluczyka żeby odciąć prąd po wyłączeniu kluczyka bo po wyłączeniu switcha(który chciałem zastosować) prąd nadal by sobie płynął.

    Można ten przekaźnik sterować switchem, albo dać go (switcha) szeregowo ze stacyjką.

    Cytat:
    Zastosowałem dlatego pięc mosfetów bo przy pracy powiedzmy tak na 70% możliwości każdy, mniej by się grzały niż jeden o wartości 40A pracujący z pełną mocą i generujący stratę 150W a może i więcej.

    I paradoksalnie wybrałeś takie tranzystory, które mają spory Rds(on) - opór w stanie nasycenia - i zyski z takiego połączenia się zniwelowały.
    Sterowanie PWM ma to do siebie, że jak działa poprawnie, to na tranzystorach kluczujących się prawie wcale ciepła nie wydziela. Poza tym więcej tranzystorów to też większa podatność na ich awarie, albo błędy w montażu - to już wiesz.

  • #41 15 Lis 2014 16:31
    arkomar
    Poziom 8  

    Problem został rozwiązany i tkwił w błędnym montażu elementów. Bramka mosfeta była złączona lutem do drenu i to powodowało ciągłe otwarcie tranzystora.


    Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji i analizę pracy układu,
    Arek