Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435

RFTiTONSIL 04 May 2013 20:23 10629 32
  • Mam 13 lat i jestem początkującym elektronikiem.Chciałbym dzisiaj zaprezentować moją pierwszą konstrukcję dyskotekową i w ogóle pierwszą konstrukcją którą zbudowałem i która działa.Stroboskop został zbudowany z kitu AVT. Nie zdecydowałem się na kit J-23 z powodu nie zbyt wytrzymałych kondensatorów i rezystorów.Nie miałem większych problemów z uruchomieniem kitu oprócz źle podłączonego potencjometru.Za obudowę posłużył stary halogen którego musiałem rozebrać i całego wyszlifować następnie pomalować sprayem odpornym na wysokie temperatury.Wiem,że może nie jest to 100% własna konstrukcja ale z racji mojego małego doświadczenia zamówiłem gotowy kit, drugim powodem było wysokie napięcie występujące w układzie.
    Kosztorys:
    -Obudowa 0 zł (Na złomie pewnie za 30 zł)
    -Kit 50 zł + przesyłka
    -Kable 0 zł (Koszt około 5 zł)
    -Spray 20 zł
    -Śrubki 0 zł (Pewnie 2 zł)
    Razem 70 zł myślę że z innym częściami w 100 zł można się zmieścić
    Wiem ,że za tą cenę można kupić stroboskop 1000 W może nie najlepszej jakości ale zapewne mocniejszy od mojego.Stroboskop zbudowałem dlatego że chciałem poznać podstawy elektroniki i przyda mi się na dyskoteki.
    Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435 Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435
    Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435 Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435 Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435
    Zapraszam do oceny.
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Offline 
    Pomogłem?
    Naciśnij pomógł na dole w poście. :D
    RFTiTONSIL wrote 381 posts with rating 24, helped 16 times. Live in city Maszewo. Been with us since 2013 year.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Elektronika jest w halogenie pod odblaskiem jest odizolowana od aluminiowej obudowy taką folią jak jest pod płytkami od zasilaczy komputerowych. Potencjometr jest na zewnątrz w puszce po kostce. Zastosuję się do porad i zmienię podłączenie palnika,skrócę kable ,zmiennie kostkę na ceramiczną.Dziękuje za ocenę.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #4
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Polecam przeróbkę palnika. Trzeba zedrzeć pasek ze srebrzanki, który jest naniesiony na rurkę po wewnętrznej stronie, a zamiast niego nawinąć kilka zwojów cienkiego drucika. Ja nawijałem zawsze dwa, raz w lew, raz w prawo. Delikatnie lutowałem do blaszki (by szkła nie przegrzać). Po kilka zwojów na stronę. Ułatwia to zapłon.
    Do środka blaszki można przylutować kawałek srebrzanki i wtedy zastosować jakąś potrójną kostkę.
  • #5
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Dzięki może kiedyś tego spróbuje na razie wystarcza tak jak jest. Własnie przerobiłem kostkę na potrójną i lepiej to wygląda.
  • #6
    kaka0204
    Level 28  
    RFTiTONSIL wrote:
    Stroboskop zbudowałem dlatego że chciałem poznać podstawy elektroniki

    Piszesz, że chciałeś poznać podstawy elektroniki a zamówiłeś zmontowany układ...
    Rzuciłeś się od razu na głęboką wodę, tak się nie robi. Wybierz sobie układ (może być kit) pracujący na bezpiecznym dla życia napięciu i wtedy ucz się lutować i poznawać te tajniki :D
    Pozdrawiam.
  • #7
    szczodros
    Level 18  
    Obudowę można za mniej niż 30zł ;) złom dużo tańszy ;)

    a koledze na początek proponuję
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1150095.html

    wiele prostych układów tam jest ;)
    wg mnie na początek proste i fajne to migacz LED ten mój, wzmacniaczyk na TDA2003 i linijka w rytm muzyki na LM3914/15
  • #8
    adam951
    Level 14  
    RFTiTONSIL wrote:
    Zapraszam do oceny.

    Właściwie co tu oceniać? ;)
    Płytkę dorwałeś zmontowaną czy sam lutowałeś elementy?
    Poskracaj te przewody. Tylko znowu nie za mocno żeby ich nie napinać.

    Co do poznawania podstaw elektroniki to owszem, w praktyce robi się to najlepiej. Jednak warto byłoby analizować zasadę działania takiego układu skoro i tak już idziesz na łatwiznę.
    No i cena.. Mnie to zawsze boli najbardziej. :)

    Ale jako że masz zaledwie 13 lat tak jak kolega szczodros radzę przyjrzeć się prostszym układom. W szczególności układom w których nie występują napięcia rzędu kV. :D I konstruując każdy taki układ dokładnie analizuj jego zasadę działania podpierając się literaturą. I będzie "gites". :D
  • #9
    kris6661991
    Level 25  
    Radzę uważać z kombinacjami przy tym układzie... jesteś młodym elektronikiem, zatem wiedz, że napięcie na palniku IKF sięga kilku TYSIĘCY volt, zaś gdy za niebezpiecznie jest uznawane napięcie powyżej 63V... Koledzy dobrze radzą przerobić złącze palnika na "lepsze", radzę też sprawdzanie po każdej modernizacji miernikiem "na sucho" czy nie występują niepożądane zwarcia. Co do obudowy - przesadziłeś z sugerowaną ceną - za 30zł można kupić takową nową z lampą halogenową i nawet z czujnikiem ruchu!

    Pozdrawiam!
  • #10
    tehaceole

    Level 28  
    Nie zapominaj Kolego młody również o tym, że po wyłączeniu napięcia sieciowego na kondensatorach jeszcze przez kilka minut może utrzymywać się wysokie napięcie (maksymalnie 230*√2 V). To jeden z podstawowych błędów popełnianych przez nowicjuszy przy tego typu konstrukcjach. Niestety znam to z autopsji - do dziś mam na dłoni pamiątkę po rozładowaniu stroboskopowego kondensatora ok. 400µF... A było to ponad 15 lat temu. :)
  • #11
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Odpowiadam:
    -kaka0204;układ zamówiłem do zmontowania więc elementy lutowałem sam zresztą przez okolo 1 godzinę.
    -szczodros;wiem że obudowę można taniej ale nie sprawdzałem.W sklepie pewnie można kupić za 30 zł nowy halogen ale zapewne w plastikowej obudowie która jest niej trwała i się bardziej nagrzewa.
    -adam951;Płytkę kupiłem luzem a elementy sam przylutowałem
    -kris6661991;Napięcie kilku Kv jest na elektrodzie zapłonowej,na dwóch elektrodach jest około 400-600v nie powiem naprawdę ile jest bo nie sprawdzałem.
    -tehaceole- Czytałem o kondensatorach i wiem że mogą nieźle popieścić ale w moim układnie są zastosowane kondensatory 2,2µF i próbuje ich nie dotykać.Raz dotknąłem to poczułem takie mrowienie w palcu.
  • #12
    123XmaX
    Level 12  
    Taka oprawa halogenowa z "ZEXT-a" lub "projektor" to wydatek ok. 14zł. Chyba wszystkie oprawy halogenowe są w metalowej obudowie ze względu na wysoką temperaturę.
    Napisałeś, że nie zamontowałeś kitu J-23, a zatem jaki zastosowałeś?
    Te plastikowe kostki łączeniowe nie są najlepszym pomysłem. Najczęściej są do 500V.
    Mam nadzieję, że do metalowej obudowy przykręciłeś przewód zielono żółty?


    Pozdrawiam!
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    szczodros
    Level 18  
    dj-MatyAS wrote:

    Elektronika to nadzwyczaj wymagająca Pani...

    Jak każda kobieta :D.
    Od siebie dorzucę jeszcze, że elektronika to kosztowne hobby więc lepiej uczyć się na czymś prostym i w przypadku uszkodzenia wymienić coś co łatwo znaleźć i wiedzieć dlaczego się uszkodziło niż od razu bawić się drogimi, skomplikowanymi układami, które w przypadku uszkodzenia się ciężko początkującemu naprawić i łatwo się zniechęcić do dalszej zabawy elektroniką.

    Pozdrawiam ;)
  • #15
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Wiem że nie był to może najprostszy układ ale i tak miałem zakupić stroboskop więc zamiast chińskiego wolałem zbudować własnymi rękami coś co będzie świeci przez lata i co pomorze mi zrozumieć elektronikę.Dobra czas na odpowiedzi.
    -123XmaX
    1; Zastosowałem kit AVT 1435
    2;Wiem że te kostki to nie najlepsze rozwiązanie i niedługo zmienię je na ceramiczne.
    3;Oczywiście kabelek jest przykręcony.
    Do reszty osób:układ nie był może najłatwiejszy wiadomo ,że mogłem zbudować coś na ledach ale jak kupiłem chiński stroboskop za 10 zł to dawał on bardzo słaby efekt a przy namowie taty który miał dyskotekę zbudowałem taki oto stroboskop. Jestem z niego w 100% zadowolony.
  • #16
    Profesor AS
    Level 11  
    Witam.
    Co do układu to standardowy, chodź z tych palników IFK 120 można o wiele więcej wyciągnąć.
    Kiedyś w ramach mini projektu budowałem takie urządzenie.
    Co do pojemności zasilających palnik, to zastosowałem 10 niskoimpedancyjnych kondensatorów elektrolitycznych 22uF pracujących podobnie jak u Ciebie w układzie powielacza napięcia. (oczywiście stosując elektrolity w tego typu urządzeniach należy pamiętać o rezystorach dopasowywujących.)
    Co do wyzwalania samego palnika, do uzwojenie wtórne transformatorka wyzwalającego podpiąłem w następujący sposób. (jeden koniec do odblasku reflektora, a drugi do obwodu zapłonowego palnika. (Niby tak się nie powinno robić, ale jak odblask masz zrobiony z blachy aluminiowej, to czemu nie spróbować ? )
    Mój stroboskop miał możliwość 5-cio stopniowej regulacji natężenia wyładowań w palniku.

    Pozdrawiam. :)

    Dodano po 32 [minuty]:

    Błażej wrote:
    Zły mod. W razie czego, skontaktuj się z dobrym.

    Jeśli można zapytać, to który jest dobry? :cry:
  • #17
    silvvester
    Level 24  
    Co wy z tym wysokim napięciem? W normalnych lampach błyskowych nikt tak nie kombinuje, przewód od transformatora do palnika idzie zwykłym przewodem w plątaninie kabli, nie ma co tragizować. Palnik IFK120 ma napięcie robocze 300V, po kiego grzyba projektant dał podwajacz napięcia?
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    dj-MatyAS-właśnie dzięki kondensatorom foliowym które są trwalsze i bezpieczniejsze i są zastosowane w tym układnie kupiłem go i nie pakowałem się w wadliwego j-23.:D
  • #20
    Freddy
    Level 43  
    DJ-MatyAS, nie tylko to jest ważne, ważny jest też parametr z pozycji 2.5 :)
    Stroboskop Na IFK120 z Kitu AVT1435
    Oto karta katalogowa palnika IFK-120.
  • #21
    Profesor AS
    Level 11  
    dj-MatyAS wrote:

    Profesor AS napisał:
    uzwojenie wtórne transformatorka wyzwalającego podpiąłem w następujący sposób. (jeden koniec do odblasku reflektora, a drugi do obwodu zapłonowego palnika. (Niby tak się nie powinno robić, ale jak odblask masz zrobiony z blachy aluminiowej, to czemu nie spróbować ? )
    Może dla tego, że w ten sposób podasz napięcie sieci na obudowę? Pomysł masochistycznego samobójcy, powiedziałbym.


    A słyszał kolega o takim pojęciu jak separacja galwaniczna? (podstawy elektrotechniki)
    Nie powinno się podpinać ponieważ taki układ może być przyczyną fal elektromagnetycznych. (Zwłaszcza w przypadku kiedy mamy do czynienia z nieuziemioną obudową reflektora...)


    dj-MatyAS wrote:
    Osobiście wydaje mi się, że Autorowi tego projektu (z AVT) chodziło przede wszystkim o to, by móc użyć kondensatorów foliowych - znacznie trwalszych w tym zastosowaniu; a ponieważ jak wiadomo im większa ich pojemność, tym znacząco rośnie cena (zwłaszcza tych na wyższe napięcia) zastosowano podwajacz i baterię kondensatorów...

    Z kolei ja nie rozumiem tego czemu zastosowano tego typu kondensatory??
    Owszem ich rezystancja wewnętrzna jest mała, tylko co z tego jak ich zaraz szlak trafia? (być może trafiłem na jakiś bubel, bo przy 15 -25 wyładowań na sekundę potrafią się skończyć po kilku imprezach)
    Z przeprowadzonych badań najlepiej wypadają kondensatory foliowe zalewane olejem (kompensacyjne) lecz niestety są duże.
    Dość dobre są elektrolity niskoimpedancyjne, tylko trzeba stosować rezystory dopasowywujące, bo w przeciwnym razie posypie się palnik, bądź zagotują się kondensatorki.

    dj-MatyAS wrote:
    Palnik IFK 120 może oddawać 120 J (jouli) - stąd jego nazwa. Jednak, wtedy i tylko wtedy, gdy odstęp czasowy pomiędzy błyskami nie jest mniejszy niż 12 sekund. (tyle opis ze strony producenta)
    Jeśli ma się zamiar wykorzystywać go z większą częstotliwością błysków należy drastycznie zmniejszyć moc. W innym wypadku (też drastycznie) skraca się jego żywotność.

    Tak szczerze między nami, to wolę aby posypał się palnik niż elektronika. (jak organizujesz dobrą imprezę to nie patrzysz na to ile Ci wytrzyma palnik, tylko na wrażenia widzów. Furory nie zrobisz na oszczędnościach, bo w dzisiejszych czasach liczy się zaangażowanie, a nie odbębnienie kilku godzin)


    Moderated By ANUBIS:

    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Dziękuje dj-MatySA za to ,że uspokoił te wywody na temat palnika bo w końcu ten temat powstał aby ocenić mój stroboskop.
  • #24
    misiupan
    Level 35  
    Zmontowałem kiedyś taki stroboskop i w sumie działał przez jedną dyskotekę, potem palnik do wymiany. Obniżenie mocy błysku przez zmianę pojemności przedłużało mu życie jednak tak czy siak i tak szybko ulegał zużyciu.
    Lepiej zmontować stroboskop na 3 watowych ledach niż męczyć te palniki.

    Co do projektu to chociaż kolega użył solidnej obudowy, bo widywałem już różne cuda z drewna i plastiku :P
  • #25
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    misiupan-Stroboskop działał przez całą noc?
  • #26
    misiupan
    Level 35  
    Nawet nie całą noc, nie pamiętam dokładnie, lecz mogło to być 3-4 godziny. Jak wystygł to później miał problemy żeby zaskoczyć.
    Jak dasz małe pojemności że marnie błyska to palnik ci dłużej potrzyma, jak natomiast ma być efektowny błysk to podnosisz napięcie lecz palnik szybko się wypali. Odstąpiłem od tego typu urządzeń bo jedną 3 watową diodą led można uzyskać porównywalny błysk, jak nie mocniejszy.
  • #27
    robokop
    Moderator of Cars
    misiupan wrote:
    Odstąpiłem od tego typu urządzeń bo jedną 3 watową diodą led można uzyskać porównywalny błysk, jak nie mocniejszy.

    Tu bym polemizował. Porównywać wyładowanie w ksenonie do diody led....
    Ja w czasach szkolnych radziłem sobie inaczej, 2 palniki JFK ułożone w gwiazdę, do tego spory wentylator dmuchający na nie - działało to znośnie i dość dużą remizę oświetlało. Inaczej elektroda zapłonowa potrafiła się odlutować.
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    misiupan
    Level 35  
    Czyli jednym słowem mówiąc palnik ten popracuje dłużej jeżeli będzie dodatkowo chłodzony? Czy też wypalanie się elektrod nie jest zależne od temperatury, tylko od siły błysku? Nigdy tego nie zgłębiłem do końca.

    Podsumowując jeżeli chcielibyśmy uzyskać częstotliwość błysku 2x na sekundę, 1x na sekundę itp. to lepiej spiąć ze 4 sztuki takich stroboskopów i kolejno wyzwalać każdy z nich co dało by powiedzmy 1 błyśniecie co 4-6 sekund na każdym z nich.
    Zdaje się że taki pojedynczy stroboskop przy szybkim błyskaniu nie zdąży w pełni naładować kondensatorów i błysk jest słabszy.
    Więc spięcie kilku stroboskopów miało by tu większy sens.
  • #30
    User removed account
    User removed account