Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mikrokomputer COBRA 1

coberr 13 Oct 2022 11:54 211806 1180
Texa Poland
  • #1051
    sajmosia
    Level 16  
    Teraz to juz jest chyba oficjalne, takze moi drodzy,

    Chcialbym zaanonsowac demonstracje nanjnowszegu modelu mikrokomputera Cobra w wersji Kolor, zaprojektowanego glownie przez kolege Zdzis_ek z tego forum. Jak wiemy jest to dalsza ewolucja rozbudowy tej malej maszyny polaczaona z rosnaca iloscia oprogramowania.

    Prezentacja maszyny i nie tylko, odbedzie sie we Wtorek, 25/10/2022 o godzinie 19:00 na lamach spotkan organizowanych przez https://www.atarionline.pl/ . W Spotkaniu beda uczestniczyc nie tylko konstruktorzy i entuzjasci tego mikrokomputera, ale gosciem honorowym bedzie tez sam pan Andrzej Sirko, tworca owej maszyny.

    Wiecej detali na temat bedzie pojawiac sie tutaj:

    https://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=4659&page=1#Comment_163059

    Pozdrawiam.
  • Texa Poland
  • #1052
    andrzejlisek
    Level 29  
    Ciekaw jestem, czy Andrzej Sirko na tej demonstracji otwarcie przyzna się do popełnienia masy błędów i pomyłek w opisach dla gazety AudioVideo, które znacznie utrudniały zbudowanie mikrokomputera na podstawie tych opisów. Rozumiem, że jesteśmy ludźmi, każdy może się pomylić, ale duża ilość błędów jest dziwna i trudno zgadywać, co jest tego przyczyną. Założę się, że te błędy sprawiły, że Cobra1 był bardzo mało znanym mikrokomputerem.
  • #1053
    sajmosia
    Level 16  
    andrzejlisek wrote:
    Ciekaw jestem, czy Andrzej Sirko na tej demonstracji otwarcie przyzna się ...


    Mysle, ze jako alternatywa powie "To nie ja" :)

    Tu nie specjalnie jest sie do czego nie przyznac. Trzeba wziac pod uwage ze czasy byly inne i mozliwosc produkowania plytek i testowania na biezaco tez mogla byc mocno ograniczona. Osobiscie poprosilem pana Andrzeja, zeby opowiedzial o Cobrespu i jak sie tam pracowalo, co zapewne wyjasni i pochodzenie tak duzej ilosci bledow jak i wiele innych rzeczy.
  • #1054
    nuszek
    Level 29  
    andrzejlisek wrote:
    Ciekaw jestem, czy Andrzej Sirko na tej demonstracji otwarcie przyzna się do popełnienia masy błędów i pomyłek w opisach dla gazety AudioVideo, które znacznie utrudniały zbudowanie mikrokomputera na podstawie tych opisów. Rozumiem, że jesteśmy ludźmi, każdy może się pomylić, ale duża ilość błędów jest dziwna i trudno zgadywać, co jest tego przyczyną.

    Wszystkie błędy zostały opisane w AudioVideo, swoją Cobrę uruchomiłem w maju 1986 roku /Czarnobyl/, jedynie miałem problem z filtrem 3,25 MHz, bo był uszkodzony, ale po podłączeniu oscyloskopu szybko to zlokalizowałem i Cobra ruszyła z kopyta.
    Dlatego nie rozumiem do czego ma się ktoś przyznawać, raczej należy się wielka pochwała i medal.
    Ja Serdecznie Dziękuje Panu Sirko za wkład włożony w projekt, dzięki niemu mogłem poszerzyć swoje wiadomości i zarazić tym kolegę z forum, który jest pasjonatem Cobry do dzisiaj.
  • Texa Poland
  • #1056
    wieswas
    Level 33  
    Na spotkaniu z Panem Sirko, nie powinno się skupiać na szukaniu winnych błędów w zamieszczonym projekcie. (jakie o ma dzisiaj znaczenie ?) To były inne czasy. Nie było PC na każdym biurku, nie było internetu, nie było telefonów komórkowych, w sklepach elektronicznych nie było układów scalonych. Zapewne dla twórców COBRY był to tylko jeden z projektów dla redakcji AV, a nie podstawowy zakres pracy. W kolejnych numerach czasopisma były poprawki, ale i bez nich uruchomiłem COBRĘ bez większych problemów. Od początku też zakładałem jej rozbudowę ale bez projektu Pana Sirki nie wiem, czy bym się zdecydował na budowę komputera od podstaw.
  • #1057
    andrzejlisek
    Level 29  
    Oczywiście, że nie chodzi mi o skupianiu się na samych błędach i problemach, to nie ma już sensu, skoro zostały one sprostowane. Jednak nie zmienia to faktu, że ich ilość była porażająca.
  • #1058
    mgim
    VIP Meritorious for electroda.pl
    andrzejlisek wrote:
    ...... że ich ilość była porażająca.

    To w jaki sposób uruchomiłem ja i inni - jak widać po wpisach . Podstawowa wiedza z elektroniki była potrzebna. Ot co. Zapewne - gdybyś Ty to projektował - to byłoby bez błędów.
    Było to w czasie - gdy po "wyższy" układ scalony trzeba było jechać na "Wolumen".
  • #1059
    atmeg8
    Level 12  
    Myślę , że absolutnie szkoda czasu na rozpamiętywanie "błędów i wypaczeń" lat minionych , paradoksalnie to właśnie one zapewniły paliwo dla naszego forum i pozwoliły gruntownie poznać wszystkie sprzętowe aspekty .
    Mamy teraz niepowtarzalną okazję aby otrzymać odpowiedzi na pytania związane z planami i pomysłami twórców Cobry odnośnie jej rozwoju . Mnie szczególnie interesują kwestie związane z grafiką , a może gdzieś przypadkiem Pan Sirko posiada źródło monitora ?
  • #1060
    sajmosia
    Level 16  
    atmeg8 wrote:
    może gdzieś przypadkiem Pan Sirko posiada źródło monitora ?


    Nie posiada. Pytalsmy, aczkolwiek mozna zapytac jeszcze raz. Z tgo co wiem, to kolega @wieswas mial jakby najiecej wiedzy na temat ROMu i gdzie co w nim jest.
  • #1061
    andrzejlisek
    Level 29  
    sajmosia wrote:
    Nie posiada. Pytalsmy, aczkolwiek mozna zapytac jeszcze raz. Z tgo co wiem, to kolega @wieswas mial jakby najiecej wiedzy na temat ROMu i gdzie co w nim jest.

    Jak nie ma źródeł, to czy istnieje chociażby binarka z innego źródła niż gazeta AudioVideo lub ewentualnie czy wiarygodnie potwierdzono, że zapis szesnastkowy ROM jest poprawny co do bajtu? Ja na potrzeby swojego emulatora przepisałem standardowy ROM właśnie z tej gazety, nie ma sum kontrolnych, tzn. bazowałem na tym, bo potem wplotłem w niego obsługę wielkości liter (skrót Shift+T) i drukarki Mera-Błonie D-100 (podprogram wywoływany poleceniem LPRINT z Basic), oba elementy były ten w tej gazecie i tak rozszerzony ROM dodaję do emulatora. Jeżeli jest jakiś błąd (przy analizie działania zapewne by wyszedł na jaw), to proszę o info, wtedy jak najszybciej poprawię obraz dołączony do emulatora.
  • #1063
    sq2bvn
    Level 15  
    Kto jest autorem tego monitora? Może autor gdzieś ma jakieś wydruki albo coś takiego...
  • #1064
    wieswas
    Level 33  
    Kilka słów na temat dźwięku z portu wyjściowego COBRY:
    Aktualnie kończę pisanie gry na COBRĘ (w kolorze, choć także działającej na wersjii podstawowej bez koloru) i zamierzam dołączyć na zakończenie muzykę dla zwyciężcy.
    Samo napisanie jakiejś pętli w kodzie Z-80 nie stanowi żadnego problemu, ale aby zakodować dokładne wartości częstotliwości, wymagane jest każdorazowe obliczanie ile obiegów ma wykonać pętla podprogramu, aby uzyskać dokładną częstotliwość (np.277,2Hz) dla konkretnej nuty.
    Dlatego też zmobilizowałem się do obliczenia w excelu 256 częstotliwości dla krótkiego podprogramu wysyłającego z wybraną częstotliwością impulsy na port wyjściowy (FE). Załącznik to "TABELA CZĘSTOTLIWOŚCI.PDF"
    Dopisałem w nim także częstotliwości dźwięków na poszczególnych progach strun gitary. W sieci jest ogromna ilość TABULATURY NA GITARĘ, gdzie nie będąc muzykiem można odczytać nazwę struny i numer naciśniętego progu. (Najgrubsza struna to E, a najcieńsza to e.). Wystarczy więc spisać z tabulatury kolejne nuty (np.A4) i odczytać z mojego wykazu jaką wartość ma zawierać akumulator przed wywołaniem podprogramu NUTA.
    Zamieszczam także załącznik "PODPROGRAM NUTA.PDF", który zawiera tekst tego, krótkiego podprogramu (kolor czerwony) wraz z wstępną petlą testową.
    Ponieważ jest to tylko kilkanaście linijek, to osoby zainteresowane będą w stanie w ciągu kilku minut wpisać w kodzie maszynowym Z-80.
    Przy okazji testowania za pomocą programu AUDACITY, sprawdziłem, że obliczone częstotliwości są dokładne.
    Jednak na wysciu emulatora nie ma fali prostokątnej, a jedynie naprzemian szpilki dodatnie i ujemne. Od szpilki dodatniej do ujemnej jest pół okresu, a do następnej dodatniej pełen okres częstotliwości.
    W latach 90 w swojej COBRZE wykodzystałem jeden niewykorzystany na płycie głównej przerzutnik z układu 7474, aby zamienić przychodzące z portu szpilki na falę prostokątną podawaną na głośnik.
    Mam pytanie do Kol."andrzejlisek" czy od strony programowej w emulatorze COBRY byłaby możliwość wysyłania na kartę dźwiękową fali prostokątnej zamiast fali szpilek. Jeżeli nie ma takiej możliwości to nie będę korzystał z wbudowanego w laptop głośnika, lecz z gniazdka słuchawkowego, We wtyczce umieszczę przerzutnik zamieniający ciąg szpilek na falę prostokątną podawaną na słuchawki, lub wzmacniacz zewnętrzny.
    Załączam też w obrazki fali szpilek oglądanych w programie AUDACITY oraz analizę zawartości harmonicznych po transformacji Fouriera (zamiana wykresu amplituda w funkcji czasu na amplituda w funkcji częstotliwości.)
    Mikrokomputer COBRA 1
    Mikrokomputer COBRA 1
    Przepraszam za przydługi tekst i pozdrawiam wszystkich użytkowników COBRY
  • #1065
    andrzejlisek
    Level 29  
    wieswas wrote:
    Mam pytanie do Kol."andrzejlisek" czy od strony programowej w emulatorze COBRY byłaby możliwość wysyłania na kartę dźwiękową fali prostokątnej zamiast fali szpilek. Jeżeli nie ma takiej możliwości to nie będę korzystał z wbudowanego w laptop głośnika, lecz z gniazdka słuchawkowego, We wtyczce umieszczę przerzutnik zamieniający ciąg szpilek na falę prostokątną podawaną na słuchawki, lub wzmacniacz zewnętrzny.

    Sprawdzę to "na dniach", ale emulator powinien wytwarzać prostokąt. Najlepiej, to podstaw krótki nagrany prostokąt za plik "sound.wav". Plik powinien być o częstotliwości 44100Hz, 16bit mono, w formacie WAV bez kompresji, bo obsługa plików dźwiękowych w emulatorze jest uproszczona. Sprawdź, czy brzmi tak samo i jaki dźwięk wytwarza.

    Sprawdź działania katarynki w romach Zdziśka, czy wytwarza prostokąt czy szpilki. U mnie na ucho (nie nagrywałem i nie analizowałem dokładnie) wytwarza prostokąt.

    W jaki sposób nagrywasz dźwięk? To nie wygląda na bezpośrednie nagranie tego, co komputer odtwarza. Jak nagrywasz przez mikrofon, to na pewno będzie zniekształcony. Od co najmniej 10 lat w wielu komputerach z Windows nie ma możliwości włączenia nagrywania bezpośrednio tego, co odtwarza komputer. Jeżeli Ty też nie masz takiej możliwości, zainstaluj program "Virtual Audio Cable" lub "VB-CABLE Driver". Następnie ustaw jako domyslne urzadzenie odtwarzające i nagrywające ten właśnie sterownik. Nastepnie ponów próbę, przy czym w takiej konfiguracji komputer nie będzie odtwarzać dźwięku ani na głośnik, ani na słuchawki.

    W Twoim podprogramie nie widzę rozkazu OUT, a jest on potrzebny, żeby wygenerować jakikolwiek dźwięk (przynajmniej tak jest w emulatorze). Emulator ma dwa generatory dźwięku:
    Generator 1: Aby wytworzyć prostokąt, trzeba cyklicznie wysyłać na 0x00 lub 0x08 (niewazne który adres) wartość 0 aby ustawić stan niski lub dowolną inną wartość, aby ustawić stan wysoki.
    Generator 2: Należy cyklicznie wysyłać dowolną wartość (nie ma znaczenia jaka) na adres 0xFE. Każde wysłanie zmienia stan generatora na przeciwny.
    W jaki sposób generujesz dźwięk, w sensie, jaki rozkaz OUT wysyłasz?
  • #1066
    wieswas
    Level 33  
    Podmieniłem podprogram NUTA na właściwy.Błąd wyniknął podczas przepisywania z kartki do pliku tekstowego.
    Sam program przecież wielokrotnie uruchamiałem. Także długość skoku na początek pętli (-20dec) uwzględniała obecność instrukcji D3,FE OUT(FE),A . Dziękuję, za wykrycie tego błędu.
    Zamieszczona tablica częstotliwości nie zmieniła się i jest nadal aktualna, ponieważ instrukcja OUT(FE),A nie jest w wewnętrznej pętli określającej częstotliwość.
    We wszystkich dotychczas programach zawsze korzystałem z Generatora2, bo jest prościej. Akumulator w tym czasie wykorzystuję do pamiętania ilości obiegów pętli celem odświeżania rejestru B. W głośniku laptopa dźwięk z emulatora COBRY słychać i zmienia się jego wysokość wraz ze zmianą zawartości akumulatora podczas testu.

    Nie nagrywałem przez mikrofon, tylko program AUDACITY przechwytuje dźwięk z karty dźwiękowej. Mikrofon wewnętrzny miałem wyłączony i gniazdko wejściowe karty dźwiękowej puste.
    Plik *.wav z muzyką wczytany do programu AUDACITY pokazuje złożony przebieg, typowy dla muzyki.
    Nie dysponuję oscyloskopem, aby sprawdzić przebieg na gniazdku słuchawkowym
    PS
    Przyczyną szpilek zamiast fali prostokątnej jest prawdopodobnie system operacyjny. Program oscyloskop zainstalowany na laptopie prawidłowo wyświetla falę prostokątną podaną przez gniazdko AUDIO INPUT
    Program AUDACITY także prawidłowo wyświetla sygnał prostokątny przychodzący z tego gniazdka, natomiast błędnie przechwytuje sygnałm prostokąta z generatora online uruchomionego w przeglądarce. Załączam screen ekranu
    Mikrokomputer COBRA 1

    --------------------------------------------------------------------
    Ponieważ od mojego ostatniego posta 19 października 2022 nie zamieszczono innego, a zgodnie z regulaminem forum nie należy należy pisać własnych postów jeden pod drugim, dalszy ciąg wypowiedzi dopisuję 23 października 2022:

    Zamieszczam nową grę dla COBRY - "JUMPING JACK"
    Gra jest w kolorze, ale używa tylko podstawowy zestaw znaków semigrafiki, więc powinna być grywalna na każdym komputerze COBRA a także na emulatorze.
    Adres startowy: 5000 hex
    Zajmuje pamięć RAM od adresu 5000 hex do adresu 6400 hex, czyli ma długość 5120 bajtów. Zastosowałem w niej opisany wcześniej podprogram generacji dźwięku z wykorzystaniem zamieszczonych uprzednio tabel częstotliwości dla nut.
    Po zwycięstwie w grze w nagrodę odtwarzana jest muzyka.
    Oto screeny gry w wersji kolor i czarno-białym:
    Mikrokomputer COBRA 1
  • #1069
    zdzis_ek
    Level 16  
    Projekt PCB Cobra1 color 2022
    Mikrokomputer COBRA 1
    W załączniku do pobrania plik projektu do programu "Robot Room Copper Connection" gerber z tego pliku oraz dokumentacja.

    ------------------------------------------------------------------------
    "JUMPING JACK" - super gra.
    Mam prośbę kol. wieswas, jeżeli to możliwe, czy nie mógłbyś zmienić sterowanie klawiszami na:
    góra - W
    lewo - A
    prawo - D
    Można by wówczas sterować dżojstikiem.
    Ja w swoich grach prawie wszystkich zmieniłem sterowanie z Q, A, S, Z na W, A, S, D.
    Mikrokomputer COBRA 1
    Mikrokomputer COBRA 1
  • #1070
    wieswas
    Level 33  
    Aby zmienić klawisze sterujące w grze JUMPING JACK wystarczy zmienić zawartość 6 adresów. (oczywiście jeżeli nie jest przekompilowana na inne adresy)

    W pętli klawiatury zmienić:
    51D7 jest 42 (B) ma być 57 (W) - w górę
    51CD jest 51 (Q) ma być 41 (A) - w lewo
    51D2 jest 50 (P) ma być 44 (D) - w prawo

    Na stronie z legendą gry są napisy:
    60FE jest 42 (B) ma być 57 (W) - w górę
    60F3 jest 51 (Q) ma być 41 (A) - w lewo
    610A jest 50 (P) ma być 44 (D) - prawo
  • #1072
    wieswas
    Level 33  
    Nawiązując do moich poprzednich wypowiedzi dotyczących dźwięku jednobitowego na mikrokomputerze COBRA zamieszczam program MUSIC PLAYER.
    Działa on na komputerach z podstawową semigrafiką zarówno czarno-białą jak i kolorową. Działa także na emulatorze. Zastosowałem tam podprogram muzyka zamieszczony wcześniej, który odtwarzał pojedynczy dźwięk po każdym wywołaniu. Obecnie wzbogaciłem go o możliwość odtwarzania blokowego nut.
    Blok danych zawiera po 3 bajty opisujące każdą nutę:
    -pierwszy bajt określa częstotliwość dźwięku
    -drugi bajt określa czas trwania dźwięku
    -trzeci bajt określa czas pauzy przed następną nutą.
    Przed wywołaniem programu należy w rejestrze HL zamieścić adres początku bloku danych, a w rejestrze E ilość nut (nie bajtów)
    Zamieszczam wersję żródłową z opisem umożliwiającym odnalezienie tego podprogramu i zastosowanie go we własnych programach. Możliwa jest także modyfikacja całego programu celem przystosowania go do własnych utworów muzycznych. Program MUSIC PLAYER zawiera 9 fragmentów muzyki oraz 10 przeznaczony na własne eksperymenty z dźwiękiem. Aby nie rozpisywać się w tym temacie zainteresowanym udzielę szczegółowych informacji.
    Oto screeny ekranu czarno-białego i kolorowego:
    Mikrokomputer COBRA 1f\
    Adres startowy:5000 hex
    Długość: od 5000 hex do 5B60 hex (2912 bajtów)
    Dźwięk wykorzystuje port wyjściowy nr FE. Instrukcja 5176 D3 5177 FE OUT(FE). Na COBRACH wykorzystujących do generowania jednobitowego dźwięku innego numeru portu wystarczy w adresie 5177 zastąpić wartość FE innym numerem portu.

    W załącznikach zamieściłem plik MUSIC PLAYER.hex oraz plik źródłowy docx
    a także tabelę ułatwiającą zamianę nut z tabulatury gitarowej na blok danych muzyki.
  • #1074
    andrzejlisek
    Level 29  
    zdzis_ek wrote:
    Skąd można pobrać kolorowy emulator, czy coś przeoczyłem ?

    https://github.com/andrzejlisek/Cobra1
    https://github.com/andrzejlisek/Cobra1/releases
  • #1075
    zdzis_ek
    Level 16  
    Dziękuję za namiary.
    W uzupełnieniu do projektu płyty PCB color przesyłam dodatkowe projekty.
    Mikrokomputer COBRA 1 Mikrokomputer COBRA 1
    Dodatkowo coś na 38 goldpin
    Mikrokomputer COBRA 1 Mikrokomputer COBRA 1
    Wszystkie płytki są rozmiarów 100 x 100 mm.
    Jeszcze PCB klawiatury pod przyciski mechaniczne.
    Mikrokomputer COBRA 1
  • #1078
    coberr
    Level 20  
    ło panie - tu nie ma lipy :)
    super sprawa oraz inwencja twórcza :)
    Ja się zastanawiam tylko - tak ogólnie - czy ludzie jeszcze w dzisiejszych czasach będą mieli możliwość pozyskać takie fajne rzeczy - bo niestety - tego wszystkiego coraz mniej już jest... A elektroszroty chyba wyniszczyły większośc...
  • #1080
    PitD

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten sprzedawca ma jeszcze takie
    Mikrokomputer COBRA 1

    Jakby ktoś chciał :)