Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrokomputer COBRA 1

coberr 28 Cze 2018 21:29 154797 617
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #542
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #543
    andrzejlisek
    Poziom 28  
    Kilkanaście lat temu, jak programowałem w Turbo Pascalu, to zdarzało mi się pisać proste gry i animacje. Wtedy nie korzystałem z zegara czasu rzeczywistego, tylko była instrukcja opóźniająca, była to pusta pętla trwająca jakiś czas (byłem bardzo początkujący i próbowałem takie pomysły zrealizować mając do dyspozycji oczekiwanie na klawisz, sprawdzenie, czy naciśnięto klawisz i który klawisz oraz instrukcję opóźnienia o określony czas). Jeżeli jest to gra, w której użytkownik naciska klawisze, to iteracja pętli musi być krótka (max kilkaset milisekund) i musi następować odczyt stanu klawiszy, żeby wychwycić fakt naciśnięcia klawisza. Zdarzało się, że przy zbyt długiej iteracji pętli i bardzo krótkim naciśnięciu klawiszy program nie zareagował, bo jak naciśnięcie i puszczenie nastąpi w czasie jednej iteracji pętli, to odczyt przed i poda informację, że klawisz nie jest wciśnięty. Były też przypadki, że program reagował z wyczuwalnym opóźnieniem. Myślę, że w Cobra1 i każdym procesorze bez przerwań robi się podobnie, przy czym czas trwania pustej pętli trzeba zawsze dobierać doświadczalnie, bo odczyt stanu klawiatury, obliczenia i namalowanie obrazu trochę trwa.

    Co do mikroprocesorów, to ja mam do dzisiaj DSM-51 i tam jak był potrzebny dokładny pomiar czasu, to zawsze robiłem przerwanie, szczególnie, jak był używany wyświetlacz 7-seg. Bez przerwań ten wyświetlacz też da się obsłużyć, w iteracji pętli byłyby zmiana numeru znaku i obrazu znaku, a także odczyt klawiszy i portów zewnętrznych, w przypadku gdy są używane.

    Jak jest potrzebny dokładny pomiar czasu, to trzeba programować w ASM i sprawdzać czas trwania instrukcji, na przykład jak jest instrukcja warunkowa, która musi zawsze trwać tak samo długo, to ścieżki trwające krócej należy wydłużyć instrukcjami NOP w odpowiedniej ilości.
  • #544
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #545
    pgoral
    Poziom 26  
    Tak się kiedyś robiło. Zmieniasz fragment kodu jednej z gałęzi na dłuższy to wydłużasz pozostałe.

    Pewne porty możesz sprawdzać kilkukrotnie w czasie trwania głównej pętli programu.

    Przerwania jednak bardzo ułatwiają programowanie.
  • #546
    zdzis_ek
    Poziom 14  
    Dopracowałem wsady do Rom Cobry1.
    Pierwszy wsad do Rom 29F040 jest w dwóch wersjach sterowania dekoderem adresów.
    Są na nim umieszczone w zasadzie tylko moje gry.
    Menu posiada 4 ikonki tematyczne, które pokazują się na chwilę z podświetleniem wybranego programu.
    Mikrokomputer COBRA 1Mikrokomputer COBRA 1Mikrokomputer COBRA 1

    Mikrokomputer COBRA 1Mikrokomputer COBRA 1
    Jak to działa przedstawia krótki filmik:


    Drugi wsad można zmieścić w mniejszej pamięci (29F020).
    Znajdują się tam pozostałe gry, jest kilka nowych i ciekawych gier o które postarali się koledzy
    rj1307 i united-pl
    Menu jest podobne do pierwszego wsadu, różni się jedynie tym, że posiada dwie strony.

    Mikrokomputer COBRA 1
    Mikrokomputer COBRA 1
    W przełączaniu stron jest użyta mała animacja, którą można obejrzeć na krótkim filmiku oraz
    dwie z nowych gier.

    Grafikę obsługuje prawidłowo dla wszystkich wersji wsad "Semigrafika 16x do v_6C_Cobra1_07 Zgłoś się.bin"
    Wsady do pobrania w załączniku.

    Pozdrawiam.
  • #547
    ArekS
    Poziom 16  
    nuszek napisał:
    PAMPKIN napisał:

    Też tak sądzę, ale skoro powstało około 100 szt. PCB, to szukamy jeszcze pozostałych 60, minus te które są tutaj.


    Doliczając moją Cobre, uruchomiona na oryginalnej płytce PCB, brakuje już tylko 59.
    Pozdrawiam


    Ja mam pcb zakupione w zamierzchłej przeszłości w AVT. Czyli jeszcze 58...
  • #548
    wojtaszek07
    Poziom 12  
    ArekS napisał:
    nuszek napisał:
    PAMPKIN napisał:

    Też tak sądzę, ale skoro powstało około 100 szt. PCB, to szukamy jeszcze pozostałych 60, minus te które są tutaj.


    Doliczając moją Cobre, uruchomiona na oryginalnej płytce PCB, brakuje już tylko 59.
    Pozdrawiam


    Ja mam pcb zakupione w zamierzchłej przeszłości w AVT. Czyli jeszcze 58...


    W tym roku udało mi się zdobyć drugą więc już 57...
    Mikrokomputer COBRA 1COBRY-to..l.jpg Download (108.27 kB)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #549
    PAMPKIN
    Poziom 12  
    wojtaszek07 napisał:
    ArekS napisał:
    nuszek napisał:
    PAMPKIN napisał:

    Też tak sądzę, ale skoro powstało około 100 szt. PCB, to szukamy jeszcze pozostałych 60, minus te które są tutaj.


    Doliczając moją Cobre, uruchomiona na oryginalnej płytce PCB, brakuje już tylko 59.
    Pozdrawiam


    Ja mam pcb zakupione w zamierzchłej przeszłości w AVT. Czyli jeszcze 58...


    W tym roku udało mi się zdobyć drugą więc już 57...


    Nie jest to przypadkiem replika?
  • #550
    ArekS
    Poziom 16  
    Raczej nie. Wygląda tak samo jak moja płyta, chodzi o ten czerwony nadruk...
  • #552
    PAMPKIN
    Poziom 12  
    mkamzierczak napisał:
    Jakby ktoś chciał się pozbyć oryginalnej płyty, to chętnie odkupię do kolekcji :)


    Ja także, replikę już mam. Także z Marcinem potrzebujemy już 2 szt.

    Dodano po 1 [minuty]:

    ArekS napisał:
    Raczej nie. Wygląda tak samo jak moja płyta, chodzi o ten czerwony nadruk...


    Dokładnie - w replice jest taki nadruk, no i są metalizowane przelotki. Oryginały tego nie miały.
  • #553
    nuszek
    Poziom 27  
    PAMPKIN napisał:
    Dokładnie - w replice jest taki nadruk, no i są metalizowane przelotki. Oryginały tego nie miały.


    Miałem pierwszą z płyt oryginalnych, nadruku czerwonego nie było, ale przelotki były metalizowane.
  • #554
    ArekS
    Poziom 16  
    Ja mam oryginał zakupiony jeszcze jak Cobra była prezentowana w starym, dobrym AVT. Płyta ma na pewno przelotki metalizowane. Wydaje mi się że miała też czerwony nadruk, litera "i" ale sprawdzę i postaram się dodać zdjęcie.
  • #555
    united-pl
    Poziom 9  
    Potwierdzam, oryginalna płyta ma czerwony nadruk w postaci pionowych liter "i". Nadruk ten łatwo schodzi np. przy myciu alkoholem. Otwory są metalizowane. Ktoś kiedyś zamieścił w tym wątku zdjęcie i skany oryginalnej płyty. Widać tam dokładnie te litery.
    Replika również ma otwory metalizowane i czerwony nadruk - jednak jest on w poziomie.
  • #556
    nuszek
    Poziom 27  
    To jest oryginalna płyta i Cobra kolegi z forum, moja poszła do ludzi. /wieki temu/
    Mikrokomputer COBRA 1
    Jak widzimy są otwory metalizowane i naloty czerwone.
    Pozdrawiam
  • #557
    andrzejlisek
    Poziom 28  
    Jak wiemy, jedyna istniejąca (przynajmniej znana mi) dokumentacja to są artykuły w AudioVideo. Wiedząc, że tam jest dużo błędów, czy istnieje jakiś opis błędów, coś w rodzaju erraty? Wszystko jedno, czy jest to oficjalna errata, czy błędy dostrzeżone przez kogoś, kto uruchamiał Cobrę i się dziwi, że coś nie działa lub działa inaczej niż jest opisane.
  • #558
    ArekS
    Poziom 16  
    Errata była na bieżąco w AVT. Chodzi błędy dostrzeżone podczas druku i podczas uruchamiania przez autorów i grupę zapaleńców. W którymś z numerów następnych była lista ludzi, którzy uruchomili Cobrę. Zatem można uruchomić ten sprzęt. A poza tym, przypomniało mi się że jak kupiłem płytę drukowaną to była mała karteczka z opisem błędów druku, które trzeba poprawić. Jak będę miał trochę czasu to odnajdę numery AVT z Cobrą i zeskanuję a wiem że miałem wszystkie numery z tego okresu. Tylko ciekawe ile wyjdzie MB......
  • #559
    nuszek
    Poziom 27  
    andrzejlisek napisał:
    Jak wiemy, jedyna istniejąca (przynajmniej znana mi) dokumentacja to są artykuły w AudioVideo. Wiedząc, że tam jest dużo błędów, czy istnieje jakiś opis błędów, coś w rodzaju erraty? Wszystko jedno, czy jest to oficjalna errata, czy błędy dostrzeżone przez kogoś, kto uruchamiał Cobrę i się dziwi, że coś nie działa lub działa inaczej niż jest opisane.

    Swoją Cobrę uruchomiłem wyłącznie z dokumentacji AV /innej nie było, internetu tez nie było/ dokładnie 26 kwietnia 1986, pamiętna data - data katastrofy elektrowni atomowej w Czarnobylu. I pomyśleć, że to było 32 lata temu!
    Wszystkie błędy i poprawki były opisane w AV.
  • #560
    wojtaszek07
    Poziom 12  
    wojtaszek07 napisał:
    Wielkie uznanie coberr!!
    pamiętam że też chciałem coś takiego zrobić,ale skończyło się na CA80.
    w załączniku macie wszystko co udało mi się znaleźć w archiwalnych numerach AV na temat COBRY1:


    Ja już kiedyś skanowałem i wrzuciłem wszystko, jest w tym poście z 13 Maj 2013 20:58 https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12303923#12303923

    Co do Errat to były publikowane na bieżąco, jest np: w pliku AV_4_85_str22.pdf
  • #561
    zdzis_ek
    Poziom 14  
    Zbudowałem do Cobry1 dwie przystawki.

    Mikrokomputer COBRA 1

    Spodziewałem się konfliktu z Katarynką, gdyż do sterowania wykorzystałem
    porty Katarynki i drukarki, Katarynka zagrała (może lekka przesada z tym graniem).



    Pozdrawiam.
  • #562
    jackfinch
    Poziom 16  
    Faktycznie dźwięk nie powala, ale kostka działa super. Napisz coś więcej na temat tego sterownika.

    Pozdrawiam
  • #563
    rj1307
    Poziom 15  
    Dźwięk jest efektem ubocznym (niepożądanym) ponieważ wykorzystuje ten sam port co Katarynka.
    Interfejs zbudowany jest na przerzutnikach + logika sterująca, w sumie ma 20 kanałów wyjściowych. Steruje się np. instrukcją OUT z Basica.
  • #564
    zdzis_ek
    Poziom 14  
    Cała konstrukcja powstała przy okazji projektowania Cobry1 - modułowej.

    Schemat jednego z modułów:

    Mikrokomputer COBRA 1

    Na panelu tylnym obudowy wstawiłem wyłącznik głośnika.
  • #567
    ArekS
    Poziom 16  
    No muszę przyznać że obudowa jest super. Płyta też jest doskonała... "Trochę" ulepszona...
  • #568
    zdzis_ek
    Poziom 14  
    Na ten komputerek staram się napisać grę o lepszej grafice.
    Gra korzysta z wprowadzonych do komputera modyfikacji.
    Napisana jest w Basic, poszczególne obrazki pobierane są z pamięci Flash Rom.
    Tak wyglądają początkowe plansze:

  • #569
    rj1307
    Poziom 15  
    To jest niesamowite!!! Pomysł z przełączaniem banków semigrafiki to był strzał w dziesiątkę, dzięki temu mamy takie perełki. :)
    Twoje zaangażowanie w temacie Cobry zasługuje na szczery podziw i szacunek. Jeśli potrzebujesz pomocy przy tworzeniu gry to pisz śmiało. :)
  • #570
    zdzis_ek
    Poziom 14  
    Z pomocy chętnie skorzystam.

    Przesyłając obrazki z Flash Rom do gry zyskałem sporo miejsca w Basic do pisania programu tej gry.
    Niestety Basic nie dość, że jest wolny to i sporo miejsca zajmuje mi oprogramowanie
    małych animacji.
    Obecnie udało mi się napisać program z początkową animacją i siedmioma planszami.
    Sprawdziłem już i nadpisałem ten program drugim programem, w którym mogę umieszczać dalszą część gry.
    Wadą tego rozwiązania jest to, że ponownie trzeba wpisać komendę RUN.
    Widać to na krótkim filmiku.


    Potrzebuję znać adres, od którego Basic wykonuje komendę RUN.
    Znając ten adres, to nadpisując jeden program gry drugim uzyskał bym płynność gry.
    Wszystko w tej chwili jest na etapie eksperymentów.

    Obecnie płyta PCB po wprowadzeniu drobnych modyfikacji, wygląda tak:

    Mikrokomputer COBRA 1 Mikrokomputer COBRA 1