Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pada akumulator jeden za drugim. Dane prądowe. Co jest?

08 May 2013 18:14 4353 23
  • Level 21  
    Witajcie. Mam problem z instalacją w samochodzie. Fiat punto I z `96 roku bez wspomagania, wersja SX, z automatyki to elektryczne szyby i centralny zamek.Czytałem wątki dotyczące padania akumulatorów, do mnie to nieszczególnie pasuje. Sprawdzałem 3 akumulatory wszystkie sprawne, ładowane na maks prądem z dwóch różnych prostowników po kilka/kilkanaście godz, działają w aucie max dzień/dwa dni, pozwalają odpalić rano auto, przejechać ok. 10km, ale potem już nie odpali, wyczerpują doszczętnie prąd w akumulatorze do ok. 3,5V. Alternator regenerowany w tamtym roku. Stało się to nagle, z dnia na dzień, nie wiadomo jaka przyczyna. I teraz:

    1. Prąd ładowania: ok. 14,2V na biegu jałowym
    2. Prąd pobierany kiedy kluczyk wyciągnięty ze stacyjki 0.3-0.5A auto w stanie spoczynku, nic nie pracuje.
    3. Po przekręceniu kluczyka w pozycji 1 pobiera ok. 4.5A (świecą się lampki na desce, motor nie pracuje)
    4. Wyjęcie po kolei każdego bezpiecznika powoduje że cały czas jest 4.5A, ale jeśli wyjmie się bezpiecznik SERVICE, wtedy gasną lampki na desce i wartość 1.2A. Tak samo z bezpiecznikami instalacji LPG. Auto działa na LPG i PB bez problemu.

    Warunki pomiaru: odkręcona klema plus, podłaczony po drodze tani miernik elektroniczny i ustawiony opcja pomiaru natężenia 10A, Wszystkie odbiorniki prądu wyłaczone (dmuchawa 0, radio wyłaczone itd.)

    W czym leży problem? Co sprawdzić? Coś kradnie prąd?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 29  
    8850 wrote:
    akumulatory wyczerpują doszczętnie prąd w akumulatorze do ok. 3,5V.


    Nie powinno się dopuszczać do tak dużego spadku napięcia na akumulatorze. Na pewno źle się to odbiło na ich pojemności.

    8850 wrote:

    Alternator regenerowany w tamtym roku. Stało się to nagle, z dnia na dzień, nie wiadomo jaka przyczyna. I teraz:


    I prawdopodobnie to on jest winny temu, że:

    8850 wrote:

    2. Prąd pobierany kiedy kluczyk wyciągnięty ze stacyjki 0.3-0.5A auto w stanie spoczynku, nic nie pracuje.


    Odłącz alternator i sprawdź pobierany prąd z z akumulatora.
  • Level 26  
    Wzmacniacza, tuby nie wozisz ?
  • Level 21  
    Wiem, że nie mogę tak głęboko rozładować aku, ale niestety sam się do tego doprowadził, nie byłem w stanie.

    Tuby nie mam, zwykłe wyposażenie radio, aczkolwiek 2 dni temu rozmawiałem przez CB radio wstęgowe które pobiera ok. 6Amper przez pół godziny na wyłaczonym silniku. Ale potem normalnie odpalał bez problemu.

    Sprawdziłem ładowanie auto na parkingu:
    - wolne obroty 850-1000 obrotów/min 14.22V
    - 2000 obr/min 13,30V
    - 3000 obr/min 13,18V
    - 4000 obr/min 13,15V

    Coś wydaje mi się że za nisko. Druga sprawa to dlaczego jak przekręcę stacyjkę to jest 4.5Ampera? Tyle bierze sterownik komputera + centralka LPG? To normalne? Wydaje mi się że to dużo, jak włączę światła to dobija do 6A.

    Jak mogę odłączyć alternator od samochodu? Ściągająć pasek czy na kanale wypiąć kable od alternatora?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 38  
    Masz za niskie ładowanie na wysokich obrotach- alternator do przeglądu.
  • Level 43  
    Pobór prądu na wyłączonym zapłonie max.ma być 0,05A .
  • Level 39  
    Za duży pobór prądu to jedno i altek (bijące pierścienie ślizgowe) to drugie.
  • Level 21  
    Alternator w tamtym roku miał wymieniane łożysko bo było podejrzenie że za głośno chodzi (po wymianie chodzi tak samo) i od razu wymieniane szczotki. Mechanicy doradzili że lepiej regenerować ten dobry (100 PLN) niż kupywać nowy z allegro 110 PLN, więc postanowiłem ich posłuchać.
  • Level 11  
    sprawdził bym jeszcze naciągnięcie paska alternatora jeżeli będzie zbyt luźny może się ślizgać i nie będzie pełnego ładowania a kontrolka się nie zapali

    Dodano po 4 [minuty]:

    no i troszkę za duży prąd w spoczynku ale gdy już jedziemy alternator powinien doładować akumulator i powinien on po tym odpalać
  • User removed account  
  • Level 21  
    OK. Naciągnę pasek alternatora od początku. Co to znaczy MIkro V?

    Dzisiaj znów sprawdzałem dokładnie pobór prądu przy wyłaczonej stacyjce, włączałem/wyłaczałem różne urządzenia aż doszedłem do wniosku że centralny zamek zachowuje się nie tak jak trzeba. Coś jest z siłownikiem zamka od przednich drzwi od strony pasażera. Rozruszałem siłownik palcami ciągnąć i wpychając bolec.
    Po tym auta na postoju po wyłączeniu kluczyków pobiera tylko 0.03A.

    A czy to jest normalne że po przekręceniu kluczyka kiedy świecą się kontrolki pobór prądu z układu to ok. 4.5A z wyłączonymi odbiornikami typu radio/światła/dmuchawa?

    Sprawdzę czy w najbliższych dniach będę mógł odpalić auto rano, czy nadal jest coś z elektryką. Jeśli tak, powrócę na forum.
  • Level 43  
    Jak masz 0,03A to jest ok.Teraz weź się za napiecie podczas pracy silnika.Ma byc powyżej 14V z obciążeniem.
  • Level 11  
    to że jest tam pasek wieloklinowy (micro-v) nie znaczy że może być słabo naciągnięty
  • Level 38  
    A czy ten model nie ma przypadkiem na altku kola pasowego ze sprzegielkiem ?
  • Level 21  
    Sprawdziłem też zgodnie z Waszymi sugestiami naciąg paska na alternatorze, jest naprawdę mocno naciągnięty.
  • Level 38  
    8850 wrote:
    Sprawdziłem też zgodnie z Waszymi sugestiami naciąg paska na alternatorze, jest naprawdę mocno naciągnięty.

    Co z tego? skoro nie zaniosłeś alternatora do profesjonalnej firmy do naprawy..
    Pierścieni sam nie wymienisz.
  • Level 21  
    Alternator 1.5 roku temu był regenerowany, tzn. wymienione łożyska (niepotrzebnie, bo nic to nie polepszyło) oraz szczotki (niepotrzebnie, bo tamte były OK) oraz sprawdzany regulator napięcia. Zrobił to zakład elektromechaniczny bo mój mechanik stwierdził że alternator za głośno chodzi i lepiej dać za regenerację 100 PLN niż wymieniać na nowy noname za 100 PLN z allegro. Po m.in. takich sytuacjach od tego czasu nie korzystam wogóle z usług mechaników i staram się robić sam o ile mogę z pomocą internetu.
  • Level 39  
    8850 wrote:
    Po m.in. takich sytuacjach od tego czasu nie korzystam wogóle z usług mechaników i staram się robić sam o ile mogę z pomocą internetu.


    I słusznie ;) Po to są koledzy na elektrodzie aby pomogli.
    Zatem. Póki nie osiągniesz na zaciskach akumulatora 13,8-14,4V w całym zakresie obrotów dopóty Twoje problemy nadal będą się utrzymywały.
    W mojej ocenie, masz zbyt niskie napięcie ładowania. 13,8V to absolutne minimum. Zatem sprawdzić należy regulator napięcia a jak to nie pomoże to gruntownie całą prądnicę.
  • Level 11  
    proponuję jeszcze sprawdzić czy mamy pewną masę na alternatorze w tym celu proponuję zmierzyć czy odkłada się nam jakieś napięcie pomiędzy zaciskiem minusowym akumulatora a minusem (obudową ) alternatora podczas pracy silnika oczywiście
  • Level 43  
    8850 wrote:
    Alternator 1.5 roku temu był regenerowany, tzn. wymienione łożyska .

    Jak wsadził 6003 to masz już wybitą oś i szczotki latają po pierścieniach jak świnia w kapuście.I stąd takie kiepskie ładowania.Ale to tylko lużna podpowiedź.
  • Level 18  
    zamontować swiatła do jazdy dziennej naładować pożadnie akumulator sprawdzić cęgami prąd ładowania akumulatora najlepiej zaraz po odpaleniu auta zamontować na stałe voltomierz i monitorować napiecie czy nie ma skoków napięcia .
  • Level 31  
    8850 wrote:
    Alternator 1.5 roku temu był regenerowany, tzn. wymienione łożyska (niepotrzebnie, bo nic to nie polepszyło) oraz szczotki (niepotrzebnie, bo tamte były OK) oraz sprawdzany regulator napięcia.


    Przez półtorej roku to można i z 60tys km nakręcić .Poza tym głośna praca mogła wynikąć z typowej fiatowskiej usterki tzn pękniętej obudowy alternatora a na to wymiana łożysk i szczotek nie pomoże- jak regenerację robił fachowiec powinien to zweryfikować.
  • Level 21  
    Przyczyna. Prąd kradło radio. Rozwiązane. dziekuję.