Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MZ ts 150 - Brak ładowania

11 Maj 2013 14:10 14454 22
  • Poziom 8  
    Witam serdecznie. Ostatnio zrobiłem remont kapitalny silnika i mówię czas założyć i zrobić ładowanie. Pojechałem kawał drogi do dobrego elektryka sprawdził mi komutator i uzwojenia na stojanie - bez uwag. Zakładam, podpinam zgodnie ze schematem znalezionym na tym forum i niestety nie działa. Zakładam inny stojan wraz z komutatorem z jeżdżącej ts-ki też nie działa. Jednocześnie zakładałem dwa regulatory napięcia mechaniczne i dokupiłem w międzyczasie trzeci polskiej produkcji elektroniczny - nie działa. Poświęciłem mnóstwo czasu, sprawdziłem przejścia na każdym kablu, wszystkie połączenia, styki, nigdzie nie zwiera, wiązka jest naprawdę w dobrym stanie, wymienione szczotki, cewka wzbudzeniowa, kondensator, platyny, szczotkotrzymacz, akumulator trzyma - 11 ah po lekkim ładowaniu na drugi dzień ta sama wartość ok. 6,38 v. Po odpaleniu przykładając miernik do klem przy akumulatorze pokazuje cyrki tzn. w ciągu półtorej sekundy pokazuje 3 wartości - raz 6,1 v za chwile 3.3 a za następną chwile 1.4 v i tak w kółko w cyklu 1,5 do 2 sekund. Drodzy forumowicze nie jestem żaden znawca instalacji elektrycznych w motocyklach ale od małego ciągle w tego typu sprzętach się robiło a swojego zrobić nie mogę dlatego proszę o pomoc i za każdą radę dziękuje. Niech każdy się wypowie a może się uda.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 25  
    Zacznij od tego czy masz na pewno wszystko dobrze połączone. Przy prądnicy 6V możesz zrobić taki test: zdejmij pokrywę regulatora mechanicznego, przy wyłączonym zapłonie zewrzyj styki wyłącznika prądu zwrotnego - powinna zapalić się kontrolka ładowania. Następnie przy włączonym zapłonie, kontrolka normalnie zapalona, powinna przy zwarciu tych samych styków zgasnąć. Jeśli tak się nie dzieje to masz coś nie tak połączone, lub uszkodzony wirnik. Aha, jednocześnie przy zwarciu tych styków powinno być słyszalne "stukniecie" w okolicy prądnicy-musi ona "chcieć" się obrócić, tzn. zadziała jak silnik elektryczny, ale oczywiście nie da rady obrócić walem, to tylko takie stukniecie. Czasem długo nieużywana prądnica traci swój magnetyzm szczątkowy i takim sposobem znowu go jej przywrócisz, możliwe ze zacznie ładować po takim zabiegu. Kolejna sprawa-możesz sprawdzić samą prądnicę bez regulatora, poprzez podłączenie żarówki 6v 21W-jeden biegun do szczotki plusowej, drugi do masy, i dodatkowym przewodem łączysz wyjście DF prądnicy ze szczotka plusową - oczywiście przy uruchomionym silniku. Żarówka powinna jasno rozbłysnąć. Zrób to i napisz jakie efekty, będziemy radzić dalej. Z doświadczenia dodam że w tych prądnicach często uszkodzeniu ulegały wirniki, a samo sprawdzenie na przejście niewiele daje
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 8  
    Dziękuje za radę zrobi się trochę cieplej i sprawdzę tak jak kazałeś i dam znać
  • Poziom 9  
    Witam wiem że temat już trochę stary ,nie chce otwierac nowego .
    A wiec mam taki sam problem jak kolega ,a zrobiłem tak jak radził cyborg39
    żarówka rozbłysła i się zjarała ,czy tak miało być???
  • Poziom 9  
    Dzięki za szybka odpowiedz .Przyszedłem właśnie z garażu i sytuacja wygląda tak:
    Podłaczyłem regulator mechaniczny odpaliłem motor i zrobiłem pomiar na aku przy 1600 1700 obr kontralka zgasła a wartosci na mierniku pokazywały 9,6 zwieększajac obr do 4000 miernik pokazał 18,4 , odłączyłem aku mz nie zgasła właczyłem światła i w droge jezdziłem z 10min i nagle zjarała sie żarówka tylnych świateł i kontrolka ładowania ,świeca straciła iskre ,spaliły się bezpieczniki
    Skąd takie duże prądy ?? aku wygląda na naładowany 6,36 az bulgotał .Instalacje mam starą ale nikt w niej nie ingerował wygląda na sprawną
  • Poziom 15  
    Witam .w etz -kach regulator przełącza styki przy około 3,500 obr/min sprawdź czy styki nie są spieczone ,w tych motocyklach ładowanie powinno być już na wolnych obrotach.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Do prądnicowych mzetek zakładam z powodzeniem polskie regulatory elektroniczne i działają bez problemów. Nie polecam tych węgierskich, czy jakich tam, bo te potrafiły sprawiać problemy.
  • Poziom 9  
    A jaki polecasz ,i ile kosztuje ,mam regler z hondy cbx 550 (1983 rok) podejdzie ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie. To ma być elektroniczny regulator do prądnicy, dedykowany do mz. Kup polski i będzie dobrze.
  • Poziom 15  
    I popieram ponieważ elektronika zrobi tu dobrą robotę i po problemie wielki++++++.
  • Poziom 9  
    Dzisiaj zamontowałem elektroniczny reg MEGA przy niskich obrotach około 1000 1100 miernik pokazyje od 6,9 do7,4 czyli dobrze a odkrecajac manete do 5500 obr skacze na 9,3 9,8 czy tak ma byc ? i jeszcze mam jedno pytanie Rozebrałem reg i tam jest taki potencjometr czy jak to tam sie zwie ,czy nim można regulować ładowanie ??
    z góry dziękuje za odpowiedz
  • Poziom 42  
    Nic reguluj tym potencjometrem!
    Napięcia są za wysokie! Masz coś źle połączone lub uszkodzony jest regulator.
    Czy masz dalej zamontowany rezystor (wygląda jak cewka) na prądnicy?
    Czy masz podłączoną kontrolkę ładowania?
    Co z połączeniami masy (kable brązowe)?
  • Poziom 42  
    Nie wiele z tych obrazków (słaba jakość) wynika, po za tym, że rezystor dalej jest zamontowany i to on prawdopodobnie bruździ.
    Trzeba też sprawdzić w instrukcji obsługi regulatora (o ile była jakakolwiek) lub na stronie producenta jaki ma być prawidłowy układ połączeń i czy należy usunąć rezystor? Z reguły sie go usuwa, ale ...
    Zrób zdjęcie regulatora z obudową tak aby było widać kolory kabli i oznaczenia wtyków. A najlepiej dorysuj na zdjęciu oznaczniki informujące gdzie dane kable idą.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Gdzie obudowa z tego regulatora? Nie była przypadkiem żółta lub błękitna?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Pisałem - POLSKI. Akurat z jednym z tych miałem spore problemy. Ale po co tłumaczyc...
  • Poziom 42  
    Błażej. Nie gardłuj. :D To i tak niczego nie zmieni... Nie posłuchał rady. Jego sprawa.
    Te regulatory to badziew, ale jaką ładną mają obudowę. Niebieeeeską :D
    Najzabawniejszy jest napis: FOR MOTOR DC ALTERNATOR.
    Napis dla frajerów, bo jak ALTERNATOR to nie DC!
    Jednak wg. mnie problemem głównym jest nieodłączony rezystor. Może po jego odłączeniu regulator przez chwilę zadziała. O ile już się nie spalił od dużego prądu wywołanego zbyt wysokim napięciem, którego nie mógł ograniczyć przez nieodłączony rezystor.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jego małpy... Wróc - motocykl, jego cyrk...
    A odnośnie rezystora wzbudzenia, mylnie zwanego cewką, to kiedyś drązyłem temat tego, czy powinien on zostać po wymianie regulatora na elektroniczny i nikt nie potrafił dac jednoznacznej i konkretnej odpowiedzi. Osobiście twierdzę, że powinien zostać zdemontowany.
  • Poziom 42  
    Tu nie ma co drążyć... Wystarczy popatrzeć na ori schemat MZ. Regulator mechaniczny ma trzy stanu regulacji:
    1. Pozycja wyjściowa ustalana sprężyną. Pełne wzbudzenie. DF zwarte ze szczotką + (D+). Rezystor bocznikowany stykami regulatora. Dodatkowo przy RPM od 0 do ok 1000 płynie prąd wzbudzenia ograniczany rezystancją kontrolki ładowania (szeregowo) i gałęzią równoległą - wirnikiem.
    2. Wzbudzenie przez rezystor. Pozycja środkowa kotwicy regulatora napiecia. Prąd wzbudzenia płynie od szczotki + przez rezystor uzwojenie wzbudzenia do masy (-).
    3. Zero wzbudzenia. Trzecie położenie kotwicy. Wzbudzenie druga para styków zwiera do masy. Rezystor też jest zwarty jednym końcem do masy. Płynie prąd od szczotki + przez rezystor do masy. Prądnica mało że nie ma wzbudzenia to jeszcze jest obciążona rezystorem.
    Jeżeli regulator elektroniczny pracuje impulsowo włączając pełne wzbudzenie lub go rozłączając, to rezystor jest zbędny. Mało tego. Uniemożliwia regulację.
    Mogą być i były inne sposoby regulacji. Jednoznaczną odpowiedź można dać po analizie schematu regulatora.
  • Poziom 9  
    Witam po długiej przerwie. Kupiłem w koncu Polski regulator typ RP-15t dedykowany do MZ niestety nadal nie ładuje czy może być uszkodzona prądnica ? jeżeli tak to jak sprawdzić pomiar z góry dziękuje