Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

simson S51/1 89r. - brak ładowania akumulatora

Siekier81 12 Maj 2013 12:01 7719 11
  • #1 12 Maj 2013 12:01
    Siekier81
    Poziom 17  

    Witam. Mam problem z ładowaniem akumulatora.Układ jest z mostkiem Gretza i Elbą. Simson odpala i ma światła. Po zmierzeniu napięcia na wyjściu z mostka Gretza około 2V. Wymieniłem cewkę od ładowania i stopu na nową (jedno uzwojenie bez masy)i teraz nie ma iskry. Jak wrócę do starej cewki (podwójne uzwojenie z masą) iskra jest i motor odpala. Może ktoś podpowie co ma cewka od ładowania do zanikania iskry. Dodam że kable od cewki ładowania idą prawidłowo do Gretza. No i instalacja oczywiście 12V. I jeszcze jedno pytanko ile wyjść powinna mieć cewka zapłonowa bo u mnie jest z dwoma wyjściami i na masę (jedno wyjście wolne). Układ na platynach.

  • #2 13 Maj 2013 09:16
    jack63
    Poziom 40  

    Simsony miały trzy cewki + ew. cewka impulsatora dla tzw. elektronika.
    Każda z cewek to niezależny obwód!
    Musisz mieć coś poknocone z instalacją. Znajdź schemat od S51B i porównaj z tym co masz.
    Bardzo ważne jest też połączenie masy silnika z punktem masy (śruba M6) przy aku.
    Cewka zapłonu (ta w pradnicy) jest BEZ oczepu! Mało tego jej położenie względem pozostałych jest ściśle określone.

  • #3 14 Maj 2013 00:34
    Siekier81
    Poziom 17  

    Witam.Dziś zamieniłem dwie cewki miejscami (od świateł i ładowania)bo były zamienione a mało tego ta od świateł czyli górna była z dwoma uzwojeniami.Założyłem górną od świateł z jednym uzwojeniem ,dolną po prawej (ładowania)też z jednym uzwojeniem przelutowałem kable i iskrę już mam ale nie mogę go odpalić.Ładowanie myślę że też będzie ok bo na wyjściu z gretza przy kopnięciu kopniakiem mam ok.10V.No ale teraz dylemat czemu nie pali skoro iskra jest.kombinowałem już z zapłonem na różne sposoby i lipa.Może coś podpowiecie bo już zaczynam mieć tego wynalazku dosyć.Oczywiście kable są podłączone okey bo mam schemat nawet w kolorze.Jeszcze jedno przy odpalaniu jak patrzę na koło magnesowe to dość mocno bije jakby trochę skrzywione było ale o cewki nie ociera.

  • #4 14 Maj 2013 13:23
    jack63
    Poziom 40  

    Czy cewka zapłonu w iskrowniku jest na swoim miejscu?
    Co to za cewka?
    Czy przerywacz się zamyka na 100% ?
    Na jaki kąt obrotu wału? (około 180o?)
    Jaką szczeline powietrzną przebija iskra z kabla do głowicy? Musi byc min. 7-8 mm.
    Co z masa cewki butelkowej?
    Co z masa silnika? Obie masy maja byc połączone kablem!

    Bije pewnie nie magneto, ale sam skrzywiony wał. Sprawdź (najlepiej czujnikiem zegarowym) bicie czopa wału. Na końcu (przy gwincie) nie może być więcej niż 0.2 mm!
    Sprawdź czy tzw. klin nie jest za wysoki i piasta koła nie "siada".

  • #5 23 Maj 2013 22:31
    Siekier81
    Poziom 17  

    Witam ponownie po dłuższej przerwie.Z grubsza doszedłem do ładu z tym motorkiem poza jednym szczegółem.Dręczy mnie jedna sprawa z tym ładowaniem akumulatora.Koło magnetyczne wymienione + nowa elba.Na wejściu do elby z gretza ok 20-30V DC zależnie od obrotów.Na wyjściu z elby 12V stałe niezależnie jakie obroty by nie były.Jak wepnę amperomierz między akumulatorem a przewodem plusowym to po odpaleniu brak reakcji wskazówki.Jak wcisnę stop i kierunki to amperomierz "leci" na minus jakby wybierał prąd z aku.Odnoszę wrażenie jakby nie było ładowania.Co dziwne to to że nowa elba wszystko podłączone według schematu,akumulator roczny(trzyma napięcie)a tego ładowania nie widzę.Styki i przejścia posprawdzane a na aku po odpaleniu ciągle napięcie ok 12V.Czy to tak ma być to nie wiem.Obawiam się że po jakimś czasie padnie akumulator.Moje pytanie to jakie powinno być napięcie mierzone na akumulatorze przy średnich obrotach silnika 12 czy ok 13-14V?Pomiary napięcia robię miernikiem analogowym z wiadomych przyczyn.

  • #6 24 Maj 2013 09:07
    jack63
    Poziom 40  

    Siekier81 napisał:
    Jak wcisnę stop i kierunki to amperomierz "leci" na minus jakby wybierał prąd z aku. ...

    Jak "kierunki" uruchomione to amperomierz musi "lecieć", ale przy stopie nie ma prawa!!! Stop ma być zasilany z przed ELBA'y napięciem wyprostowanym ale nie pradem z AKU.
    Albo coś dalej masz źle z instalacją/cewkami, albo ELBA' jest uszkodzona. Na co z resztą wskazuje brak ładowania AKU.

    Cytat:
    ...Pomiary napięcia robię miernikiem analogowym z wiadomych przyczyn.

    A jakież to "wiadome przyczyny" zmuszają cię do użycia zabytkowego miernika???
    Ja nie widzę żadnych, ale może to kwestia wzroku...

  • #7 24 Maj 2013 10:50
    Siekier81
    Poziom 17  

    Z tym stopem to celowo podłączyłem go pod aku a nie tak jak mówi schemat bo chcę mieć mocniejsze światło na wolnych obrotach.A co do tej elby to już nie wiem co mam myśleć.Założona nowa i też uszkodzona?A może akumulator mam nieodpowiedni(za duża pojemność).Mam na nim oznaczenia 12N 5-3B.Zastanawiam się czy nie spróbować założyć zwykłego regulatora elektronicznego od np.dużego fiata z wyjściami 15 i 67.Tylko nie wiem czy to zda egzamin? A miernik analogowy bo cyfrowy skacze że nie idzie nic odczytać(zakłócenia z wysokiego napięcia)

  • Pomocny post
    #8 24 Maj 2013 11:52
    jack63
    Poziom 40  

    Z tymi zakłóceniami łatwo się pożegnać wpinając rezystor 1k-10k lub małą żaróweczkę między wejścia pomiarowe miernika cyfrowego.
    Wariowanie miernika świadczy też o złej masie lub braku opornika w fajce.
    Masa dla ELBA jest kluczowa.
    Nowa ELBA mogła się uszkodzić gdy robiłeś próby. NIE wolno zasilać ją cewką BEZ podłączenia aku. Jej konstrukcja jest taka, iż bez aku rosną zbytnio napięcia i ulega uszkodzeniu.
    Z resztą nikt poza tobą nie wie jak masz podłączoną instalację. Np. czy cewka ładowania ma czy nie ma połączenie z masą???
    ELBA NIE jest regulatorem napięcia!!! Jest tylko ogranicznikiem napięcia do którego jest ładowany aku.
    Wielkość aku nie ma znaczenia!
    Zasilanie stopu z aku nie jest też dobrym pomysłem. Nawet przy sprawnie działającym ładowaniu przy jeździe w mieście aku będzie ciągle niedoładowany.
    O regulatorze od Fiata zapomnij!

  • #9 24 Maj 2013 13:55
    Siekier81
    Poziom 17  

    Cewkę od ładowania mam założoną nową z dwoma wyjściami bez połączenia z masą.Już nie mam pomysłu co zrobić żeby ten nieszczęsny akumulator ładowało.Następnej elby nie uśmiecha mi się kupować.A i nie odpalałem go na tej elbie bez akumulatora ,no chyba że miałem pecha i kupiłem już uszkodzoną.Spróbuję jeszcze z tym opornikiem.Może te zakłócenia drażnią elbę.

  • Pomocny post
    #10 24 Maj 2013 15:12
    jack63
    Poziom 40  

    ELBA'ę uszkodziłeś pewnie przy wcześniejszych próbach z innymi cewkami. Można ją naprawić, ale potrzebna wiedza z elektroniki.
    Sprawdź jeszcze prostownik. Czy potrafisz?A może jest źle podpięty?
    W zasadzie aku można ładować prądem z prostownika z pominięciem ELBA'y, ale nie będzie kontroli napięcia aku i może zostać przeładowany. Wygotuje się elektrolit itd itp.
    ELBA nie jest człowiekiem i nic jej nie drażni.

  • #11 25 Maj 2013 22:02
    Siekier81
    Poziom 17  

    Witam po krótkiej przerwie.Wreszcie ruszyłem do przodu z tym simsonkiem.Nie mogłem przeżyć tego że dwie elby wykończyłem i rozebrałem jedną z nich i co się okazało.Jest w środku mały potencjometr regulowany ręcznie i po jego regulacjach znalazło się ładowanie na akumulatorze.Trochę ciężko go ustawić aby ładował ok 14 V.Albo ładuję ok 15-16V alko wcale(na wysokich obrotach).Biorąc pod uwagę że stop mam podpięty pod aku i motor jest mało używany stwierdziłem że tak zostawię.Dzięki za podpowiedzi w tym temacie.Ale co mnie zdrowia i czasu kosztował ten motor to masakra.Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #12 25 Maj 2013 22:42
    jack63
    Poziom 40  

    Ta regulacja nie jest tak prosta jak ci się wydaje, ale jak cie satysfakcjonuje to OK.
    Jak się dobrze przyjrzysz stronie forum, to zauważysz przycisk "pomógł". Wypada go w tej sytuacji użyć. A za pozdrowienia dziękuję.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME