Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

URSUS C-360 - INSTALACJA ELEKTRYCZNA + LAMPY ROBOCZE

t1o9m8e6k 13 Maj 2013 15:07 69096 11
  • #1 13 Maj 2013 15:07
    t1o9m8e6k
    Poziom 8  

    Witam!
    Powoli przymierzam się do wymiany instalacji elektrycznej w c-360 i w związku z tym mam kilka pytań (być może banalne, ale dla mnie nie do końca): jak połączyć ze sobą dwie lampy robocze? Obie planuję zamontować na wspornikach tylnych lamp. Całą instalację chcę podłączyć wg poniższego schematu. Czy z każdej lampy muszę ciągnąć przewód czerwony i czarny do włącznika (numer 23 na schemacie) i złącza tylnego (numer 20)? Bardzo proszę też, abyście doradzili mi jakie lampy robocze kupić. Jeśli nasuną mi się jeszcze jakieś pytania, napiszę w następnych postach. Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    URSUS C-360 - INSTALACJA ELEKTRYCZNA + LAMPY ROBOCZE

    22 11
  • #2 13 Maj 2013 15:37
    mtracz
    Poziom 29  

    Masz kabinę?
    Masz w nim prądnicę czy alternator?
    Podłączenie lamp i to 2 w oryginalnym miejscu już nie jest(jesli w ogóle było) dobrym pomysłem.
    Najlepiej do każdej lampy położyć oddzielny przewód do deski rozdzielczej, gdzie trzeba założyć bezpiecznik i włącznik, nawet przekaźnik i zasilić się np. ze styku 30 stacyjki, lub nowym przewodem od rozrusznika czyli plusa akumulatora.
    To taki ogólny zarys.
    Pytanie czy chcesz by te światła działały niezależnie od siebie i czy bez kluczyka w stacyjce czy z nim?
    Obecnie działają z włączonymi pozycjami.

    3
  • #3 13 Maj 2013 16:11
    t1o9m8e6k
    Poziom 8  

    Mam kabinę. Prądnicę też. Planuję zmienić na alternator. Co z czym trzeba połączyć?

    7
  • #4 13 Maj 2013 16:16
    Zico63
    Poziom 37  

    Zamiast lampy (22) podłączamy 85 i 86 - bez znacznia który jest który - PRZEKAŹNIKA np. Elmot 541 lub odpowiednik (tzw. "do swiateł" czy "do alarmu" czy "do gazu"). W ten sposób możemy użyć cinkich, od 0,75mm² przewodów łatwych w układaniu, możemy w dowolnym dla siebie miejscu dać włącznik i przekaźnik.
    A DOPIERO do lamp ze stałego plusa, poprzez przekaźnik (30 i 87, znów dowolnie) jak Kolega wyżej napisał, ciągniemy konkretny przewód od 1,5mm² a lepiej i 2,5mm² do każdej z lamp.
    Lampy mogą być nawet przednie przeciwmgielne Wesem'u z żarówkami H3 po 55W - taki pobór na fabrycznych "kabelkach" jest niemożliwy!.
    Przykładowe podłączenie lamp:
    URSUS C-360 - INSTALACJA ELEKTRYCZNA + LAMPY ROBOCZE

    3
  • #5 13 Maj 2013 16:17
    13adam13
    Poziom 29  

    Cytat:
    Planuję zmienić na alternator.

    Zgadzam się z tobą wywal prądnicę z regulatorem i wstaw alternator.
    Na Elektrodzie znajdziesz już sobie schematy jak to podłączyć, zależy jaki alternator masz na myśli. :D

    3
  • #6 13 Maj 2013 17:03
    t1o9m8e6k
    Poziom 8  

    Zicro63 - UKŁONY I PODZIĘKOWANIA za wrzucenie schematu.
    Lampy tego typu:
    http://sklep.wesem.pl/5/6649/lampy_robocze_z_amortyzatorem_typu_lkr5
    Przekaźnik:
    http://www.markland.pl/przekaznik-12v30a-zwierny-p-5961.html
    I teraz tak: Od przekaźnika do lamp ciągnę przewodem 2,5mm². Stały plus przewodem np 1 mm² do gniazda nr 30 w stacyjce Jaki musi być bezpiecznik? Włącznik (czy może być typu Top Gun?) też przewodem 1mm² do pozycyjnych, czyli gdzie? Też gdzieś pod stacyjkę? I na koniec pytanie o masę: czy może być drut miedziany? I później przymocować do metalu?
    Będę kupował alternator z regulatorem napięcia.

    1
  • #7 13 Maj 2013 17:23
    Zico63
    Poziom 37  

    t1o9m8e6k napisał:
    I teraz tak: Od przekaźnika do lamp ciągnę przewodem 2,5mm². Stały plus przewodem np 1 mm² do gniazda nr 30 w stacyjce Jaki musi być bezpiecznik? Włącznik (czy może być typu Top Gun?) też przewodem 1mm² do pozycyjnych, czyli gdzie? Też gdzieś pod stacyjkę? I na koniec pytanie o masę: czy może być drut miedziany? I później przymocować do metalu?

    Powinno być tak:
    I teraz tak: Od przekaźnika do lamp ciągnę przewodem 1,5mm² lub 2,5mm². Stały plus przewodem 2,5 mm² do gniazda nr 30 w stacyjce. Bezpiecznik musi być min. 15A Włącznik (może być typu Top Gun) przewodem 1mm² do pozycyjnych, czyli do skrzynki bezpieczników, pin C lub D na schemacie Kolegi. I na koniec pytanie o masę: resztki przewodu 2,5 mm² - masa lamp, resztki przewodu 1mm² - od 85 przekaźnika. I później przymocować do najbliższego, oczyszczonego metalu.

    Narysowałem wyraźnie grubsze linie przewodów WAŻNYCH, wyraźnie cieńsze - sterujących.
    Drutu w instalacji pojazdu nie stosuje się!
    I jeszcze przykładowy, spory temat o zamianie "dynama od roweru" czyli prądnicy na alternator:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1862028&highlight=

    2
  • #8 13 Maj 2013 17:37
    mtracz
    Poziom 29  

    Przewody oczywiście LgYs przewód linka miedziana.
    Przewód od stacyjki do włącznika najlepiej podpiąć w stacyjce pod styk 15 lub 54. W tedy to lampy będą mogły świecić się niezależnie od reszty świateł w ciągniku, a po wyjęciu kluczyka zgasną.

    0
  • #9 13 Maj 2013 21:35
    michalm111
    Poziom 11  

    Zico o fachowości podłączenia bardzo mądrze prawisz, ale z tym podłączeniem lamp przeciwmgielnych jako robocze to pojechałeś po bandzie. One dają kiepską wiązkę światła. Pracowałeś kiedyś nocą ciągnikiem?

    1
  • #10 13 Maj 2013 21:51
    Zico63
    Poziom 37  

    No, szczerze - nie. Natomiast dobrze ustawione, z żarówkami H powinny chyba działać. Ci, którym to doradziłem nie narzekali, choć może i nie pracowali na innych i nie miali porównania...
    Pozostają te robocze (mają - fakt - inne ryflowania). A jak z drogowymi/dalekosiężnymi?

    0
  • #11 14 Maj 2013 09:45
    t1o9m8e6k
    Poziom 8  

    michalm111 jakie lampy radzisz kupić? Podaj link jeśli możesz.

    0
  • #12 15 Maj 2013 20:47
    michalm111
    Poziom 11  

    Lampy dalekosiężne mam założone w ciągniku który pracuje z rozsiewaczem i opryskiwaczem, bo tam potrzebne jest oświetlenie większej powierzchni roboczej.
    Do maszyn typu pług, agregat -zwykłe robocze wystarczą.
    Z lamp no to Hella- drogie ale porządnie wykonane, albo polski Wesem, jest tańszy, na jakość wykonania nie ma co narzekać. Ja do Ursusa wybrałbym Wesema.
    Link wysłałem na pw.

    1