Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

schladzanie mieszanki w silniku żarowym

superkonto13 14 Maj 2013 01:40 2478 20
  • #1 14 Maj 2013 01:40
    superkonto13
    Poziom 9  

    Witam,
    skoro ten dział jest zatytułowany modelarstwu to ja mam pytanie odnośnie pewnej sprawy. Zapewne większość z was zna zasadę działania intercooler'a i ja właśnie takie coś potrzebuję...
    Nie wiem czym czy płytka Peltiera czy jakimś innym ustrojem ale muszę schładzać mieszankę (metanol + oleje i nitro-metan wiec ciężko zamrozić) do jak najmniejszych temperatur ... sam proces musi być szybki...
    Sama konstrukcja to np. płyty dookoła kwadratowego naczynia w którym spiralnie będzie rurka z metanolem przepływającym przez nią, (oczywiście owe naczynie wypełnione jakimś płynem)...
    Teraz pytanie.. bo obecnie myślałem nad płytkami tylko do ilu stopni z nimi dam radę zejść? Da radę ciecz z temp. ok 30-50 do 0-10 ściągnąć?
    Schłodzenie rurek do temp. ok 20 czy dostarczenie dużej mocy to dla mnie pikuś, tylko ile one mi dadzą i jak szybko.. albo jakiś inny sposób jeśli macie coś ciekawego...

    0 20
  • #2 14 Maj 2013 16:28
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Wydajność chłodząca płytek to ok. 25W/1A Nie jest to dużo. Same płytki są dość mało sprawnym elementem chłodzącym.

    Musisz policzyć ile ciepła musisz odprowadzić, i wyjdzie ci jakiej mocy płytki trzeba zastosować i jaki prąd przez nie puścić.

    Ale raczej nie będzie to zbyt wydajne. Za to kosztowne.

    Nie napisałeś nic o tym, co chcesz zrobić i w jakich warunkach.
    Może bardziej wydajne będzie zastosowanie mini lodówki i chłodnicy z wymiennikiem ciepła..

    0
  • #3 14 Maj 2013 19:09
    superkonto13
    Poziom 9  

    Madrik napisał:
    Wydajność chłodząca płytek to ok. 25W/1A Nie jest to dużo. Same płytki są dość mało sprawnym elementem chłodzącym.

    o to nie jest aż tak źle..

    Madrik napisał:
    Ale raczej nie będzie to zbyt wydajne. Za to kosztowne.

    kosztowne? czemu same płytki są tanie, a prąd do nich użyty nie będzie istotny w miejscu gdzie je użyje jeśli dojdzie to do skutku.

    Madrik napisał:
    Nie napisałeś nic o tym, co chcesz zrobić i w jakich warunkach.
    Może bardziej wydajne będzie zastosowanie mini lodówki i chłodnicy z wymiennikiem ciepła..

    będzie to pojemnik przez który będzie się przelewać paliwo i muszę je maksymalnie schłodzić do jak najniższej temperatury... miejsca mam mało bo to będzie w modelu.
    sam prąd łatwo dostarczę z aku prawdopodobnie LiPo 11.1v 40C o pojemności 5Ah tak więc prąd to nie problem podobnie jak schłodzenie płytek bo sam silnik jest chłodzony wodą i płytki też z łatwością mogę podpiąć... szukałem już innych możliwości ale nie znam 2 tak małego urządzenia które może schłodzić ciecz do temp 0-10 stopni (to chyba właśnie ma taką możliwość).
    i dlatego od razu pytam o to jedno ustrojstwo..
    a wracając do pytań :
    -w razie czego to coś jest wstanie przeżyć w drganiach ?
    -to jest naprawdę zimne po tej "chłodnej" stronie bo jak nie uda się schłodzić tym zbiorniczka ok 100-200ml z przepływem ok 5l cieczy przez 30 min to jestem w czarnej d.. a nie ważne...
    -długo te blaszki się oziębiają?
    -jak z ich wodoodpornością? czy raczej się boją wody?

    0
  • #4 14 Maj 2013 23:15
    zdziwiony
    Poziom 21  

    Po co chcesz schładzać paliwo, co to ma dać? Niewielki sens miałoby ochładzanie mieszanki powietrzno paliwowej.

    0
  • #5 15 Maj 2013 11:39
    superkonto13
    Poziom 9  

    przed silnikiem zamierzam schładzać nie w silniku...
    jaki sens? intercooler tyle ze nie powietrza które w tym wypadku ciężko schłodzić a paliwo w tym wypadku się da... zimna mieszanka się skupia i wtedy więcej na raz jej dostarczę.. przy silniku który się kreci 42-48 000 obr na min i ma mocy 3km z hakiem z 3.5cm3 to szukam czegokolwiek aby mu jeszcze dołożyć mocy poprzez zwiększenie dawki mieszanki (o powietrze się już zatroszczyłem), nie da się już bardziej wypiłować silnika ani odchudzić wiec zostaje tylko mieszanka zapewniam was ze jeśli to da choć 5% to dla mnie to będzie dostateczny zysk.

    0
  • #6 15 Maj 2013 17:12
    Madrik
    Moderator Robotyka

    A czy te 5% mocy wystarczy na rekompensatę dodatkowego obciążenia? Płytki, przewody, rurki... To zaważy.
    Istnieje pewna granica, powyżej której nie opłaca się już "żyłować" osiągów, bo koszt tego jest większy niż zyski.
    Może lepiej wymienić silnik na nieco mocniejszy.

    0
  • #7 15 Maj 2013 23:31
    zdziwiony
    Poziom 21  

    Cytat:
    Nie wiem czym czy płytka Peltiera czy jakimś innym ustrojem ale muszę schładzać mieszankę (metanol + oleje i nitro-metan wiec ciężko zamrozić) do jak najmniejszych temperatur ... sam proces musi być szybki...

    Nie wiem czy do końca Ciebie dobrze rozumiem. Pisząc mieszanka masz na myśli
    " metanol + oleje i nitro-metan ", czy paliwo (metanol + oleje i nitro-metan)
    zmieszane z powietrzem? Myślisz że jak podasz schłodzone paliwo (metanol + oleje i nitro-metan ) to więcej go dostarczysz do silnika i moc wzrośnie?

    0
  • #8 16 Maj 2013 22:21
    pubus
    Poziom 30  

    Koledzy tu sobie dyskutują a chyba nie wiedzą dokładnie gdzie i po co stosuje się intercooler.
    A stosuje się go tam gdzie płyn (w tym powietrze) jest sprężany i wzrasta jego temperatura przez co spada gęstość. Chłodnica bez kompresora czy sprężarki zwiększy tylko opory przepływu i pogorszy napełnianie cylindra.
    Swoją drogą podejrzewam, że schłodzenie paliwa, które nie jest ściśliwe o parę stopni nie da przyrostu nawet o 1%,
    Jeżeli już chcesz zwiększyć ilość dostarczanego paliwa to zamiast chłodnicy daj pompkę która zwiększy ilość paliwa podawanego w tym samym czasie.
    Zauważyłeś żeby ktoś próbował schładzać paliwo w samochodzie żeby zwiększyć podawaną ilość? Raczej montuje się wydajniejszą pompę paliwa i wtryskiwacze, ewentualnie w starszych samochodach zmienia się gaźnik.

    0
  • #9 18 Maj 2013 01:43
    superkonto13
    Poziom 9  

    to pokolei

    Madrik napisał:
    A czy te 5% mocy wystarczy na rekompensatę dodatkowego obciążenia? Płytki, przewody, rurki... To zaważy.
    Istnieje pewna granica, powyżej której nie opłaca się już "żyłować" osiągów, bo koszt tego jest większy niż zyski.
    Może lepiej wymienić silnik na nieco mocniejszy.


    silnik ma dosc spory moment obrotywy i w lodkach trzeba dac nawet do 500g na burte zeby to przewazyc wiec waga to nie problem.. szczególnie jak wazy juz 10 kg... akumulator ktory dostarczy mocy tez mam konkret 3500mA/h bo serwo steru musi miec 20 kg uciagu takie ponizej 15 nie sa wstanie skrecic sterem przy predkosci 80km/h ...

    zyluje sie ile tylko sie da bo mowimy tu o zawodowym sciganiu sie gdzie silnik czasem ma na celu przezyc nieco ponad 30 min ... choc ja wole jak mi wytrzymuje tak 4-8h bo jednak sie za nie sporo placi..

    zdziwiony napisał:
    Nie wiem czy do końca Ciebie dobrze rozumiem. Pisząc mieszanka masz na myśli
    " metanol + oleje i nitro-metan ", czy paliwo (metanol + oleje i nitro-metan)
    zmieszane z powietrzem? Myślisz że jak podasz schłodzone paliwo (metanol + oleje i nitro-metan ) to więcej go dostarczysz do silnika i moc wzrośnie?

    mieszanke nazywam metanolem z nitrometanem i olejami wybacz za brak precyzji.. ale samej mieszanki jzu z powietrzem nie uda mi sie schlodzic bo to juz w silniku i za malo gestosc tego.. choc pewna firma silnikow o nazwia AXE probowala..

    pubus napisał:
    Koledzy tu sobie dyskutują a chyba nie wiedzą dokładnie gdzie i po co stosuje się intercooler.
    A stosuje się go tam gdzie płyn (w tym powietrze) jest sprężany i wzrasta jego temperatura przez co spada gęstość. Chłodnica bez kompresora czy sprężarki zwiększy tylko opory przepływu i pogorszy napełnianie cylindra.
    Swoją drogą podejrzewam, że schłodzenie paliwa, które nie jest ściśliwe o parę stopni nie da przyrostu nawet o 1%,
    Jeżeli już chcesz zwiększyć ilość dostarczanego paliwa to zamiast chłodnicy daj pompkę która zwiększy ilość paliwa podawanego w tym samym czasie.
    Zauważyłeś żeby ktoś próbował schładzać paliwo w samochodzie żeby zwiększyć podawaną ilość? Raczej montuje się wydajniejszą pompę paliwa i wtryskiwacze, ewentualnie w starszych samochodach zmienia się gaźnik.


    tak to co napisales jest prawda ale nie wzioles pod uwage specyficznej budowy modelu oraz tego ze to 2 SOW...
    wiec po kolei
    paliwo siedzi sobie w zbiorniku takim z 5l zeby starczylo na max 30 min...
    do zbiornika ida dwa kanaly jeden jest odplywowy zaraz rozpisze gdzie prowadzi bo tez wcale nie do gaznika a drugi laczy zbiornik z rura rezonansowa... po odpaleniu silnika gorace spaliny a wlasciwie bardzo maly ich odsetek wpada do zbiornika tworzac cisnienie (wierz mi naprawde bardzo mocne przez otwor wielkosci srobki m4 wypompuje ci caly zbiornik w kilka minut jak nie szybciej) tyle ze gorace spaliny podgrzewaja metanol ktory moze nie wiesz ale jednak chetnie "puchnie" zwiakszajac swoja objetosc.. a rurka odplywowa prowadzi to paliwo do tak zwanego zbiorniczka wyrownawczego.. miesci on z 10-30 ml paliwa i paliwo trafia tam pod cisnieniem jednak z tamtad juz silnik sobie swobodnie zasysa ile chce przewodem nie dluzszym niz 2-5 cm.. caly bajer jaki chce zrobic to schlodzic ten metanol z tych tak naprawde 30-50 stopni do 10 badz 0 bo po pierwsze TAK metanol jednak potrafi zmieniac gestosc i po 2 jak traf zimny do silnika to schlodzi mi wal korbowy i tlok od spodu (jednym z najwiekszych problemow przy tuningu jest problem upalajacego sie tloka) bo tlok nie ma pierscieni tylko bezposrednio trze po tulei i to nie tak lekko jak w autach tylko naprawde sa opory ale nie bede tlumaczyl czemu tak a nie inaczej ale wieszcie mi tak musi byc nie jeden by juz cos wymyslil gdyby sie dalo jednak przy tej wielkosci (15cm3) nie da sie uzyskac takiej mocy w inny sposob...
    prawda ze jest roznica jak do paliwa wpadnie paliwo ktore bedzie miec 10 stopni a nie 50? szczególnie ze te silniki nie pala tak malo jak te które znacie tylko naprawde pija 5l na 30 min przy zaledwie 15cm3 pojemnosci silnika to chyba jednak o czym swiadczy... wiec zimna mieszanka to jest to czego mi brakuje i taka chlodziarke machne przed zbiorniczkiem wyrownawczym kiedy cisnienie jeszcze szaleje a potem juz tylko chlodniejsze paliwo musi trafic do silnika.. w autach o jakich mowisz to nie ma sensu bo one przy pojemnosci 2l biora na raz tyle paliwa co ja przy 15cm3... ale ja mam potem 9km i obroty 28tys
    a z silniczkow 3.5cm3 gdzie tlok jeszcze wiecej wytrzymuje to masz 42-48tys obrotow i 3km mocy ... prawda ze ladne liczby? zaden czterosow czy 2 sow na bezynie nie moze nawet snic o takich osiagach.. najlepsze z silnikow bezynowych jakie sa w moim hobby maja 27 i 35cm3... taka 27 ma zaledwie 10-11 km i obroty juz tylko 22-23tys obr... a i musicie mi uwierzyc na slowo ale bezynowe przy metanolowych to nie maja wogóle momentu obrotowego... w metanolowym jak dacie pelny gaz to jest moze 2 obroty i z 3 tys robi sie max a w benzynowych mimo ze chodza bez porownania szybciej od wszelkich motorow(nawet tych ktore tez sa na metanol- wykarzcie sie sprytem i pomyslcie gdzie moga takie cos miec a potem sprawdzcie w google) itp to chwile trwa...

    ale koniec o specyfikacjach
    chcialem sie tylko dowiedziec czy to zadziala czy nie... uwazacie ze taka plytka da rade schlodzic i do ilu jest wstanie zejsc oraz czy wytrzyma drgania bo od wody to zaizoluje ...naprawde wg mnie wystarczylo mi zebyscie mi tylko odpowiedzieli bo czy to ma sens czy nie przekonam sie ja sam roboty z tym malo bo to banal zamontowac to a plytki sa tanie... ew zdam wam sprawozdanie czy dalo czy nie bo turbina a wlasciwie kompresor na silniku elektrycznym zmiksowany z gaznikiem daje czadu ale nie moge dodac mocy za duzo bo mi silnik gotuje wiec zimne paliwo to jedyna opcja... a i prosze was nie myslcie ze silnik jest slabo chlodzony ma takie wc ze w samochodzie macie mniejszy przeplyw wody ... tylko takim wc chlodzi sie od zewnatrz a do tloka malo co dochodzi i tu jest problem...


    Pisownia! Proszę poprawić błędy.

    0
  • Pomocny post
    #10 18 Maj 2013 10:40
    maga11
    Poziom 15  

    Czy to wytrzyma drgania to nikt nie zgadnie, można porównać dane katalogowe modułu z wielkością drgań łódki (jeśli ktoś to już pomierzył). A i tak prawda wyjdzie ja się to zamontuje.

    Aby dopowiedzieć czy to chłodzenie się "wyrobi" trzeba by znać ciepło właściwe mieszanki paliwowej i jej ilość do schłodzenia w jednostce czasu a następni porównać to z mocą modułu. Wg. katalogu moduł może się ochłodzić do 50 stopni

    I jeszcze jedno, moduł jedna stroną chłodzi ale druga się grzeje, jeśli ma to sprawnie działać ta gorącą stronę wypada jakoś chłodzić

    0
  • Pomocny post
    #11 18 Maj 2013 11:16
    pubus
    Poziom 30  

    Jeśli tak sprawa wygląda to może to i ma jakiś sens.
    Przychodzą mi do głowy dwa możliwe rozwiązania.
    1) Miedziana płytka pod wymiar z modułem peltiera i przylutowaną wężownicą przez którą paliwo będzie płynąć ze zbiornika głównego do wyrównawczego. Druga taka sama płytka z wężownicą na gorącą stronę ogniwa i przetłaczanie przez nią wody. Moduł peltiera musi mieć odpowiednio większą moc żeby w tak krótkim czasie schłodzić paliwo przynajmniej o parę stopni. Przyda się trochę teorii z wymiany ciepła i masy...
    2) Zamienić zbiorniczek wyrównawczy w lodówkę. Przyglądnij się jak robione są lodówki na modułach peltiera. Zaleta tego rozwiązania to nieco dłuższy czas na to żeby schłodzić paliwo. Można by zlutować miedziany prostopadłościan z dojściem z góry, dolnym odpływem a na każdą z pozostałych ścian zamontować peltiera plus blok wodny na stronę gorącą. Ha, może dałoby się dopasować gotowe bloki wodne od CPU albo GPU.

    Generalnie hardcorowa zabawa... :)
    Jak coś kolega już zmontuje to proszę się pochwalić...!

    0
  • #12 18 Maj 2013 20:31
    superkonto13
    Poziom 9  

    o wlasnie!
    w sumie pomsyl ze zrobieniem ze zbiorniczka lodowki jest super bo moge zamontowac aluminiowy zbiorniczek zeby dobrze oddawal cieplo do plytki a potem zaizolowac reszte aby nie wytracala zimna..
    goraca strona modulu to bedzie malo wazny problem dorobie chlodzenie takie jak do silnika wiec bedzie mialo duuuzy zapas...

    a z wydajnoscia racja wystarczy policzyc... wzorki sa w internecie a wiedza z liceum sie na cos nada :D

    dzieki wam za pomoc
    oczywiscie zdiecia zamieszcze ale musicie byc cierpliwi bo to z 2 tyg zajmie bo przy okazji bedzie to montowane w calkowicie nowym modelu (modeli mam kilka.. chyba 7) wiec najpierw ustawie silnik pod normalne warunki potem dostawie mu "bajery" czyli dochladzanie mieszanki i ala kompresor z silnikiem elektrycznym wiec musze stopniowo dodawac i wszystko mierzyc z gps'em...

    Pisownia. Po raz kolejny proszę o poprawienie błędów.

    0
  • #14 18 Maj 2013 21:32
    Sabre
    Poziom 18  

    To już może lepiej wziąć kawałek suchego lodu, bryłka pokaźnych rozmiarów z powodzeniem wystarczy na 30 minut, a ma coś koło -70°C więc bez problemu schłodzi paliwo przez 30 minut. Suchy lód wcale nie jest drogi i bez problemu można go kupić z dowozem do domu :). Według wikipedii 1dm³ będzie sublimował około 2-3 godzin :).

    0
  • #15 19 Maj 2013 19:01
    superkonto13
    Poziom 9  

    ladamaniac i Sabre
    ciekawe pomysly jesli plytka nie wypali napewno je przetestuje

    Pisownia. Rozmawialiśmy już na ten temat.

    0
  • #16 19 Maj 2013 20:51
    maga11
    Poziom 15  

    superkonto13 napisał:
    ladamaniac i Sabre
    ciekawe pomysly jesli plytka nie wypali napewno je przetestuje

    Rozumiem, że koledzy wzięli pod uwagę fakt, że temperatura zamarzania nitrometanu wynosi ok -30°C.

    0
  • #17 19 Maj 2013 21:05
    Sabre
    Poziom 18  

    maga11 napisał:
    Rozumiem, że koledzy wzięli pod uwagę fakt, że temperatura zamarzania nitrometanu wynosi ok -30°C.


    Rozumiem, że kolega wziął pod uwagę fakt, że to paliwo przepływa, i ma temperaturę jak napisał autor tematu 30-50 stopni? Więc nie schłodzi się ot tak do -50 czy nawet -70 stopni. Każdy element ma swoją bezwładność i pojemność cieplną więc nie da się idealnie schłodzić przepływającej cieczy w bardzo dużym tempie do tej dolnej granicy.

    0
  • #18 20 Maj 2013 10:23
    manta
    Poziom 39  

    Z suchym lodem pomysł ciekawy, ale kłopotliwy w kontroli. Może rozprężający się dwutlenek węgla? Pulsacyjnie? Częstotliwość otwierania zaworu, jako regulacja mocy chłodzenia.

    0
  • #19 21 Maj 2013 03:02
    superkonto13
    Poziom 9  

    Sprężony dwutlenek węgla? możliwości schłodzenia naprawdę duże. Na ten czas sam pomysł fajny. Najpierw sprawdzę płytki już nawet wiem gdzie je znajdę ale nawet jak będą działać to nie znaczy ze nie spróbuję innych technik. Może któraś okaże się wydajniejsza i też możliwa w zamontowaniu. Płytki jak już znajdę czas(przyszły tydzień najprawdopodobniej) to zajmą mi 3 dni nie więcej. Aż 3 bo 1 montaż i sprawdzenie na "sucho" kolejne 2 dni to 2 treningi kiedy będę szukać efektu na wodzie + ew poprawki.

    0
  • #20 21 Maj 2013 12:23
    Sabre
    Poziom 18  

    manta napisał:
    Z suchym lodem pomysł ciekawy, ale kłopotliwy w kontroli. Może rozprężający się dwutlenek węgla? Pulsacyjnie? Częstotliwość otwierania zaworu, jako regulacja mocy chłodzenia.


    Nie wiem czy kontrola rozprężającego się dwutlenku węgla nie jest bardziej kłopotliwa niż po prostu kostka suchego lodu. Rozprężający się gaz będzie zamrażał zawory, "śnieg" będzie się osadzał wszędzie.

    0
  • #21 21 Maj 2013 14:56
    manta
    Poziom 39  

    Przy tych prędkościach przepływu, może być problem z wydajnością a nie z przechłodzeniem silnika. Sublimacji lodu nie przyspieszysz, nie zwolnisz, czyli nie masz wpływu na wydajność. Jedyna metoda z suchym lodem, to eksperymentalne dobranie ilości i aplikacja za każdym tej samej wielkości. Lepiej mieć źródło które można kontrolować i dopasować do zapotrzebowania cieplnego. Nie twierdzę że jest to rozwiązanie najlepsze, ale jedyne które mi przychodzi do głowy, które możemy regulować.

    0