Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Saunier Duval Isotwin Condens - Regulacja zaworami kryzowymi przeplywu wody w gr

daruddg 14 May 2013 22:18 5289 14
  • #1
    daruddg
    Level 9  
    Mam takie pytanie. Mam piec kondensacyjny, który ponoć lubi zimny powrót, ale za nic w swiecie nie moge ustawic zimnego powrotu, róznica pomiecy temp zasilania a powrotu to zaledwie 2-3 st. 55 na zasilaniu i 53 na powrocie ( przykladowo ). Staralem sie regolowac przeplyw wody zaworami kryzowymi na grzejnikach, ale to niewiele pomaga ( około 10st roznicy, i tu rodzi sie moje pytanie ), bo grzejniki sa cieple u gory a zimne ( chłodniejsze ) u dolu ( aluminiowe , skrecane żeberka - lekko przewymiarowywane ) przez co pewnie oddają mniej ciepła do pomieszczenia, wiec nie moge zrozumiec jaki ma sens na sile ustawianie zimnego powrotu, (straty ciepla przez to w pomieszczeniu), tylko po to aby dzialala kondensacja, jak i tak musi zuzyc wiecej gazu do ogrzania pomieszczenia, bo grzejnik zimny w polowie mniej ciepla oddaje.
    Moze mi ktos to wytlumaczyc, czy nie lepiej odkrecic zawory na full i niech sobie ciepla woda swobodnie krązy po calym obiegu pieknie i szybko ogrzewajac pomieszczenie. Jaki ma sens ten zmimny powrót jak i tak piec musi ogrzac wode ponownie??, czy nie lepiej zeby caly czas byla ciepła i nie musial jej tak dogrzewać. Wydaje mi sie ze lepiej jak woda w calym ukladzie ma stala temperature zblizona do siebie na zasilaniu i powrocie.
    Prosze o konstruktywne wypowiedzi.

    Piec jest z cala automatyką pogodową
    P.S. Przepraszam za masło maślane, ale mam mętlik w głowie.
    Pozdrawiam Dariusz
  • #2
    gersik
    Level 33  
    Kryzowanie grzejnika na zaworze służy do wyregulowania przepływów przez grzejniki w celu równomiernego nagrzewania się wszystkich pomieszczeń a nie do obniżania tem. powrotu. Jeśli chcesz znać prawdziwą temperaturę powrotu to zamontuj termometr na powrocie zaraz przed kotłem.
  • #3
    daruddg
    Level 9  
    Dziekuje za odpowiedz. Ale nadal nie wiem jaki jest sens zmniejszać przepływ, czy nie lepiej odkrecic zawory kryzowe na full i cieszyc się cala moca grzejnika??( a tam gdzie pomieszczenie się przegrzewa zamontować glowice z termostatem??), czy wtedy zwieksza się zużycie gazu??.
    co do temperatury powrotu, to czuje po rurce ze jest bardzo zblizona do zasilania, po przykręceniu zaworow kryzowych troszeczkę się zwiekszyla róznica.

    Czy ktoś jest w stanie tak łopatologicznie mi wyjasnic, jaki ma sens obniżanie na sile temp powrotu??.
    Drugie pytanie to jaka jest najlepsza maksymalna temperatura pracy ( nagrzania wody) c.o w kotle kondensacyjnym??. Mam ustawione na 60 st, czy może lepiej zmniejszyć na 50-55??

    Pozdrawiam Dariusz
  • #4
    W0jtek92
    Level 37  
    Temperatura kondensacji kotła to na powrocie 57 stopni C. Gdy otworzysz wszystkie grzejniki zaworami na full to pewnego pięknego dnia zauważysz że pompa znajdzie obieg tam gdzie mniejsze opory czyli przez najbliżej umieszczone grzejniki w instalacji, te większe mogą się wolniej nagrzewać, choć nie koniecznie. Skoro temp. Zasilenia i powrotu jest mniej więcej taka sama to ustaw na zasilanie 59-60 stopni C. I powinno być dobrze dla ekonomii grzania.
  • #5
    daruddg
    Level 9  
    Nie rozumiem tej części ze znajdowaniem najmniejszych oporów przez pompe. Dlaczego?? Ma to powiazanie ze zużyciem pompy, To jak najlepiej ustawić te zawory kryzowe?. Narazie mam odkręcone na 3 obroty tak 1/3 całego odkręcenia. miałem na 2 obroty, ale nie grzaly mi się grzejniki i piec zaczol wariować( za bardzo skrecone pewnie). Lepiej dla pieca, żeby woda krążyla szybko w obiegu czy wolniej ?.
  • #6
    W0jtek92
    Level 37  
    Przy zbyt słabym przepływie spowodowanym przykryzowaniem (przytłumieniem) bądź zbyt małą średnicą rur pompa się bardziej zużywa i kocioł taktuje. Lecz gdy instalacja jest dużą / obszerna to kryzowanie służy do wyrównania rozprowadzenia przez kocioł czynnika grzewczego (podgrzana woda), jest to po to by pomieszczenia nagrzewały się w miarę równo. Przykład: w jednym pomieszczeniu masz programator pokojowy który steruje włączeniem i wyłączeniem kotła. Gdy w tym pomieszczeniu masz przepływ na full i programator na 19 stopni C, a w ostatnim pomieszczeniu na nitce rurociągu grzejnik masz na pół gwizdka otwarty na zaworze, a masz tam głowicę termostatyczną ustawioną na np. 21 stopni C, To w tym pomieszczeniu nie będzie raczej wymaganej temperatury bo prędzej programator wyłączy kocioł niż grzejnik nagrzeje pomieszczenie by głowica go przymknęła. Rozumiesz? kryzowanie trzeba wykonywać z głową.
  • #7
    daruddg
    Level 9  
    Juz rozumiem, po co się kryzuje. Czyli tak naprawdę poodkrecac wszystkie zawory kryzowe na maxa, a w pokojach gdzie się może przegrzewac lekko skrecic, ale nie za mocno bo to zle dla pompy, i nie ma sensu tracic ciepla które piec wytworzy.
    Tylko nurtuje mnie sprawa kondensacji, ponoc najlepsza sprawność piec uzyskuje przy niskiej temperaturze powrotu 30st., a maxymalnie gdzie wystepuje kondensacja to wlasnie te 57st powyżej już nie wystepuje, czy nie lepiej ustawić max temp zasilania na 50st, czy wtedy piec będzie musial dluzej pracować i zuzywac więcej gazu, mimo zachodzącej kondensacji. Zaczynam powoli watpic czy zakup pieca kondensacyjnego ma jakikolwiek sens, czy nie lepiej było kupic jakiś turbo.
    Poprosze o porade, jak najlepiej ustawić ten piec aby pracowal wydajnie :). Jeżeli potrzeba jakichś info o instalacji to proszę napisac a ja postaram się podac wszystko co potrzeba.

    Pozdrawiam i dziekuje Dariusz
  • #8
    W0jtek92
    Level 37  
    Zapewne nie masz sprzęgła hydraulicznego i innych osprzętów które sprzejają kondensacji, ale jak już mówiłem że gdy na powrocie jest 57 st. C. No nawet 55 st. C. To wtedy kocioł kondensuje. Zakup kondensata to nie wszystko, do tego trzeba mieć dobry wkład komina, programator, pogodówkę, grzejniki, instalację i hydraulikę. Ale mimo to kondensat oszczędza.
  • #9
    daruddg
    Level 9  
    Postanowilem na dole odkrecic zawory kryzowe na 3 obroty, na 1 piętrze na 4 a na poddaszu na 5 obrotow :), piec mam na dole.
    Wklad komina mam 125/80 z nierdzewki, wygladal solidnie
    Programator i pogodówke tez mam krzywa grzewcza na 1.2, nie wiem jak ustawić optymalna w tym piecu, bo nie wiem jak odlaczyc programator, ale żeby był podlaczony.
    grzejniki aluminiowe żeberkowe, takie dokładane ( tutaj pewnie nie najlepszy wybor bo jak doczytałem to one sa dobre ( wydajne) ale przy wyższych temp. ( za to ładnie wyglądają).
    Sprzegla hydraulicznego nie mam, i nie wiem po co ono jest ( nie mam podłogowki tylko same grzejniki)
    Instalacja nowa 3 miesieczna, cala zrobiona od nowa , bo po prostu starej nie było :).
    Do ogrzania 1 parter 3 pomiesczenia 10,12,12m2 + korytarz 4m2 4 grzejniki
    1 pietro 4 pomieszczenia 10m2,11m2,10m2, 4m2
    2 pietro 1 pomieszczenie poddasze około 30m2 2 grzejniki
    Piec ustawiłem na moc maxymalna 14KW

    Co o tym sadzicie?? Co mi potrzeba aby zwiekszyc efektywność grzania??, chociaż jestem w miare zadowolony.
    Mamy ze znajomymi taki sam dom, dzisiejze zużycie gazu u mnie w domu na ogrzanie 3-4 m3 gazu u znajomych na piecu z 95 roku 11m3. Na dworze około 15st. temp w domu 20-21st
  • #10
    W0jtek92
    Level 37  
    No to nie narzekaj na rachunki;) te aluminiowe grzejniki nie są zbyt korzystne, po 1 to słychać w nich szum przy pracy pompy C.O a po 2 lubią się rozciekać na złączach, lepsze są płytowe z radiatorami. Programator to nie wszystko, nie może być byle jaki, najlepiej zastosować dedykowany lub z jak najmniejszą hizterezą ciepła.
  • #11
    daruddg
    Level 9  
    EXACONTROL E 7 RADIO B to niezwykle nowoczesny pokojowy regulator temperatury typu modulacyjnego, bezprzewodowy (radiowy). Regulator jest wyposażony w różnorodne funkcje pozwalające na kompleksowe sterowanie procesem ogrzewania.
    Taki mam programator, dedykowany do modelow sauniera. Nie jestem desperatem wydając na piec 8000zl + 2000zl na przewody powietrzno=spalinowe aby zaoszczedzic 300zlotych i kupować jakiś programator niewiadomego pochodzenia, zresztą był w zestawie z automatyka pogodowa :).

    Co do szumu to nie stwierdziłem nic niepokojącego, przed dokładnym odpowietrzeniem było cos slychac, ale teraz nic nie slysze, pracują cichutko.
    Czlowiek z natury jest zaprogramowany na narzekanie, a ja nie narzekam na rachunki, tylko po co placic więcej jak może sa sposoby na placenie mniej i nie mowie tu o przykładaniu ogromnych magnesow neodymowych do licznikow gazowych.


    Z tymi zaworami to dobrze wykombinowałem??
  • #12
    W0jtek92
    Level 37  
    Na oko powiem że dobrze skryzowałeś, co do programatora to skoro dedykowany (w komplecie) to jest bardzo dobry;), jeśli nie ma szumu w grzejnikach to bardzo dobrze. Kocioł i komin z czasem się zwrócą.
  • #13
    gersik
    Level 33  
    Kol. daruddg. Masz nową instalacje i zapewne są na grzejnikach zawory termostatyczne. Jeżeli tak to zaworki na powrocie wszędzie pootwieraj na max a przepływy reguluj na nastawie wstępnej zaworu termostatycznego. Jest top proste i możesz sam to wykonać tylko z głową. Wszystkie pomieszczenia powinny się nagrzewać równomiernie i do jednakowej temperatury. Jeśli to uzyskasz to wtedy możesz założyć głowice termostatyczne i wyregulować na nich temperaturę przy której chciałbyś aby grzejnik sie wyłączał ( zamkną), oczywiście pomijając grzejnik w tym pomieszczeniu w którym jest sterownik.
  • #14
    daruddg
    Level 9  
    Szczerze to nie mam ani jednej głowicy termostatycznej :). Nie widziałem sensu ich zakladac, gdy wszystkim steruje automatyka pogodowa. Kulowy tez mogę przykrecic, a jak będzie za goraco to otworzyć wywietrznik. Staralem się tak dobierać grzejniki ( ilość żeberek ) aby w miare rownomienie ogrzewalo pomieszczenie, i nie mam zimnych pomieszczen. Dom jest ogrzewany centralnym pierwszy raz od 50 lat, do tej pory miał tylko piecyk gazowy w salonie na parterze i taki sam w jednym pokoju na piętrze. Dom w szeregu jakich w Holandii mnóstwo, jeden sąsiad nie ma centralnego, tylko jeden piecyk na parterze w salonie, a drugi sasiad ma centralne, wiec pewnie trochę potrwa az się domek nagrzeje.
  • #15
    W0jtek92
    Level 37  
    No to zawaliłeś bo głowice termostatyczne oszczędzają nawet 30% gazu. Gdy jedno pomieszczenie gdzie nie ma programatora ustawisz na głowicy na 20 stopni C, i głowica wyczuje te temperaturę to odcina grzejnik w celu nie zabierania zbędnego ciepła, a co za tym idzie? Więcej ciepła idzie tam gdzie programator, kocioł moduluje sobie moc bo zapotrzebowanie ma mniejsze, i prędzej się wyłączy.