Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

Pyzaczek 10 Lip 2013 19:02 26067 84
  • #61 10 Lip 2013 19:02
    GanzConrad
    Poziom 22  

    to dobrze, sterownik załatwi sprawę.

  • #62 10 Lip 2013 20:28
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    No to 100 PLN zostanie w kieszeni :)
    Jeszcze fotka ramy (w budowie)
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

  • #64 11 Lip 2013 16:35
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    jack63 napisał:
    A ja mam jedną wątpliwość. Jak twardą wodę ma Pyzaczek???

    Na szczęście mam "miętką" wodę :D

  • #65 17 Lip 2013 15:36
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Ponieważ wkrótce będę włączał się w instalację mam dwa pytania:
    1. Czy miejsce zainstalowania pompy (wysokość) ma jakieś znaczenie?
    2. Czy na zimę spuszczać wodę z pompy czy lepiej aby pompa była "mokra" (oczywiście pompa będzie wewnątrz budynku - w łazience).

  • #66 24 Lip 2013 20:05
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Kolejne dwa pytania:
    1. Czy w takim sposobie włączenia solara do instalacji potrzebny jest regulator różnicowy czy wystarczy termostat z regulowaną histerezą (np. włączenie pompy przy 50 st. a wyłączenie przy 40 st.)?
    2. Czy mogę wykorzystać elektrozawór jako jeden z zaworów odcinających zewnętrzną część instalacji na zimę?

  • #67 24 Lip 2013 21:13
    GanzConrad
    Poziom 22  

    regulator różnicowy zdecydowanie zwiększy wydajność
    co do elektrozaworu: nie znam jego konstrukcji, więc trudno powiedzieć, czy uszczelni się pod wpływem ciśnienia i nic mu nie będzie po całej zimie. Ja bym nie oszczędzał, zwykły zawór to parę złotych.

  • #68 23 Sie 2013 18:13
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    GanzConrad napisał:
    regulator różnicowy zdecydowanie zwiększy wydajność...

    No właśnie - dlaczego?
    Czy nie lepiej zastosować termostat elektroniczny ustawiony np. na 50 st i histerezę 10 st. Czyli pompa (i zawór) włączy się gdy temperatura w solarze osiągnie 50 st., a wyłączy się gdy temperatura w solarze spadnie do 40 st.
    W moim przypadku temperatura wody wlotowej do solara będzie raczej stała (ok. 15-18 st.

  • #69 13 Paź 2013 13:21
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Z nieskrywaną satysfakcją oznajmiam, że instalacja DZIAŁA! Co prawda nie do końca tak, jak myślałem ale nie ma to żadnego znaczenia. Po prostu czujnik temperatury w solarze ma zbyt dużą bezwładność i chyba jest w złym miejscu.
    Zamieszczam kilka fotek i filmik z działania (filmik trochę długi ale chciałem przedstawić cały cykl przepompowania w czasie rzeczywistym):
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

    Link

  • #70 13 Paź 2013 13:46
    GanzConrad
    Poziom 22  

    Pyzaczek napisał:
    No właśnie - dlaczego?

    dlatego, że łatwiej jest ogrzewać zimną wodę do "trochę cieplejszej" i od razu ją przepompować, niż czekać, aż woda zagrzeje się do 50st i wtedy dopiero ją przepompowywać.
    kolega Bachus przedstawił to bardzo przystępnie:
    http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja2

  • #71 12 Maj 2014 07:39
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Wiosna, więc uruchomiłem swój solar - ciepła woda za darmo jest i to mnie rajcuje.
    Ale nie ma róży bez ognia jak mówi klasyk:
    Problem nr 1:
    Umieściłem czujnik temperatury w złym miejscu
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji
    Bliskie sąsiedztwo odpowietrznika powoduje, że odprowadza on ciepło z czujnika na zewnątrz (odpowietrznik działa jak radiator) Efekt jest taki, że woda w kolektorze ma 70 st. a czujnik ma 50 st. Jest to szczególnie widoczne w godzinach przedpołudniowych gdy temperatura powietrza jest niska a do tego wieje wiatr. W skrajnym przypadku pompa i elektrozawór nie włącza się.
    Rozwiązanie: Zamierzam zamknąć odpowietrznik w styropianowym pudełku.
    Problem 2: Rano wszyscy domownicy wyjeżdżają do pracy. Nigdy nie wiadomo czy dzień będzie słoneczny czy pochmurny w związku z tym nie wiem czy włączać grzałki w bojlerze - czy nie. Jeśli ich nie włączę a dzień okaże się pochmurny - po południu mam w bojlerze zimną wodę. Jeśli rano włączę grzałki, a dzień jest słoneczny mam efekt zapętlenia się instalacji: woda wypływająca z bojlera jest już na tyle ciepła, że nie wyłączy pompki i elektrozaworu i kolektor działa jak przepływowy ogrzewacz wody. Niby nic takiego ale tylko wtedy gdy słońce operuje cały czas. Bo gdy zajdzie za chmurę solar wychładza wodę w bojlerze.
    Rozwiązanie: Ktoś musi być w domu i reagować na pogodę :)
    Problem 3: W godzinach przedpołudniowych słońce operuje słabiej w związku z tym temperatura włączenia pompy powinna być ok. 50 st, a wyłączenia 40 st. W południe intensywność słońca jest największa więc odpowiednio 70 i 45, a po południu ok. 16:00 znów słońce słabiej świeci ale temperatura wody w bojlerze jest już wysoka więc odpowiednio 65 i 60.
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji
    Takie sterowanie zapewnił by inteligentny sterownik, który da się zaprogramować w stosunku do czasu rzeczywistego. Można by go wyposażyć w czujnik nasłonecznienia jako jeszcze jedno kryterium sterowania. Takich sterowników (wg mojej wiedzy) nie ma więc rozwiązanie jest takie jak w punkcie 2.

  • #72 20 Maj 2014 15:53
    anatol 007
    Poziom 9  

    Witam kolegów
    Pyzaczek chciałbym skorzystać z twojego pomysłu, mianowicie mielenia zawartości zasobnika. Korzystanie z systemu tylko w okresie od wiosny do jesieni. Na zimę mam wodę z pieca, więc kolektor zdejmuję. Różnice między systemami będą takie ,że zamiast kolektora panelowego chcę zastosować próżniowy, ponieważ ma większą sprawność w pochmurne dni. Włączaniem pompy zajmie się Sterownik MR-04 SOLAR. Korzysta on z dwóch czujników temperatury. Jeden będzie w solarze, drugi w kapilarze w trójniku na wyjściu z bojlera.
    Chciałem podpytać o kilka rzeczy odnośnie tego układu. Mianowicie rozumię, że elektrozawór jest konieczny aby nie następowało mieszanie się wody opisane w postach 11-17. Nie może tu być zawór zwrotny. Dalej mamy pompę, tu pytanie jaką zastosowałeś? W temacie "kolektor słoneczny za 1500 zł" polecają zwykłą pompę obiegową np OMIS, u ciebie w temacie (post 29) kolega Bachus odradza obiegówkę bo jest żeliwna. Może wiesz o co chodzi? Czy pompa powina być mokra czy sucha poza sezonem grzewczym?
    Czy jeśli pompa będzie uruchamiana przez sterownik, czy konieczne jest zdławienie prędkości przepływającej wody, o czym pisał piotr_boncza w poście 20.
    Ponieważ mój sterownik będzie uruchamiał pompę na zasadzie różnic wskazań temperatur z czujników myślę, że konieczne jest zamontowanie zaworu bezpieczeństwa, gdyby temperatura bojlera była zbyt duża.
    Prosiłbym o opinie na temat tego projektu i ewentualne wskazówki jeśli o czymś zapomniałem.
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

    Dodano po 11 [minuty]:

    bachus1 napisał:
    Pompa tylko brązowa, taka jak do cyrkulacji, nie obiegówka bo ta jest żeliwna.

    Kolego Bachus
    Czemu taka pompa nie np OMIS 25/40, czy mógłbyś podać przykład?

  • #73 20 Maj 2014 21:12
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Witam
    Pompy do CO maja korpus i wirnik z żeliwa, które jednak trochę koroduje i może zanieczyścić wodę. Ja zastosowałem pompę CWU. Taka pompa ma małą wydajność dlatego nie da rady otworzyć zaworu zwrotnego - musi być elektrozawór uruchamiany jednocześnie z pompą.
    Na zimę spuszczam wodę także z pompy - nie wiem czy to dobrze czy źle - na razie po jednej zimie jest O.K.
    Ja zdławiłem przepływ zaworami odcinającymi układ na zimę. Miałem wrażenie, że woda za bardzo się mieszała - teraz jest lepiej.
    Zawór bezpieczeństwa na pewno nie zaszkodzi. Ja go nie zainstalowałem ponieważ nigdzie w instalacji nie mam zaworów zwrotnych, więc w razie wzrostu ciśnienia woda "wycofa" się do sieci miejskiej. Problem może pojawić się gdy przez przypadek zamknę obydwa zawory odcinające na zimę nie spuszczając wody z kolektora. Mam nadzieję, że tak nie zrobię :)
    Czy o czymś nie zapomniałeś okaże się gdy uruchomisz instalację :D Zawsze coś wyniknie ale teraz to trudno przewidzieć. W poście 20 piotr_boncza napisał: Jeśli w instalacji pojawią się stuki, (uderzenia hydrauliczne) będziesz musiał dołożyć małe naczynie, najlepiej przepływowe przed zaworem elektro.
    U mnie ten stuk występuje w momencie wyłączenia pompy i elektrozaworu, ale jest niewielki więc zrezygnowałem z rozbudowy układu. Na wszelki wypadek weź to pod uwagę.
    Powodzenia!

  • #74 21 Maj 2014 00:57
    anatol 007
    Poziom 9  

    Pyzaczek napisał:
    Witam
    Ja zastosowałem pompę CWU. Taka pompa ma małą wydajność dlatego nie da rady otworzyć zaworu zwrotnego - musi być elektrozawór uruchamiany jednocześnie z pompą.

    Czyli teoretycznie uważasz, że mógłby być zawór zwrotny? Są takie klapowe. Ten każda pompa otworzy.
    Myślałem, że elektrozawór jest dla tego, żeby zupełnie odciąć panel aby nie było efektu mieszania się wody.

    Dodano po 1 [godziny] 17 [minuty]:

    tak wpadłem na pomysł, że jeśli to ma być elektrozawór i wskazane jest dławienie przepływu to może dać przepust 10mm zamiast 16mm

    Dodano po 2 [minuty]:

    a i do instalacji najlepiej na początku zasilania zimnej dać filtr osadnikowy

  • #75 21 Maj 2014 17:37
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Moja wiedza hydrauliczna jest znikoma dlatego moje rady mogą być błędne ale:
    1. Uważam, że pompa cwu nie da rady otworzyć zaworu zwrotnego. Poza tym może się okazać, że w pewnych warunkach zawór zwrotny nie wystarczy, więc elektrozawór jest pewniejszy.
    2. Myślę, że 10 mm to jeszcze z dużo. Należy wybrać między prędkością przepływu a poziomem rozwarstwieniem wody w zasobniku. W/g mnie trzeba uzyskać najmniejszy możliwy przepływ, który jednak nie powoduje przejścia kolektora w tryb ogrzewacza przepływowego.
    3. Ja nie mam żadnego filtra. Po prostu wpiąłem się w istniejącą instalację z nowym obwodem, który nie wprowadza dodatkowych zanieczyszczeń.

    U mnie największy problem stanowi STEROWANIE. Opisałem to w poście #55.

  • #76 21 Maj 2014 18:43
    anatol 007
    Poziom 9  

    Witam
    W zaworze klapowym nie ma żadnych elementów oporowych tupu sprężyna.
    Co do twoich problemów ze stareowaniem, proponowałbym zerknąć w charakterystykę tego sterownika MR 04 solar. O ile dobrze doczytałem to tam na wyjściu pompy2 można podłączyć grzałkę, i jest opcja: "sterowanie grzałką tylko przy braku energii cieplnej z kolektora"

    Dodano po 11 [minuty]:

    Chciałbym jeszcze zapytać czy podczas poboru wody, gdy uruchamia się pompa występuje mieszanie się wody o którym wspominał WOjtek92 w poście 12? Czy z kranu leci zimna woda do momentu zamknięcia elektrozaworu?

  • #77 21 Maj 2014 19:17
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    anatol 007 napisał:
    W zaworze klapowym nie ma żadnych elementów oporowych tupu sprężyna.

    Być może będzie dobrze ale ja bym nie ryzykował.
    anatol 007 napisał:
    Co do twoich problemów ze stareowaniem, proponowałbym zerknąć w charakterystykę tego sterownika MR 04 solar. O ile dobrze doczytałem to tam na wyjściu pompy2 można podłączyć grzałkę, i jest opcja: "sterowanie grzałką tylko przy braku energii cieplnej z kolektora"

    A czy mógłby Ktoś wytłumaczyć mi jak działa taki różnicowy regulator temperatury ? Najlepiej na przykładzie.

  • #78 22 Maj 2014 14:34
    anatol 007
    Poziom 9  

    Pomijając to czy pompa otwierałaby zawór zwrotny czy nie, chciałeś go tam założyć tylko w celu ustalenia obiegu, czy był jeszcze jakiś inny cel jego instalacji?
    Mniemam, że nie zakładałeś tego, że będzie ci schodziła woda z panela, bo przecież na to nie pozwoliłoby ciśnienie z sieci.
    Drążę temat zaworu bo zastanawia mnie jego sens.
    Pozdrawiam.

  • #79 22 Maj 2014 17:04
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Załóżmy że jest poranek lub późny wieczór. Woda w kolektorze jest zimna. Ktoś zapragnął wziąć prysznic. Odkręca ciepłą wodę i wówczas obwód może zamknąć się przez kolektor. W efekcie z prysznica może popłynąć zimna woda. Innym razem po odkręceniu zimnej wody przez kolektor może zostać "zaciągnięta" ciepła. Więc założyłem elektrozawór tym bardziej, że go miałem, a zwrotnego nie.

  • #80 22 Maj 2014 17:35
    anatol 007
    Poziom 9  

    Pyzaczek napisał:
    Załóżmy że jest poranek lub późny wieczór. Woda w kolektorze jest zimna. Ktoś zapragnął wziąć prysznic. Odkręca ciepłą wodę i wówczas obwód może zamknąć się przez kolektor. W efekcie z prysznica może popłynąć zimna woda.

    Ma to sens, ciśnienie wody może ją pchać przez kolektor. Zapewne sama pompa nie będzie stanowiła przeszkody. Co za tym idzie zawór zwrotny odpada. Dziękuję za wytłumaczenie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Więc zamawiam niezbędne elementy

  • #81 24 Maj 2014 07:47
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    anatol 007 napisał:
    Chciałbym jeszcze zapytać czy podczas poboru wody, gdy uruchamia się pompa występuje mieszanie się wody o którym wspominał WOjtek92 w poście 12? Czy z kranu leci zimna woda do momentu zamknięcia elektrozaworu?

    Jeśli chodzi Ci o pobór ciepłej wody to jest taki efekt ale wynika on z tego, że w pierwszej chwili pracy pompy do bojlera trafia nieco chłodnej wody z rury łączącej kolektor z bojlerem (woda jest tym chłodniejsza im rzadsze są cykle przepompowania - woda więcej się wychładza). Później ciepła woda jest dostarczana do kranu z dwóch stron (z bojlera i z kolektora) więc efekt ten nie występuje.

  • #82 29 Maj 2014 11:02
    anatol 007
    Poziom 9  

    Pyzaczek napisał:
    W poście 20 piotr_boncza napisał: Jeśli w instalacji pojawią się stuki, (uderzenia hydrauliczne) będziesz musiał dołożyć małe naczynie, najlepiej przepływowe przed zaworem elektro.
    U mnie ten stuk występuje w momencie wyłączenia pompy i elektrozaworu, ale jest niewielki więc zrezygnowałem z rozbudowy układu. Na wszelki wypadek weź to pod uwagę.

    Witam
    Jak poczytałem sobie to występują uderzenia hydrauliczne dodatnie. Jest to spowodowane nagłym wstrzymaniem przepływu wody. Uderzenia te, jak piszą, obciążają instalację i mogą doprowadzić do zmęczenia materiału.
    Mam problem ponieważ trochę nie mam za bardzo gdzie zamontować naczynia przeponowego i tu pytanie do kolegów hydraulików czy zamiennie reduktor ciśnienia załatwi sprawę uderzeń.

  • #83 29 Maj 2014 12:04
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    anatol 007 napisał:
    i tu pytanie do kolegów hydraulików czy zamiennie reduktor ciśnienia załatwi sprawę uderzeń.

    Co prawda nie jestem hydraulikiem ale spróbuję odpowiedzieć:
    Jeżeli przepływ będzie mały te uderzenia nie będą szkodliwe. U mnie stuk zmniejszył się gdy zdławiłem przepływ zaworami.
    Poza tym możesz kupić zawór sterowany silnikiem, który nie zamyka się nagle lecz płynnie. To powinno całkowicie wyeliminować problem.
    Pozdrawiam

  • #84 29 Maj 2014 15:49
    anatol 007
    Poziom 9  

    To też jakaś myśl. Dzięki za podpowiedź.

    Dodano po 31 [minuty]:

    No to jak zrobiłem szybkie rozpoznanie to takie zawory mają inne sterowanie i pojawienie się prądu powoduje przełączenie. Będzie problem.

  • #85 11 Cze 2015 08:50
    Pyzaczek
    Poziom 19  

    Mój kolektor pracuje już jakiś czas, ale problemy opisane w poście #71 występują.
    Jedynie problem nr 1 zmniejszył się po osłonięciu odpowietrznika styropianem - histereza zmniejszyła się do ok. 10 st.
    Na problem nr 2 wymyśliłem następujące rozwiązanie: Na rurze wychodzącej z zasobnika ciepłej wody zainstaluję elektryczny przepływowy ogrzewacz wody (mam go z demontażu), którego obwód elektryczny będzie sterowany czujnikiem temperatury wody wychodzącej z zasobnika. Jeżeli woda będzie za zimna - ogrzewacz będzie się włączał podczas poboru wody. Jeżeli woda osiągnie odpowiednią temperaturę (ustawianą w/g uznania) ogrzewacz nie włączy się.
    Rozwiązaniem problemu nr 3 może być założenie różnicowego regulatora temperatury ale to wiąże się z zainstalowaniem drugiego czujnika. Mogę to zrobić albo przy wyjściu z zasobnika albo przy pompie. Ani jedno ani drugie miejsce nie jest dobre ale być może zda egzamin. O wynikach poinformuję.