Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

Pyzaczek 18 Cze 2012 18:18 23886 84
  • #1 18 Cze 2012 18:18
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    Ja również mam zamiar wykonać kolektor słoneczny. Mam już bojler (właściwie jest to pompa ciepła+grzałki), ale chcę włączyć do istniejącej instalacji solar. Chcę to zrobić tak jak na schemacie (pominięto automatykę sterującą pompą). Pompa to leszno do c.o. Niebieska strzałka to wejście zimnej wody z wodociągu, a czerwona to wyjście ciepłej wody do sieci domowej. Cała instalacja znajduje się pod ciśnieniem sieci (ok. 0,5 - 0,6 MPa). Pytanie do Fachowców przez duże F. Czy to będzie działać? Jeśli nie to dlaczego?
    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

    0 29
  • Semicon
  • #2 18 Cze 2012 18:39
    D214d3k
    Poziom 39  

    Oj chyba nie będzie cyrkulacji w takim układzie i pompa się spali. Lepiej gdyby terma miała 2 wyjścia albo wymiennik ciepła.

    0
  • #3 18 Cze 2012 19:08
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    D214d3k napisał:
    Oj chyba nie będzie cyrkulacji w takim układzie i pompa się spali. Lepiej gdyby terma miała 2 wyjścia albo wymiennik ciepła.

    Chyba czy na pewno? Bojler jest taki i nie będzie innego.

    0
  • #4 18 Cze 2012 23:23
    saskia
    Poziom 38  

    Krotko! Bedzie dzialac .
    Prostrzego ukladu nie da sie juz zrobic.
    Gratuluje! Pod warunkiem ze solar jest nierdzewny i nie zamarznie w zimie.

    0
  • #5 19 Cze 2012 07:17
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    Ja też twierdzę, że będzie działać. Solar będzie miedziany (rurka 15) a na zimę będzie opróżniany z wody. Drugie pytanie: jak połączyć dwa takie solary - szeregowo czy równolegle.

    0
  • #6 19 Cze 2012 16:53
    malez4
    Poziom 21  

    Szeregowo -wyższa temperatura.
    Równolegle-wyższa wydajność. Przepływ wody bezpośrednio z wodociągu będzie powodował odkładanie się zanieczyszczeń i zarastanie kamieniem.

    0
  • #7 19 Cze 2012 17:37
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    malez4 napisał:
    Szeregowo -wyższa temperatura.
    Równolegle-wyższa wydajność.
    Niby dlaczego ??? Przecież w obydwu solarach taka sama ilość wody osiągnie taką samą temperaturę.
    malez4 napisał:
    Przepływ wody bezpośrednio z wodociągu będzie powodował odkładanie się zanieczyszczeń i zarastanie kamieniem
    To żaden problem, mam doskonale uzdatnioną wodę :)
    I jeszcze jedno pytanie: szyba pojedyncza, czy podwójna (mam i taką i taką)

    0
  • #8 19 Cze 2012 18:34
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Pyzaczek napisał:
    Ja też twierdzę, że będzie działać. Solar będzie miedziany (rurka 15) a na zimę będzie opróżniany z wody. Drugie pytanie: jak połączyć dwa takie solary - szeregowo czy równolegle.

    Żyjemy w takim klimacie, że nie jesteś w stanie upilnować kiedy temp. zejdzie poniżej zera. Dwa lata temu w Gdańsku 3 maja temp. zeszła do -3 stopnie i kolektory napełnione wodą szlak trafił. Rokuję taką instalację tylko na dwa lata.
    Czy łączyć szeregowo czy równolegle to zależy czy one są harfowe, czy meandryczne, czy harfowo-meandryczne. Szybę dawaj tylko jedną.
    pozdrawiam.
    Witold

    -1
  • Semicon
  • #9 19 Cze 2012 18:56
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    bachus1 napisał:
    czy one są harfowe, czy meandryczne, czy harfowo-meandryczne.
    Kolektory mają być meandrowe (tak jak zaznaczyłem na rysunku)

    0
  • #10 19 Cze 2012 18:59
    eLolek
    Poziom 15  

    Jeśli nawet nie zamarzną, to są następujące 2 problemy:
    1. Musisz ograniczyć przepływ przez solar, bo normalna pompa c.o. bez kryzowania ma za duży przepływ
    2. Na 90% będzie ci się mieszać woda ciepła z bojlera z zimną wodą przepływającą przez solary np. wieczorem . Pytanie tylko w jakich proporcjach. Opór przepływu przez rurkę fi10 będzie na pewno większy niż przepływu wody przez bojler, ale jest to układ równoległy dla poboru wody.

    1
  • #11 19 Cze 2012 19:18
    saskia
    Poziom 38  

    Zgadza sie, nie zauwazylem wczesniej.

    0
  • #12 19 Cze 2012 19:20
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    eLolek napisał:
    1. Musisz ograniczyć przepływ przez solar, bo normalna pompa c.o. bez kryzowania ma za duży przepływ
    Na rysunku pominąłem dla uproszczenia sterowanie pompą. Sterownik będzie cyklicznie włączał pompę aby przetłoczyć nagrzaną porcję wody z solara do bojlera, więc myślę, że duża wydajność pompy nie będzie problemem - po prostu będzie krócej pracować.
    eLolek napisał:
    2. Na 90% będzie ci się mieszać woda ciepła z bojlera z zimną wodą przepływającą przez solary np. wieczorem . Pytanie tylko w jakich proporcjach. Opór przepływu przez rurkę fi10 będzie na pewno większy niż przepływu wody przez bojler, ale jest to układ równoległy dla poboru wody.
    Ale przecież gdy pompa nie pracuje to opór przepływu będzie wystarczająco duży (chyba).

    0
  • #13 19 Cze 2012 19:31
    eLolek
    Poziom 15  

    Samo sterowanie pompą nie za bardzo pomoże (nawet nie pomyślałem, że chcesz podłączyć to bez sterowania różnicowego). Konieczne jest ograniczenie przepływu, bo przy zbyt dużej wydajności będzie ci się rozwarstwiać woda w zasobniku i zmniejszy się wydajność.
    Co do mieszania z zimną wodą , to pompa nie stanowi idealnego zaworu, ale dokładne skutki trudno przewidzieć. Najpewniej byłoby dać za pompą zawór elektromagnetyczny sterowany równocześnie z pompą - to jednak trochę kosztuje.

    0
  • #14 19 Cze 2012 19:40
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    Faktycznie - nie pomyślałem o rozwarstwieniu. Pompa ma trzy biegi więc być może na "jedynce" będzie dobrze. Jak nie, to rzeczywiście kryzowanie załatwi sprawę.
    O zaworze elektromagnetycznym też pomyślę. Dziękuję za sugestie.
    Najbardziej ciekawi mnie czy pompa będzie normalnie działać przy takim ciśnieniu. Gdyby ktoś jeszcze się wypowiedział w tej sprawie to będę ogromnie wdzięczny.

    1
  • #15 20 Cze 2012 18:48
    malez4
    Poziom 21  

    Istotne dla osiąganej temperatury czynnika na wyjściu z kolektora jest prędkość przepływu przez kolektor.Uzdatniona to znaczy ,zdeminarylizowana?.

    0
  • #16 20 Cze 2012 22:29
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    malez4 napisał:
    Istotne dla osiąganej temperatury czynnika na wyjściu z kolektora jest prędkość przepływu przez kolektor.
    Nie rozumiem. Prędkość przepływu wody w czasie nagrzewania równa się zero, a w czasie transportu ciepłej wody do bojlera nie ma ona wpływu na temperaturę.
    malez4 napisał:
    Uzdatniona to znaczy ,zdeminarylizowana?.
    Po kilkunastu latach eksploatacji całej instalacji nie zauważyłem niepokojących objawów typu zmniejszenie przepływu, zmiana barwy czy smaku wody.

    0
  • #17 15 Maj 2013 17:30
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji
    Kolektor o powierzchni 2,5 m kw. (25 mb rurki miedzianej 15 x 1).
    Wysokść od punktu włączenia w instalację do górnego punktu kolektora ok. 3,5 mb.
    Zbiornik to istniejący bojler elektryczny poj. 180 l, wspomagany powietrzną pompą ciepła.
    Ciśnienie w instalacji 0,5 do 0,6 MPa.
    Dla uproszczenia rysunku pominąłem czujniki oraz zawory spustowe (okres zimowy).
    Teraz kilka pytań:
    1. Czy taki układ zadziała? (Ja twierdzą, że tak ale proszę o przemyślane opinie Fachowców).
    2. Czy elektrozawór jest niezbędny?
    3. Jaka pompa - co, cwu, czy jeszcze jakaś inna?
    4. Co jeszcze powinienem przewidzieć.

    0
  • #18 15 Maj 2013 18:05
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 15 Maj 2013 19:59
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    Walker29 napisał:
    NIe nagrzejesz przepływowo wody kolektorem!

    Co to znaczy przepływowo? Przecież napisałem, że pominąłem na rysunku automatykę. Kolektor nagrzeje wodę w rurce np. do 50 st. i wówczas ta porcja wody zostanie przepompowana do bojlera.

    leon99 napisał:
    Całkowicie błędny projekt. W zimie wszystko zamarznie.

    Przecież napisałem, że pominąłem na rysunku zawory spustowe (okres zimowy).

    konrad123456 napisał:
    Powinien byś zasobnik z oddzielną wężownicą

    Przecież napisałem, że zbiornik to bojler elektryczny i nie ma możliwości zainstalowania w nim wymiennika.

    0
  • #22 15 Maj 2013 20:05
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Co Ci da automatyka w tym przypadku? skoro bezpośrednio od kolektora ma iść do punktów czerpalnych. To wynika z rysunku więc kolega Walker29 ma rację.

    1
  • #23 15 Maj 2013 20:11
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    W0jtek92 napisał:
    Co Ci da automatyka w tym przypadku? skoro bezpośrednio od kolektora ma iść do punktów czerpalnych. To wynika z rysunku więc kolega Walker29 ma rację.

    Ludzie! Przecież jeżeli zawory w punktach czerpalnych są zamknięte to tak jakby nie było instalacji pokazanej na rysunku liniami przerywanymi. A nawet gdy ktoś otworzy zawór w punkcie czerpalnym to jest elektrozawór, który uniemożliwi przepływ wody z kolektora.

    0
  • #24 15 Maj 2013 20:17
    W0jtek92
    Poziom 36  

    No dobrze a gdzie dasz czujnik pompy i elektrozaworu? ten do np 50 stopni C.?

    0
  • #25 15 Maj 2013 20:24
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    W0jtek92 napisał:
    No dobrze a gdzie dasz czujnik pompy i elektrozaworu? ten do np 50 stopni C.?

    Na najwyższej rurce kolektora, tuż obok odpowietrznika. Zaś czujnik ostrzegania przed zamarznięciem (np. 3 st.) na najniższej rurce, albo wręcz tuż przy wejściu rurki do domu.

    0
  • #26 15 Maj 2013 20:26
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Zmierzam do tego iż gdy czujnik akurat uruchomi automatykę przy 50 stopniach C. w momencie kiedy będziesz pobierać wodę. efekt, letnia woda bo pół na pół z zimną z sieci.

    Dodano po 38 [sekundy]:

    A kolektor ten będzie domowej roboty?

    0
  • #27 15 Maj 2013 20:33
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    W0jtek92 napisał:
    Zmierzam do tego iż gdy czujnik akurat uruchomi automatykę przy 50 stopniach C. w momencie kiedy będziesz pobierać wodę. efekt, letnia woda bo pół na pół z zimną z sieci.

    A dlaczegóż to? Skąd zimna woda?

    W0jtek92 napisał:

    A kolektor ten będzie domowej roboty?

    Domowej

    0
  • #28 15 Maj 2013 20:42
    W0jtek92
    Poziom 36  

    No pomyśl kolego dlaczego zimna woda. Myślisz że przez pracującą pompę i otwarty elektrozawór podczas poboru wody nie otrzymasz w kranie tej zimnej wody? myślisz że przez baterie wyjdzie Ci tylko ciepła woda z bojlera? przecież to Ci się będzie mieszać gdy puścisz wodę to gdy pompa będzie pracować automatycznie z sieci przychodzi zimna woda którą pobierasz razem z ciepłą. rozumiesz kolego:) no chyba że mam zrobić rysunek poglądowy mojej teorii na paint?

    0
  • #29 15 Maj 2013 20:46
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    W0jtek92 napisał:
    No pomyśl kolego dlaczego zimna woda. Myślisz że przez pracującą pompę i otwarty elektrozawór podczas poboru wody nie otrzymasz w kranie tej zimnej wody? myślisz że przez baterie wyjdzie Ci tylko ciepła woda z bojlera? przecież to Ci się będzie mieszać gdy puścisz wodę to gdy pompa będzie pracować automatycznie z sieci przychodzi zimna woda którą pobierasz razem z ciepłą. rozumiesz kolego:) no chyba że mam zrobić rysunek poglądowy mojej teorii na paint?

    Pompa pracuje tylko wtedy, gdy woda w kolektorze ma 50 st. Jeżeli temperatura tej wody spadnie powiedzmy do 45 st. (nastawiona histereza) pompa i elektrozawór wyłączą się. Więc skąd zimna woda???

    0
  • #30 15 Maj 2013 20:51
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Pobierasz wodę w kranie (ciepłą) i akurat woda w kolektorze będzie mieć w tym momencie 60 st C. pompa się uruchamia.

    Dodano po 27 [sekundy]:

    Mój sposób na włączenie kolektora słonecznego do instalacji

    Dodano po 54 [sekundy]:

    Rozumiesz już co mam na myśli?

    0