Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrofon pojemnościowy a codziennie użytkowanie! - wybór

15 Maj 2013 18:37 4644 15
  • Poziom 9  
    Witam.

    Mam niedługo zamiar kupić mikrofon. Nie gram w zespole, aczkolwiek chciałem mieć coś z bardzo wysokiej półki. Kiedyś miałem jakiś mikrofon ze słuchawkami, warty może z 20 zł. Zepsuł się, a więc przerzuciłem się na kolejny mikrofon ze słuchawkami, tym razem firmy Creative za 100 zł. Niby lepiej było mnie słychać, lepszy bass, aczkolwiek to nie to.

    Wiele osób mówi mi, że mam bardzo ładny - niski i poważny, a zarazem lekko tajemniczy głos. Część z nich radziła mi dostać się gdzieś do radia. Tak więc taki mikrofon z lepszej półki na pewno by mi się przydał. Do czego mi będzie potrzebny?
    1) nagrywanie głosu
    2) czasami śpiew
    3) rozmawianie przez skype/teamspeak
    4) mam zamiar też zacząć niedługo grać na gitarze, może do gitary się przyda

    Rozmyślałem najbardziej nad mikrofonem pojemnościowym, z tegoż względu, że dynamiczny bardziej przypomina mi mikrofon przeznaczony do występów na scenie i dziwnie by wyglądał przy komputerze. Są różne firmy, a to Sennheiser, a to Shure, a to jakieś Samsony czy Behringery, MXL czy SM, a nawet Audio Technica. I wiele, wiele innych. Tylko też zauważyłem, że mikrofony dzielą się na bezprzewodowe i przewodowe - chcę przewodowe. Ale jak wiecie chcę pojemnościówkę, a co za tym idzie pojemnościowe mikrofony mamy w 2 kategoriach: mikrofony instrumentalne i wokalowe. A czym się te różnią?

    Czy w ogóle mikrofon pojemnościowy można podłączyć pod komputer i go używać tak, jak zwykłe mikrofony ze słuchawkami? Mam znajomego, który tak robił i słychać go było po prostu magicznie. Dlatego pytam, czy tak po prostu można używać w ten sposób taki mikrofon.

    Ale co chciałbym uzyskać od mikrofonu? Przede wszystkim chciałbym mieć czysty, obniżony lekko głos (bass). Do tego przydałby się czasami efekt mówienia, jakbym był w jakimś długim pomieszczeniu czy w studiu, gdzie się takie fajne echo roznosi i daje to bardzo dobry efekt głosowy, a dla ludzi takie słuchanie to jak muzyka dla uszu. Wiecie chyba o co mi chodzi. Po prostu muszę brzmieć naprawdę nieziemsko!

    Oczywiście jak się domyślacie, nie miałem nigdy takiego mikrofonu, a więc nie znam ich budowy, czy czegokolwiek. Nie testowałem niczego w sklepach. Jestem zielony w tym temacie. Na mikrofon mam przeznaczone maksymalnie 500zł i teraz powiedzcie:

    1) Czy lepszy jest do tych ww czynności, dla których mi mikro potrzebne, mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?
    2) Czym one się różnią w tych czynnościach?
    3) Co trzeba dokupić jeszcze do mikrofonu? Przedwzmacniacz podobno należy mieć, a filtr? Do czego filtr (osłona mikrofonu)?
    4) Jaka firma z pojemnościówek do tej ceny będzie najlepszym rozwiązaniem?

    Doradźcie coś, przedstawcie swoje obiektywne spojrzenie na tę sprawę. Gdy się dowiem, który mógłby być dla mnie najlepszy, mogę przetestować w sklepie. Z góry dzięki.

    Pozdrawiam,
    Time4PlanB
  • Moderator Akustyka
    Time4PlanB napisał:
    Czy w ogóle mikrofon pojemnościowy można podłączyć pod komputer i go używać tak, jak zwykłe mikrofony ze słuchawkami?

    Jeżeli mówimy o mikrofonach profesjonalnych to bez odpowiedniego przedwzmacniacza się nie da podłączyć. Chodzi głównie o dostarczenie zasilania do mikrofonu.
    Można w łatwy sposób zaadoptować mikrofony dedykowane systemom bezprzewodowym.
    Time4PlanB napisał:
    1) Czy lepszy jest do tych ww czynności, dla których mi mikro potrzebne, mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

    Mikrofon dynamiczny ma ciemniejszą barwę ale jest troszkę mniej czytelny. Zobacz do FAQ, dałem tam próbki dźwiękowe. Myślę że lepiej sprawdzi się pojemnościowy.
    Time4PlanB napisał:
    2) Czym one się różnią w tych czynnościach?

    Mikrofon jak mikrofon. Kwestia zasady działania i charakterystyki przenoszenia.
    Time4PlanB napisał:
    3) Co trzeba dokupić jeszcze do mikrofonu? Przedwzmacniacz podobno należy mieć, a filtr? Do czego filtr (osłona mikrofonu)?

    Jak wspomniałem wcześniej przyda się przedwzmacniacz, możesz pomyśleć o urządzeniu z wbudowanym interfejsem audio. podłączasz przez USB i działa. Albo możesz od razu nabyć mikrofon z USB jak np Art M-One USB, audiotechnica AT2020USB itp.
    Filtr, chodziło chyba o popfiltr. Osłabia on głoski wybuchowe, które przy nagrywaniu z bliskiej odległości wymagają ogromnej dynamiki zestawu. Do mikrofony dynamicznego najczęściej niepotrzebny. W mikrofonach pojemnościowych tzw paluszkach najczęściej w zestawie jest gąbka na mikrofon. Przy mikrofonach wielko membranowych stosuje się tzw pończochę. Można kupić gotową lub zrobić z grubszego drutu okrąg o średnicy 10-15cm i naciągnąć na niego pończochę. Następnie przymocować przed mikrofonem.
  • Poziom 9  
    Czyli ogólnie rzecz biorąc najlepiej sprawdzi się w moim przypadku mikrofon pojemnościowy. Wiem, że trzeba dokupić popfiltr oraz przedwzmacniacz. Czy to wszystko do mikrofonu czy jest coś jeszcze, o czym muszę wiedzieć (co kupić)?

    Oczywiście byłoby fajnie, gdyby ktoś podał jakieś przykłady mikrofonów pojemnościowych, które mógłbym do tych 500zł kupić. Dużo jest o tym Audio Technica AT2020. Ale doradźcie, który będzie najbardziej odpowiedni?
  • Poziom 22  
    Myślę że zamiast przedwzmacniacza możesz kupić mały mikser. Jest bardziej uniwersalny, a i da Ci zasilanie fantom, które potrzebuje pojemnościowy.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Nie zgodzę się z wojtas_177 bo większość małych mikserów nie nadaje się do nagrywania ze względu na zbyt ograniczoną możliwość odsłuchu. Dwa, dalej najsłabszym ogniwem będzie zintegrowana karta muzyczna. To już lepszym rozwiązaniem będzie mikserek z wyjściem USB jak xenyx 802USB, a i tak co chwile na forum pisze ktoś kto ma problemy z odsłuchem. Myślę że nie tędy droga.

    Musisz Time4PlanB rozważyć czy planujesz rozwój w rejestracji. Jak nie to najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest mikrofon z USB. Przykłady ok 500zł dałem w poprzednim moim poście. Podłączasz takowy przez USB i wszystko chodzi, bez dodatkowego sprzętu i kabli.
    Można też iść w kierunku małego interfejsu jak np shure X2U czy prawie taki sam, a sporo tańszy JTS MA-XU. Tylko doliczając do tego mikrofon wyjdziesz za budżet 500zł.

    Z akcesoriów przyda Ci się również statyw. A że wielkomembranówki są ciężkie to najlepiej stabilny. Podłogowy lub na blat, według potrzeb.

    Mikrofon taki ze względu na gabaryty może być lekko uciążliwy przy skype/teamspeak, ale podczas rejestracji da względnie najlepszy rezultat. Mikrofony wielkomembranowe można traktować jako mikrofony uniwersalne, sprawdzają się przy rejestracji głosu, instrumenów, jak gitary, fortepian, instr. perkusyjne. Rzadziej się stosuje przy nagraniach ambientu, zwłaszcza w niektórych technikach stereo jak np AB, bo ze względu na gabaryt membrany słabiej przenoszone jest niskie pasmo.
  • Poziom 22  
    Ograniczone możliwości odsłuchu? A co to za problem wpiąć wyjście kompa do miksera, dać na sumę (słuchawki), wysłać na innym kanale mikrofon auxem pre do komputera oraz za sumę (słuchawki). Sprawa załatwiona. Albo po prostu mikser z USB.

    Myślę, że nie ma co inwestować w mikrofon na USB, bo aby cokolwiek na nim zrobić, potrzebujesz komputer. Bierz zwykły pojemnik na XLR.
  • Poziom 9  
    Na początku prosiłbym o niepisanie tutaj w takim stylu naukowym, jak poniższy przykład:
    Cytat:
    Rzadziej się stosuje przy nagraniach ambientu, zwłaszcza w niektórych technikach stereo jak np AB, bo ze względu na gabaryt membrany słabiej przenoszone jest niskie pasmo.

    ... ponieważ nie rozumiem o co chodzi, jestem zielony :)

    A dlaczego ze względu na gabaryty taki mikrofon może być uciążliwy przy skype/ts? W jakim sensie uciążliwy?

    Czyli właściwie nic nadal nie wiem. Jedni radzą mikro z usb, inni mikro bez usb. Wiem co dokupić do mikrofonu, ale nadal nie wiem jakiego mikrofonu. Ta audio technica (firma) wydaje się być znaną i dobrą. Może w nią zainwestować? Tylko teraz pytanie, jaki mikrofon...

    Dodano po 4 [godziny] 15 [minuty]:

    Słuchajcie, poczytałem trochę i pobłądziłem po internecie. Co tu przynoszę to zobaczycie.
    Czytałem dużo, sporo osób mówiło wiele na temat mikrofonu Studio Projects B1. Do tego napisane tam jest, że ten mikrofon świetnie współpracuje z dedykowanym przedwzmacniaczem mikrofonowym StudioProjects VTB1, o którym też dużo czytałem - każdy poleca właśnie ten.

    A jak napisał pewien użytkownik na forum - "Jeśli kupować mikrofon pojemnościowy, to od razu kupować też mikser z phantomem." Zgadzacie się?

    Ogólnie rzecz ujmując, znalazłem fajną stronę, gdzie mogę kupić mikrofon jednocześnie w zestawie z np. przedwzmacniaczem, stojakiem i kablami. A więc jeszcze kilka mikrofonów do tych +/- 500zł wypiszę. Między innymi znalazł się tutaj:
    1) MXL 990 - ten mikrofon polecał mi też znajomy, podobno u niego był magiczny
    2) AKG Perception 100 - często poruszany w temacie mikro do 500zł
    3) Blue Yeti - polecany przez wielu mikrofon
    4) Audio Technica AT2020 Bundle - nie wiem co oznacza Bundle, ale mamy tu cały zestaw w przystępnej cenie chyba, co?
    5) Oktava MK-319 - no i ten, który najbardziej mi się podoba...

    Ogólnie najbardziej chciałbym chyba tą Oktavę. Jak zauważyłem na innych stronach, kosztuje ona w granicach 900zł! A tu na stronie jest chyba przecena, że 600zł niecałe. Blue Yeti wiele osób polecało, ale wrażenia raczej to on nie robi. Tego AKG Perception 100 w ogóle nie znam. Co do MXL oraz zestawu z Audio Technicą zatrzymałbym się też. Zestaw cały już ponad 500zł kosztuje, a za sam MXL dałbym około 410zł - a gdzie dokupić popfiltr czy przedwzmacniacz?

    Ogólnie lepiej przedwzmacniacz kupić czy mikser? Bo jak wyczytałem gdzieś na forum, że do mikrofonu wartego 400zł musiałbym dokupić mikser za drugie tyle to myślałem, że dostanę palpitacji. Największe wrażenie wizualne zrobił na mnie mikrofon Oktava MK-319.

    Co teraz? :)

    PS Fajnie by było, gdyby mikrofon był pośredni, tzn. miał tony i wysokie (by dobrze było je słychać), ale także niskie (mam niski głos, a gdyby jeszcze mi pogłębiło niski głos, to byłoby nieziemsko).
  • Poziom 9  
    Widziałem próbki AT2020 nie tylko tutaj, brzmi dość ładnie. Ale wydaje mi się co do tego:
    Cytat:
    jak go chcesz dać blisko ust to przeszkadza

    ... że taki pojemnościowy mikrofon chyba trzyma się w odległości około 20-30cm od ust, a nie przy samych ustach, jak dynamiczny, nieprawdaż? :wink:

    Cytat:
    A czy podjąłeś decyzję jak będziesz go podłączał do komputera?

    No właśnie nie bardzo, bo nie wiem który mikrofon wybrać. Jeśli wybiorę taki za 600zł lub Oktavę (1000zł) to nie ma szans na jakiś mikser. Ale gdyby kupić ten zestaw z AT2020 to byłoby chyba okay, co? Koszt wynosi niecałe 600zł, ale tam jest już w zestawie jakiś kabel, do tego popfiltr no i oczywiście mały mikser.

    Jeszcze nie wiem co z tym mikrofonem, wg Was opłacałoby się brać tą Oktavę czy lepiej za tą AT2020 się zabrać? A może MXL 990?

    A czym się różni mikser od interfejsu audio oraz przedwzmacniacza?
  • Moderator Akustyka
    Nie mówię że się nie da do skype. Kto co lubi. Mi taki kolos przeszkadza.
    Time4PlanB napisał:
    A czym się różni mikser od interfejsu audio oraz przedwzmacniacza?

    Główną funkcją miksera jest sumowanie sygnałów dźwiękowych.
    Główną funkcją przedwzmacniacza jest nisko szumowe wzmocnienie sygnału mikrofonowego do poziomu liniowego. Często posiada zasilanie dla mikrofonów (phantom lub bias).
    Główną funkcją interfejsu audio jest konwersja sygnału analogowego na postać cyfrową i wysłanie jej np do komputera.

    Istnieją wielorakie hybrydy powyższych. Np większość mikserów ma wbudowane przedwzmacniacze mikrofonowe, na części wejść. Podobnie duża część interfejsów audio. Są typowe przedwzmacniacze mikrofonowe jak np Art Tube MP, lub same interfejsy jak np M-Audio Transit. Miksery z wyjściem USB możesz traktować jako combo 3 powyższych.

    Rozważ to co pisałem w poście #5 o interfejsie z złączem XLR: Shure X2U, JTS MA-XU.

    Z tych 3 wybrał bym AT.
  • Poziom 9  
    adambyw napisał:
    Główną funkcją miksera jest sumowanie sygnałów dźwiękowych.
    Główną funkcją przedwzmacniacza jest nisko szumowe wzmocnienie sygnału mikrofonowego do poziomu liniowego. Często posiada zasilanie dla mikrofonów (phantom lub bias).
    Główną funkcją interfejsu audio jest konwersja sygnału analogowego na postać cyfrową i wysłanie jej np do komputera.

    A mógłbyś to jakoś prościej? :wink: Co dzięki ww sprzętom mogę zrobić, a czego na pewno nie zrobię bez nich? Tak najprościej jak to możliwe, bez stosowania słownictwa technicznego, bo nie rozumiem go :D

    adambyw napisał:
    Z tych 3 wybrał bym AT.

    Dzięki za opinię. Czyli gdybym poszedł za Twoją radą, to załapałbym się na cały zestaw w cenie 600zł, good.
  • Moderator Akustyka
    Wybacz, ale to są podstawy. Jak mogę prościej.
    Przedwzmacniacz służy do wstępnego przygotowania - wzmocnienia sygnału do dalszego przesłania.
    W mikserze sumujesz sygnały, czyli masz np 2 mikrofony, regulujesz proporcję i na sumie - w głośnikach słyszysz oba, z jednego kabla.
    A o różnicach pomiędzy sygnałem analogowym i cyfrowym poczytaj np na wiki, bo to już zakrawa o zaniżanie poziomu forum.
  • Poziom 9  
    Słuchajcie, chyba zdecydowałem. Oktava jest za droga i nie znajdę jej w cenie 500zł. Tak więc odpada, Blue Yeti odpada. AKG Perception też odrzuciłem.

    Nie wiem co z Studio Projects B1, bo między AT2020 i MXL 990 wybrałem MXL, jest podobne brzmienie, aczkolwiek to najpopularniejszy mikrofon pojemnościowy w Polsce, a co za tym idzie musi być naprawdę dobry. Jakiego bym nie wziął, będę brzmiał podobnie, a myślę że MXL to coś, co spełni moje najśmielsze oczekiwania.

    Co sądzicie?

    MXL 990 - tu na allegro jest za około 350zł, do tego dają normalnie kable.
    Zostaje tylko dokupić popfiltr oraz przedwzmacniacz lub mikser. Czyli ile końcowo bym musiał wyłożyć pieniędzy?

    Moderowany przez adambyw:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • Poziom 9  
    Słuchajcie, pogadałem z kilkoma ludźmi. Chcę kupić MXL 990, ale tutaj mamy kwestię:
    1) Mikser - chciałem zakupić taki (Soundcraft Compact 4) lub taki (Behringer XENYX 802).
    2) Kabel - do podpięcia kupiłbym taki (RCA - mini jack Cinch) - żeby miał 2 wyjścia z jednej strony do miksera oraz jedno wyjście do podpięcia do komputera
    3) Karta graficzna - mam SB Live! Wave Device (bodajże 5.1) i nie wiem, czy wystarczy, bo za kilka m-cy przesiadam się na laptopa i nie wiem co tam jest
    4) Program komputerowy - proponowano mi (Sony Sound Forge)

    Ogólnie chcę podpiąć mikrofon do miksera, a ten do komputera. Co myślicie o tym wszystkim?
  • Moderator Akustyka
    1 - Poszedł bym w stronę soundcrafta, ale patrz pkt 3.
    3 - Karta graficzna nie ma większego znaczenia, a SB Live jest kartą muzyczną. Wydaje mi się że to będzie najsłabsze ogniwo w systemie. Zwłaszcza w laptopie, gdzie coraz częściej jest tylko wejście mikrofonowe mono, a brak wejścia liniowego stereo. Dlatego sugerowałem wcześniej interfejs audio z preampem mikrofonowym.
    4 - Co kto lubi. Ja lubię cubase. W wersji artist jest w podobnej cenie co Sony Sound Forge.
  • Poziom 9  
    Wybacz za pomyłkę, chodziło oczywiście o kartę muzyczną, nie graficzną..
    Ale zgadza się, jest dość słaba.

    Soundcrafta 4 polecali mi właśnie, podobno nowych już nie produkują a rzekomo wyśmienite. Ehh ciężko to wszystko poskładać w całość, ciężka sprawa z tym mikrofonem. ;d