Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Automatyczne włączanie wyciągu do spalin samochodowych

araman 16 May 2013 13:07 7929 46
Automation24
  • #1
    araman
    Level 14  
    Witam wszystkich. Potrzebuję rady jak zrobić instalację do odciągu spalin samochodowych. Ma to być wykorzystane w remizie strażackiej aby odciągać spaliny samochodowe kiedy samochód jest zapalany przed wyjazdem,koniec rury podłączony bezpośrednio do tłumika, nie stać nas na zakup oryginalnego wyciągu. Mam do dyspozycji duży wentylator zdemontowany z instalacji wyciągowej z laboratorium , w zasadzie nigdy nie był podłączony. próbowaliśmy prowizorycznie i wydajność jest OK i teraz trzeba to wszystko połączyć aby miało ręce i nogi i tu jest główny temat
    Wentylator ma silnik trójfazowy o mocy 850 W chciałbym zrobić tak aby załączał się w momencie rozpoczęcia otwierania automatycznej bramy ( chcę dać wyłącznik krańcowy- jaki ???) później jakiś stycznik na 3 fazy z cewką na 220 V to by jakoś działało kiedy otwiera się brama a wyłączało jak się zamknie ,myślę jeszcze o jakimś wyłączniku aby móc załączyć wyciąg przy zamkniętej bramie. Mam do dyspozycji gniazdo siłowe 16 A myślałem aby nie łączyć tego na stałe z instalacją tylko wykorzystać to gniazdo Doradźcie jakie zastosować wyłączniki i styczniki i co jeszcze ewentualnie dodać aby było OK
    Jakieś oddzielne zabezpieczenie i jaki kabel? Myślałem aby dać 5 x 1,5 do siły i 2 x 1 do wyłącznika ??
    CO o tym sądzicie?
  • Automation24
  • #2
    mar_cik
    Electrician specialist
    A nie lepiej zrobić proste sterowanie z przyciskami załącz / wyłącz i dodatkowo przekaźnikiem czasowym automatycznego wyłączenia? Czas do wyłączenia ustawić dwa razy dłuższy niż zmierzony od zastartowania silnika do wyjazdu samochodu i po problemie.
  • #3
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Cześć.
    Ja uważam, że mogłoby to wyglądać tak:
    Zabezpieczenie termicznie - stycznik - wentylator.
    Przekroje przewodów, o ile nie są jakoś specjalnie narażone na uszkodzenia mechaniczne też są ok.

    Pozdrawiam.
  • #4
    araman
    Level 14  
    Ciekawe propozycje, myślałem o wyłączniku czasowym . Ale chciałbym zrobić tak aby włączało się automatycznie w momencie otwarcia bramy Jak trzeba szybko wyjechać i jeszcze wcześniej założyć ubranie to trzeba wyeliminować wszystkie inne czynności. Jakie zabezpieczenie termiczne do takiego silnika, może jakieś konkretne typy ew linki. Kable idą wysoko po ścianie więc nic im się nie stanie
  • Automation24
  • #5
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Cześć.
    Zabezpieczenie termiczne np. PKZM0-2,5 EATON (wcześniej Moeller)

    Może w bramie masz stycznik i wtedy wystarczy wykorzystać wolny bądź dołożyć styk pomocniczy NO i wtedy podczas otwierania bramy masz impuls do odpalenia wentylatora to na czasówkę i już.

    Pozdrawiam.
  • #6
    electro_Nick
    Level 33  
    Ja proponuje krańcówkę taką jak Ci podpasuje mechanicznie pod bramę-możliwe że będzie trzeba zrobić najazd. Pod krańcówkę czasówka która by wyłączała silnik po danym czasie i wtedy już wyłącznik silnikowy i stycznik...
  • #7
    araman
    Level 14  
    Wielkie dzięki , nie bardzo chciałbym coś robić z napędem bramy pewnie jest jakieś dodatkowe wyjście ale jeszcze jest na gwarancji i lepiej dmuchać na zimne . Znalazłem coś takiego
    http://armakom.eu/Katalog/Automatyka-przemyslowa/wylaczniki-krancowe/wylaczniki-krancowe-ME/Wylacznik-krancowy-ME-9101.html

    ale muszę jeszcze coś wstawić w sytuacji kiedy samochód wyjedzie a brama zostanie otwarta- najlepiej wstawić automat schodowy?? tylko wtedy ta krańcówka musi chyba być inna bo ta cały czas może być zwarta lu rozwarta i wtedy automat będzie cały czas załączony??? no chyba że się myle.
    A jakieś inne zabezpieczenie termiczne( tańsze)?
  • #8
    electro_Nick
    Level 33  
    Poszukaj na allegro hasło "krańcówka" w dziale przemysł. Normalna krańcówka ma sprężynę i wraca do pozycji zerowej. Automat schodowy może być jak najbardziej. Wyłącznik termiczny faktycznie będzie najdroższy z zestawu. Od biedy możnaby puścić sygnał sterujący cewką stycznika przez mały bezpiecznik termiczny zamontowany w silniku, ale to już taka "partyzantka" no i taki bezpiecznik jest jednorazowy następna partyzancka ewentualność to czujnik bimetalowy-wtedy jest już wielokrotnego użytku.
  • #9
    Rysiek_XL
    Level 14  
    Cześć.
    Nieśmiało jeszcze wspomnę, że zrobienie całej tej przeróbki powinieneś zlecić jakiemuś elektrykowi z uprawnieniami. Dobrze jak będziesz wiedział co chcesz zrobić i przekażesz to elektrykowi. Tylko jeśli zrobi to fachowiec pod twoim "nadzorem" będziesz pewny, że działa tak jak sobie tego życzysz, a ponadto będziesz pewny, że instalacja jest bezpieczna.

    Pozdrawiam.
  • #10
    araman
    Level 14  
    Tak też zrobie (elektryk) mam kolegę który ma uprawnienia i mi to wszystko połaczy ale chcę mieć własną koncepcje.
    Zbieram elementy
  • #11
    KonradGatek
    Level 28  
    A jak brama będzie zamknięta, a samochód już odpalony, to twoja krańcówka nie spełni swojej funkcji. Koło rury wydechowej zamontuj także czujnik spalin, który bezwzględnie załączy wentylator.
    Nie jest takie proste, jak nam się wydaje.

    Zupełnie jak składka ZUS, niby się wydaje, że mamy, przysyłają nam ile mamy, ale te pieniądze nie są nasze...
    WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Sygn. akt V CSK 63/12
  • #12
    zdzisiek1979
    Level 38  
    A gdyby zamontować w samochodzie nadajnik aktywowany załączeniem silnika ? Po włączeniu silnika następuje włączenie wyciągu. Nadajnik musiał by wysłać sygnał w postaci " piku " a odbiornik aktywować przekaźnik czasowy. Przekręcenie kluczyka = wysłanie impulsu aktywującego = załączenie przekaźnika = uruchomienie wyciągu i odessanie spalin. Powiedzmy 60s i wyciąg się wyłącza. A w wypasie sterowanie manualne poprzez radio: start i stop wedle potrzeby chwili.
  • #13
    electro_Nick
    Level 33  
    Pójdźmy jeszcze dalej-czujnik bimetaliczny zamontowany w wężu odsysającym założonym na wydech-odpalony silnik-wzrost temperatury-załączenie silnika. Pełne auto niezależne od niczego.
  • #14
    BILGO
    Level 38  
    To może zastosować czujnik tlenku węgla ? Np Czujnik CGS-2/1 CO ?
  • #15
    INTOUCH
    Level 30  
    A nie lepiej czujnik wrażliwy na charakterystyczny dźwięk silnika samochodu?
    Żeby było szybkie wykrycie gazów to czujnik spalin lub tlenku węgla musiałby być przy samej rurze wydechowej.
    W przypadku zastosowania czujnika spalin polecam produkty firmy http://www.gazex.com.pl/
  • #16
    adwlodar
    Level 28  
    Jeżeli samochód zawsze stoi tak samo ustawiony, to może jest to jakieś wyjście.
  • #17
    araman
    Level 14  
    Serdecznie dziękuje za "cenne" rady ale chyba trochę odbiegamy od mojego głównego tematu , ma być sprawne w miarę bezobsługowe i w przyzwoitej cenie.
  • #18
    zdzisiek1979
    Level 38  
    To jaką kwotę max chcecie wydać?
    Proponuje prosty układ zdalnego sterowania. Załączenie wyciągu w momencie odpalenia silnika.
    Potrzeba pilot zdalnego sterowania i odbiornik plus przekaźnik i przełącznik.
    W pilocie zamieniamy przełącznik na styki wykonawcze przekaźnika zaś zasilanie przekaźnika bierzemy z rozrusznika. W momencie odpalania samochodu zostaje dodatkowo zasilony przekaźnik i nadajnik wysyła sygnał do odbiornika. Do potrzeb manualnego sterowania dodatkowy przełącznik rozłączający układ by nie załączać wyciągu jak samochód jest na zewnątrz.
    Odbiornik po odebraniu sygnału przełącza przekaźnik i uruchamia się układ czasowy wedle potrzeby a ten włącza wyciąg. Cena wszystkiego ok 100-150zł koszta dodatkowe tylko co jakiś czas wymiana baterii lub zasilanie z instalacji samochodowej.
    :D
  • #19
    araman
    Level 14  
    Serdecznie dziękuje za rady. Widzę że rozwiązań może być wiele i pewnie bardzo dobrych ale do pewnych rozwiązań potrzebna jest wiedza znacznie większa niż posiadam i nawet wasze cenne rady nie wiele tu pomogą . Idea mojego rozwiązania jest niezmienna tj wyłacznik krańcowy załaczający wentylator, obwód niezależny od innych urządzeń ( samochód, napęd bramy,itp) podłaczony do instalacji elektrycznej w sposób umożliwiający trwałe rozłączenie. Mam gniazdo siłowe 16A do tego podłacze wentylator poprzez stycznik sterowany automatem schodowym ( daje to mozliwość ustawienia czasu dzialania wentylatora ) a automat schodowy będzie załączany przez wyłącznik krańcowy z rolką. Trochę mnie zmartwiła koniecznosć wstawienia tego wyłacznika termicznego -myślałem aby to pominąc ale jak trzeba to trzeba, Chcę aby to było zrobione zgodznie z zasadami a jednocześnie ma to być trwałe o bezpieczeństwie nie wspomnę.
    Dzisiaj chcę zamówić elementy może jakieś konkretne propozycje stycznika i termicznego bo krańcówke juz wcześniej przedstawiałem i kable 5 x1 ew 1,5 i 2 x 1 od krańcówki do stycznika. Czekam na dalsze rady ale tylko w tym obrębie ( schemacie. Mam nadzieje że się uda i podzielę się zdjąciami.
    Pozdrawiam.
  • #20
    araman
    Level 14  
    Jeszcze raz dzisiaj sprawdziłem mój wentylator i na tabliczce znamionowej pisze moc 0,25 kW czyli 250 W.( trójfazowy) czuli wcześniej źle pisałem. Znalazłem w domu ze 30 m kabla 5 x 0,75 linka nie mam pojęcia skąd się to wzieło no ale jest , I tu moje pytanie czy tan kabel by się nadawał do mojej instalacji?
  • #21
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    araman wrote:
    Znalazłem w domu ze 30 m kabla 5 x 0,75 linka nie mam pojęcia skąd się to wzieło no ale jest , I tu moje pytanie czy tan kabel by się nadawał do mojej instalacji?


    Nie! Nie rób dziadostwa w obiekcie użyteczności publicznej.
  • #22
    araman
    Level 14  
    OK rozumie czyli 5 x 1 drut minimum?
  • #23
    INTOUCH
    Level 30  
    araman wrote:
    OK rozumie czyli 5 x 1 drut minimum?


    Do silnika to przydała by się raczej linka z odpowiedni zarobionymi końcówkami oczkowymi, lub widłowymi lub palcowymi w zależności zacisków w skrzynce zaciskowej.
    przekrój 1mm^2 może by troszeczkę za mały, lepiej zrobić 1,5 mm^2.
  • #24
    araman
    Level 14  
    ok mam już wszystko Wyłacznik silnikowy PKZM-1 stycznik silnikowy, wyłącznik schodowy i krańcówkę, Kabel 5 x 1.5 . Jeszcze jedno pytanie kolejność elementów:
    krańcówka, automat schodowy stycznik ,wyłącznik silnikowy wentylator. Jeżeli coś źle to proszę mnie poprawić.
  • #25
    araman
    Level 14  
    Witam.
    Dzisiaj zamontowaliśmy wentylator ,położone kable i na tym koniec bo jest jakiś problem. połaczyłem sobie wszystko w domu i wszystko działało tak jak założyłem. Wyłącznik krańcowy załącza automat schodowy to załącza poprzez stycznik i wyłącznik silnikowy i wentylator. Pojechałem na miejsce połączyłem instalacje bez wentylatora trach i wywaliło zabezpieczenia. Przywiozłem ponownie do domy aby sprawdzić i w domu jest OK Gdzie może być problem?
  • #26
    BILGO
    Level 38  
    Musiales popełnić błąd podczas montażu.. Jak od razu zadzialalo zabezpieczenie nadpradowe to jest gdzieś zwarcie ....
  • #27
    araman
    Level 14  
    Podłączyłem do gniazda gdzie jest podłączone inne urządzenie. Wszystko tak jak bylo odkręciłem ze ściany podłączyłem w domu i jest OK???? Tym bardziej dziwne że wentylator nie buł podłączony , obwód kończy się na wyłączniku silnikowym. Muszę jutro włączyć do innego gniazda ,ale czy to ma znaczenie??

    Dodano po 1 [godziny] 39 [minuty]:

    Dodam że zabezpieczenie wywaliło po załączeniu krańcówki,Dokładnie ten sam układ podpięty u mnie w domu działa poprawnie, Jakiś problem w gnieździe siłowym??? Ale podłączone inne urządzenia działa poprawnie??????
  • #28
    mar_cik
    Electrician specialist
    Kolejny przykład na to że nawet do najprostszego sterowania potrzebny jest .... schemat.
  • #29
    araman
    Level 14  
    Nie bardzo rozumię twoją odpowiedź- schemat?? Bardzo proszę o sugestię gdzie może być błąd skoro wtykam mufę do jednego gniazda w domu wszystko działa a po podłączeniu do innego wyrzuca zabezpieczenie. Podaj schemat z możliwymi błędami lub .........
  • #30
    INTOUCH
    Level 30  
    araman wrote:
    Podaj schemat z możliwymi błędami lub .........

    Może lepiej poprawny schemat, a nie z błędami? Nie wiemy gdzie kolega popełnił błąd więc schematu z kolegi błędem nie narysujemy.
    Może kolega narysuje schemat według którego podpiął instalację odciągu spalin w garażu.
    Być może kolega nieświadomie gdzieś zrobił zwarcie albo w obwodzie sterowania , albo w obwodzie głównym. Takie przypadki niestety zdarzają się nawet doświadczonym elektrykom i automatykom, ale bardzo rzadko.