Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD

Madman07 16 May 2013 16:46 28911 69
IGE-XAO
  • Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD
    Witam.

    Chciałbym dziś zaprezentować niewielkie, pokazowe urządzenie. Idea zbudowania takiego cyfrowego portfolio sięga czasów, gdy gdzieś tu na elektrodzie pojawiła się "Elektroniczna Wizytówka". Bardzo zaciekawił mnie ten projekt, lecz większość podeszła krytycznie do nazwy "wizytówka". Postanowiłem zrobić coś podobnego, ale w moim stylu. Ponadto, jako że jestem świeżo po studiach, czeka mnie szukanie pracy. Pomyślałem, ze będzie ciekawie, gdy potencjalny pracodawca tudzież rekruter nie tylko będzie miał suchy tekst w postaci CV i listu motywacyjnego, ale także coś, co pokazuje chociaż niewielką część moich umiejętności. Zwłaszcza, że teorię zawsze można sobie wykuć i podopisywać różne rzeczy do w/w cv. W ten sposób narodził się projekt Cyfrowego Portfolio, urządzenia, które pokrótce pokazuje co umiem zrobić.

    Idea działania jest prosta - wciskamy przycisk, urządzenie się włącza. Najpierw widzimy obrazek powitalny (nazwa + wykonawca). Następnie, imitując komputerowe konsole wyświetlany jest dany tekst. W moim przypadku to po prostu lista projektów, które wykonałem bądź są w trakcie - niezbyt ambitnie, lecz celem było pokazanie umiejętności budowy urządzenia, a nie zaprezentowanie umiejętności literackich. Po wszystkim sprzęt się sam wyłącza - bo przełącznik zawsze można zapomnieć przesunąć ;)


    Elektronika

    Część elektroniczna składa się z przetwornicy MCP1624 (step-up, wejście od 0.8V, max 100mA), mikrokontrolera PIC12F1822 (3.5kb pamięci, 80b RAM) i wyświetlacza PCD8544 (popularnie LCD5110 dostępny na znanych aukcjach ze swoją dedykowaną płytką PCB).

    Pierwotnie podświetlenie miało być sterowane poprzez PWM, ale... źle podłączyłem tranzystor (wstyd!), więc na razie brak takiej funkcji. Chciałem zastąpić to pomiarem napięcia baterii, ale... akurat na tym pinie nie ma wejścia analogowego. Także zrezygnowałem na razie z tych funkcji.

    Dlaczego przetwornica, a nie np. 2-3 małe bateryjki? Stwierdziłem, że będzie ciekawie zbudować coś z własną przetwornicą (tj. samemu zaprojektować PCB pod nią oraz polutować części). Ponadto koszt takiego cudeńka to 1zł + 50gr za dławik. Sama przetwornica ma ciekawą funkcję, tj. pin Enable. Można podać na wejściu przetwornicy zasilanie, ale zostanie ona załączona dopiero gdy na pinie Enable pojawi się napięcie równe napięciu zasilającemu - wykorzystałem toto do zrobienia włącz-na-przycisk i podtrzymania-przez-uc.

    Płytka projektowania w Eagle 6.3 Light. Starałem się zaprojektować ją tak, by było minimum zworek - jest jedna, w postaci dużego rezystora 0. Płytka tradycyjnie już termotransfer na laminarce i lakier en-solder, z wydrapywaniem, nic nowego.

    Męką było spasowanie wyświetlacza - biblioteka tak średnio zaznacza boczne podłużne otwory. Ponadto, zdecydowanie za długie są piny na PCB (znów wina biblioteki), przez co przy zbyt mocnym docisku metalowa obudowa zwierała to to... Wystarczyło w tym miejscu użyć markera i po kłopocie. Sam wyświetlacz jest przyklejony kropelką - metalowe piny trzymają go dobrze, ale to tak dla pewności.

    Wpadką jest bateria - nie sprawdziłem jej rozmiaru podczas robienia PCB i wyszła heca (niestety nie opłacało mi się jechać 30km do drukarni). Szpikulec, marker i płytka poprawiona - z barku koszyka, zrobiłem go samodzielnie z dwóch małych, odpowiednio wygiętych drucików - może nie za profesjonalnie, ale działa.

    Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD


    Program

    Bascomowcy pewnie mnie zlinczują, bo nie będą mogli się doczytać... Program pisany w assemblerze. Dlaczego? A dlaczego nie? Mikrokrokontroler jest tak mały, że grzechem byłoby zaprzęgać do tego C tym bardziej, że nie ma tu skomplikowanej matematyki i algorytmiki - ot liniowy program. Nie chciało mi się też szukać kompilatora (większość dobrych jest płatna albo demo). Brak tutaj jeszcze watchdoga i jakiegoś uśpienia - nie miałem czasu przed pierwszą rozmową, a po odlutowaniu przewodów programujących zwyczajnie mi się już nie chciało...

    Mikrokontroler pracuje domyślnie z częstotliwością 8MHz pochodzącą z wbudowanego generatora. Pomysł jaki mi przyszedł do głowy (lecz jeszcze nie zrealizowany) to obniżanie taktowania do minimalnego, tj. 32kHz podczas którejkolwiek funkcji opóźnienia (uc ma możliwość dynamicznej zmiany taktowania).

    Program zajmuje ok. 3/4 procesora - większość to obrazek, tablica znaków oraz tekst. Wszystko mieści się w pamięci programu. Ze względu na konstrukcję uc, dane można przechowywać tylko w 8 niższych bitach (8 wyższych jest puste), przez co część pamięci jest zwyczajnie niewykorzystana. Można to jednak obejść - w/w uc należy do linii nowych mikrokontrolerów midrange - posiada możliwość samoprogramowania. Oznacza to, że jest możliwość odczytania pamięci programu do pamięci RAM, czyli wykorzystanie wszystkim komórek pamięci programu. Na chwilę obecną darowałem sobie to rozwiązanie - miejsca wystarczyło na to, co chciałem zrobić. Podejrzewam, że stosując tą "kompresję", można by tutaj upchać nawet kilka obrazków i nieco więcej tekstu.


    Pomysł na przyszłość

    Oto garść pomysłów, które bym wdrożył, gdybym jeszcze kiedyś budował podobny sprzęt (może i ktoś się pokusi o takie modyfikacje - z chęcią bym zobaczył):

    - większy wyświetlacz - trochę ciężko upchać tutaj tekst bez przenoszenia (no, chyba że ktoś lubi przenosić, to jest ok),
    - większa bateria bądź lepsze oszczędzanie energii (zapewne najbardziej prądożerne są tu diody LED),
    - fotorezystor / pomiar napięcia baterii / płynne sterowanie diodami - wszystko miało by na celu minimalizację poboru prądu,
    - Capacitive Touch Sensing, czyli w skrócie dotykowe przyciski - niektóre z nowszych mikrokontrolerów PIC serii midrange (a i chyba też coś z AVRów) ma wbudowany taki moduł oferujący od 4 do 12 kanałów (w/w uc ma 4), można to wykorzystać aby wyświetlać różne rodzaje informacji,


    Kosztorys:
    - mikrokontroler, przetwornica, tranzystor, bateria i cała inna drobnica - poniżej 15zł,
    - wyświetlacz - 25zł,
    - koszty wysyłki, laminat itp. - 25zł,

    Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD Cyfrowe Portfolio z wyświetlaczem LCD



    Jak na razie zamieszczam schemat układu (bez wzoru płytki, bo to trzeba poprawić). Dodaję też program, a nuż się komuś przyda, oraz pliki z Eagle'a (6.3 light) - jak komuś się projekt spodoba, to może sobie poprawić płytkę ;) Jeżeli komuś zabraknie bibliotek (przetwornica, uc, wyświetlacz, tranzystor) - pisać, postaram się je podrzucić.

    Pytania?

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Madman07
    Level 19  
    Offline 
    Has specialization in: robotyka i mechatronika
    Madman07 wrote 441 posts with rating 48, helped 2 times. Live in city Wrocław. Been with us since 2005 year.
  • IGE-XAO
  • #2
    Sławczyn
    Level 2  
    Witam
    Tych wizytówek już się trochę tu przewinęło i nie chce mi się wciąż powtarzać tych samych pytań.
    Generalnie mam tylko jedno pytanko: Czy nie lepszym rozwiązaniem w takiej wizytówce byłby e-papier ? :)
  • #3
    vayo
    Level 14  
    Witaj,
    Ja osobiście wstydziłbym się pokazać przyszłemu pracodawcy tak niechlujnie wykonane portfolio. Czemu ta płytka jest tak wielka? Pomijając wymienione w tekście "babole" samo lutowanie jest tragiczne. Udostępnisz filmik z działania układu, bym mógł zobaczyć co tam masz w tym swoim portfolio?
    pozdrawiam

    vayo
  • #4
    Sławczyn
    Level 2  
    vayo wrote:
    samo lutowanie jest tragiczne.

    Ale po co to piszesz? (autor napisał jasno)
    Madman07 wrote:
    jak komuś się projekt spodoba, to może sobie poprawić płytkę


    Jak dla mnie PCB całkiem spoko.
    Może trochę krzywo niektóre elementy, ale przynajmniej widać rękodzieło, a nie gotowe Portfolio na zamówienie. (teraz się zastanów czemu pracodawcy coraz częściej poszukują techników, a nie inżynierów ?)
  • IGE-XAO
  • #5
    Madman07
    Level 19  
    @vayo, niestety nie jestem automatem lutowniczym, aby wykonać luty do setnych części milimetra. Zrobiłem jak umiem, biorąc pod uwagę rozmiar części.
    Rozmiar PCB jest podyktowany rozmiarem wyświetlacza, to chyba jasne. Jeżeli pytasz o "tekstową" część po lewej - stosunek rozmiarów jest taki, jak np. dowodu osobistego z tym, że moje PCB jest o kilka procent mniejsze.
    Samo niechlujstwo wynika z... trybu makro w aparacie. W rzeczywistości płytka jest idealnie równa (można rzec że jak od linijki), a same przebarwieniach lakieru po bokach są niewidoczne. Poza tym, trzymając w rękach urządzenie, nie widać za bardzo "złych" lutów.
    Jak tylko będę mógł, to nagram film.

    @Sławczyn, a w ogóle e-papier jest dostępny? Gdybym wiedział, na pewno bym go wykorzystał ;) Jak mówiłem, to jest tak małe, że dość często mi to uciekało... O dziwo przetwornica się idealnie przylutowała (obudowa SOT).
    Krzywe elementy to zapewne rezystor u dołu i kondensator nad wyświetlaczem - rezystor został tam wciśnięty na siłę (zamiast tranzystora), a sam kondensator to już moja wina - elementy nad wyświetlaczem są zdecydowanie za blisko niego - musiałem to odsunąć, aby nie było zwarcia i wyszło jak wyszło.
    I dokładnie taki był mój zamiar - pewnie, że można sobie zamówić płytkę gdzieś w firmie i niech mi to nawet polutują, ale wykonanie takiej płytki samemu to już coś ;)
  • #6
    elektryku5
    Level 39  
    Odpowiednia ilość topniku, obejrzeć kilka filmików z technikami lutowania i powinno być dobrze. Jeśli już ktoś ma to pokazywać, to wypadało by jak najstaranniej polutować, zresztą jeśli lutuje się kolbą za naście złotych bez żadnej stabilizacji temperatury, to szału nie będzie.
    Człowiek jest na początku zazwyczaj dumny z jakiegokolwiek działającego projektu, ale dopiero po czasie dochodzi do wniosku, że dało się to zrobić lepiej.
  • #7
    vayo
    Level 14  
    elektryku5 wrote:
    ...jeśli lutuje się kolbą za naście złotych bez żadnej stabilizacji temperatury, to szału nie będzie.


    Nie zgodzę się. Nawet lutownicą transformatorową można polutować to idealnie, tylko tak jak pisałeś potrzebna jest do tego spora ilość topniku.
    pozdrawiam

    vayo
  • #8
    marcelrz
    Level 12  
    Na ebay'u można dostać wyświetlacze od kindli, jednak problemy z nimi są dwa i pół:
    a) są strasznie duże ( 6" )
    b) nie ma dokumentacji
    c) koszt to 30 USD czyli ok 100 zł
  • #9
    Madman07
    Level 19  
    Jak mówiłem, trzymając to w rękach, lutowie nie zwraca na siebie dużej uwagi. Aczkolwiek dokształcę się w tym kierunku. Mam lutownicę ze stabilizacja, ale do lutowania używam najtańszej cyny (niby z topnikiem w środku). Zapewne musiałbym korzystać z czegoś lepszego. Poza tym - elementy z wylutu nie zawsze chcą tak fajnie się lutować...

    @marcelrz, no to trochę drogo. Tak jak mówisz, taki wyświetlacz do takiego projektu to lekka przesada :)
  • #10
    vayo
    Level 14  
    Madman07 wrote:
    Mam lutownicę ze stabilizacja, ale do lutowania używam najtańszej cyny (niby z topnikiem w środku). Zapewne musiałbym korzystać z czegoś lepszego.

    Kup sobie topnik w płynie lub paście i nie żałuj go podczas lutowania, a przekonasz się, że cyna jest jak najbardziej ok.
    pozdrawiam

    vayo
  • #11
    rsikon
    Level 26  
    Hmmm, z tych zdjęć chyba aż tak dokładnie nie można "odczytać" lutów - nie wydaje mi się by trzeba było je tak bardzo krytykować.
    Raczej wydaje mi się, że powodami dlaczego fotki są krytykowane to:
    - ułożenie elementów (różne kąty, zapewne pośpiech i mało wprawiona ręka),
    - trochę "rozbryzgana" cyna - pewnie kleiła się podczas lutowania do tej pseudo soldermaski,

    Ogólne wykonanie dobre. Dopracować wykonanie PCB - polecam fotochemię - nie ma co bać się SMD. Jak koledzy wspomnieli: topnik i jeszcze raz topnik. Polecam łatwy w dozowaniu (ciut droższy w zakupie) topnik w płynie w postaci markera.
  • #12
    uniok
    Level 12  
    Cyna 0,38mm i jakiś tani topnik w płynie (chociażby RF800 polskiej produkcji) i luty będą wychodzić niemal jak z fabryki. Co do samego projektu - widać, że nie jest kalką i to się ceni. Powodzenia w zdobyciu pracy.

    EDIT:

    vayo wrote:

    Kup sobie topnik w płynie lub paście i nie żałuj go podczas lutowania, a przekonasz się, że cyna jest jak najbardziej ok.
    pozdrawiam

    vayo


    Widać kolega mnie uprzedził:)

    EDIT2:

    Jeszcze drobna sugestia: odpuść sobie topniki w żelu - są dobre do lutowania gorącym powietrzem ale przy temperaturze roboczej grotu szybko się "przepalają" i trudno się czyści pozostałości.
  • #13
    Madman07
    Level 19  
    @rsikon, jak mówiłem, nad wyświetlaczem musiałem wszystko poprzesuwać, a że elementy małe i pady małe, to średnio to wyszło. Rezystor na dole to prowizorka, dlatego krzywy. Reszta rzeczy raczej prosto (prócz dławika, co mi uciekł).
    A cyna w ogóle się nie lepi do soldermaski, wręcz lepiej się z nią lutuje, bo nie wypada na sąsiednie piny - w szczególności, jeżeli chodzi o lutowanie uc czy przetwornicy. Bez niej na bank miałbym pozwierane nóżki.

    @uniok, ah. Ja to lutowałem cyną 1mm ;) Następnym razem wypróbuje znacznie cieńszą oraz topnik, który wymieniłeś.

    @elektryku5, oczywiście że na firmowych płytkach robi się znacznie lepiej. Ta twoja Atmega, też nie jest całkiem super przylutowana ;) A środkowanie nie jest takie złe - robię tak samo jak mówisz - pierw jeden pin z boku, potem drugi po przeciwnej stronie, a potem reszta.


    Faktem jest, że ciężko cyna przywiera do płytki - z jakiegoś powodu naniesienie soldermaski wpływa negatywnie na miedź. Pady lutownicze skrobię zazwyczaj ostrym szpikulcem. Przemywałem też rozpuszczalnikiem i czyściłem w kwasie cytrynowym, ale bez zmian. Bawiłem się też w cynowanie chemiczne (również tutaj), ale powłoka raczej marnie wychodzi (wszystko wg. instrukcji). To jest ten moment, który muszę dopracować.


    Jeżeli chodzi o SMD-THT. Zazwyczaj robiłem przewlekanie, ze strachu. Od czasu ostatniego projektu zakochałem się w SMD. Małe to i zgrabne + nie trzeba wiercić dziesiątek otworów, co jest ważne, gdy nie ma się stojaka na wiertarkę.



    Zrobił nam się tutaj mały offtop o sposobach lutowania, zamiast o moim projekcie. Prosiłbym, żeby aż tak bardzo nie zbaczać z tematu ;)
  • #14
    sundayman
    Level 25  
    Quote:
    mały offtop o sposobach lutowania, zamiast o moim projekcie


    No, ale to wcale nie jest taki offtop. Sam napisałeś, że to ma być "demo" dla potencjalnego pracodawcy. Idea bardzo fajna (jako potencjalny pracodawca to piszę :).
    Gdyby ktoś chętny do pracy przyszedł i oprócz papierów mógł pokazać coś "fizycznego" to zyskałby w moich oczach sporego plusa.

    No, ale poziom wykonania w tym przypadku nie jest wystarczający jak na "inż".
    I nie po to to piszę, żeby się "wywnętrzać", tylko po to, żebyś tego nie usłyszał do rzeczonego pracodawcy.

    Estetyka montażu to rzecz , która się rzuca w oczy natychmiast, i od razu mówi z kim się ma do czynienia. A już w takim przypadku, gdzie chcesz komuś pokazać "zobaczcie, co potrafię zrobić !", to już bardzo trzeba się postarać. Poziom , który wskazuje na "amatora", zaszkodzi Ci bardziej, niż jeśli byś nic nie pokazał.

    A sam pomysł - jak wspominałem, bardzo dobry, tylko wykonać porządniej :)
    No i - zrobić to tak, żeby wyglądało "pro" - nie rozrzucać kilkunastu elementów SMD na kilkunastu cm2 tylko po to, żeby mieć miejsce na napis "wykonał Jan Kowalski" - ten napis powinien być na LCD, a na PCB najwyżej mały "podpis" na warstwie opisowej (pcb typu "handmade" to nie jest dobry pomysł jako wizytówka pokazująca możliwości...).

    Co prawda, w czasach kiedy przyszli "inż" zamieszczają ogłoszenia "kto mi zrobi projekt na zaliczenie, bo nie ogarniam tego !" już się prezentujesz jako ktoś, kto jednak na określoną wiedzę, ale - pracodawcy (zwłaszcza ci, do których warto iść) są dziś mocno wymagający :)
  • #15
    elektryku5
    Level 39  
    No cóż to PCB jak na prototyp może być, ale do pokazywania fajnie byłoby poprawić błędy i z dużą ilością topniku jak najrówniej polutować. Może być to dobry sposób "pochwalenia" się pracodawcy, ale dla pewności można zrobić wersję finalną, gdyby tak pracodawca lubił estetykę.

    W moim przykładzie, to raczej brud i szlif papierem 120 psuje trochę estetykę, ale to było żeby się "pobawić", na równych padach cyna przylega idealnie i fajnie się "świeci"...
  • #16
    Kuniarz
    Moderator of Designing
    Sławczyn wrote:
    Witam
    Tych wizytówek już się trochę tu przewinęło i nie chce mi się wciąż powtarzać tych samych pytań.
    Generalnie mam tylko jedno pytanko: Czy nie lepszym rozwiązaniem w takiej wizytówce byłby e-papier ? :)


    ...Kolego, starasz się przy każdej okazji e-papier wypromować, ale niestety póki co cena zabija i koniec kropka. Spróbuj sam zrobić wizytówkę/portfolio, wówczas z pewnością wywołasz tym projektem duże zainteresowanie.

    Ale, wracając do sedna, "portfolio" to bardzo celna nazwa, bo faktycznie jest to znacznie więcej niż wizytówka. Projekt interesujący, sam muszę pomyśleć o zasilaniu z przetwornicy, bo to znacznie lepsze niż trzy wiecznie wylatujące bateryjki ;-)
  • #17
    rsikon
    Level 26  
    Ja się nie czepiam... tylko, wydaje mi się, że na zdjęciu w okolicach diody, na solder masce jakby były resztki "strzempki" cyny. Coś się błyszczy - może i topnik.

    Soldermaska - oczywiście, że ułatwia lutowanie.
  • #18
    drzasiek
    CNC specialists
    Hmm.
    Noto nie za bardzo jest co oceniać, skoro nie wolno krytykować.
    Gdyby to był normalny projekt który ma "coś pożytecznego robić" to pewnie nie byłoby takiego przywiązywania uwagi do estetyki montażu. Jednak jak sam zaznaczyłeś chciałeś pokazać co potrafisz. No cóż, lutować nie potrafisz za bardzo więc lepiej z takimi lutami się nie pokazywać na rozmowie kwalifikacyjnej (no chyba że nie mierzysz za wysoko).
    Odnoszę wrażenie, że przesadnie jesteś dumny z tego inż. przed nazwiskiem. Niestety teraz co drugi to inż. a zaprojektować płytkę i wyświetlić coś na wyświetlaczu potrafią nawet gimnazjaliści więc szczerze mówiąc lepiej to schowaj i nie pokazuj. A lutowanie naprawdę należy poćwiczyć, bo elementy w obudowach nawet 0603 są dostatecznie duże, by je ładnie ręcznie przylutować.
    Dlatego inżynierem musisz być a nie mieć dyplom i się tym chwalić. Sam dyplom umiejętności niestety nie dodaje.
    Tak jak mówiłem, gdyby to było zwykłe pożyteczne urządzonko które robi coś konkretnego, dyskusja z pewnością dotyczyłaby jego funkcjonalności. Ale skoro to ma być urządzenie pokazujące twoje umiejętności.. Noto niestety.
    Taka rada, jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy zrób coś, co naprawdę zrobi wrażenie. Nad projektami naprawdę dobrymi siedzi się miesiącami albo i latami, a ten niestety jest do zrobienia w jeden dzień.
  • #19
    otapi
    Level 25  
    Nie no spoko... CV można i SMSem wysłać ;] Gdybym był twoim potencjalnym pracodawcą to bym uznał że to wszystko na co cię stać....
  • #20
    Tranzystor_1992
    Level 16  
    Witam,
    pierwsze co rzuciło mi się w oczy to płytka i luty. Fakt iż jesteś inżynierem powinien coś znaczyć. Taki projekt pokazuje właśnie jacy ludzie dzisiaj posiadają tytuł inżyniera. Często jest tak, że Ci którym się to należy siedzą w warsztatach komputerowych i za marne parę złoty naprawiają ludziom laptopy. Wykonanie płytki czy też schludne polutowanie jej nie wymaga maszyny lutującej :) A często estetyka wykonania ma wpływ na działanie urządzenia, czyt. zimne luty i tym podobne rzeczy. Ciekaw jestem czy Twoje urządzenie przeszłoby prosty test wytrzymałości. Kolega kiedyś mi opowiadał, że w technikum nauczyciel ręką wyszarpywał im elementy z płytki. Ocena zależała od ilości wyrwanych elementów.

    Wyprzedzając pewne komentarze... nie jestem jeszcze inżynierem, dopiero go zdobywam. Jednak lutować potrafię. Nie tylko elementy THT, ale również SMD i bynajmniej nie używam skomplikowanych narzędzi :) Stacja lutownicza i cyna o odpowiedniej grubości w zupełności mi wystarcza.


    PS. Nie chciałem już komentować przydatności tego urządzenia... Bo to całkowita porażka :) Zrozumiałbym, gdyby to był projekt dziecka 14..16-letniego, który zaczyna swoją przygodę z elektroniką.

    Pozdrawiam :)
  • #21
    Flaman11
    Level 17  
    Poza topnikiem ważne jest dobranie średnicy cyny. Do elementów przewlekanych, przewodów używam cyny o średnicy 1mm, smd w rozmiarach 0805, sot23, czy układy o rozstawie nóg nie mniejszym niż 1,27mm 0,78mm, a pozostałe elementy cyną 0,38mm. Topnik używam jedynie do układów scalonych, chyba że płytka jest słabej jakości i się cyna nie chce na niej rozprowadzać.
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    Madman07
    Level 19  
    @Saabotaz, każdy led osobno? Pinów by mi nie starczyło... Połączyłem je w ten sam sposób, w jaki były połączone na oryginalnej płytce.
    Wiem, że beczki. Niestety nie mam sklepu pod ręką ;)


    @all. Tak tak, łapię, idę to wyrzucić do kosza i nie będę nikomu pokazywał ;)
  • #24
    drzasiek
    CNC specialists
    Saabotaz wrote:

    Druga sprawa to przykro patrzeć na równoległe połączenie ledów podświetlających. Marnowanie prądu. Gdybyś sterował je multipleksowaniem (tylko 1 led włączony, włączane po kolei) to miałbyś, można powiedzieć gigantyczną oszczędność prądu.

    Multipleksując 4 diody średni prąd diody spada 4 krotnie, a więc spada jasność świecenia. Aby otrzymać tą samą jasność świecenia co bez multipleksacji trzeba w momencie świecenia poszczególnej diody podać 4 razy większy prąd.
    Wg mnie świecenie ciągle 4 diodami żrącymi np po 5 mA jest bardzo porównywalne ze świeceniem sekwencyjnym diodami żrącymi po 20 mA. Średni pobór prądu wyjdzie ten sam.

    Madman07
    Nie ma się co obrażać.
    Po to się pokazuje tu konstrukcje aby otrzymać krytykę i na przyszłość nie robić tych samych błędów. Chyba, że oczekiwałeś samych pochwał i zachwytów.
    Był tu swego czasu taki Pan "bazar" który przyjmował tylko zachwyty a o każdą krytykę niemiłosiernie się wściekał. I jakoś ostatnio zniknął ze swoim "odkrywczym geniuszem" z elektrody i zrobiło się dużo milej :)
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    Madman07
    Level 19  
    @drzasiek, nie obrażam się. Po prostu nie spodziewałem się krytyki na temat... lutów. Sczególnie patrząc na to, że 24/26 osób z moich studiów nie potrafi nawet zaprojektować schematu elektrycznego innego, niż we FluidSim, że o wykonaniu płytki (czy asm) nie wspomnę ;)

    @Saabotaz, Cały myk polegał, żeby było minimum elementów i mały procek. Zewnętrzny rejestr przesuwny to przerosty formy nad treścią jak dla mnie. Może, kiedyś w innej wersji to zmienię.
  • #27
    drzasiek
    CNC specialists
    Saabotaz
    No ale równie dobrze można sterować tymi 4 diodami podłączonymi równolegle poprzez PWM.
    Albo dać większy rezystor = mniejszy prąd.
    Nie widzę różnicy (i sensu miltipleksacji w tym wypadku), skoro jedna ścieżka i jedna noga uC robi to samo co 4 nogi i 4 ścieżki.

    Madman07
    To jakiej krytyki się spodziewałeś?
    Projekt miał pokazać twoje umiejętności jak sam mówisz. Przy montażu wykazałeś się niestarannością i raczej kiepskimi umiejętnościami lutowania. Jako, że wizualna część rzuciła się w oczy jako pierwsza to poszła pierwsza pod krytykę.
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    adamekp
    Level 16  
    Pier... malkontenci. Usiądź, zrób, pokaż i udowodnij że potrafisz lepiej. Większość prezentowanych tutaj projektów ma na celu zainspirowanie do innych ciekawych rozwiązań a nie do przedstawiania urządzeń przeznaczonych do seryjnej produkcji. Nie podoba się to nie oglądać i nie komentować a jak już to tylko konstruktywna krytyka a nie że rezystor krzywo.

    Projekt fajnie wykonany i tyle.
  • #30
    hardtmuth
    Level 20  
    Saabotaz wrote:

    2) Sprawdź ile prądu pobiera ten LCD w trybie power down, jeśli zbyt dużo to nawet pokuś się o zasilanie jego VCC z pinu procesora (aby w pełni odcinać LCD od zasilania)

    To juz lepiej przez klucz tranzystorowy, a nie bezposrednio z pinu mikrokontrolera. Co to za pomysl?
    Saabotaz wrote:

    5) Reset LCD przenieś na pin procesora, odpadną ci już 2 elementy
    6) Wywal C2 i C3, szkód nie bedzie

    Nie ma to jak profesjonalne rady...