Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW e46 Compact 325ti - Silnik M54B25 - Opóźniona reakcja na dodawanie gazu

Buckey 16 Maj 2013 18:43 9408 16
  • #1 16 Maj 2013 18:43
    Buckey
    Poziom 6  

    Cześć Wam! :)

    Mam pewien problem z autem, nie mogę go rozwiązać i nikt nie jest w stanie mi pomóc. Może Wam coś się nasunie.

    BMW e46 Compact 325ti 2002 rok
    Silnik: M54B25, przebieg 130 tys (wydaje się prawdziwy)
    Sterownik silnika: MS43

    Otóż silnik reaguje z opóźnieniem na dodawanie gazu. Widać nawet przydławienie (spadek obrotów) w momencie dodania gazu - czyli reakcja jest w pierwszym momencie odwrotna do zamierzonej. W pierwszej minucie po odpaleniu zimnego silnika (kiedy chodzi na ssaniu) reakcja jest dużo lepsza a po zejściu z podwyższonych obrotów i wyłączeniu ssania dostaje muła. Widać to najlepiej na moim filmie:

    https://www.youtube.com/watch?v=AFOgiMO1G0I

    Najgorzej jest kiedy auto schodzi ze ssania i podwyższonych obrotów. Wtedy przydławienie jest największe i czasem potrafi zgasnąć przy nieumiejętnym dodaniu gazu, a wtedy właśnie wycofuję z bramy: (po kilku minutach jest już trochę lepiej), dokładnie ten moment jest na filmie:

    https://www.youtube.com/watch?v=_nxczzvPqzs

    Diagnozowałem auto u wielu specjalistów i wymieniłem sporo części i nic. Podłączałem INPE i DIS - wszystkie wskazania w normie, wręcz książkowe i zero błędów. Adaptacje mieszczą się w prawidłowym zakresie - sprawdziłem też szczelność dolotu - nie łapie lewego powietrza. Byłem nawet w serwisie BMW i niestety też nie znaleźli usterki. Wymieniłem i sprawdziłem masę części i nie miało to ŻADNEGO wpływu na poprawienie tej reakcji na gaz.

    Jestem dociekliwy, więc postanowiłem sprawdzić jak zachowuje się przepustnica i zawór wolnych obrotów w momencie dodawania gazu. Nagrałem film pięcioma kamerami i zsynchronizowałem to wszystko w komputerze. Widać, że zawór otwiera się błyskawicznie w momencie dodawania gazu, ale (domyślam się) że komputer nie podaje błyskawicznie większej dawki paliwa i dlatego silnik nie wchodzi na obroty. Czyli silnik zasysa większą ilość powietrza (bo to słychać), komp nie dodaje więcej paliwa - mieszanka jest nieprawidłowa i dlatego silnik się przydławia. Dopiero po pół sekundy komp podaje więcej paliwa i obroty zaczynają rosnąć. Ale zauważyłem, że jak muskam gaz to otwiera się tylko zawór wolnych obrotów (i wtedy opóźniona reakcja jest największa), dopiero gdy wcisnę gaz mocniej - uchyla się przepustnica a wtedy reakcja na gaz jest lepsza. Widać to na filmie:

    https://www.youtube.com/watch?v=FYBaJAF0o14

    Zauważyłem jeszcze coś. Sprawdzałem reakcję na gaz w czasie jazdy na luzie i puszczonym sprzęgle. Wtedy silnik jeszcze bardziej opornie reaguje na gaz (w rajdach to tzw. międzygaz). Ale jest pewien bardzo wąski margines prędkości – kiedy auto prawie staje ale jeszcze się toczy – i wówczas silnik reaguje na gaz spontanicznie i prawidłowo! Ale jest to bardzo wąski margines: auto się toczy i zwalnia, reaguje słabo, aż tu nagle reaguje super, ale jak zwolni jeszcze bardziej i prawie się zatrzyma, znowu reaguje źle. Widać to, myślę dobrze, na filmie:





    https://www.youtube.com/watch?v=2LFTYO43rnk

    Musicie mi uwierzyć, bo wykonywałem to wiele razy żeby się upewnić. Naciskam na gaz z taką samą siłą, na taki sam ułamek sekundy, wciskam go nie więcej jak 30%. Wielokrotnie powtarzając takie kopnięcia w gaz przy niskiej prędkości, kiedy auto zwalnia – widzę, że silnik nie reaguje, tak jakby go coś trzymało. To jest powtarzalne, widać moje próby na filmie. Aż tu nagle, przy takim samym nacisku jak poprzednio, obroty rosną do 2500! I tak właśnie auto powinno reagować na gaz! Czyli jest to możliwe, ale dlaczego związane z prędkością i to w tak dziwnym i małym zakresie?

    Od razu powiem, że nie mam błędów w modułach ABS i DSC. Nie zapalają mi się kontrolki od hamulców, prędkościomierz działa prawidłowo, wskaźnik spalania chwilowego również.

    I moje pytanie do elektroników: czy to możliwe, że jakiś kondensator w sterowniku wysechł lub stracił swoje parametry czy coś takiego i mogłoby to mieć wpływ na sygnał, który wychodzi z komputera opóźniony? Ale w tej sytuacji dlaczego reakcja na gaz przy pewnej prędkości jest lepsza?

    Sprawdzałem inne auta z tymi silnikami, i we wszystkich jest podobny problem. Co może świadczyć, że tak ma być, ale nie wyobrażam sobie jak ktoś 10 lat temu kupował nowe e46 w salonie i wyjeżdżając silnik mu się przydławiał i gasł... to jakieś nieporozumienie. Dodam, że jestem kierowcą rajdowym-amatorem i wybrałem bmw bo miało być sportowe ale to jak ten silnik pracuje nie ma nic wspólnego ze sportem - raczej z ciężką i ospałą limuzyną. Mam porównanie, bo wcześniej jeździłem Seicento Sporting - w nim silnik był jak szatan.

    Dla jeszcze nie znudzonych długim tekstem :)
    Zrobiłem i wymieniłem: (i nic to nie dało)
    - wymieniłem filtr powietrza
    - wymyłem zawór wolnych obrotów i przepustnice
    - wymieniłem gumowe rury między przepływką a przepustnicą
    - wymieniłem przepływomierz na Siemens/VDO
    - przeczyściłem wszystkie styki w komorze silnika
    - wymieniłem uszczelki na tłoczkach Vanosa
    - zamieniłem miejscami nastawniki Vanosa
    - wymieniłem oba czujniki wałków rozrządu
    - wymieniłem świece
    - zamieniłem miejscami cewki
    - wymieniłem termostat, rolki, napinacz, paski
    - wymieniłem separator oleju wraz z 4 wężami
    - usunąłem zawór CDV przy sprzęgle
    - zmierzyłem ciśnienie sprężania - prawidłowe, bez znacznych różnic między cylindrami
    - zmierzyłem ciśnienie na listwie wtryskowej - 3,5 bara, więc prawidłowe
    - wymieniłem przekaźnik i bezpiecznik od pompy paliwowej
    - wyczyściłem ultradźwiękami wtryskiwacze
    - aktualizacja sterownika silnika
    - uruchamiałem silnik bez pasków dla sprawdzenia czy nic go nie ogranicza
    - odpalałem silnik bez podłączonych sond lambda, czujników stukowych, czujników położenia wału a następnie obu wałków, przepływomierza (w różnych konfiguracjach)
    - wykonałem pomiar ładowania i sprawdzenie alternatora
    - falowanie obrotów mam tylko jak chcę ustawić je na ok. 1000
    - dziwne bo to falowanie jest zbieżne z pracą sond lambda przed katalizatorem
    https://www.youtube.com/watch?v=G4K4Iogi8vs

    0 16
  • Fibaro
  • #2 17 Maj 2013 10:21
    piotrekwoj1
    Poziom 35  

    A egr jest w tym aucie może masz cały czas otwarty i beda te same objawy.

    0
  • #3 17 Maj 2013 18:09
    Buckey
    Poziom 6  

    EGR jest realizowany poprzez zmienne fazy rozrządu na obu wałkach w tym silniku. Wygląda to w ten sposób, że część spalin wtłaczana jest z powrotem do kolektora dolotowego (recyrkulacja) a reszta do wylotowego (dzięki szerokiemu zakresowi w jakim może być przestawiany wałek dolotowy). Nie ma tutaj dodatkowego elementu itp. który mógłby niedomagać.

    Tu wydaje się wszystko w porządku bo zmienne fazy działają a na wykresie z hamowni przebieg momentu mam dosyć płaski - to potwierdzenie ich prawidłowego działania.

    Natomiast jest jeszcze coś takiego jak pompa powietrza, która działa w określonych warunkach, głównie po rozruchu silnika. Wpompowuje do kolektora wydechowego czyste powietrze co powoduje zmniejszenie toksyczności spalin przy bogatszej mieszance. Ale i tu wydaje się wszystko ok...

    1
  • Fibaro
  • #4 17 Maj 2013 21:43
    Piotr520
    Poziom 22  

    Chłopaki na forum turbobmw męczyły się z s50b32 ,tam akurat jest przepustnica na linkę ale wątek podobny.Błędów brak wszystko sprawne a ledwo jechało i na hamowni wiele brakowało do serii.Przyczyna tkwiła w uszkodzonych zegarach,coś nie tak z sygnałem prędkości auta na sterownik.Może i u ciebie jest coś nie tak skoro tylko przy toczeniu i przy pewnej prędkości jest ok.Takie moje spostrzeżenie,tu masz wątek;
    http://turbobmw.pl/viewtopic.php?f=2&t=1563&start=15

    0
  • #5 17 Maj 2013 21:56
    1078231
    Usunięty  
  • #6 18 Maj 2013 11:54
    Buckey
    Poziom 6  

    Skrzynia manualna 5-biegowa "S5D 250G - TAJT"

    EML się nie zapala, nie ma błędów, sprawdzałem wskazania obu potencjometrów w pedale i obu w przepustnicy jest ok. Przepustnica jest z 2002 a do 2001 tego typu były wadliwe i się zacinały i niedomykały. Podobnie z pedałem, też jest z 2002 a do 2001 zaczynały pracować niepłynnie.

    Robiłem też takie testy, że odłączałem tylne czujniki ABS odpowiadające za wskazania prędkości i ten efekt lepszej reakcji na gaz przy bardzo małej prędkości był nadal.

    Poczytam wątek na forum turbobmw.pl - może coś da mi do myślenia...

    0
  • Fibaro
  • #8 11 Cze 2013 19:28
    Buckey
    Poziom 6  

    W tym benzyniaku nie ma pompy wtryskowej. Jest pompa paliwa w baku - daje 3,5 bara więc tyle ile ma być.

    Wymieniłem też przekaźnik pompy bo innemu koledze praca silnika się zdecydowanie poprawiła po tym zabiegu. Niestety u mnie to nic nie dało.

    Wtryskiwacze czyściłem ultradźwiękami i to też nic nie dało.

    1
  • #9 26 Cze 2013 21:13
    fryczas
    Poziom 1  

    Pod kolektorem znajduje się czujnik temperatury powietrza spalania czy jakoś tak. On odpowiada za dawkowanie paliwa w zależności od temperatury, u mnie on robił takie zakłócenia. A najlepiej zajedź na diagnostykę i niech tam ci powiedzą dokładnie. :)

    2
  • #10 28 Cze 2013 00:37
    Coolbit
    Poziom 18  

    Posiadam M54B30 2002r. Też odczuwam małe opóźnienie przy dodaniu gazu. Obroty falują na zimnym, ale nie gaśnie przy ruszaniu. INPA pokazuje błędy na sondach gdyż są problemy ze składem paliwa i LLFS Error... . Jak jeżdżę ekonomicznie to zapala się EML (engine torque not adjustable)

    0
  • #11 18 Lut 2014 13:19
    LaZaRuS99
    Poziom 14  

    Najbardziej mnie rozwaliła odpowiedź: "pompa wtryskowa na 100%"
    pompa wtryskowa W M54 lepiej się nie odzywać niż takie bzdury pisać.
    I jak Buckey wymyśliłeś coś z tym problemem, obserwowałem Twoje poczynania na forum bmw.

    0
  • #12 18 Lut 2014 17:51
    Buckey
    Poziom 6  

    Niestety w dalszym ciągu nic nie mogę z tym zrobić. Wymieniłem regulator alternatora razem ze szczotkami bo może wcześniej ładowanie miałem za niskie i to mogło powodować takie opóźnienie. Niestety, nic to nie dało... :cry:

    Natomiast mam kolejny problem. Stało się to kiedy eksperymentowałem z sondami lambda. Wcześniej miałem tak, że po przekręceniu kluczyka w pozycję II zapalał się CHECK i EML, EML gasło po sekundzie a CHECK po odpaleniu silnika. I z tego co udało mi się ustalić (m.in. czytałem o tym w instrukcji) to było prawidłowe.

    Kiedy bawiłem się z sondami, jeździłem tylko na podłączonych przednich, potem tylnych i w pewnym momencie stało się tak, że CHECK teraz się nie zapala a EML działa tak jak wcześniej.

    Ostatecznie okazało się, że uszkodziłem sondy i musiałem kupić nowe. Po założeniu nie ma zmiany, może minimalnie jest lepiej ale to prawie jak efekt placebo. W każdym bądź razie nowe sondy pracują w prawidłowym zakresie.

    Dodatkowo kiedy wcześniej było ok i z kolei eksperymentowałem z zaworem wolnych obrotów - ustawiłem go tak, że silnik nie chciał pracować i gasł - wtedy CHECK wyskakiwał. Teraz próbowałem wywołać takie samo zachowanie i kiedy silnik gasł - CHECK się nie zapalał.... Widać to na filmie:


    Link


    Czy to może oznaczać jakieś uszkodzenie komputera DME? Czy elektronik byłby w stanie zdiagnozować usterkę?

    Aha, sprawdzałem czujnik temperatury powietrza zasysanego - jest na górze kolektora ssącego. Wydaje się, że działa prawidłowo, oporność mierzyłem i jest taka jak nowego czujnika BMW. Chcę przenieść ten czujnik do puszki filtra gdzie będzie mierzył temperaturę chłodnego powietrza a nie nagrzanego w kolektorze. Muszę tylko dorobić przedłużacz z takimi samymi gniazdami i wtyczkami jak od czujnika...

    0
  • #13 20 Lut 2014 07:37
    bart_318
    Poziom 13  

    Zauważyłeś, że przy trzecim teście kontrola trakcji też nie zgasła? Nie wiem czy to jest dobra decyzja z takimi testami. Żebyś nie uszkodził innych podzespołów. Poza tym w moim m54b30 z 2002r w e39 nie zaświeca się EML przy starcie. Check gaśnie zaraz po uruchomieniu silnika.

    0
  • #14 20 Lut 2014 16:27
    Buckey
    Poziom 6  

    Kontrolę trakcji zauważyłem oczywiście. Zapaliła się, bo wystąpił błąd EML - czyli kontroli pracy silnika i w związku z tym, trakcja nie może być prawidłowo trzymana w ryzach :)

    Zazwyczaj spotykałem się ze scenariuszem, że właśnie tylko EML się zapala i gaśnie a u Ciebie jest na odwrót.... Z Betką jak z kobietą - za nią nie trafisz ;)

    Przeczytałem też w różnych opisach sterownika Siemens MS43, że właśnie w razie awarii zaworu wolnych obrotów jego rolę przejmuje przepustnica. Oczywiście pojawia się jakiś błąd, ale, tak to zrozumiałem, że silnik byłby w stanie pracować. A u mnie niestety nie jest w stanie....

    bart_318>>
    A czy miałeś kiedyś sytuację, że EML się zapalił? Wiesz czy działa? Miałeś jakieś problemy z silnikiem albo błędy?

    I drugie pytanie, czy zaobserwowałeś u siebie podobne opóźnienie na dodanie gazu? Z moich obserwacji wynika że M54B30 mają mniejsze opóźnienie niż B25 więc czy coś takiego u Ciebie występuje? Czy masz porównanie z innym autem gdzie jednak reakcja na gaz jest dużo lepsza?

    0
  • #15 20 Lut 2014 20:04
    bart_318
    Poziom 13  

    Jutro a najpewniej w sobote sprawdze reakcje na gaz. 3,0 może mieć mniejsze opóźnienie bo jest mocniejsze niż 2,5. Nie mam z kim porównać ale miałem już kilka BMW i ten motor 3,0 zdecydowanie najszybciej się wkręca i reaguje na gaz. EML jeszcze nigdy mi się nie zaświecił a silniczek chodzi bez zarzutu.

    0
  • #16 15 Sie 2014 19:30
    bartekk777
    Poziom 11  

    Wiem, że temat jest bardzo stary, ale myślę, że wniosę tutaj coś co może kiedyś pomoże komuś innemu. Nie ważne jak tu trafiłem.
    Miałem kiedyś podobny problem i okazało się, że winny jest czujnik sprzęgła (lub sterownik, który z niego korzystał). Po jego odłączeniu auto błyskawicznie reagowało na pedał gazu.

    Uwaga! Nie jestem mechanikiem samochodowym! Proszę wcześniej skonsultować z fachowcem, czy moja porada na dłuższą metę nie jest szkodliwa dla silnika lub innych podzespołów. Nie wezmę odpowiedzialności za uszkodzenie cudzego auta.

    0
  • #17 15 Sie 2014 19:35
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Na naciśniętym sprzęgle nie ma pełnego momentu.
    Ale i tempomatu nie załączysz.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo