Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji.

fajeq 19 Maj 2013 14:35 8580 12
  • #1 19 Maj 2013 14:35
    fajeq
    Poziom 8  

    Witam.

    Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji.

    Od stycznia jestem "szczęśliwym" posiadaczem Xsary 1.9TD 90KM z 1998r wersja EXCLUSIVE z klimatyzacją i pełną elektryką. Niestety ostatnio samochód zaczął się grzać. Wraz z przyjściem wiosny i wzrostem temperatur wskazówka temp. silnika na desce rozdzielczej osiąga temp 90°C już po ok. 10 min. jazdy.

    Przy takim stanie rzeczy zaobserwowałem kilka faktów:

    1. Dmuchawy wentylatorów chłodnicy nie załączają się.

    2. Wskazówka temperatury gdy już osiągnie 90°c nie zatrzymuje się tylko wciąż rośnie. Potrafi nagle skoczyć do 120°c po czym znów wraca na ok 90-100°c. W jeździe w mieście i postojach na światłach temperatura zwykle oscyluje w granicach 95°c - 110°c przy czym dmuchawa nadal się nie załącza.

    3. Gdy odpinałem czujnik dmuchawy (brązowy przy "puszce" termostatu) przy jednoczesnym przekręconym kluczyku stacyjki, dmuchawy włączały się na drugi bieg i chodziły cały czas a po wyłączeniu stacyjki przełączały się na pierwszy bieg i chodziły aż do ostygnięcia auta.

    4. Wczoraj nabijałem klimatyzację bo była prawie pusta (450 g czynnika - wie ktoś jaka jest prawidłowa pojemność dla tego modelu?). W trakcie nabijania po jej uruchomieniu, dmuchawy wentylatorów normalnie weszły na pierwszy bieg i zaczęły schładzać czynnik w układzie. Kolega który nabijał mi klimatyzację w trakcie odłączył czujnik wentylatorów (wcześniej wspomniany) i wtedy wentylatory weszły na II bieg ale agregat się wyłączył. Niestety późniejsze próby uruchomienia klimatyzacji nie powiodły się. Agregat próbował się włączyć ale niestety nie zaskakiwał. Wyglądało to tak jakby "wybijało bezpiecznik", załącza i wybija i tak w kółko, jakby agregat nie mógł załapać.

    5. W skrzynce bezpieczników w komorze silnika z prawej strony są 4 czarne przekaźniki umiejscowione po dwa obok siebie (dwa na górze i dwa poniżej) wszystkie identyczne. Metodą "prób i błędów" namierzyliśmy przekaźnik odpowiedzialny za "wybijanie" klimatyzacji (prawy przekaźnik z tych dwóch górnych). Przekaźnik nie był ani nadpalony i gniazdo przekaźnika również nie, rozebrany przekaźnik w środku również wygląda na nieuszkodzony. Po podłączeniu "na krótko" kawałkiem drutu klimatyzacja załącza się normalnie. Wentylatory również pracują normalnie, mało tego, same zaczęły się załączać po osiągnięciu temperatury silnika ok 100°C nie zależnie czy klimatyzacja jest włączona czy też nie.

    Do całej historii dodam iż termostat został wymieniony w styczniu ponieważ już wtedy silnik wolno się nagrzewał i szybko stygł. W trasie miewał "falowanie" temperatur. Wskazówka powoli podnosiła się i zaraz opadała tak jakby nie trzymało temperatury.

    Przy "puszce" termostatu mam trzy czujniki. Wcześniej wspomniany brązowy od wentylatorów. Niebieski po którym odłączeniu wskazówka temperatury wyłącza się i opada, oraz jakiś zielony umiejscowiony z tyłu od strony bloku silnika ale niestety nie wiem do czego służy i nie był odłączany bo dostęp do niego jest nienajlepszy.





    W związku z opisanym problemem mam pytania co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Słyszałem że są jakieś przekaźniki jeszcze przy wentylatorach i jakiś moduł sterujący pracą temperatur. Kolega który nabijał mi klimatyzację mówił że problemy z grzaniem silnika i ogólnie z temperaturami i klimatyzacją mogą być ze sobą powiązane i fakt że przekaźnik który został odłączony nie działa tak jak powinien to wina "czegoś" co nim steruje.

    Czy możliwe też że sprawa grzania się silnika może być spowodowane niedrożnym układem chłodzenia? Jak mogę to sprawdzić?

    Aha dodam że mimo iż jadąc w trasę odpinałem czujnik i wentylatory chodziły na II biegu to również nie pomagało w zbijaniu temperatury a jedynie wydłużało czas do "zagrzania się" silnika.

    Sprawdzona skrzynka bezpieczników i przekaźników w komorze silnika, z lewej strony kierowcy w środku i pod kolumną kierownicy. Wszystkie wyglądają ok.

    Proszę o pomoc i ewentualne wskazówki.
    Dzięki i pozdrawiam.

    Dodano po 1 [godziny] 47 [minuty]:

    Dodaję zdjęcia do uzupełnienia informacji:

    Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji. Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji. Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji. Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji. Citroen Xsara 1.9TD 1998r 90KM. Grzanie się silnika i wyłączanie klimatyzacji.

    0 12
  • #2 19 Maj 2013 16:54
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jesli wskazówka podaje ponad 90 stopni to chłodnica powinna byc gorąca.

    0
  • #3 19 Maj 2013 17:51
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 19 Maj 2013 19:07
    fajeq
    Poziom 8  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jesli wskazówka podaje ponad 90 stopni to chłodnica powinna byc gorąca.

    Chłodnica z tego co sprawdzałem jest ciepła ale nie gorąca. Gorąca jest i to bardzo, rura doprowadzająca płyn do termostatu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    georgesgr napisał:
    Zacznij od naprawy ukladu chlodzenia.

    No właśnie to chcę naprawić tylko nie wiem dokładnie co? Czy wymiana czujników i jak tak to których? Czy sprawdzenie drożności układu chłodzącego i jeżeli tak to w jaki sposób to sprawdzić? Czy może szukać problemu w którymś z przekaźników bądź czymś co steruje przekaźnikami lub/i odczytami parametrów podawanych do wskazówki temp?

    0
  • #5 19 Maj 2013 22:07
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 19 Maj 2013 22:39
    fajeq
    Poziom 8  

    georgesgr napisał:
    Silnik jest zasadniczo urzadzeniem mechanicznym. Elektronika jest tylko dodatkiem.
    Napraw uklad chlodzenia zanim zaczniesz grzebac w elektryce czy elektronice. Czujniki zostaw w spokoju.
    Jesli nie masz dostatecznej wiedzy na temat funkcjonowania silnika, oddaj auto do fachowca.

    Ok ale do nie do końca wiem co masz na myśli mówiąc "napraw układ chłodzenia"? Rozumiem że chodzi o sprawdzenie drożności? Jeśli tak to w jaki sposób najprościej mogę to zrobić?

    0
  • #7 19 Maj 2013 22:50
    Sołtys_Elbląga
    Poziom 31  

    Ty wsadź termometr do zbiorniczka wyrównawczego kiedy na desce będziesz miał te swoje 110 stopni, odkręć korek jak będzie miał 90, żeby wrzątek Ci łap nie pourywał. Jeżeli zamiast przekaźnika na krótko (zworą) wszystko działa to jak byk masz przekaźnik do wymiany, może już te styki są nadpalone.

    0
  • #8 19 Maj 2013 23:39
    msepl
    Poziom 25  

    Jak kolega wyżej Ci podpowiedział termometr ale nie do zbiorniczka bo tam go nie ma tyko bezpośrednio do chłodnicy. Sprawdź czy wskazania pokrywają się z tymi z deski rozdzielczej. Diagnostyka komputerowa pokazuje przy okazji odczyty z czujników i weryfikuje czy dobrze działają - więc polecam wizytę w dobrym warsztacie.

    0
  • #9 20 Maj 2013 21:40
    fajeq
    Poziom 8  

    Witam ponownie.

    Sprawdziłem temperaturę w zbiorniczku wyrównawczym termometrem gastronomicznym (skala do 100°C). W momencie gdy wskaźnik na tablicy wskazywał 90°C to temp. w zbiorniczku osiągała 80°C. Po przemyśleniu i przeskalowaniu na logikę stwierdziłem iż jeżeli 90°C na desce jest w połowie a maximum to 120°C to kreska między 90°C a 120°C to jakieś 115°C. Gazowałem silnikiem aż wskaźnik temp. było mniej więcej w połowie między 90°C a 115°C czyli jakieś 102,5°C. Przy temp. Termometr wskazywał 92°C. Przekłamanie wynosi jakieś 10°C.

    Czy to już jest informacja pozwalająca stwierdzić śmiało że należy wymienić czujnik temperatury cieczy (niebieski chyba)?

    Czy ktoś coś wie na temat tych czujników który od czego dokładnie jest?

    Jeżeli chodzi o "wybijającą" klimę i podłączenie na krótko to wygląda to tak:

    Sprawdziłem wszystkie możliwe kombinacje. Wszystkie cztery przekaźniki zamieniałem miejscami i drucik również przekładałem i każda inna kombinacja czy to z drucikiem czy z samymi przekaźnikami kończyła się niepowodzeniem. Tylko ta z drucikiem ukazana na zdjęciu pozwalała załączyć klimę. Rozebrałem gniazdo przekaźników i również nic nie znalazłem. Postanowiłem sprawdzić przekaźniki przy wentylatorach. Są tam trzy przekaźniki. Dwa zielone i jeden czarny (nie wiem czy oryginalny bo zielone miały te same parametry a czarny inne i gniazda nie były poprawnie zamontowane więc chyba ktoś majstrował). Zielone przekaźniki miały nieco zaśniedziałe styki. Wyczyściłem je papierem ściernym, zamontowałem poprawnie gniazda przekaźników i włożyłem przekaźniki. W skrzynce z drucikiem zamontowałem również przekaźniki wszystkie cztery, bez drucika. Odpaliłem silnik, uruchomiłem klimatyzację i działa. Nie wybija, chłodzi, nie wiem jak z wentylatorami w trasie bo nie miałem okazji sprawdzić.

    Wygląda na to iż sprawa przekaźników i klimy została rozwiązana :D .

    Nurtuje mnie tylko fakt iż temperatura nie jest stała na poziomie 90°C i przekłamania na wskaźniku. Dodam jeszcze iż wiatraki w momencie przekręcenia stacyjki w pozycji 0 wyłączają się mimo iż płyn nie został do końca schłodzony. Wydaje mi się iż nawet po wyłączeni silnika i wyjęciu kluczyka ze stacyjki wentylatory powinny dalej schładzać silnik?

    Ktoś może coś doradzić?

    0
  • #10 20 Maj 2013 22:03
    Sołtys_Elbląga
    Poziom 31  

    W megane z 96 wskaźnik temperatury wachlował sobie od około 95 do 85 czy tam na odwrót, po prostu wachania były spowodowane otwieraniem i zamykaniem się termostatu, teraz doszedł lew 407 i wskaźnik temperatury od 90 do 95 sobie wachluje.

    0
  • #11 20 Maj 2013 22:07
    fajeq
    Poziom 8  

    Sołtys_Elbląga napisał:
    W megane z 96 wskaźnik temperatury wachlował sobie od około 95 do 85 czy tam na odwrót, po prostu wachania były spowodowane otwieraniem i zamykaniem się termostatu, teraz doszedł lew 407 i wskaźnik temperatury od 90 do 95 sobie wachluje.

    A nie powinna być stała temp. 90°C +/- ew. różnica 5°C? I skąd przekłamania między wskaźnikiem i faktyczną temperaturą płynu w obiegu? I czy wentylator nie powinien pracować mimo wyłączonego zapłonu?

    0
  • #12 20 Maj 2013 22:17
    Sołtys_Elbląga
    Poziom 31  

    Zależy od auta. Obok Citroena miałem okazję stać tylko, także nie wiem, podałem swoje przykłady. Przekłamania mogą być poprzez uszkodzony czujnik, albo nie wiem... A co do wentylatora to zależy jak producent przewidział. Toyota avensis 2.0D przy prędkości ponad 200km/h miał temperaturę wody około 75/80 stopni, nie wiem dlaczego.

    0
  • #13 21 Maj 2013 20:33
    fajeq
    Poziom 8  

    Ktoś jeszcze ma jakieś podpowiedzi?

    0