Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Interfejs własnej konstrukcji OBD2

sylwek_b86 21 Maj 2013 22:31 56550 58
  • #31
    Kamis47
    Poziom 13  
    W Oplu bez Rs232 jest ciężko więc raczej nie zadziała. Ja musiałem skię wspomóc kartą PCMCIA z portem i działa ok
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • PCBway
  • #32
    Alfred_92
    Poziom 33  
    Nie mam niestety gniazda PCMCIA w laptopie i myślałem o adapterze RS232-USB, ale wiem że z tym też jest problem. Podobno działają te na scalaku Prolific PL-2003 oraz FTDI ale nie mam pewności a wyrzucić pieniądze w błoto szkoda, ma ktoś może możliwość sprawdzenia czy na tych adapterach komunikuje się w Oplu czy nie?
  • #33
    Freddy
    Poziom 43  
    Kamis47 napisał:
    W Oplu bez Rs232 jest ciężko więc raczej nie zadziała. Ja musiałem skię wspomóc kartą PCMCIA z portem i działa ok

    Nieprawda, ja mam konwerter zrobiony na popularnym OTI6858 i bez problemu działa, sprawdziłem.
  • #34
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    "Czy mógłby Kolega sprawdzić czy faktycznie ten Kolegi interfejs łączy się z Oplem przez USB? Jeżeli tak to zabieram się za kompletowanie części :D "

    Jak będę miał jakiegoś opla w zasięgu ręki to sprawdzę.
    Ten interfejs nie różni się w działaniu od takiego na rs232 więc nie powinno być problemu. Faktycznie jest spory w porównaniu do tych z allegro, ale jak coś zawsze można zrobić sobie przedłużacz do obd jak by przeszkadzał.
  • PCBway
  • #35
    kofi84
    Poziom 11  
    Fajna konstrukcja. Optoizolacja jak najbardziej trafny pomysł. Jedynie te diody straszą - proponuję zastosować albo mniejsze 3mm albo prostokątne równo z obudową - lepiej by się to prezentowało a nie straciłoby na funkcjonalności.
  • #36
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    kofi84 napisał:
    Fajna konstrukcja. Optoizolacja jak najbardziej trafny pomysł. Jedynie te diody straszą - proponuję zastosować albo mniejsze 3mm albo prostokątne równo z obudową - lepiej by się to prezentowało a nie straciłoby na funkcjonalności.

    Zgadza się, i są zamontowane od strony ścieżek co również nie jest fajne, jednak to wyszło dopiero po przymierzeniu płytki do obudowy, wtedy zobaczyłem że gdy się włoży interfejs w gniazdo to diody będą do dołu... więc przylutowałem je od strony ścieżek, potem po wierceniu i włożeniu naderwały się ścieżki... Gdybym miał zrobić go jeszcze raz, dałbym diody smd i światłowody wklejone w obudowę.
  • #37
    kofi84
    Poziom 11  
    Miałem wspomnieć o światłowodach i diodach SMD, bo sam lubię takie konstrukcje, ale jest z tym więcej roboty, chociaż z drugiej strony wyciąć prostokątny otwór pod diodę to chyba jednak nie była najlepsza propozycja :)
  • #38
    siewcu
    Poziom 34  
    Motronic napisał:
    Widzisz, że nie są wykorzystane piny 6 i 14?

    Widzę, widziałem od początku.

    Motronic napisał:
    Przypaliłeś czesia jak diabli.

    Raczej nie, po prostu mam w sobie coś z hejtera i szukałem dobrego sposobu do krytyki interfejsu, który na chwilę obecną na warsztacie się raczej nie przyda, ot co. Taki wredny już jestem, ale konstruowanie czegoś, co można kupić za 25zł bez problemów na internecie, działające i z gwarancją(sam taki kupiłem) lekko mija się z celem - ok, jakość jest jaka jest, ale wystarczy jeden samochód, żeby koszty się zwróciły.

    Tak czy siak, jak robić takie coś to tylko 4fun, nie da się żyć z naprawiania Golfów 3/4 i pochodnych, nie te czasy ;) Przyjedzie klient czymś nowszym albo innej marki i trzeba będzie pożegnać. Niestety, diagnostyka samochodowa tanią zabawą nie była, nie jest i nie będzie, jeśli chcemy mieć z tego pieniądze trzeba dużo zainwestować i na prawdę wiele się nauczyć...
  • #39
    Alfred_92
    Poziom 33  
    Cytat:
    Tak czy siak, jak robić takie coś to tylko 4fun, nie da się żyć z naprawiania Golfów 3/4 i pochodnych, nie te czasy Wink Przyjedzie klient czymś nowszym albo innej marki i trzeba będzie pożegnać. Niestety, diagnostyka samochodowa tanią zabawą nie była, nie jest i nie będzie, jeśli chcemy mieć z tego pieniądze trzeba dużo zainwestować i na prawdę wiele się nauczyć...

    Nie każdy kto zaczyna swoją przygodę w tej branży chociażby naprawiając samochodu znajomych we własnym garażu (wiadomo w warsztacie z prawdziwego zdarzenia to nie przejdzie) ma grubą kasę na to żeby kupować np: KTS-a a następnie opłacanie abonamentu. A z czasem po nabraniu doświadczenia i stwierdzeniu "Tak chcę i stać mnie na założenie prawdziwego warsztatu" można przeskoczyć na coś bardziej "profesjonalnego".
  • #40
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    Pojawiła się, aktualizacja schematu;] są już wartości elementów;]
  • #41
    gaspaccio
    Poziom 17  
    Witam,
    Intryguje mnie linia L. Linia K to linia dwukierunkowa, a co z linią L? Pytam ponieważ zakupiłem ostatnio na „popularnym serwisie aukcyjnym „ interfejs OBD2 (reklamowany jako KKL), który okazał się uszkodzony, nie chciałem go odsyłać i postanowiłem naprawić, przy okazji zdejmując schemat.
    Wynika z niego że linie K i L są identycznie zbudowane, obie dwukierunkowe. Dlaczego?
    Poniżej daje schemat i zdjęcie tego interfejsu, uszkodzony był FT232R
    Interfejs własnej konstrukcji OBD2
  • #42
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    U mnie linia L jest jednokierunkowa, tak było na schematach interfejsów pod rs232, miałem właśnie taki interfejs do testu, taki właśnie okazał się lipą;] Nie mniej jednak myślę że taki układ jak jest u mnie jest lepszy gdyż linią L można sterować niezależnie, co w niektórych autach jest konieczne do nawiązania transmisji.
  • #43
    tzok
    Moderator Samochody
    Interfejsy KKL (K K Line) posiadają 2 linie K, włączone równolegle na piny Rx, Tx (ale z oddzielnymi driverami), natomiast interfejs KL(L), taki jak tutaj, posiada jedną linię K (Rx, Tx) i jedną linię L (RTS). Linia L jest linią w kierunku samochodu (jednokierunkowa).
  • #44
    Witoldinho
    Poziom 14  
    Nie prościej zastosować 6N136 i można zrezygnować z LM7805?
  • #45
    robert.rut
    Poziom 13  
    Dobrze wykonany projekt, i w sensie nabycia doświadczenia jak najbardziej słuszny.

    Niemniej, pozostają realia i tu bez podstawowej obsługi wszystkich standardowych protokołów nie wiele da się zrobić komercyjnie.


    Podobnie zaczynałem, dlatego pozwolę sobie na napisanie kilku słów o moich początkach.
    Szukając jakiegoś sensownego rozwiązania za priorytet uznałem uniwersalność interfejsu, który miał być wykonany samodzielnie przy dość skromnym budżecie. Dodatkowo miał współpracować z legalnym komercyjnym oprogramowaniem. Wybór padł na rozwiązanie stosowane przez Elm Electronics. Zamówiłem w Kanadzie stosowny scalaczek, ale wcześniej samodzielnie zaprogramowałem procek wsadem kompatybilnym z ELM327. W sumie w działaniu nie było różnicy miedzy nimi i oryginalny powędrował do kogoś innego.
    Był to pierwszy mój interfejs do celów zarobkowych współpracujący z legalnym oprogramowaniem.

    Został zbudowany w oparciu o mikrokontroler PIC18F2480. Komunikacja ze strony komputera odbywa się poprzez port USB (FT232BL+93C46) lub RS232 (MAX232ACWE) przełączanych automatycznie przez MAX4684. Linia 5V zabezpieczona transilem. Poniżej załączam zdjęcia mojego interfejsu wykonanego kilka lat temu.


    Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2


    Obsługiwane protokoły: J1850PWM, J1850PV, ISO9141, ISO14230 i CAN (J-2284)

    Szybko okazało się, że jest to za mało do elektroniki samochodowej i musiałem rozbudować sprzęt o kolejne moduły (ABS, SRS, skrzynie biegów) podłączane do wtyczki widocznej na zdjęciach.
    Jednak po jakimś czasie przyszedł kres pracy na własnoręcznie wykonanych modułach. Obecnie używam fabrycznych interfejsów, gdzie mogę wszystko zdiagnozować na jednym wpięciu a soft użyty daje gwarancję należytej diagnozy i bezpieczeństwa przeprowadzonej naprawy. Ale na to wszystko zapracował interfejs zrobiony za parę złotych.
  • #46
    dlugiiii
    Poziom 13  
    Projekt jak najbardziej poprawny ,ale mam 2 małe uwagi ;) :
    -Złączę OBD nie powinno być lutowane żadną twardszą srebrzanką ani tym bardziej wprost to wpłytki. Miałem swoje, pierwsze egzemplarze w których ruszające się piny w złączu powodowały "zimne" luty na płytce PCB. Najlepiej kabelkami połączyć :)
    -Kondensatory filtrujące 100n powinny być jak najbliżej stabilizatora 78L05(wg schematu nie posiadasz takich obok stabilizatora)
  • #47
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    Myślę, że ich brak nie będzie powodował żadnych problemów. W są interfejsy które nie mają po stronie samochodu kondensatorów 100n.. w dodatku tych sprzedawanych na allegro...
  • #48
    encore
    Poziom 17  
    Prosto ciekawie zrobione. Mam jedną wątpliwość. Od wielu lat jedynym standardem obowiązującym jest CAN. Ten interfejs był dobry 10 lat temu. Dzisiaj tylko CAN.
    Nawet w grupie VW linie KL to już prehistoria, może 10% auto da się obsłużyć dzisiaj. Za 2-3 lata może 2-3% a za 5 lat tylko muzeum albo smietnik.

    Przy okazji może, podobno można wykorzystać magistrale LIN do komunikacji po liniach KL. Wiem ktoś z was jak to zrobić. Mam w mikrokontrolerze wbudowany sprzętowy LIN wreszcie do czegoś by mi się przydał.

    Moderowany przez ANUBIS:

    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #49
    sylwek_b86

    Poziom 15  
    Chciałem zauważyć, że samochodów do roku 2002 jeździ jak "mrówków" spokojnie... za 5 lat jak warsztat się utrzyma to już będzie inny poziom...
  • #50
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #51
    Alfred_92
    Poziom 33  
    Motronic napisał:
    encore napisał:

    Nawet w grupie VW linie KL to już prehistoria, może 10% auto da się obsłużyć dzisiaj. Za 2-3 lata może 2-3% a za 5 lat tylko muzeum albo smietnik.
    .

    Ale bredzisz.

    Jeszcze dobre 10lat zostało
  • #52
    Agencik15
    Poziom 21  
    W Warszawie moze i same nowe fury, ale tu w Polsce b samochod z 2000r jest uznawany za nowoczesny i takich jezdzi bardzo duzo.
  • #53
    Witoldinho
    Poziom 14  
    Cytat:
    Wybór padł na rozwiązanie stosowane przez Elm Electronics. Zamówiłem w Kanadzie stosowny scalaczek, ale wcześniej samodzielnie zaprogramowałem procek wsadem kompatybilnym z ELM327. W sumie w działaniu nie było różnicy miedzy nimi i oryginalny powędrował do kogoś innego.
    Był to pierwszy mój interfejs do celów zarobkowych współpracujący z legalnym oprogramowaniem


    a jakie programy używałeś ? Ja używałem ELM327 do Skody Felicji i Octavii (vwtool i pcmscan) ,ale nic nie można było pod nimi zrobić. W sumie VAG KKL bardziej się sprawdził.
  • #54
    cefaloid
    Poziom 31  
    Witoldinho napisał:
    Ja używałem ELM327 do Skody Felicji i Octavii (vwtool i pcmscan) ,ale nic nie można było pod nimi zrobić. W sumie VAG KKL bardziej się sprawdził.


    Bo ELM327 nie służy do tego by coś nim 'zrobić'. On służy do tego by odczytać podstawowe parametry pracy silnika i ew odczytać i skasować błędy silnika.

    VAG KKL daje natomiast pełną kontrolę i to nie tylko nad silnikiem. O ile auto obsługuje taką staroć jak KKL.
  • #55
    tzok
    Moderator Samochody
  • #56
    Witoldinho
    Poziom 14  
    cefaloid napisał:
    Witoldinho napisał:
    Ja używałem ELM327 do Skody Felicji i Octavii (vwtool i pcmscan) ,ale nic nie można było pod nimi zrobić. W sumie VAG KKL bardziej się sprawdził.


    Bo ELM327 nie służy do tego by coś nim 'zrobić'. On służy do tego by odczytać podstawowe parametry pracy silnika i ew odczytać i skasować błędy silnika.

    VAG KKL daje natomiast pełną kontrolę i to nie tylko nad silnikiem. O ile auto obsługuje taką staroć jak KKL.


    no właśnie nawet tego nie mogłem zrobić. Do felicji już zupełnie się nie nadawał bo brak OBD2. W octavii lepiej ale problem j/w.
  • #57
    2konrafal1993
    Poziom 22  
    Witoldinho napisał:
    no właśnie nawet tego nie mogłem zrobić. Do felicji już zupełnie się nie nadawał bo brak OBD2. W octavii lepiej ale problem j/w.


    Felicja ma obd2
  • #58
    Witoldinho
    Poziom 14  
    które modele? bo nie rocznik 1997
  • #59
    2konrafal1993
    Poziom 22  
    Właśnie że rocznik 97 posiada gniazdo 16 pin.