Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Interfejs własnej konstrukcji OBD2

sylwek_b86 19 May 2013 19:34 61347 58
Texa Poland
  • Witam
    Dziś chciałem zaprezentować interfejs OBD 2 który powstał na potrzeby mojego przyszłego warsztatu samochodowego. Miałem zamiar kupić "fabryczny" interfejs jednak po przejrzeniu na allegro dostępnych ich cena wahała się od 30 zł do 120 zł. Kolega mi pożyczył interfejs który kosztował ponad 70zł (czyli nie z tych najtańszych) po obejrzeniu go stwierdziłem, że jego wykonanie obudowy i przewód są bardzo dobrej jakości, poszliśmy do Golfa 3 w celu przetestowania i okazało się, że interfejs jest bardzo podatny na zakłócenia (objawiało się tym że przy obrotach ok 3 tys przerywało transmisję), przerażony tandetą interfejsu poinformowałem właściciela który pozwolił mi go rozkręcić. Ku mojemu zdziwieniu okazało się że interfejs nawet nie miał żadnego sensownego kondensatora filtrującego zasilania... (bez komentarza). Tak zrodził się pomysł zrobienia własnego. Przeszukałem internet i skleciłem mój schemat z kilku przykładowych innych.
    Cechy interfejsu
    -diody sygnalizacyjne które pokazują napięcia po stronie samochodu i komputera
    - pełną separacja galwaniczna.
    -diody sygnalizacyjne nadawania i odbierania danych.
    -diodę zabezpieczającą linię zasilania
    -dobrą filtracje napięć zasilających
    -obsługa również linii L co nie we wszystkich interfejsach występuje.

    Urządzenie działa zaraz po zmontowaniu, jednak aby diody działały poprawnie trzeba użyć programu MProg ze strony układu FTDI i zapogramowac wyjścia jako #LEDRX #LEDTX.
    Układ jest pewny i sprawdzony, działa w samochodzie.

    Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2 Interfejs własnej konstrukcji OBD2


    UWAGA, NOWY SCHEMAT W PDF ZAWIERA WARTOŚCI ELEMENTÓW!

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    sylwek_b86

    Level 15  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika, projektowanie, programowanie
    sylwek_b86 wrote 216 posts with rating 211, helped 0 times. Live in city Milejów. Been with us since 2005 year.
  • Texa Poland
  • #2
    siewcu
    Level 34  
    Ode mnie pytanie, z jakim oprogramowaniem to współpracuje? Ma obsługę sieci CAN?
  • #3
    sylwek_b86

    Level 15  
    Niestety nie ma obsługi CAN, tylko linie K i L, emuluje wirtualny port COM w systemie, obsługuje większość samochodów bez CAN, głównie grupa VAG, powinien współpracować VagCom-em i innymi programami które do transmisji linię K i L.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • Texa Poland
  • #5
    Kubik26
    Level 14  
    Ja osobiście skonstruowałem interfejs na 2 tranzystorach - śmiało mogę polecić do diagnostyki silników opli i vw z lat 96-2004. Sprawdzone. Oczywiście warunek to port rs-232 w laptopie.
  • #6
    sylwek_b86

    Level 15  
    Właśnie to jest to samo tylko że o wiele bardziej niezawodne;] i nie wymaga portu rs232 ;] Chociaż jeżeli się używa portu rs232 to raczej nie trzeba optoizolacii.
  • #7
    Svavo
    Level 23  
    A dlaczego nie pokusiłeś się od razu na zrobienie interfejsu z CAN'em? Masz może jakieś przykładowe projekty?
  • #8
    sylwek_b86

    Level 15  
    Nie zrobiłem z Canem ponieważ musiałbym użyć procesora PIC z którymi nie miałęm styczności wcześniej, poza tym nie widziałem wsadu do niego. Schemat gdzieś mi się obił o oczy jednak nie zapisywałem go, więc niestety nie pomogę, ale wpisując w gogle obd2 i wybierając grafikę można dużo ciekawych propozycji znaleźć, tam właśnie widziałem ten interfejs z Canem.
  • #9
    qetuo1
    Level 15  
    Witam
    Podoba mi się twój interfejs ,jest dobrze wykonany ale przyczepie się do dwóch rzeczy:
    -Gniazdo OBDII nie jest przymocowane do płytki w żaden sposób co powoduje że po kilku użyciach może się oderwać i spowodować zwarcie.
    -Brak jest wartości elementów na schematach co uniemożliwia początkującym budowę tego interfejsu.
  • #10
    sylwek_b86

    Level 15  
    To prawda, można by to lepiej wykonać, jednak stwierdziłem że płytka jest do obudowy przymocowana (śrubki ) i gniazdo też jest wpasowane tak że niema możliwości ruchu płytki względem gniazda OBDII, myślę że nie powinno nic złego się wydarzyć;]
    Wartości elementów postaram się nanieść jutro lub pojutrze.
  • #11
    qetuo1
    Level 15  
    Mam jeszcze pytanie
    Czy można tym interfejsem obsłużyć Opla Astre G z pełną funkcjonalnością czyli z podglądem parametrów??
  • #12
    Svavo
    Level 23  
    sylwek_b86 wrote:
    (...)Wartości elementów postaram się nanieść jutro lub pojutrze.

    Popraw przy okazji wersję stabilizatora IC2 - chyba, że ma być 8V.
  • #13
    sylwek_b86

    Level 15  
    Svavo wrote:
    sylwek_b86 wrote:
    (...)Wartości elementów postaram się nanieść jutro lub pojutrze.

    Popraw przy okazji wersję stabilizatora IC2 - chyba, że ma być 8V.


    Faktycznie, dzięki, powinien być na 5V

    Dodano po 5 [minuty]:

    qetuo1 wrote:
    Mam jeszcze pytanie
    Czy można tym interfejsem obsłużyć Opla Astre G z pełną funkcjonalnością czyli z podglądem parametrów??


    Z tego co widzę w necie, to ludzie piszą, że właśnie czymś podobnym się podłączają, więc na 95% mówię, że możesz. W niektórych przypadkach pin K line jest podłączany też do innych pinów.
  • #14
    qetuo1
    Level 15  
    Właśnie w Astrze G tak jest że każdy moduł jest na innym pinie gniazda
  • #15
    sylwek_b86

    Level 15  
    Pin zamiast 7 podłączasz do 3 lub do 8 lub do 12 w zależności jaki moduł chcesz obsłużyć, zapewne 7 domyślnie podłączony w interfejsie to obsłuży tylko silnik, ale dorabiając przełącznik wielopozycyjny można zwiększyć funkcjonalność interfejsu. W sumie to chyba do swojego dorobię coś takiego;]
  • #16
    cefaloid
    Level 33  
    Svavo wrote:
    A dlaczego nie pokusiłeś się od razu na zrobienie interfejsu z CAN'em? Masz może jakieś przykładowe projekty?

    Dlatego się nie pokusił, że stopień komplikacji interfejsu K/L i interfejsu CAN mają się do siebie tak, jak taczka i Boeing 787 'Dreamliner'.
    To tak jak byś spytał kogoś, kto wziął spawarkę, kątówkę i sobie zrobił fajną taczkę:
    Cefaloid wrote:
    A dlaczego nie pokusiłeś się od razu na zrobienie odrzutowca? Masz może jakieś przykładowe projekty?


    Ten interfejs służy do komunikacji z ~10 letnimi i starszymi samochodami (głównie grupy VW) i autor to dość wyraźnie napisał i ma tego świadomość. Jest przemyślany i nawet ma optoizolację, co jest rzadkością w tego typu interfejsach. Ale nie nada się do nowszych aut.

    qetuo1 wrote:
    -Gniazdo OBDII nie jest przymocowane do płytki w żaden sposób co powoduje że po kilku użyciach może się oderwać i spowodować zwarcie.
    Ale jest przymocowane do obudowy więc może nie jest tak źle.
  • #17
    Fixxxer1
    Level 15  
    Czy można dołożyć komunikację po Bluetooth?
  • #18
    sylwek_b86

    Level 15  
    Zastępując ftdi modułem bluetooth, dało by się.
  • #19
    eDZio
    Level 16  
    Witam,
    do czego w tym projekcie służy linia RTS? Czy jest wymagana?
  • #20
    sylwek_b86

    Level 15  
    żądanie wysyłania, służy do wytworzenia linii L, niektóre ECU wymagają ją do wejścia w tryb transmisji danych. Lepiej jest ją mieć ;]
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    sylwek_b86

    Level 15  
    Interfejs na pewno działa z Vag-comem z innymi, typu Vwtool też będzie gdyż funkcjonowanie z vag-comem mówi że interfejs jest poprawny elektrycznie więc wszystko zależy już od softu i samochodu. Jest zgodny z normalnymi interfejsami dostępnymi jako OBD2 bez CAN. Samochody do 2002 z grupy VAG powinien obsłużyć.
  • #23
    sylwek_b86

    Level 15  
    A kto powiedział, że to jedyne narzędzie? Nie od razu Kraków zbudowano... jak się zacznie kręcić warsztat kupie VCDS-a. A na początek lepiej jest mieć cokolwiek za darmo( 2 popołudnia ) +koszt obudowy i te 30% aut z możliwością diagnozy....
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    sylwek_b86

    Level 15  
    lukashb wrote:
    nowikzdw wrote:
    Szacunek za to, że w ogóle działa i że chciało Ci się to robić.
    Ale jeżeli ten interfejs ma Ci pomóc w prowadzeniu warsztatu, to albo masz 15 lat, albo zero pojęcia.
    Tym "zdiagnozujesz" jakieś 30% aut na rynku. Albo nawet mniej....

    Ach jak zwykle ta elektroda....ciepłe słowa pełen uznania. A może słowa pełne goryczy, wylanej na autora, bo kolega nowikzdw kupił VCDS'a za 2000zł a autor zbudował z części tych w szufladzie? Tego się nie dowiemy. Jednak, warto mieć tego typu urządzenie, nawet dla skasowania głupiej inspekcji olejowej czy do odczytania błędów jak wyskoczą w sobotę po południu. I kilka innych parametrów też można sprawdzić. Pozdrowienia dla autora.



    Dzięki;] Dokładnie tak było, musiałem dokupić tylko obudowę do tego interfejsu. A na schemacie tam gdzie jest R9 miał być dławik 2.2uH dla odcięcia ew składowej zmiennej z zasilania które miało by mieć ew 5 metrowy kabel USB pozostałe kondensatory miały dopełnić filtr zasilania. Faktycznie można było nie dawać 2 tranzystorów i zastosować jeden, jednak tak inni robili swoje interfejsy więc postanowiłem i ja tak zrobić, zwłaszcza, że nie miałem tranzystorów pnp w wersji smd a npm mam pod dostatkiem.
    Pozdrawiam. Dzięki tym, co mnie bronili przed maruderami;]
  • #27
    palel
    Level 11  
    Ciężko będzie takie coś długiego podłączyć do Passata 96, 1.9TDI - obudowa zasłoni stacyjkę.
  • #29
    tatanka
    Level 20  
    non-commercial use
    czyli nie do pracy zarobkowej :!:
  • #30
    Alfred_92
    Level 33  
    sylwek_b86 wrote:
    Właśnie to jest to samo tylko że o wiele bardziej niezawodne;] i nie wymaga portu rs232 ;] Chociaż jeżeli się używa portu rs232 to raczej nie trzeba optoizolacii.

    Czy mógłby Kolega sprawdzić czy faktycznie ten Kolegi interfejs łączy się z Oplem przez USB? Jeżeli tak to zabieram się za kompletowanie części :D