Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Espace IV - szwankujące "opornice" dmuchawy nawiewu, naprawiać

22 May 2013 09:37 28851 11
  • Level 11  
    Czy ktoś bawił się w naprawę opornic nawiewu w Espace IV?
    Jeszcze ich nie rozbierałem, nie wiem, czy warto zawracać sobie głowę.
    Efekt jest taki, że co jakiś czas przestaje działać nawiew kabiny, aż któregoś deszczowego :D dnia auto zostaje bez nawiewów.
    Na szybko czasami pomaga zamiana miejscami (są dwie identyczne). Z tego co sprawdzałem, to jedna odpowiada za mniejsza prędkość, a druga za większą.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 10  
    Witam
    Nie pomoge bo sam mam ten problem lecz moze ty kolego powiesz jak sie dobrac do opornic i silnika nawiewu w e4 . Opisz jesli mozesz gdzie ich szukac i gdzie są zamontowane i jak je wyciągnąc . Pozdrawiam
  • TermopastyTermopasty
  • Level 11  
    Kolego, nurkujesz pod auto, cała skrzynka jest pod autem, bliżej prawego boku, pomiędzy wózkiem a bakiem. Odkręcasz stalową ramę obejmującą skrzynkę, potem samą skrzynkę (osłonę) i masz wszystko prawie jak na dłoni. Obok wiatraka masz przykręcone (każdy dwoma wkrętami) dwa moduły, do każdego przychodzą dwie wiązki (zasilanie i sterowanie).
  • Level 10  
    Serdeczne dzieki kolego roztyzak za pomoc :) jak pogoda dopisze biore sie za rozkrecanie .
  • Level 10  
    Witam
    Koledzy to gdzie schowano w Espace IV całą skrzynie z wentylatorem nawiewu.nagrzewnisą.opornicami ,nagrzewnicą elektryczną i chłodniczką klimy hehe jest poprostu genialne samo w sobie . Super dostep do wszystkiego bez prucia deski rozdzielczej jak to jest w wiekszosci aut. Pozdrawiam
  • Moderator of Cars
    Zapomniałeś dodać, że to chyba jedyna dostępna rzecz w tym samochodzie, bo jak otwieram maskę to płaczę :D
  • Level 11  
    Wbrew pozorom demontaż deski też jest dziecinnie prosty i szybki. Najlepsza jest wymiana filtra pyłkowego :D
  • Level 2  
    We wszystkich renówkach jest ten sam problem opornica tylko nikt nie pisze czemu się przepalają i ja wam powiem TRZEBA REGULARNIE CO PÓŁ ROKU MAX OSIEM MIESIĘCY WYMIENIAĆ FILTR KABINOWY. GDY JEST ON ZAPCHANY ILOŚĆ POWIETRZA PRZEPŁYWAJĄCEGO JEST NIE WYSTARCZAJĄCA I ZACZYNA SIĘ PRZEGRZEWAĆ I NA KOŃCU SIĘ SPALI. Mam scenica 2002 i też przepaliła mi się opornica po wymianie chodzi już 6 lat bez awarii ale trzeba regularnie wymieniać filtr kabinowy (przeciwpyłkowy). Wczoraj Kupiłem especa i też będzie opornica do wymiany.
  • Level 43  
    maxleszno wrote:
    We wszystkich renówkach jest ten sam problem opornica tylko nikt nie pisze czemu się przepalają


    E tam opornik najbardziej się nagrzewa tak na 30-40% obrotów , wtedy jest mały przepływ.

    A pali się jak pasta wyschnie, wentylator zacznie pobierać nadmierny prąd z powodu zawalenia grafitem przedziałek, lub kostka opornicy się wypali i nie mam pewnego zasilania przez co mosfet nie jest sterowany 0-1 tylko liniowo co go momentalnie upala na zwarcie.

    Zrobiłęm tego trochę więc wiem co piszę.
    Zrobiłem tego sporo więc wiem co pisze. Po prostu trzeba dbać o auto.
  • Level 1  
    Witam , a jaki jest koszt naprawy takiej opornicy jeśli zechcę wymienić na nową ? Z góry dziękuję gdyby ktoś życzliwie i rzetelnie odpowiedział na moje pytanie ;)
  • Level 1  
    Dla potomnych pod spodem opis wymiany tranzystorów.

    Żeby dostać się do opornic trzeba odkręcić stelaż ochronny centrali nawiewów znajdującej się pod autem w okolicach fotela pasażera, a następnie zdjąć z niej dekiel.
    Opornice są przykręcone na dwóch śrubkach torx każda. Nie musimy się przejmować kolejnością, ponieważ są identyczne.
    Do naprawy potrzebujemy płaski śrubokręt, małą szlifiereczkę, lutownice z cyną i kalafonią, odsysacz cyny, pastę termoprzewodzącą, obcinaczki, wiertło 2.5 i 3.5, gwintownik m3, śrubki m3 najlepiej na imbus, oraz tranzysor:
    HUF75344 P3
    N-FET
    55V 75A
    285W
    Obudowa TO 220 i żadna inna.
    Zamienników w tej obudowie niema, a w innej są za duże i nie mieszczą się na płytce.
    Można go znaleźć na Allegro i kosztuje jakieś 6-7zł/szt, wchodzą po dwa na opornice.
    Żeby zdjąć obudowę opornicy wystarczy podważyć śrubokrętem w czterech punktach zaczepienia (dobrze widoczne), a następnie trzeba zeszlifować aluminiowe nity trzymające płytkę dociskającą tranzystory, aby wyciągnąć płytkę drukowaną.
    W miejscu nitów wywiercić otwór 2.5 i nagwintować na m3, a w płytce dociskającej tranzystory powiększyć otwór na 3.5.
    Stare tranzystory najlepiej odciąć, a później wylutowywać każdą nóżkę osobno, dobrze jest mieć odsysacz cyny do pomocy.
    Mając wyjęte tranzystory warto sprawdzić czy na płytce niema zimnych lutów, oraz czy bolce od większej wtyczki nie są luźne, bo skoki napięcia też unicestwią tranzystor.
    Wlutowując tranzystory trzeba najpierw dogiąć nóżki, włożyć w płytkę, docisnąć do radiatora blaszką i śrubkami m3 i dopiero wtedy przylutować.
    Następnie odkręcić blaszkę, poprawić luty z drugiej strony płytki, nałożyć pastę i przykręcić na gotowo.
    Pozostaje nam już tylko założyć obudowę opornicy, poskładać wszystko pod autem i cieszyć się działającymi nawiewami.
    Warto też sprawdzić łożyska na wentylatorze i wymienić filtr kabinowy, żeby za często nie nurkować pod autem, a przy okazji zerknąć jak wyglądają szczotki na wentylatorze bo bardzo możliwe, że też będą w niedługim czasie do wymiany, pasują z sharana i są potrzebne 4szt.
  • Level 1  
    CapaBB - kozak jesteś! Szacun i dzięki