Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dziwne (?) działanie świateł z tyłu w TIR

22 Maj 2013 22:28 5139 16
  • Poziom 36  
    Witam.

    Wczoraj jechałem samochodem wieczorem za jakimś TIRem. Zaciekawiło mnie zachowanie jego świateł z tyłu: jechał na światłach, z tyłu paliły mu się czerwone światła. Jak włączał któryś kierunkowskaz, to migał on na zmianę z czerwonym z tej strony co migacz: kierunek się zapalał to gasła czerwona. Kierunek gasł - zapalała się czerwona.
    Czy to była jakaś awaria czy ma jakoś to ciekawie połączone? Dziwne, że działało to z obu stron, z lewej i prawej czyli tak jakby było zamierzone takie działanie.
  • Relpol przekaźniki
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    Usterka. Typowy objaw nieprawidłowej masy w lampie.
  • Poziom 40  
    Nie trzeba do tego tira starczy maluch zginie masa w reflektorze i jest dyskoteka.
    W ciężarówce bardzo łatwo o taką usterkę ze względu na cięższe warunki w jakich działa czy większe obciążenie (w kontekście przebiegu jaki robi nie masy jaką wozi)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 17  
    Mogło to być celowo zrobione. Mój znajomy kierowca tak miał zrobione w samochodzie.
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    malpek napisał:
    Mogło to być celowo zrobione. Mój znajomy kierowca tak miał zrobione w samochodzie.

    Chyba po to żeby dostać mandat. :)
  • Moderator HydePark/Samochody
    Jest tak podłączane celowo. Podłącza się obrys w kolbie między pozycyjne i kierunek . Żaden z moich znajomych kierowców nic mi nigdy nie wspominał o mandacie ( a parudziesięciu ich mam ) za takie podłączenie.
  • Poziom 38  
    Jesli to nie zmienia jasnosci danych zarowek (swiatel) to nie ma problemu.
    Gorzej jesli jest to tak jak przy typowej "choince", wtedy kierunek i pozycyjne maja mniejsza jasnosc, a to juz jest wbrew przepisom, czyli niesprawne oswietlenie.
  • Poziom 36  
    Motronic napisał:
    właściwie była przyczepa czy cysterna?

    Przyczepa (naczepa) - kontener.
    Tommy82 napisał:
    zginie masa w reflektorze i jest dyskoteka...
    ...W ciężarówce bardzo łatwo o taką usterkę

    No właśnie nie wyglądało to na awarię (brak masy), bo wówczas żarówki świecą dziwnie: przygasają, palą się dwie ciemniej lub jeszcze inna "konfiguracja". Tu wyglądało to jakby w chwili włączenia kierunkowskazu wyłączany był pozycyjny z tyłu ale tylko z tej strony co kierunkowskaz. Działało to z lewej jak i z prawej strony niezależnie.
    Dodam, że lampki obrysowe (te na gumowych uchwytach) koło lamp tylnych również gasły gdy zapalał się kierunkowskaz. W efekcie migały na zmianę kierunkowskaz z pozycyjnym i obrysówką.

    Taki był mniej więcej efekt (animacja w miarę umiejętności) :

    Dziwne (?) działanie świateł z tyłu w TIR
  • Poziom 38  
    W takim pojeździe to można by powiedzieć, że to konieczność (pewnie nieujęta jeszcze w KD), bo przy ostrym skręcie naczepa wychodzi poza widoczność kierowcy, światła ciężarówki chowają się pod naczepą i łatwo przygnieść jakiegoś nieostrożnego użytkownika drogi.
    Ciekawi mnie, czy pozostałe boczne obrysówki wzdłuż naczepy też są z tym połączone.
  • Moderator HydePark/Samochody
    Boczne ( tylko ) migające widziałem kiedyś po włączeniu wstecznego . Było to w Kanadzie . W europie nie spotkałem się z tym. Auta ze specjalnymi naczepami do gabarytów.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ale to co jest na animacji to typowa choinka.

    Czyli przerwana masa.


    Przy słabej masie postojowe się żarzą a kierunek nie świeci pełnym światłem.

    Działa to dokładnie tak jak na animacji, i jest to celowe.
  • Moderator HydePark/Samochody
    Tylko akurat na animacji w lampach " STOP" mruga . A tak nie powinno być , jednak chodzi o pokazanie samej idei .
  • Poziom 36  
    arturavs napisał:
    na animacji w lampach " STOP" mruga

    Nie wnikajmy który reflektorek (czy prawidłowy czy nie) pozycyjnego miga bo nie o to chodzi. Chodzi o przedstawienie jak się lampy zachowywały. Świeciły pełną siłą a nie słabiej jak przy braku masy.
    Zastanawiając się, doszedłem do myśli: czy możliwe że w lampie był zamocowany np. przekaźnik który w spoczynku zwiera lampy pozycyjne a w chwili włączenia migacza rozwiera je, a przełączanie następuje przez wysterowanie przekaźnika kierunkiem? Było by to logiczne? Chyba tak:

    Przykładowy schemat bez wnikania w spadki napięć itp.
    Dziwne (?) działanie świateł z tyłu w TIR

    A że kierowcy lubią majstrować przy autkach to wszyscy wiemy więc kto wie :) .
    Tylko że nurtuje mnie że na brak masy za jasno (normalnie) świeciły w porównaniu do świateł które faktycznie mają kłopot z masą. Więc pewnie nie była to sprawa awarii świateł (z dwóch stron naraz?).
  • Moderator HydePark/Samochody
    Przekaźnik w ogóle nie jest potrzebny.
  • Poziom 2  
    Witam.Nie wiem czy jeszcze ktoś śledzi ten temat,ale napisze dla wszystkich na przyszłość.O tuż działa to tak gdyż jest to zrobione celowo i nie jest potrzebny żaden przekaźnik wmontowany w lampie.Wystarczy tylko minus światła obrysów
    połączyć z plusem kierunkowskazu.W tedy mniejsza żarówka światła obrysów dostaje minus po przez mocniejszą żarówkę kierunkowskazu.