Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Układ do załączania nawigacji

24 Maj 2013 19:41 5559 50
  • Poziom 19  
    Witam, potrzebuję takiego układu którym chcę wysterować włącznik w nawigacji (zwieranie), chodzi mi o to że po pojawieniu się napięcia układ zwarłby przełącznik w nawigacji na ok 4-5 sekund po to żeby ją włączyć, następnie który po zaniku napięcia, zewrze znowu ów wyłącznik na ten sam czas po to aby nawigacja się w bezpieczny sposób wyłączyła.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 19  
    Jakiś schemat czy cuś?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 19  
    U to nie dla mnie, no chyba ze ktos sie podejmie tego za jakies rozsadne $
  • Poziom 19  
    A powiedz mi czy na jakimś tranzystorze, przekaźniku i paru kondensatorach nie szło by zbudować czego? Ma to być dość prosta konstrukcja bo będzie to siedzieć w samochodzie z racji tego iż chcę Navi zabudować w konsolę


    Źle dodany obrazek: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html [Mirek Z.]
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Jedna z mniej skomplikowanych możliwości:
    Układ do załączania nawigacji
    Musisz tylko na przycisku włączania nawigacji zmierzyć, gdzie panuje plus, a gdzie minus.
    Do plusa podłączasz górny zacisk wyjściowy (kolektory tranzystorów).
    Zamaist transpotorów i rezystora możesz w szereg z kondensatorem podłączyć drugi miniaturowy przekaźnik, o rezystancji cewki 3-4komy. Wówczas jego styk będzie sterował nawigacją. Zaleta - nie musisz sprawdzać polaryzacji na włączniku nawigacji.

    Edit: Poprawiono schemat.
  • Poziom 22  
    Kolega Exodos chce to zamontować w aucie, domyślam się że pod zapłon, jak przekręci stacyjkę nawigacja się włącza, przekręci w drugą stronę i wyciągnie kluczyk nawigacja się wyłączy. Przy układzie wyżej będzie tak że włączy zapłon i układ będzie non stop włączony czyli tranzystor będzie cały czas przewodził, efekt włączenia i trzymania przycisku na nawigacji aż do momentu wyciągnięcia kluczyka
  • Poziom 28  
    Bez przesady - prąd upływu kondensatora nie jest aż tak duży.
  • Poziom 39  
    demsy napisał:
    Przy układzie wyżej będzie tak że włączy zapłon i układ będzie non stop włączony czyli tranzystor będzie cały czas przewodził, efekt włączenia i trzymania przycisku na nawigacji aż do momentu wyciągnięcia kluczyka


    Przyjrzyj się lepiej - tam jest szeregowo wpięty kondensator, który, jak wiadomo - prądu stałego nie przewodzi.
  • Poziom 19  
    Czyli mam rozumiec ze ten uklad zwiera przelacznik na jakis czas po pojawieniu sie napiecia i jego zaniku?
  • Poziom 28  
    Tak - napięcia zasilania przekaźnika.
  • Poziom 19  
    Żeby była jasność, przekręcam zapłon w aucie, pojawia się napięcie w układzie, ten zwiera przełącznik na 4-5 sekund po czym puszcza, później wyłączam zapłon w aucie, przełącznik znowu się zwiera na 4-5 sekund?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Jest jasność!!! :)

    Napięcie zapłonu (za stacyjką) podłączasz w miejsce oznaczone "+".

    Te 4-5 sekund być może będziesz musiał dobrać pojemnością kondensatora.
    Dobrze, gdybyś w sklepie popytał o transoptory o jak największej czułości, np. CNY17-III, PC827C itp. itd...

    Albo - jak napisałem - drugi przekaźniczek. Ten o możliwie dużej rezystancji cewki.
    Im większa, tym mniejszej potrzeba pojemności.
  • Poziom 19  
    Ok, jutro zmontuję układ i będę próbował :)
    No chyba że ktoś byłby w stanie zaprojektować płytkę PCB pod to :)
  • Poziom 28  
    Najpierw kup przekaźnik(i) i ew. transoptor(y) - mają różnie rozmieszczone końcówki.
  • Poziom 19  
    Trzymam się schematu, sprawdzić polaryzację na mikrostyku żaden problem, no chyba że się mylę.
  • Poziom 19  
    Zakupiłem transoptor PC827, przekaźnik HF3FF, reszta elementów jak na schemacie, czy ktoś byłby w stanie zorganizować PCB?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Mam nadzieję, że kupiłeś wersję 1Z (ze stykiem przelącznym).
    Jeśli tak, traw:
    Układ do załączania nawigacji
    Kondensator zamieniony miejscami z rezystorem, ale to bez znaczenia.
    Złączka na dole to coś w ten deseń:
    Układ do załączania nawigacji
    tylko czterozaciskowa, o rastrze 0,2"=5,08 mm.
    Są też 5mm.

    Wymiary płytki to 39x36 mm.
    Bez złączki i z mniejszym gabarytowo kondensatorem możesz ją zmniejszyć nawet do 34x32 mm, a jeśli poprzesuwasz lekko elementy - nawet jeszcze bardziej.

    Ścieżka przerywaną linią i otwór na jej końcu, to tak na wszelki wypadek, gdybyś kiedyś wymieniał przekaźnik - są "lustrzane odbicia".
    Nie musisz ich robić.
    W ogóle, ścieżki pod przekaźnikiem, kondensatorem, czy złączką możesz pogrubić - gdyby trafiło się coś o innym rastrze, wystarczy nawiercić otwory.

    W załączniku format Corel-owski płytki.

    Edit: Poprawiono - dostosowano do schematu.
  • Poziom 19  
    Mój przekaźnik ma 5 wyprowadzeń, a nie tak jak na PCB 6
  • Poziom 28  
    Świetnie, że jesteś!
    Poprawiłem schemat we wcześniejszym poście, zaraz wrzucę płytkę.
    Cytat:
    Mój przekaźnik ma 5 wyprowadzeń, a nie tak jak na PCB 6

    To szósta dziura będzie pusta. :)
  • Poziom 28  
    Już poprawiłem.
    W poprzedniej wersji, po wyłączeniu zasilania, kondensator mógłby podtrzymywać jeszcze chwilę przekaźnik, który ma napięcie odpadania 1,2V (wg dokumentacji), przez co impuls wyłączający nawigację mógłby być krótszy, po czym nastąpiłaby przerwa na czas "przelotu" styku i prawdopodobnie pojawiłby drugi impuls.
    Nie wiadomo, jak zareagowałaby na to nawigacja.
    Dodanie diody eliminuje ten potencjalny problem.
  • Poziom 19  
    Zlozylem uklad, ale nie dziala, na wyjsciu do navi mam 0.05V i koniec, podpiete do nawigacji i kupa, ponadto zauwazylem ze w navi na wlaczniku jest caly czas 4V, dopiero po zwarciu napiecie schodzi do 0V

    Jeszcze, jedna sprawa, mogę prosić o zmianę formatu PCB z Corelowskiego na np. pdf'a?
  • Poziom 28  
    Powoli, po kolei, ok?

    Możesz podać więcej szczegółów?
    Cytat:
    na wyjsciu do navi mam 0.05V i koniec

    Kiedy tak masz? Wyjście masz wtedy podłączone do nawigacji?
    Bo samo z siebie nie ma prawa dawać żadnego napięcia.
    Cytat:
    ponadto zauwazylem ze w navi na wlaczniku jest caly czas 4V

    I znów: te 4V to kiedy, gdzie i jak mierzone?
    Cytat:
    dopiero po zwarciu napiecie schodzi do 0V

    Normalne - zdziwiłbym się gdyby było inaczej.
    Tylko, skoro transoptory nie mają dość dużego wzmocnienia, to czym ta nawigacja jest włączana? Stycznikiem?

    Poważnie - może faktycznie trzeba było zacząć od omiaru prądu, jaki temu wynalazkowi jest potrzebny do zmiany stanu.
    Nic straconego - możesz to zrobić teraz.
    Weź miernik, ustaw na mA, a końcówkami przewodów dotknij do włącznika nawigacji i przytrzymaj.
    Miliamperomierz ma małą rezystancję wewnętrzną, która powinna zadziałać jak zwarcie.
    Odczytaj i podaj, jaki prąd wskaże miernik i czy w ten sposób możesz włączyć / wyłączyć nawigację?

    Masz też innę wrsję - z dwoma przekaźnikami. Jeśli prawdą jest, że trzymają aż do 1,2V, będziesz tylko musiał zwiększyć kondensator do jakichś 4700 lub 6800uF.
    I musi działać!

    Zanim jednak wytrawisz druk, zobacz jaką będzie miał średnicę (może dwa mniejsze) i do tego dopasuj wielkość płytki i rozmieszczenie otworów.

    Trochę pikseloza wyszła - Corel niby tworzy bitmapę w rozdielczości 300dpi, ale do schowka kopiuje z badziewiastą jakością.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Exodos napisał:
    Zlozylem uklad, ale nie dziala

    Bez obrazy ale kolega fotonn trochę kijowy ten układ wymyślił z postu #8... te transoptory to jakiś bezsens... jak już zaprzęgnąłeś przekaźnik do pracy to dlaczego nie chcesz go wykorzystać do zwierania włącznika w nawigacji??
    Ja proponuje dużo prostszy, pewniejszy i stabilniejszy układ który jest zbudowany na kilku prostych elementach (załącznik)
    Napięcie znamionowe kondensatora elektrolitycznego to min 25V a pojemność myślę że 1000uF powinna wystarczyć chodź pewny nie jestem ponieważ nie wykonywałem żadnych obliczeń... Od pojemności kondensatora zależy czas na jak długo będzie włączany przekaźnik zwierający styki włącznika w nawigacji.
    Załączniki:
  • Poziom 28  
    Cytat:
    1000uF powinna wystarczyć chodź pewny nie jestem ponieważ nie wykonywałem żadnych obliczeń...

    Kilka linijek wyżej, dla tej wersji postawiłem na 4700 do 6800uF (ze skłonnoscią do większej wartości - podczas wylączania trzeba ładunkiem kondensatora przemagnesować jarzmo i kotwicę przekaźnika).
    Też nie liczyłem. Wrzuciłem symulatorowi i tyle "wymęczył".

    I bez przesady - 16V wystarczy. Jak zdetonuje, wiadomo będzie, że trzeba sprawdzić ładowanie i akumulator.
  • Poziom 38  
    Symulator symulatorem... Z doświadczenia wiem że w rzeczywistości układ będzie się zachowywał inaczej....
    Po pierwsze między moim a twoim schematem jest duża różnica...
    Napiecie min 25V ponieważ 16V będzie działał na granicy i długo nie pożyje... Z resztą o większym napięciu kondensator pozwoli na przeplyniecie większego prądu w obwodzie (pik prądowy)...
    1000uF powinien wystarczyc, zależy to też od tego jaka będzie rezystancja cewki..