Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sondy Lambda APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

swist17 25 Maj 2013 07:04 10251 23
  • #1 25 Maj 2013 07:04
    swist17
    Poziom 11  

    Witam
    mam pewien problem z autem i zanim zaczne wydawac na drogie części chciałem się poradzić w pewnym temacie . posiadam ibize 2003r 1.4 16V 75km silnik BBY a w niej dwie lambdy których działania trochę nierozumie. W vagu w Engine>meas.Blocks>kanał 41 pokazuje mi ze grzałki sond lambda sa cały czas załączone (Htg on) a rezystancje na pierwszej 80ohm a na drugiej 14ohm .

    Z tego co mi się udało znaleźć to pierwsza lambda powinna być o mocy 12W , a przy takiej rezystancji grzeje z moca zaledwie 2W , co może się wiazac z tym ze z niedogrzania , na biegu jałowym pokazuje mi wartość wyuczona na poziomie -10%( i co może być przyczyna moich problemów : wyższe spalanie nierowna praca na jałowym , problemy z odpalaniem)

    I z tad moje pytanie czy grzałki powinny się właczaci wyłaczac , czy być ciagle właczone ?

  • Fibaro
  • #2 25 Maj 2013 07:56
    emeryt2
    Poziom 42  

    Oporność 14 Ohm jest prawidłowa , druga (80Ohm) nie. Zasilanie grzałek jest z 12V , a masa kluczowana ze sterownika.

  • #3 25 Maj 2013 08:30
    swist17
    Poziom 11  

    ok jest krok do przodu:) ALE no wlasnie ... masa jest KLUCZOWANA , a mi nic nie kluczuje grzanie jest cały czas wlaczone nawet po nagrzaniu silnika , a z materiałów do jakich udało mi się dotrzeć (do podobnego ale jednak innego silnika - stad mam wątpliwości) grzanie powinno się właczac i wyłaczac , a tak nie jest ...

  • #4 25 Maj 2013 20:35
    swist17
    Poziom 11  

    czy mógłby mi jakiś szczęśliwy posiadacz silnika (z grupy VAG) 1.4 16V o oznaczeniu APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY sprawdzić jak to u niego wygladaja grupy 30 , 32 , 41 w 01Engine<08MeasureBlocks<Group... ?

    pomóżcie !!
    pozdrawiam

  • #5 25 Maj 2013 23:21
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    swist17 napisał:
    APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

    Przecież w tych silnikach jest kilka rodzai niezamiennych sond?

    Rezystancje zmierz miernikiem w złączu.

  • Fibaro
  • #6 26 Maj 2013 03:05
    swist17
    Poziom 11  

    Wporzadku , ale sterowanie w tych silnikach które podalem grzałkami sond lambda , według pliku etykiet do vaga do sterownika 036906034 jest takie same

    030,0,Oxygen Sensor Status
    030,1,Bank 1,Sensor 1,see labelfile (Specification: 111)
    ; 1xx - Sensor heater
    ; x1x - Oxygen sensor ready
    ; xx1 - Lambda regulation active
    030,2,Bank 1,Sensor 2,see labelfile (Specification: 110)
    ; 1xx - Sensor heater
    ; x1x - Oxygen sensor ready
    ; xx1 - Lambda regulation active

    a rezystancje na zlaczu zmierze jak najszybciej ( może jutro mi się uda) i będę wiedział czy sonda ma taka rezystancję co podaje vag = wymiana .

    Ale chodziło mi tez o samą logike załaczania "kluczowania" przez sterownik tych grzałek , bo na chwile obecną niemam zadnego przełączania , jedynie po włączeniu zapłonu się właczaja zarówno na jednej jak i drugiej i według sterownika cały czas sa właczone , i czy to jest prawidłowe zachowanie ?

    stad moja prosba o sprawdzenie w podobnym silniku tych grup..
    pozdrawiam

  • #7 26 Maj 2013 07:37
    andrend
    Poziom 26  

    Kolego a co tobie szwankuje że czepiłeś się tych sond.

  • Fibaro
  • #8 26 Maj 2013 09:02
    swist17
    Poziom 11  

    nierówna praca na jałowym , problemy z odpalaniem po dłuższym postoju , łapie za drugim kręceniem rozrusznika.. a czasami odpala normalnie , i za wysokie według mnie spalanie co do stylu jazdy i trasy.

    Według pierwszej sondy lambda mam za bogata mieszankę na biegu jałowym (za niska wartość wyuczona korekcji lambda -6% do -16%(!)) , przy częściowym obciążeniu jest ok ; dlatego się czepiłem tego podgrzewania :D bo tak z logiki wynika ze przy obciążeniu =sonda nagrzana spalinami=prawidłowa praca i prawidłowa korekcja dawki wtryskiwanego paliwa , na jałowym sonda "zimna" = nieprawidłowa korekcja=zła dawka=moje problemy...

    Więc jeśli ktoś mi potwierdzi ze u niego jest inaczej=bingo

    Mysle ze jest to dobry punkt zaczepienia na początek zanim zaczne sprawdzać wtryski , ciśnienie paliwa itd... A jeśli nie to mnie poprawcie :D

  • #9 26 Maj 2013 09:19
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Powiem Ci że np. w przypadku silnika AUA w Polo 6N2 masz 2 rodzaje sond - w zależności od sterownika. W przypadku zwykłej sondy napięciowej sterowanie grzałki jest z przekaźnika pompy paliwa, w przypadku sondy szerokopasmowej jest tak jak napisał emeryt.

  • #10 26 Maj 2013 09:23
    emeryt2
    Poziom 42  

    Sondy , ani pierwsza ani druga nie mają nic do "ciężkiego " odpalania , tym bardziej na zimnym silniku. Oporność grzałki sondy za wysoka , posprawdzaj połączenia na kostce (konektorze) i samą grzałkę OMOMIERZEM!
    Masz jakieś narzędzie , to posprawdzaj jakie wartości ma MAP sensor wraz z czujnikiem temper.powietrza zasysanego , potencjometr przepustnicy i czujnik temperatury płynu.
    Niezależnie czy zimny czy gorący silnik , grzałki sond pracują zawsze! Nie pamiętam czy są kluczowane obie czy tylko jedna , Sprawdź jakie masz napięcie na nich , na zimnych i gorącym silniku. Logika tak podpowiada ale nagrzanie tych sond samymi spalinami , to błędna logika.

  • #11 26 Maj 2013 09:38
    swist17
    Poziom 11  

    Pieknie!

    grala1 napisał:
    2 rodzaje sond - w zależności od sterownika


    A taka sonda Nr: 036 906 262 D (taka jest u mnie NGK)
    Zamiennik:
    BOSCH - 0 258 986 507 (0258986507) (uniwersalna)
    NGK - 0435
    VIKA - 036906262D

    jest sonda zwykła?? sterowana silnik włączony=włączona grzałka na stałe , sam zapłon=grzałki wyłączone ?

    Dodano po 9 [minuty]:

    emeryt2 napisał:
    Sondy , ani pierwsza ani druga nie mają nic do "ciężkiego " odpalania , tym bardziej na zimnym silniku. Oporność grzałki sondy za wysoka , posprawdzaj połączenia na kostce (konektorze) i samą grzałkę OMOMIERZEM!
    Masz jakieś narzędzie , to posprawdzaj jakie wartości ma MAP sensor wraz z czujnikiem temper.powietrza zasysanego , potencjometr przepustnicy i czujnik temperatury płynu.
    Niezależnie czy zimny czy gorący silnik , grzałki sond pracują zawsze! Nie pamiętam czy są kluczowane obie czy tylko jedna , Sprawdź jakie masz napięcie na nich , na zimnych i gorącym silniku. Logika tak podpowiada ale nagrzanie tych sond samymi spalinami , to błędna logika.


    sondy lambda nie maja nic do odpalania=prawda , ale wyuczone wartości korekcji ??? nie byłbym taki pewien (jeśli się myle poprawcie)

    przepustnica czyszczona + adaptacja , map sensor 300mbar na pracującym silniku , temp zasysanego powietrza na pracującym silniku 48C , czujnik temperatury plynu ok (a nawet niepotrzebnie wymieniony na nowy)

    omomierzem również posprawdzam w najbliższym czasie ( ale vag zrobił to chyba rownie sprawnie:D )

  • #12 26 Maj 2013 09:51
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Jak masz sondę z 6 przewodami to sterowana jest bezpośrednio z ECU, jak z 4 to przez przekaźnik.
    Skoro uważasz że jest tak przez wartości wyuczone to wykasuj je w zerowym kanale adaptacji w ECU.

  • #13 26 Maj 2013 21:30
    swist17
    Poziom 11  

    Z wstepnych pomiarów wynika jakas masakra...

    Według schematu przemierzyłem miedzy gniazdem bezpiecznika F9 ktory jest wspolny dla obu grzalek a pinami 5 i 63 sterownika , pin 5 mial byc od pierwszej sondy(przed katalizatorem) a 63 od drugiej (za katalizatorem) .

    rezystancja na pinie 5 to 5ohm a na pinie 63 przerwa!!

    z tym ze pin 63 nie wyglada jakby przez niego mial plynac 1A !! kur.. masakra jakas

    gdzie tu jest błąd ?


    pozostaje przemierzyc te sondy na złączach , bo z dostepnych mi materialow to wychodzi pasztet jakis

    kolejna rzecz to rzeczy zczytane z vaga
    w grupie 41 pierwsze dwa pola ,sonda pierwsza włacza sie razem z przekaznikiem pompy paliwa po przekreceniu stacyjki w pierwsza pozycje ( po uruchomieniu silnika rezystancja ok 300ohm i spada po kilku sekundach do 80ohm i sie utrzymuje )

    pola 3 i 4 grzałka wyłaczona i załacza sie dopiero po uruchomieniu silnika (rezystancja 4ohm a po załaczeniu silnika 14 ohm)

    schemat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2401017.html

  • #14 27 Maj 2013 07:40
    emeryt2
    Poziom 42  

    Prawidłowo , tam ma płynąć 1 A. Sprawdź ze wzorem ; I=U/R.
    Jak przy ECU , pomiędzy pinem 63 i bezpiecznikiem wspólnym masz przerwę , to jedziemy dalej do konektora przy sondzie znowu pomiar, tak jak pisałem w 10 poście.
    Wskazania w grupie 41 zostaw na razie w spokoju!!!

  • #15 31 Maj 2013 21:52
    swist17
    Poziom 11  

    tak tam powinien płynąc prąd 1A , chodziło mi o to ze pin 63 jest cieniutki i nie wygląda na zaprojektowany pod 1A

    Sondy Lambda APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

    a wiec tak , miedzy noga 5(grzałka lambdy) a 4 (zasilaniem)jest jakies 4 ohm czyli tyle ile powinno być . sterownik widzi na niej rezystancje 70ohm , dodam ze jest to sonda piecioprzewodowa , ta przed katalizatorem , (za katalizatorem jest czteroprzewodowa) , pomiary robione na wypiętym sterowniku , czyli przemierzyłem cala wiazke ...

    jakies pomysły z kad taka rozbierznosc pomiarow miedzy sterownikiem a omomierzem ?

  • #16 01 Cze 2013 07:23
    emeryt2
    Poziom 42  

    Na pewno grzałka I sondy jest na tych pinach wtyczki sterownika? bo na przywołanym przez Ciebie schemacie , tak na wtyczce sterownika jak i na wtyczce sondy są inne!
    Czy dobrze to mierzysz?

  • #17 01 Cze 2013 09:32
    swist17
    Poziom 11  

    dzisiaj powtórzę pomiary żeby mieć absolutna pewność do tego co pisze...

    jedno jest pewne : grzałki maja oporność mierzona na złączach ok4ohm

    w poście 11 wprowadziłem w błąd , taka identyczna sondę mam za katalizatorem , a przed (ta co ma za duża oporność) mam sondę pięcioprzewodowa (z wtyczka 6pinowa) (z powodu trudnego dostępu musiałem źle odczytać ostatnia literkę kodu)

    zastanawiam się nad jedna rzeczą ... czy po podaniu napięcia na grzałkę jej rezystancja nie wzrasta ??

    no i sam sobie odpowiedziałem : po podaniu napięcia rezystancja nie wzrasta , ale wzrasta wraz z temperatura (mimo ze vag tego nie widzi )

    zmierzyłem prad na bezpieczniku f10 , z wypieta pierwsza sonda prad stabilizuje się na wartości 0,96A , a z wpiętymi obydwoma prad jest rzedu 1,8A a po przejechaniu 500 metrow 1,6A (trochę mało ??)


    trudno... jeśli wag nie widzi bledu może po prostu tak ma być , lub sonda jest na wykończeniu i za niedługo nastapi jej koniec ...

    chwilowo zarzucam "badanie" sondy bo przyczepiłem się do innej chwilowo rzeczy która może mieć wpływ na ciężkie odpalanie , a mianowicie do podpięcia filtra paliwa...

    jeśli ktoś chciałby się wypowiedzieć to zapraszam
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2585415.html

    dziekuje wszystkim za pomoc

    jeśli filtr paliwa okaze się slepa uliczka wroce do sondy :D
    pozdrawiam

  • #18 24 Lip 2013 16:05
    canon84
    Poziom 12  

    Witam,
    Posiadam Seata Cordobe z silnikiem 1.4 16v bby i też jak kolega mam problem z rozruchem auta które trochę wystygnie, ogólnie przy temperaturze otoczenia ok 10 stopni pali w miarę ale jak jest już około 20-25 auto odpala za drugim - piątym razem. Ostatnio sprawdzałem sondy i pierwsza (przed katalizatorem) pokazywała napięcie ok 0.45V i wartość prawie się nie zmieniała, natomiast druga pozywała w miarę normalny wykres sin w okolicach 0.09V - wszystko na rozgrzanym silniku. czy wg kolegów pracują normalnie? Może kolega w odpowiedzi poda co u Niego było przyczyną ciężkiego odpalania bo ja już nie wiem czego się czepiać.

  • #19 01 Sie 2013 13:48
    swist17
    Poziom 11  

    jednak sonda byla błędnym tropem

    po powrocie na lawecie z podrozy zaczelismy z mechanikiem myslec nad tym problemem i w ciemno wymienilismy pompe paliwa (uzywana 100zł)

    wszystkie objawy jak reka odjal teraz pali za kazdym razem po jednym obrocie rozrusznika niewazne czy postoi czy silnik goracy

    pompa mimo tego ze "działała" tzn było słychac ze pracuje to podawała za niskie cisnienie ...

    podczas rozruchu zimnego silnika jest dłuzszy czas wtrysku i (tak przypuszczam ze...) paliwo było za słabo rozpylone i zalewało swiece , dlatego nie odpalał za pierwszym razem

    mozesz zrobic prosty test : podnies maske i sprobuj scisnac dwoma palcami wezyk paliwa ktory idzie do listwy wtryskowej, jesli sciska sie do połowy to jest za niskie cisnienie i masz punkt zaczepienia (mozesz sie upewnic jeszcze u mechanika jesli ma sprzet do sprawdzania cisnienia paliwa)

    tego typu objawy moze dawac rowniez wadliwy regulator cisnienia paliwa (zintegrowany z filtrem paliwa) ale to wymaga sprawdzenia ..

    w razie czego moge pomoc bo rok szukałem tej usterki i znam chyba juz kazdy blok pomiarowy silnika hehe

  • #20 02 Sie 2013 15:45
    canon84
    Poziom 12  

    A może mi kolego podać wskazania sond u mnie B1S1 waha się na poziomie 0,3v-0,45
    natomiast B1S2 podaje od 0.2 do 1V

  • #21 06 Sie 2013 19:36
    swist17
    Poziom 11  

    mogę ale to przy weekendzie sprawdze dopiero

  • #22 23 Sie 2013 19:42
    scooby117
    Poziom 15  

    Szanowni koledzy, chciałem dołączyć się do postu, gdyż mam podobny problem z lambdą i nie wiem jak go rozwiązać (a może jest ok?).

    Otóż od jakiegoś czasu, sporadycznie wyskakuje mi check engine i błąd 17604.
    W dniu dzisiejszym zmierzyłem rezystancję lambdy przed katalizatorem i zmierzyłem jej rezystancję, która wyniosła 3.3 Ohm, czyli niby wszystko ok.

    Po podłączeniu Vaga, ten pokazuję rezystancję ~80 Ohm (podczas postoju). Natomiast podczas jazdy rezystancja potrafi się zmienić od 17 Ohm do nawet 140 Ohm (temp. silnika >60°C).

    Teraz pytanie czy tak ma być, czy sonda pada i można ją bez zastanowienia wymienić (trochę kosztuje, więc nie chciałbym kupować jej na darmo...).

    W załączniku dodaję scopy z vaga.

    PS
    Silnik BBY

  • #24 02 Wrz 2013 23:25
    scooby117
    Poziom 15  

    emeryt2 napisał:
    W takiej temperaturze silnika , psu na budę wykresy sondy.
    Rozgrzej silnik do 90 *C i dopiero badaj!

    Dodano po 1 [minuty]:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2297842.html , poczytaj jeszcze ten temat.


    Nie zdążyłem jeszcze podpiąć VAGa, natomiast zauważyłem, że check zaświeca mi się po odpuszczeniu gazu. Czyli np. jadę sobie 100 km/h i puszczam gaz, bo np. jadę z góry i w momencie odjęcia gazu zaświeca się check.

    Błąd, który występuje, to:

    17604 Oxygen (lambda) sensor heater circuit:B1 S1: electrical malfunction P1196-35-10---intermittent

    W najbliższym czasie postaram się wrzucić scopy przy nagrzanym silniku.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo