Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sondy Lambda APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

swist17 25 May 2013 07:04 14889 23
Bosch
  • #1
    swist17
    Level 12  
    Witam
    mam pewien problem z autem i zanim zaczne wydawac na drogie części chciałem się poradzić w pewnym temacie . posiadam ibize 2003r 1.4 16V 75km silnik BBY a w niej dwie lambdy których działania trochę nierozumie. W vagu w Engine>meas.Blocks>kanał 41 pokazuje mi ze grzałki sond lambda sa cały czas załączone (Htg on) a rezystancje na pierwszej 80ohm a na drugiej 14ohm .

    Z tego co mi się udało znaleźć to pierwsza lambda powinna być o mocy 12W , a przy takiej rezystancji grzeje z moca zaledwie 2W , co może się wiazac z tym ze z niedogrzania , na biegu jałowym pokazuje mi wartość wyuczona na poziomie -10%( i co może być przyczyna moich problemów : wyższe spalanie nierowna praca na jałowym , problemy z odpalaniem)

    I z tad moje pytanie czy grzałki powinny się właczaci wyłaczac , czy być ciagle właczone ?
  • Bosch
  • #2
    emeryt2
    Level 42  
    Oporność 14 Ohm jest prawidłowa , druga (80Ohm) nie. Zasilanie grzałek jest z 12V , a masa kluczowana ze sterownika.
  • #3
    swist17
    Level 12  
    ok jest krok do przodu:) ALE no wlasnie ... masa jest KLUCZOWANA , a mi nic nie kluczuje grzanie jest cały czas wlaczone nawet po nagrzaniu silnika , a z materiałów do jakich udało mi się dotrzeć (do podobnego ale jednak innego silnika - stad mam wątpliwości) grzanie powinno się właczac i wyłaczac , a tak nie jest ...
  • Bosch
  • #4
    swist17
    Level 12  
    czy mógłby mi jakiś szczęśliwy posiadacz silnika (z grupy VAG) 1.4 16V o oznaczeniu APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY sprawdzić jak to u niego wygladaja grupy 30 , 32 , 41 w 01Engine<08MeasureBlocks<Group... ?

    pomóżcie !!
    pozdrawiam
  • #5
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    swist17 wrote:
    APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

    Przecież w tych silnikach jest kilka rodzai niezamiennych sond?

    Rezystancje zmierz miernikiem w złączu.
  • #6
    swist17
    Level 12  
    Wporzadku , ale sterowanie w tych silnikach które podalem grzałkami sond lambda , według pliku etykiet do vaga do sterownika 036906034 jest takie same

    030,0,Oxygen Sensor Status
    030,1,Bank 1,Sensor 1,see labelfile (Specification: 111)
    ; 1xx - Sensor heater
    ; x1x - Oxygen sensor ready
    ; xx1 - Lambda regulation active
    030,2,Bank 1,Sensor 2,see labelfile (Specification: 110)
    ; 1xx - Sensor heater
    ; x1x - Oxygen sensor ready
    ; xx1 - Lambda regulation active

    a rezystancje na zlaczu zmierze jak najszybciej ( może jutro mi się uda) i będę wiedział czy sonda ma taka rezystancję co podaje vag = wymiana .

    Ale chodziło mi tez o samą logike załaczania "kluczowania" przez sterownik tych grzałek , bo na chwile obecną niemam zadnego przełączania , jedynie po włączeniu zapłonu się właczaja zarówno na jednej jak i drugiej i według sterownika cały czas sa właczone , i czy to jest prawidłowe zachowanie ?

    stad moja prosba o sprawdzenie w podobnym silniku tych grup..
    pozdrawiam
  • #7
    andrend
    Level 26  
    Kolego a co tobie szwankuje że czepiłeś się tych sond.
  • #8
    swist17
    Level 12  
    nierówna praca na jałowym , problemy z odpalaniem po dłuższym postoju , łapie za drugim kręceniem rozrusznika.. a czasami odpala normalnie , i za wysokie według mnie spalanie co do stylu jazdy i trasy.

    Według pierwszej sondy lambda mam za bogata mieszankę na biegu jałowym (za niska wartość wyuczona korekcji lambda -6% do -16%(!)) , przy częściowym obciążeniu jest ok ; dlatego się czepiłem tego podgrzewania :D bo tak z logiki wynika ze przy obciążeniu =sonda nagrzana spalinami=prawidłowa praca i prawidłowa korekcja dawki wtryskiwanego paliwa , na jałowym sonda "zimna" = nieprawidłowa korekcja=zła dawka=moje problemy...

    Więc jeśli ktoś mi potwierdzi ze u niego jest inaczej=bingo

    Mysle ze jest to dobry punkt zaczepienia na początek zanim zaczne sprawdzać wtryski , ciśnienie paliwa itd... A jeśli nie to mnie poprawcie :D
  • #9
    grala1
    VAG group specialist
    Powiem Ci że np. w przypadku silnika AUA w Polo 6N2 masz 2 rodzaje sond - w zależności od sterownika. W przypadku zwykłej sondy napięciowej sterowanie grzałki jest z przekaźnika pompy paliwa, w przypadku sondy szerokopasmowej jest tak jak napisał emeryt.
  • #10
    emeryt2
    Level 42  
    Sondy , ani pierwsza ani druga nie mają nic do "ciężkiego " odpalania , tym bardziej na zimnym silniku. Oporność grzałki sondy za wysoka , posprawdzaj połączenia na kostce (konektorze) i samą grzałkę OMOMIERZEM!
    Masz jakieś narzędzie , to posprawdzaj jakie wartości ma MAP sensor wraz z czujnikiem temper.powietrza zasysanego , potencjometr przepustnicy i czujnik temperatury płynu.
    Niezależnie czy zimny czy gorący silnik , grzałki sond pracują zawsze! Nie pamiętam czy są kluczowane obie czy tylko jedna , Sprawdź jakie masz napięcie na nich , na zimnych i gorącym silniku. Logika tak podpowiada ale nagrzanie tych sond samymi spalinami , to błędna logika.
  • #11
    swist17
    Level 12  
    Pieknie!
    grala1 wrote:
    2 rodzaje sond - w zależności od sterownika


    A taka sonda Nr: 036 906 262 D (taka jest u mnie NGK)
    Zamiennik:
    BOSCH - 0 258 986 507 (0258986507) (uniwersalna)
    NGK - 0435
    VIKA - 036906262D

    jest sonda zwykła?? sterowana silnik włączony=włączona grzałka na stałe , sam zapłon=grzałki wyłączone ?

    Dodano po 9 [minuty]:

    emeryt2 wrote:
    Sondy , ani pierwsza ani druga nie mają nic do "ciężkiego " odpalania , tym bardziej na zimnym silniku. Oporność grzałki sondy za wysoka , posprawdzaj połączenia na kostce (konektorze) i samą grzałkę OMOMIERZEM!
    Masz jakieś narzędzie , to posprawdzaj jakie wartości ma MAP sensor wraz z czujnikiem temper.powietrza zasysanego , potencjometr przepustnicy i czujnik temperatury płynu.
    Niezależnie czy zimny czy gorący silnik , grzałki sond pracują zawsze! Nie pamiętam czy są kluczowane obie czy tylko jedna , Sprawdź jakie masz napięcie na nich , na zimnych i gorącym silniku. Logika tak podpowiada ale nagrzanie tych sond samymi spalinami , to błędna logika.


    sondy lambda nie maja nic do odpalania=prawda , ale wyuczone wartości korekcji ??? nie byłbym taki pewien (jeśli się myle poprawcie)

    przepustnica czyszczona + adaptacja , map sensor 300mbar na pracującym silniku , temp zasysanego powietrza na pracującym silniku 48C , czujnik temperatury plynu ok (a nawet niepotrzebnie wymieniony na nowy)

    omomierzem również posprawdzam w najbliższym czasie ( ale vag zrobił to chyba rownie sprawnie:D )
  • #12
    grala1
    VAG group specialist
    Jak masz sondę z 6 przewodami to sterowana jest bezpośrednio z ECU, jak z 4 to przez przekaźnik.
    Skoro uważasz że jest tak przez wartości wyuczone to wykasuj je w zerowym kanale adaptacji w ECU.
  • #13
    swist17
    Level 12  
    Z wstepnych pomiarów wynika jakas masakra...

    Według schematu przemierzyłem miedzy gniazdem bezpiecznika F9 ktory jest wspolny dla obu grzalek a pinami 5 i 63 sterownika , pin 5 mial byc od pierwszej sondy(przed katalizatorem) a 63 od drugiej (za katalizatorem) .

    rezystancja na pinie 5 to 5ohm a na pinie 63 przerwa!!

    z tym ze pin 63 nie wyglada jakby przez niego mial plynac 1A !! kur.. masakra jakas

    gdzie tu jest błąd ?


    pozostaje przemierzyc te sondy na złączach , bo z dostepnych mi materialow to wychodzi pasztet jakis

    kolejna rzecz to rzeczy zczytane z vaga
    w grupie 41 pierwsze dwa pola ,sonda pierwsza włacza sie razem z przekaznikiem pompy paliwa po przekreceniu stacyjki w pierwsza pozycje ( po uruchomieniu silnika rezystancja ok 300ohm i spada po kilku sekundach do 80ohm i sie utrzymuje )

    pola 3 i 4 grzałka wyłaczona i załacza sie dopiero po uruchomieniu silnika (rezystancja 4ohm a po załaczeniu silnika 14 ohm)

    schemat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2401017.html
  • #14
    emeryt2
    Level 42  
    Prawidłowo , tam ma płynąć 1 A. Sprawdź ze wzorem ; I=U/R.
    Jak przy ECU , pomiędzy pinem 63 i bezpiecznikiem wspólnym masz przerwę , to jedziemy dalej do konektora przy sondzie znowu pomiar, tak jak pisałem w 10 poście.
    Wskazania w grupie 41 zostaw na razie w spokoju!!!
  • #15
    swist17
    Level 12  
    tak tam powinien płynąc prąd 1A , chodziło mi o to ze pin 63 jest cieniutki i nie wygląda na zaprojektowany pod 1A

    Sondy Lambda APE/AQQ/AUA/AUB/BBY/BBZ/BKY

    a wiec tak , miedzy noga 5(grzałka lambdy) a 4 (zasilaniem)jest jakies 4 ohm czyli tyle ile powinno być . sterownik widzi na niej rezystancje 70ohm , dodam ze jest to sonda piecioprzewodowa , ta przed katalizatorem , (za katalizatorem jest czteroprzewodowa) , pomiary robione na wypiętym sterowniku , czyli przemierzyłem cala wiazke ...

    jakies pomysły z kad taka rozbierznosc pomiarow miedzy sterownikiem a omomierzem ?
  • #16
    emeryt2
    Level 42  
    Na pewno grzałka I sondy jest na tych pinach wtyczki sterownika? bo na przywołanym przez Ciebie schemacie , tak na wtyczce sterownika jak i na wtyczce sondy są inne!
    Czy dobrze to mierzysz?
  • #17
    swist17
    Level 12  
    dzisiaj powtórzę pomiary żeby mieć absolutna pewność do tego co pisze...

    jedno jest pewne : grzałki maja oporność mierzona na złączach ok4ohm

    w poście 11 wprowadziłem w błąd , taka identyczna sondę mam za katalizatorem , a przed (ta co ma za duża oporność) mam sondę pięcioprzewodowa (z wtyczka 6pinowa) (z powodu trudnego dostępu musiałem źle odczytać ostatnia literkę kodu)

    zastanawiam się nad jedna rzeczą ... czy po podaniu napięcia na grzałkę jej rezystancja nie wzrasta ??

    no i sam sobie odpowiedziałem : po podaniu napięcia rezystancja nie wzrasta , ale wzrasta wraz z temperatura (mimo ze vag tego nie widzi )

    zmierzyłem prad na bezpieczniku f10 , z wypieta pierwsza sonda prad stabilizuje się na wartości 0,96A , a z wpiętymi obydwoma prad jest rzedu 1,8A a po przejechaniu 500 metrow 1,6A (trochę mało ??)


    trudno... jeśli wag nie widzi bledu może po prostu tak ma być , lub sonda jest na wykończeniu i za niedługo nastapi jej koniec ...

    chwilowo zarzucam "badanie" sondy bo przyczepiłem się do innej chwilowo rzeczy która może mieć wpływ na ciężkie odpalanie , a mianowicie do podpięcia filtra paliwa...

    jeśli ktoś chciałby się wypowiedzieć to zapraszam
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2585415.html

    dziekuje wszystkim za pomoc

    jeśli filtr paliwa okaze się slepa uliczka wroce do sondy :D
    pozdrawiam
  • #18
    canon84
    Level 12  
    Witam,
    Posiadam Seata Cordobe z silnikiem 1.4 16v bby i też jak kolega mam problem z rozruchem auta które trochę wystygnie, ogólnie przy temperaturze otoczenia ok 10 stopni pali w miarę ale jak jest już około 20-25 auto odpala za drugim - piątym razem. Ostatnio sprawdzałem sondy i pierwsza (przed katalizatorem) pokazywała napięcie ok 0.45V i wartość prawie się nie zmieniała, natomiast druga pozywała w miarę normalny wykres sin w okolicach 0.09V - wszystko na rozgrzanym silniku. czy wg kolegów pracują normalnie? Może kolega w odpowiedzi poda co u Niego było przyczyną ciężkiego odpalania bo ja już nie wiem czego się czepiać.
  • #19
    swist17
    Level 12  
    jednak sonda byla błędnym tropem

    po powrocie na lawecie z podrozy zaczelismy z mechanikiem myslec nad tym problemem i w ciemno wymienilismy pompe paliwa (uzywana 100zł)

    wszystkie objawy jak reka odjal teraz pali za kazdym razem po jednym obrocie rozrusznika niewazne czy postoi czy silnik goracy

    pompa mimo tego ze "działała" tzn było słychac ze pracuje to podawała za niskie cisnienie ...

    podczas rozruchu zimnego silnika jest dłuzszy czas wtrysku i (tak przypuszczam ze...) paliwo było za słabo rozpylone i zalewało swiece , dlatego nie odpalał za pierwszym razem

    mozesz zrobic prosty test : podnies maske i sprobuj scisnac dwoma palcami wezyk paliwa ktory idzie do listwy wtryskowej, jesli sciska sie do połowy to jest za niskie cisnienie i masz punkt zaczepienia (mozesz sie upewnic jeszcze u mechanika jesli ma sprzet do sprawdzania cisnienia paliwa)

    tego typu objawy moze dawac rowniez wadliwy regulator cisnienia paliwa (zintegrowany z filtrem paliwa) ale to wymaga sprawdzenia ..

    w razie czego moge pomoc bo rok szukałem tej usterki i znam chyba juz kazdy blok pomiarowy silnika hehe
  • #20
    canon84
    Level 12  
    A może mi kolego podać wskazania sond u mnie B1S1 waha się na poziomie 0,3v-0,45
    natomiast B1S2 podaje od 0.2 do 1V
  • #21
    swist17
    Level 12  
    mogę ale to przy weekendzie sprawdze dopiero
  • #22
    scooby117
    Level 15  
    Szanowni koledzy, chciałem dołączyć się do postu, gdyż mam podobny problem z lambdą i nie wiem jak go rozwiązać (a może jest ok?).

    Otóż od jakiegoś czasu, sporadycznie wyskakuje mi check engine i błąd 17604.
    W dniu dzisiejszym zmierzyłem rezystancję lambdy przed katalizatorem i zmierzyłem jej rezystancję, która wyniosła 3.3 Ohm, czyli niby wszystko ok.

    Po podłączeniu Vaga, ten pokazuję rezystancję ~80 Ohm (podczas postoju). Natomiast podczas jazdy rezystancja potrafi się zmienić od 17 Ohm do nawet 140 Ohm (temp. silnika >60°C).

    Teraz pytanie czy tak ma być, czy sonda pada i można ją bez zastanowienia wymienić (trochę kosztuje, więc nie chciałbym kupować jej na darmo...).

    W załączniku dodaję scopy z vaga.

    PS
    Silnik BBY
  • #24
    scooby117
    Level 15  
    emeryt2 wrote:
    W takiej temperaturze silnika , psu na budę wykresy sondy.
    Rozgrzej silnik do 90 *C i dopiero badaj!

    Dodano po 1 [minuty]:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2297842.html , poczytaj jeszcze ten temat.


    Nie zdążyłem jeszcze podpiąć VAGa, natomiast zauważyłem, że check zaświeca mi się po odpuszczeniu gazu. Czyli np. jadę sobie 100 km/h i puszczam gaz, bo np. jadę z góry i w momencie odjęcia gazu zaświeca się check.

    Błąd, który występuje, to:

    17604 Oxygen (lambda) sensor heater circuit:B1 S1: electrical malfunction P1196-35-10---intermittent

    W najbliższym czasie postaram się wrzucić scopy przy nagrzanym silniku.