Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grzanie się silnika elektrycznego

robaga2 25 Maj 2013 19:33 5991 31
  • #1 25 Maj 2013 19:33
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam, mam duży problem z poradzeniem sobie z pracą silnika pionowego elektrycznego zasilanego z przetwornicy częstotliwościowej. Silnik podłączony jest w trójkącie, moc 315kW, 400V, prąd znamionowy 585A, 1500 obr/min. Silnik sterowany jest ciśnieniem. Opis problemu, na wskazaniach przemiennika obciążenie waha się od 420 do 460 A, moc około 220-240kW, 45,4-47Hz. Uzwojenie silnika grzeją się do 125 stopni po 12 godzinach, przy obciążeniu około 70-75% oraz łożysko od strony DE do 105 stopni.
    Na wyświetlaczu falownika co około sekundę zmieniają się wskazania np. 215 do 224kW, Prad również się zmienia około 5-6A. Wskazania rosną lub spadają ,
    a obroty od 44,5 do 47Hz. Proszę o radę co może tak wpływać na grzanie się uzwojeń silnika oraz tak duże wahania na przemienniku. Całe urządzenie jest nowe. Z góry dzięki.

    0 29
  • #2 25 Maj 2013 21:12
    nuszek
    Poziom 24  

    Tu masz temat, poczytaj i wyciągnij sam wnioski.
    Link

    0
  • #3 26 Maj 2013 00:15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A jak to działało przed wymianą silnika?
    Być może wentylator w pozycji pionowej nie wystarczająco chłodzi silnik.

    0
  • #4 26 Maj 2013 10:34
    robaga2
    Poziom 9  

    Wcześniejszy układ był innego producenta, brak info co się z nim działo, wentylator na pewno ma mały wpływ na temperaturę uzwojeń silnika i grzanie się łożyska silnika. Zauważyłem, że przy prądzie około 420A, temperatura uzwojenia nie rośnie a utrzymuje się na około 120 stopni, łożysko ma około 97 stopni.

    1
  • #5 26 Maj 2013 10:57
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Skoro In 585 A a tu pracuje na 460A czyli 80% i jeszcze ze zmniejszoną częstotliwośćą.
    Trzeba by zrobić kilka pomiarów i zobaczyć czy rdzeń się nie grzeje.
    Sterowany wektorowo czy skalarnie jakie, obroty silnika .
    Bo to przecież asynchron i czesotliwość nie jest wyznacznikiem obrotów bo wątpie w dekoder prędkości na wale.

    0
  • #6 26 Maj 2013 13:41
    robaga2
    Poziom 9  

    W poniedziałek będę wiedział czy sterowanie jest wektorowe czy skalarne. Specyficzny odgłos pracy silnika z falownikiem słychać już z znacznej odległości.
    Chwilowe wskazania falownika 465A, 47Hz, 247kW, obroty odczytane z innego źródła około 1303 1/min z pomiaru analizatorem drgań mniej więcej w tym samym momencie. Brak enkodera do pomiaru obrotów. Obroty zbytnio się nie zmieniają. Zastanawiam się czy falownik nie jest tu winowajcą wydzielania się zbyt dużego ciepła w uzwojeniach. Silnik jednak pracuje głównie przy obciążeniu około 420-245 A. Parametry wskazań tak szybko się zmieniają,że trudno zanotować. Zastanawiam się nad uziemieniem wału silnika. Na mały obciążeniu zbliżonym do jałowego temperatury uzwojeń spadają. Dzięki za wskazówki

    0
  • #7 26 Maj 2013 13:57
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    robaga2 napisał:
    Parametry wskazań tak szybko się zmieniają,że trudno zanotować

    A dlaczego taka regulacja idzie , przecież bezwładnośc układu jest ogromna.
    Co zadaje częśtotliwość?
    Jest możliwość pracy na jednej zadanej częstotliwości?
    Jaka jest częstotliwość kluczowania i w końcu jaki to falownik?

    Skoro uzwojenia się grzeją to musi być zbyt duża wartość prądu. Oczywiście jeśli silnik jest przystosowany do pracy w trójkącie.
    Masz jakieś amperomierze w zasilaniu silnika?

    0
  • #8 26 Maj 2013 14:07
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    robaga2 napisał:
    Wcześniejszy układ był innego producenta, brak info co się z nim działo, wentylator na pewno ma mały wpływ na temperaturę uzwojeń silnika i grzanie się łożyska silnika. Zauważyłem, że przy prądzie około 420A, temperatura uzwojenia nie rośnie a utrzymuje się na około 120 stopni, łożysko ma około 97 stopni. Mierząc zwykłym miernikiem, prąd fazowy 350A, napięcie międzyfazowe miało wartość około 380V a napięcie fazowe 279V - możliwe, że wskazana wartość zakłócona przez falownik.

    Należy odczytać parametry z falownika pomiary miernikiem są niemiarodajne.
    Proszę wykonać zdjęcie zawartości szafy- czy są zainstalowane filtry silnikowe lub sinusoidalne na wyjściu z falownika, czy silnik jest prawidłowo podłączony do falownika (kabel ekranowany, prawidłowo podłączony ekran- nie na tzw. świński ogon)?
    Proszę wykonać zdjęcie tabliczki znamionowej silnika.
    Proszę sprawdzić częstotliwość kluczowania falownika.
    To wszystko na początek.

    0
  • #9 26 Maj 2013 16:23
    leszek-56
    Poziom 19  

    atlantel napisał:
    (kabel ekranowany, prawidłowo podłączony ekran- nie na tzw. świński ogon)?

    Witam czy mógłbyś wytłumaczyć bliżej jak wygląda 'świński ogon'

    0
  • #11 26 Maj 2013 19:19
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Piszesz że uzwojenia mają 120"C to ile ma kadłub , zobacz u góry i na gole silnika.

    0
  • #12 26 Maj 2013 21:57
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Co do tych zmian prądu to normalne gdy przełączyłeś wskazania pomiaru na moc to zobaczyłeś że też się zmienia falownik utrzymuje w ten sposób obroty .Czy coś nie zakłóca pracy silnika obciążeniem na wale .

    0
  • #13 26 Maj 2013 22:33
    robaga2
    Poziom 9  

    Temperatury stojana od góry (około 30 do 40 stopni), od strony sprzęgła od 60-70 stopni. Na kołnierzu tarczy łożyskowej 80 stopni. Pomiar pirometrem.

    0
  • #14 27 Maj 2013 18:07
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Sprzęgło jest od dołu, a czy u dołu jest źródło ciepła ?
    Czy też chłodzenie niewystarczające., jeśli silnik nie jest obudowany cały blachą po całej długości silnika to takie jaja będą.

    0
  • #15 27 Maj 2013 19:48
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    robaga2 napisał:
    Temperatury stojana od góry (około 30 do 40 stopni), od strony sprzęgła od 60-70 stopni. Na kołnierzu tarczy łożyskowej 80 stopni. Pomiar pirometrem.

    Tu nie widzę problemu- jest logiczne od strony wentylatora (od góry) bardziej skuteczna wentylacja bliżej sprzęgła jest gorsza.
    robaga2 napisał:
    Wcześniejszy układ był innego producenta, brak info co się z nim działo

    Rozumiem, że chodzi o inny falownik?
    W mailu do mnie napisałeś:
    "Przemiennik Danfoss, postaram się załatwić jego parametry oraz dowiedzieć coś więcej na temat sterowania silnikiem. Sterowanie oraz podłączenie silnika było po stronie użytkownika obiektu. Z przemiennika wychodzą 6 przewodów (po 2 na fazę). Przewody nie są ekranowane.
    Należy sprawdzić czy wentylator silnika nie jest kierunkowy (lekko skośnie ustawione łopaty) możliwe, że przed modernizacją silnik pracował w odwrotnym kierunku.
    Całkiem możliwe jest także wprowadzenie zbyt dużej dawki smaru, ale to się wyjaśni po kilku dniach pracy (obniżeniem temperatury).
    Moja podstawowa uwaga:
    Tak duży napęd wymaga zainwestowania w normalną instalację łącznie z kablami ekranowanymi (a tak przy okazji jak długie są kable między silnikiem a falownikiem?).

    0
  • #16 29 Maj 2013 04:51
    tomaszk23
    Poziom 16  

    szerze konserwacja płynem Resist 607, malowanie lakierem typu R 41 , lub lakierem elektroizolacyjnym na gorąco.
    Jak to nie pomoże to tylko przezwój.
    Jeżli masz sterowanie z falownika lub znajduje się na jednej z faz urządzenie zasilane prądem stałym taka sytuacja ze wzrostem temperatury może być normalna

    0
  • #17 30 Maj 2013 11:30
    robaga2
    Poziom 9  

    Zainstalowana jest przetwornica FC-302, prawdopodobnie częstotliwość kluczowania jest 2kHz, W układach pompowych myślę, że obciążenie powinno mieć charakterystykę kwadratową. Proszę o podesłanie dokumentacji techniczno-ruchowej oraz udzielenie wskazówek co do nastaw przetwornicy.

    0
  • #18 31 Maj 2013 06:36
    tomaszk23
    Poziom 16  

    dla usunięcia stałego napięcia z układu tam gdzie nie jest ono wymagane należy wpiąć kondensator w szereg o odpowiedniej pojemności i wytrzymałości na obciążenie prądem.

    0
  • #19 31 Maj 2013 09:53
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Kolego robaga2, pisałeś coś do Kolegi atlantel o przewodach do silnika, że nie są ekranowane. A przewód PE? Jaki ma przekrój w stosunku do zasilających? Gdzie jest podłączony przy silniku, w rozdzielnicy i falowniku? Jest wogóle?

    P.S. Tak przy okazji, albo piszesz na forum albo prowadzisz prywatną korespondencję.

    0
  • #20 31 Maj 2013 19:09
    robaga2
    Poziom 9  

    Mam za mało jeszcze danych, z którymi mógłbym się podzielić, dzięki za wszystkie uwagi i rady.

    0
  • #21 31 Maj 2013 21:24
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    robaga2 napisał:
    Przewody zasilające 4x240, przewody PE wizualnie mają przekrój mniejszy, nie znam przekroju. Podłączone są do zacisku w skrzynce zaciskowej silnika ( prawdopodobnie 6 przewodów). Od strony silnika ekrany nie są podłączone, przy przetwornicy jeszcze nie wiem.

    Kolego, przeczytaj to co napisałeś i pomyśl czy ktoś może coś z tego zrozumieć?

    0
  • #22 31 Maj 2013 22:18
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    mar_cik napisał:
    robaga2 napisał:
    Przewody zasilające 4x240, przewody PE wizualnie mają przekrój mniejszy, nie znam przekroju. Podłączone są do zacisku w skrzynce zaciskowej silnika ( prawdopodobnie 6 przewodów). Od strony silnika ekrany nie są podłączone, przy przetwornicy jeszcze nie wiem.

    Kolego, przeczytaj to co napisałeś i pomyśl czy ktoś może coś z tego zrozumieć?

    Kable Bit servo 2YSLCY-J są tak zbudowane PE składa się z 3 przewodów wplecionych w przewody fazowe.
    A tu mamy 2 kable dlatego mamy 6 przewodów PE.

    0
  • #23 31 Maj 2013 22:26
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Koledzy, skoro prowadzicie między sobą korespondencję i wymieniacie szczegółowe dane to wypada zamknąć wątek i nie zawracać głowy na forum szczątkowymi tekstami.

    0
  • #24 31 Maj 2013 22:31
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    mar_cik napisał:
    Koledzy, skoro prowadzicie między sobą korespondencję i wymieniacie szczegółowe dane to wypada zamknąć wątek i nie zawracać głowy na forum szczątkowymi tekstami.

    Kolego nie obrażaj się o tym kablu wiem tyle co Ty, a że ostatnio takie stosowałem to skojarzyłem te 6 sztuk PE.

    0
  • #25 14 Cze 2013 18:38
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam, dziękuję za dotychczasową pomoc. Niestety temat jeszcze nie zakończony. Zastanawiam się, jak należy podłączyć uzwojenie silnika do pracy z przetwornicami o zasilaniu trójfazowym (3x400), w gwiazdę czy w trójkąt? Może istnieje tu problem z podłączeniem zacisków silnika. Dane z tabliczki silnika:
    380-400-415/660-690 U
    580-558-415/334-322.
    1490 1/min,
    cosfi 0,84-0,86
    Falownik FC-302.

    0
  • #27 18 Cze 2013 19:13
    robaga2
    Poziom 9  

    Stwierdzono błąd wskazań z PT100 od 5 do 8%.
    Ale nadal temperatura uzwojeń jest zbyt wysoka wg wskazań 131 stopni i wciąż rośnie.
    Czy ktoś się orientuje jaki może być maksymalny dopuszczalny przyrost temperatury izolacji uzwojeń. Producent, twierdzi, że 130 stopni jest w normie ,co o tym sądzicie.

    dzięki za info

    0
  • #28 19 Cze 2013 04:46
    tomaszk23
    Poziom 16  

    Maksymalna temperatura przebicia termicznego to 135 emalia ,szkło ma troszkę więcej.

    Wczoraj dostaliśmy silnik po falowniku - tam izolacji już nie było tylko goły drut.
    Zalecana ostrożność w eksploatacji . Lepiej zbiera na przezwój.

    220-240kW - ten silnik jest robiony drutem profilowym to masz okołu 50- 65 kg złomu Cu to na rynku nowy do przewinięcia to kosztuje 50zł /kg .

    Jest to prognoza realistyczna

    0
  • #29 19 Cze 2013 21:53
    robaga2
    Poziom 9  

    Z przezwojeniem jeszcze zaczekam, jest to nowy silnik. Silnik na stanowisko strasznie hałasuje (hałas specyficzny dla pracy silnika z falownikiem). Zastanawiam się czy tu nie jest problem z nastawą czasu całkowania PID prędkości, u mnie jest ustawiony na 8ms oraz wzmocnienie proporcjonalne na 0,015ms. Proszę polecić dobrego eksperta znającego aplikację do FC-302.

    0
  • #30 22 Cze 2013 23:01
    robaga2
    Poziom 9  

    Z moich pomiarów wynika, że przy 1303 obr/min, napięcie międzyfazowe ma wartość 380 V, a napięcie fazowe 279V. Czy to jest możliwe, wygląda jakby dodatkowo indukowało się napięcie na stojanie. Jakby powstawały prądy pasożytnicze. (napięcie) . Ekran przewodów zasilających silnik jest podłączony w tzw. świński ogon. Nadal grzeje się uzwojenie. Silnik generuje wysokie harmoniczne tak mi się zdaje.

    0