Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

Miś21 07 Jan 2013 14:54 158443 43
IGE-XAO
  • #31
    viper555
    Level 39  
    Wyłącza przeciwmgielny w samochodzie i włącza w przyczepie.P
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • #33
    hubertbaran
    Level 17  
    Jeśli mogę wtrącić,nie polecam montowania gniazd "na żywca" do wiązki nawet w starszych konstrukcjach. Dużo lepiej sprawuje się moduł który nie jest drogi. Większość ma diagnostykę która ułatwia życie w przypadku uszkodzonej lampy stopu czy kierunku. Nie obciąża instalacji która jest w rożnym stanie. Likwiduje również problem mikro styku w gnieździe(jest nie konieczny)

    Co do rodzaju gniazda 13 pinowe jest super przydatne w moim odczuciu, przydaje się nieraz wyprowadzone "na zewnątrz" zasilanie. Dużo lepiej go zapiać i pewnie trzyma.
  • #34
    Junior_86
    Level 9  
    goliat777 wrote:
    viper555 wrote:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    po co jest ten szary stycznik z dwoma szarymi kablami. jak włożę wtyczkę to co on załącza.???




    widac tutaj, tak jak i w moim gniezdzie, ze jeden przewod jest zmostkowany. Plus do przeciwmglowego, a ten drugi?? gdzie go podlaczyc?? wychodzi do bagaznika z wiazka przewodow. Jesli to masa to czemu nie jest zmostkowana? A moze dziala to tylko z dodatkowym modułem?? wyciąłem moduł bo kupilem uzywany i ciezko było dojsc ładu- polowa przewodow była ucieta przy demontazu. Podlaczyłem "na krotko"
  • #35
    borbet
    Level 13  
    Junior_86 wrote:
    goliat777 wrote:
    viper555 wrote:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    po co jest ten szary stycznik z dwoma szarymi kablami. jak włożę wtyczkę to co on załącza.???




    widac tutaj, tak jak i w moim gniezdzie, ze jeden przewod jest zmostkowany. Plus do przeciwmglowego, a ten drugi?? gdzie go podlaczyc?? wychodzi do bagaznika z wiazka przewodow. Jesli to masa to czemu nie jest zmostkowana? A moze dziala to tylko z dodatkowym modułem?? wyciąłem moduł bo kupilem uzywany i ciezko było dojsc ładu- polowa przewodow była ucieta przy demontazu. Podlaczyłem "na krotko"


    O który "mostek" chodzi? Szary czy brązowy? Szary to rozpinanie PM auta po wpięciu wtyku przyczepy. Brązowy to podwójna masa.
  • #37
    borbet
    Level 13  
    Junior_86 wrote:
    o szary z bialym paskiem.


    Tak jak pisałem PM. Szary z paskiem to zasilanie PM tylnego w samochodzie odłączane po podpięciu przyczepy.

    Przykład poniżej:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.
  • #38
    Junior_86
    Level 9  
    to wez mi wytlumacz łopatologicznie. do czego mam podlaczyc ten "szary z bialym paskiem" ten drugi rozumiem ze to zmostkowany PLUS swiatla PM.
    Ja mam taki bajerek w gniezdzie 7PIN. ale narazie "szary z bialym paskiem" nie podlaczony.
  • #39
    borbet
    Level 13  
    Junior_86 wrote:
    to wez mi wytlumacz łopatologicznie. do czego mam podlaczyc ten "szary z bialym paskiem" ten drugi rozumiem ze to zmostkowany PLUS swiatla PM.
    Ja mam taki bajerek w gniezdzie 7PIN. ale narazie "szary z bialym paskiem" nie podlaczony.


    Podłączyć tak, jak na obrazku (2 - fog light feed i 14 - fog lamp return). Trzeba tylko wciąć się w obwód zasilania. Dotyczy to obwodu w samochodzie. Odradzam jednak takie zabiegi w aucie z kontrolą żarówek czy magistralą CAN.
    Taki typ gniazda występuje też w wersji 7pin. Chodzi mi o switch odłączający zasilanie tylnej lampy PM samochodu.
  • #40
    Junior_86
    Level 9  
    nie rozumiem ;) czy szary z b. paskiem to masa? czy co? raczej mam magistrale can ale czy to przeszkadza?? pasat b5 2000r.
  • #41
    borbet
    Level 13  
    Junior_86 wrote:
    nie rozumiem ;) czy szary z b. paskiem to masa? czy co? raczej mam magistrale can ale czy to przeszkadza?? pasat b5 2000r.


    1. Switch w gnieździe (czy to 7 czy to 12 pin) jest po to by wyłączyć tylne PM w samochodzie, jak podłączy się przyczepę.
    2. Żeby wyłączyć PM w aucie trzeba wpiąć się w instalację auta (2 - fog light feed - zasilenie PM w aucie i 14 - fog lamp return - powrót zasilenia PM - z gniazda przyczepy) - wtedy PM świeci albo w aucie albo w przyczepie
    3. W autach po +-96-99r. (przyjąłem to umownie, jako końcówkę produkcji golfa mkIII), a na pewno, jeśli producent wymaga, najlepiej stosować moduł przyczepy, bo nie obciąża instalacji elektrycznej auta
    4. Moduł może być uniwersalny (np. z allegro) czy dedykowany do auta (rozwiązanie droższe, bo oprócz ceny modułu może być potrzebne wgranie softu do auta, ale za to najczęściej nie ma tu konieczności cięcia, lutowania itp.). Przy dedykowanym najlepiej jest mieć też oryginalną wiązkę i gniazdo haka.
    5. Moduły uniwersalne mają instrukcje i schematy podłączenia, ale dobrze jest mieć też schemat elektryczny auta, multimetr i odrobinę wiedzy. Często lepiej wydać 100-200zł za podłączenie modułu/ gniazda haka, niż samemu coś zrobić i popalić elektronikę auta (CAN, moduły sterujące itp.), bo tu ceny napraw zaczynają się od worka monet.

    PS Na grupie VAG po 96r. mało się znam, ale dla przykładu w takim Volvo V70 do 2004 można wpinać instalację haka w instalację auta bez modułu (jest opcjonalny) a od 2005r. już musi być moduł (bo np. po podpięciu przyczepy zmienia charakterystykę pracy ASB).
    Dodano po 9 [minuty]:
    Junior_86 wrote:
    pasat b5 2000r.


    Hmm. Użyłem opcji "Szukaj"...

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1183208.html

    To mi przypomniało, że w golfie III miałem w (chyba) lewej lampie oddzielne wolne złącze z wyprowadzeniem pinów do gniazda przyczepy. Gniazdo haka podłączyłem po prostu wsuwkami zaciśniętymi na przewodach.
  • #42
    Junior_86
    Level 9  
    dobrze Ci sie przypomina z tymi dodatkowymi stykami w lampach. wszystko to wiem. nie wiedziałem tylko jak z tym PM zrobic zeby bylo dobrze:) wsumie to dalej mało mi mowi powrot PM z gniazda. Wydaje mi sie ze do lampy lewej tylnej PM to Jeden przewód tzw "Plus" i ogolna masa- jako drugi przewod zamykajacy obwod ;)
  • #43
    borbet
    Level 13  
    Junior_86 wrote:
    dobrze Ci sie przypomina z tymi dodatkowymi stykami w lampach. wszystko to wiem. nie wiedziałem tylko jak z tym PM zrobic zeby bylo dobrze:) wsumie to dalej mało mi mowi powrot PM z gniazda. Wydaje mi sie ze do lampy lewej tylnej PM to Jeden przewód tzw "Plus" i ogolna masa- jako drugi przewod zamykajacy obwod ;)


    Wcinasz się w obwód zasilenia (+) PM. Zasilenie idzie do gniazda przyczepy. Powrót podpina się do tego switcha.
    W sytuacji bez przyczepy - zasilenie idzie przez gniazdo i dalej do PM auta.
    Gdy podepnie się wtyk przyczepy to switch rozłącza powrót do PM auta i świeci się tylko PM przyczepy,
  • #44
    ericssoun3m
    Level 8  
    Witam użytkowników,

    Mam prośbę o pomoc, gdyż nie jestem w stanie sobie poradzić z podłączeniem wtyczki do gniazda 13-pinowego z przyczepki Brenderup.
    Wszystkie znalezione przeze mnie schmematy mają następujący opis wtyków/kolorów kabli:

    1. Kierunkowskaz lewy (zółty)
    2. Świało przeciwmgłowe (niebieski)
    3. Masa (biały), piny 1-8
    4. Kierunkowskaz prawy (zielony)
    5. Światła pozycyjne prawe (brązowy)
    6. Światła hamowania (czerwony)
    7. Światła pozycyjne lewe (czarny)
    8. Światła cofania (czerwono-czarny)
    9. Stałe napięcie+ (pomarańczowy)
    10. Zacisk ładowania (fioletowy)
    11. Pusty
    12. Pusty
    13. Masa (brązowy) piny 9-13

    Tymczasem moją wiązka - tak jak widać za zdjęciach ma:

    - zmostkowane (fabrycznie) kable 2x brązowy, 2x czarny, 2x czerowy
    - są 4 przewody białe (masowe?), nie ma z kolei żadnych "wolnych" przewodów brązowych - masowych
    - nie ma pojedynczego przewodu pomarańczowego (za to jest jeden wolny, kolor szary)
    - nie ma przewodu fioletowego

    Pomotkowane przewody brązowe, czerwone i czarne podłączyłem odpowiednio do wtyków 5-6-7, pojedyncze przewody żólte, niebieskie i zielone odpowiednio do wtyków 1-2-4.
    Nie mam pojęcia czy te 4 luźne przewody są wszystkie masowe - ale uznając, że tak zmostowałem (dwa raz pod dwa białe przewody) i podłączyłem do wtyków masowych, czyli 3 i 13. W tym układzie nie działa NIC (pozycje, kierunku, stopy, oświetlenie tablicy) poza dwoma lampkami obrysowymi. Po odłączeniu zmostkowanych mas z wtyków 3 i 13 nie działają również lampki obrysowe.
    Nie rozumiem też czym są opisy pinów przy okazji pozycji przewodów masowych (czyli miała masa wtyk 3, piny 1-8 i brązowa masa (której nie mam) wtyk 13 i piny 9-13).

    Zupełnie nie mam pojęcia o co tutaj chodzi ani jak sobie z tym poradzić / ustalić który przewód za co odpowiada.
    Uprzejmie proszę osoby posiadające lepszą wiedzę elektryczną (i/lub zdolność rozumowania schematów, gdyż u mnie mało co się pokrywa z nim) o wszelką pomoc oraz wskazanie jak ustalić czym dokładnie są moje 4 białe przewody "masowe" i w jaki sposób/do których wtyków mam je podpiać, dlaczego fabrycznie pomostkowano przewody 2x brązowy, 2x czerwony, 2x czarny (skoro schemat wskazuje inaczej) i czym jest ten jeden "wolny" przewód szary, gdyż po prostu nie mam już pojęcia jak to powinno być, żeby działało - bo nawet te przewody, które mają prawidłowe kolory i są w "swoich" numerach wtyków (czyli żółty, niebieski, zielony) też nie uruchamiają oświetlenia, które powinny - a konkretnie to nic się nie uruchamia (poza wspomnianymi obrysówkami po podłączeniu zmostkowanych, białych przewodów do wtyków 3 i 13).

    Bardzo proszę o wszelkie wskazówki, za co z góry dziękuje!
    e.
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.