Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

20PT1552/07 Philips - Ciemny obraz,z przewagą czerwonego

zbyszekskibinski 28 May 2013 22:26 6414 56
Testo
  • #31
    lamer.
    Level 33  
    mirex wrote:
    ale wiedza, jak konkretny miernik zachowuje się przy podobnych kineskopach.

    Też o tym pisałem, co nie zmienia faktu, że miernik, to miernik a nie wskaźnik. Ma pokazać co jest, a nie, że jest.
  • Testo
  • #32
    mirex
    Level 43  
    lamer. wrote:
    Ma pokazać co jest, a nie, że jest.

    Ma pokazać tylko różnice między działem najlepszym a najgorszym! Czyli robić właśnie bardziej za wskaźnik w tym przypadku, niż za miernik. ;) W przypadku korzystania z woltomierza mierzącego napięcie na odłączonych katodach.



    Zbyszek - poszukaj sobie jakiegoś TV CRT do potestowania. :) Najlepiej z jakimś 21-21" kineskopem Philipsa.
    I prąd katod mierz jednak z pomocą szeregowego rezystora. ;)
  • #33
    lamer.
    Level 33  
    mirex wrote:
    Ma pokazać tylko różnice między działem najlepszym a najgorszym!

    Nawet w sprawnych kineskopach różnice są. Nie ma kineskopów z idealnymi działami, wiec jakich różnic się spodziewać? Może Mirku procentowo podaj. :D
    Coraz bardziej ta metoda przestaje mi się podobać. Chyba nie będę jej testował. Z resztą nie ma już na czym. :cry:
  • #34
    radekrpisz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Namieszaliście Zbyszkowi w głowie...
    mirex wrote:
    poszukaj sobie jakiegoś TV CRT do potestowania.

    A skąd on takowy wytrzaśnie? :-)
  • Testo
  • #35
    pierdoła z radomska
    Level 6  
    Ojej, że też taki temat przegapiłem. :)


    Quote:
    A skąd on takowy wytrzaśnie?


    Jak przyjedzie do kraju, to może wstąpić do Kalisza, to mu za marne 50 funciaków oddam ładnego 21 calowego philipsa. Idealnie nadaje się do poćwiczenia. Może wreszcie zakuma prawo ohma. :)
  • #36
    mirex
    Level 43  
    radekrpisz wrote:
    A skąd on takowy wytrzaśnie? :)

    Jak się porozgląda dobrze, to da radę.
    Ponadto pisał, że niebawem do nas zajrzy. :)
    To sobie spakuje i na pamiątkę weźmie.

    Marudzisz lamer, jak byś nigdy kineskopu zwykłym multimetrem nie sprawdzał. ;)
    Co prawda ja też już "sto lat" tego nie robiłem, bo wygodniej mi gotowy przyrząd podłączyć, ale co nieco jeszcze pamiętam.
    Ale niech Ci będzie - o połowę niższa wartość prądu jednego działa, przy takich samych warunkach zasilania, to bardzo duża różnica.

    A patent z pomiarem wyłącznie napięć na katodach (odłączonych od wzmacniaczy) zawsze omijałem z daleka, jako mało reprezentatywny. Niestety.
    Choć wystarczający w prostych przypadkach, aby ocenić, czy przyczyną nieprawidłowego balansu bieli jest sam kineskop, czy też co innego. ;)

    A poza tym .... Witek by napisał, że on ma w d... pomiary, bo fachowiec łypnie okiem, na wszelki wypadek jeszcze pilotem się pobawi, i wie bez rozkręcania TV, że kineskop zszedł ... na psy. ;)
    Pomyłki wliczone w ryzyko zawodowe. ;)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Cho...lewcia! Za długo pisałem. :)
  • #37
    pierdoła z radomska
    Level 6  
    Quote:
    A poza tym .... Witek by napisał, że on ma w d... pomiary,


    Jasnowidz? :)
    Akurat się bardzo mylisz. Na oko można widzieć, ale otworzyć i pomiary na potwierdzenie zawsze należy dokonać. U mnie przy takiej wagi diagnozach nie ma miejsca na pomyłki. :wink:

    Dodano po 1 [minuty]:

    Quote:
    Cho...lewcia! Za długo pisałem.


    No. Strasznie powolny jesteś. :)
  • #38
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Najpierw zastosuję metodę LeDego. Mirku twoją jutro, bo mam jeszcze do zrobienia jedną plazmę i LCD. Oto pierwsza metoda:
    TV włączony po kilku godzinach z wypiętymi katodami (rezystory 2k są odpięte od str. wzm. wizji)Test napięć po 2 min:
    G= 96V rośnie powoli do 98V
    B= 87V rośnie powoli do 90V
    R= 103 rośnie powoli do 105V (pomiar miernikiem UNI-T UT70A

    Takie same pomiary widzi mienik Fluke 115.
    Po ok 5 min napięcia nieco wyższe:

    G= 100V
    B= 92.5V
    R= 107V

    Tak Ledy pojawiają się cieńkie linie poziome jak za bardzo podkręcę G2

    Na razie dziękuję za zainteresowanie. Jutro sprawdzimy metodą Mirka.

    Dodano po 13 [minuty]:

    mirex wrote:

    I prąd katod mierz jednak z pomocą szeregowego rezystora. ;)


    Tak też myślałem pierwotnie zrobić, ale ktoś tu powyżej radził, że można bezpośrednio zwierać z masą tak więc pomyślałem, że jak w szereg wepnę się miliamperomierzem to na jedno wyjdzie :D Pomiar prądu na wylutowanej, wiszącej i ruchomej końcówce opornika jest utrudniony. :D
  • #39
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Na razie podwyższyłem w nim żarzenie do ok 8.5V. Wyliczyłem to ale w zasadzie przyjąłem, że wartość impulsów widzianą na oscyloskopie można podzielić w przybliżeniu przez 3 i to daje właściwie ok 8.5V. Obraz teraz jest jasny i do zaakceptowania, jednakże efekt buraczkowatości pozostaje na ciemnych scenach i brakuje mu czerni. Efekt ten jest trochę, żywszy i przechodzi w fiolet, ponieważ emisja katod jest mocniejsza i kineskop wydaje wyższe natężenie światła. Podałem z DVD różne obrazy testowe łącznie z tłami RGBW, szachownicą oraz obrazem testowym 'ramp' gdzie obraz szary stopniowo postępuje w kierunku prawym pokrywając białe tło. Widać wyraźnie, że jest przewaga fioletu na ciemnych scenach. Biel jest jednolita, nie ma w niej naleciałości R G or B.

    Panowie, przepraszam, że na razie go odstawię, bo za kilka dni szykuję się na wyjazd na urlop albo bardzo chętnie posłucham dalszych rad Mirka i innych chętnych jak reaktywować to słabe działo jeśli w ogóle się da, ale jeżeli ten kineskop dostał 'kopa' przy zwieraniu katod do ziemi i nic z tego nie będzie, to fajnie aby ktoś podpowiedział, że nie ma co tracić czasu na pierdoły i zawracać wam du*y, bo i tak nic z tego nie będzie.

    Jakby co to na razie pozostawiam topic otwarty, będe kontynuował rozrywkę po urlopie jak się da coś z tym zrobić. Jak nie, to znajdę sobie następnego takiego niechcianego znowu, i wnim pogrzebie, fajne te CRT :D

    Dodano po 8 [minuty]:

    Aha.....Oczywiście nawinąłem kilka zwojów drutu izolowanego ze stali na rdzeń transformatora WN Mirku dając trzy zwoje, tak ustaliłem z testów oscyloskopowych napięć. I chodziło mi o nawinięcie drutu na ten właśnie transformator a nie pobieranie drutu z jakiegoś trafa HV ( coś żle zrozumiałeś), zwykły drut wystarczył, bo w zasadzie i tak płynie tam prąd ok 1A. Drut ten później zwinę mocho ze sobą, aby lepiej wyglądało, choć nie ma takiej potrzeby jak np. we wzmacniaczach lampowych gdzie przewody należy ze sobą skręcać aby siatki nie łapały zakłóceń 50Hz z sieci elektrycznej słyszanych w głośniku.

    Na razie dziękuje Panom za wskazówki, głównie kol. Mirex.
  • #40
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Na dzień dzisiejszy sprawę przemyślałem i niekoniecznie musi być uszkodzone działo kineskopu. Teoretycznie to co mówi LeDy ma sens, bo gdyby nie było koloru zielonego wówczas mieszanka R i B powodowałaby wyświetlenie fioletu w momencie gdy TV zechciałby wyświetlić biel. Z tym, że problem występuje wtedy gdy działa nie wyrzucają wiązki żadnego koloru na ekran, czyli jest tu problem ze sterowaniem, bo wyświetla się purpurowy gdy nie powinno się nic wyświetlać. I nie jest to problem filtracji napięć zasilających PK ani TDA...

    Dodano po 2 [minuty]:

    lamer. wrote:
    Obserwując efekt (balans bieli) dojdziesz do sensownych wniosków.


    Biel jest zrównoważona :D

    Dodano po 10 [minuty]:

    mirex wrote:


    zbyszekskibinski wrote:
    Czy jest sens podkładać układ TDA 8361, możliwe, ze ona ma coś z tym wspólnego,skoro obraz słaby i nieostry, w końcu on steruje wzmacniaczami wizjii i odpowiedzialny jest za kolory?

    Nie ma sensu.
    Natomiast może być sens w wymianie jednego kondensatora.
    Może być sens w zamianie dział, bo usterkę masz we wzmacniaczu wizji. O zabarwieniu mówię wyłącznie.
    Ale z uporem maniaka nie masz ochoty czytać o tym chassis.
    No to wymień wreszcie 47/160V! Te w 160V też możesz. ;)



    Uszkodzony jest wzmacniacz wizji lub układ TDA, myśle,że mirex ma rację. Wzmacniacze podają mieszankę kolorów R i B gdy w momencie gdy nie powinny. Jednak nie jest to winna tętnień w 160V. Myślę, że uszkodzony jest TDA dlatego obraz jest słaby (ciemny)oraz nie ma odpowiedniej czerni.
    Sterowanie których dział powinno być zamienione mirex? Czy proponowałeś to tylko w celu zawężenia poszukiwań usterki?
    Kolory RGB są dobre i mocne, biel jest poprawna, nie może być winne działo...
  • Helpful post
    #41
    mirex
    Level 43  
    Co z tymi prądami katod. Mierzonymi na przykład przy obecnych rezystorach katodowych.
    Przy standardowym napięciu żarzenia i przy podniesionym.


    zbyszekskibinski wrote:
    Sterowanie których dział powinno być zamienione mirex?

    Zamień B z G.
    Dokładnie zaobserwuj zmiany.

    Potem powróć do oryginału i zamień B z G na wejściu płytki kineskopu.

    Gdy uznasz, że to jednak nie kineskop, to ....

    Jeśli pomimo właściwego wyregulowania zbyt ciemny, obejrzyj 3421, 3420 i okolice BEAMIFO oraz 6100. Upewnij się, że opaska (ta plecionka) na kineskopie spełnia swoją rolę.
  • #42
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Kineskop w normie. Zamiana dział daje pełną zamianę kolorów B i G. Rezystory 3421 i 3420 są dobre, mierzą po 15k. Jednakże problem odcienia purpurowego na ciemnym pozostaje i brak pełnej czerni. Bedę zamieniał później B i G na wejściu CRT board. Dam znać i wynikach ale czasu mało...Dziękuję za wskazówki mirex.

    Dodano po 2 [godziny] 10 [minuty]:

    Po zamianie kanałów G i B na bazy tranzystorów wzmacniacza wizji (PK) obrazy G i B znowu odwrócone. Ale tym razem w obrazie już za dużo koloru fioletowego, różu oraz czerwieni. Tło burakowe pozostaje na czerni. Obraz precyzyjny (np tekst) skutkuje lekkim miganiem treści ale to samo się działo gdy zamieniałem działa kineskopu.
    Reasumując to można powiedzieć, że obraz teraz ma przewagę koloru fioletowego i zielonego w całości ale może być to spowodowane tym że kolory są poodwracane i dlatego kolory subdominujące się poprzestawiały również...

    Mirex, możesz podpowiedzieć gdzie jest 6100 oraz jak ma opaska 'spełniać swoją rolę'. Jakie napięcie/sygnał powinien być w punkcie beam info? (łopatologicznie poproszę)
    Kumpel (Irlandczyk) podpowiada, że przyczyną może być 'degausing coil' czyli brak rozmagnetyzowania kineskopu.

    Ostatecznie dodam, że od kiedy podniosłem żarzenie, to obraz nie jest taki zły, korekty buraczkowatości dokonałem, przez zmniejszenie kolorów B oraz R a także przez zmniejszenie jasności w OSD.
  • #43
    mirex
    Level 43  
    zbyszekskibinski wrote:
    Kineskop w normie.

    Może tak, może nie.
    zbyszekskibinski wrote:
    Zamiana dział daje pełną zamianę kolorów B i G.

    To oczywiste. Nie o podstawowe kolory chodziło tylko o odcienie na czerni/bieli.
    zbyszekskibinski wrote:
    Jednakże problem odcienia purpurowego na ciemnym pozostaje i brak pełnej czerni.

    Rozumiem, że zamiana B z G nic nie zmieniła i dalej czerń jest taka sama jak była.
    Co w takim razie daje zamiana R z B??

    zbyszekskibinski wrote:
    Po zamianie kanałów G i B na bazy tranzystorów wzmacniacza wizji (PK) obrazy G i B znowu odwrócone. Ale tym razem w obrazie już za dużo koloru fioletowego, różu oraz czerwieni.

    Nic z tego nie będzie!
    Nie obchodzi nas co się dzieje z kolorami! Interesujące jest wyłącznie to, co dzieje się z obrazem monochromatycznym! Generator testowy lub całkowita blokada dekodera! Masz mieć obraz czarno-biały. A zmniejszenie do minimum nasycenia nie do końca to zapewnia.
    W dodatku potencjometry na PK mają być w pozycji środkowej.
    zbyszekskibinski wrote:
    Tło burakowe pozostaje na czerni.

    Czyli - reasumując - zamiana torów, w którymkolwiek miejscu, pozostawia czerwone (buraczkowe) zabarwienie czerni?

    I ponownie - co daje zamiana R z B na wejściu?
    Powtarzam - obraz cz-b!
    zbyszekskibinski wrote:
    Mirex, możesz podpowiedzieć gdzie jest 6100

    Pin 25 TDA8361.
    zbyszekskibinski wrote:
    oraz jak ma opaska 'spełniać swoją rolę'.

    Nie jest typowo połączona z masą ogólną (zimną) TV, ale stanowi układu BEAM. Popatrz w schemat.
    zbyszekskibinski wrote:
    Jakie napięcie/sygnał powinien być w punkcie beam info? (łopatologicznie poproszę)

    Ma nie powodować zmiany wartości analogowej nastawy kontrastu.
    zbyszekskibinski wrote:

    Ostatecznie dodam, że od kiedy podniosłem żarzenie, to obraz nie jest taki zły, korekty buraczkowatości dokonałem, przez zmniejszenie kolorów B oraz R a także przez zmniejszenie jasności w OSD.

    Jeśli to wszystko robisz na podwyższonym żarzeniu, to możemy sobie do końca świata dyskutować.

    Jeśli w oryginalnym układzie, po podniesieniu G2, masz widoczne powroty, a obraz robi się jasny, to ten kineskop nie może być taki zły, aby normalna regulacja jaskrawości i kontrastu nie zapewniła zadowalającej jasności obrazu.
    A piszesz przecież, że jest ciemny!
  • #44
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Krótko odpowiem Mirek, bo czasu mało. Nie zamieniałem jeszcze R z B. Zamiana torów G i B przed PK oraz na działach nie poprawia czerni, pozostaje ona dalej buraczkowa. Zeby obraz był dobry bez tej naleciałości, trzeba obniżyć jasność. Potencjometry RGB ustawione sa w pozycji środkowej ale czasem skręcałem R i B aby zaniżyć fiolet w kolorystyce obrazu.

    Tak jest za ciemny cały czas gdy obniżę żarzenie oraz pojawiają się linie powrotu w oryginalnym układzie jak G2 podniesiona wysoko nieminiej jednak nawet gdy na żarzeniu 6.3V ustawie G2 wysoko lekko poniżej pojawiania się liń powrotu to obraz jest i tak do du*y pomimo tego, że jest jasny, bo tak jak mówiłem jest słaby, matowy bez nasycenia i kontrastu, to tak jak by Ci się w plaźmie uszkodził Z sus a wszystkie ustawienia podniósłbyś na maxa (no może trochę przesadziłem). Czyli podnosi się jasność jak gdyby światła kineskopu ale obraz nie poprawia się od tego
    Dopiero po podniesieniu żarzenia obraz robi się żywszy, ale ciemne tło buraczkowe w czerni przechodzi w fiolet, bo wzmożona jest emisja katod.

    Ważne jest teraz aby ustalić, czy mam do czynienia z jedną usterką (ciemność obrazu i fiolet zamiast czerni) czy też z dwoma, ale coraz bardziej odczuwam, że winny jest układ TDA, o czym czytałem, że w tym modelu często się uszkadzał.
  • #45
    lamer.
    Level 33  
    zbyszekskibinski wrote:
    lamer. napisał:
    Obserwując efekt (balans bieli) dojdziesz do sensownych wniosków.


    Biel jest zrównoważona :D

    Tak, a tu co napisałeś?
    zbyszekskibinski wrote:
    Jednakże problem odcienia purpurowego na ciemnym pozostaje i brak pełnej czerni.

    Białe ma być białe a czarne czarne bez względu na ustawienia jaskrawości i kontrastu.
    Zbyniu poczytaj sobie trochę o termoemisji i o zużyciu katod, może coś więcej zrozumiesz.



    zbyszekskibinski wrote:
    Ważne jest teraz aby ustalić, czy mam do czynienia z jedną usterką (ciemność obrazu i fiolet zamiast czerni) czy też z dwoma, ale coraz bardziej odczuwam, że winny jest układ TDA, o czym czytałem, że w tym modelu często się uszkadzał.

    Na to tez jest prosta metoda.
    Powiedz co będzie jeśli na wejście trzech końcówek wizji podasz ten sam sygnał? Albo jeśli zewrzesz wszystkie trzy wejścia razem?

    I pierwsza zasada, zdejmij nasycenie do zera szukaj na obrazie czarno-białym, może wtedy będzie Ci łatwiej to wszystko zrozumieć.
  • #46
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Dzieki za odp Lamer dzisiaj sprobuje twoim sposobem tylko malo mam teraz czasu przed urlopem i wyjazdem dlatego ta naprawa sie tak dlugo ciagnie. Ogolnie to nie pomyslalem przeciez w ten sam sposob naprawia sie inne konstrukcje np wzmacniacze m.cz. gdzie bazy tranzystorow wej. zwiera sie do masy aby ustalic czy usterka pochodzi z preampa czy tez ze wzm. mocy.
  • #47
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Na razie zamieniłem miejscami pozostałe kolory na wejściu wzmacniaczy wizji tak jak sugerował kolega mirex, nic to nie wnosi, dalej na czarno-białym obrazie czarne jest lekko fioletowe. Zwierał wszystkie trzy wejścia będę jutro. W zasadzie można zalać cyną trzy punkty lutownicze na PK. Dam cynk jutro.
  • #48
    radekrpisz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zbyszekskibinski wrote:
    Na razie zamieniłem miejscami pozostałe kolory na wejściu wzmacniaczy wizji tak jak sugerował kolega mirex, nic to nie wnosi, dalej na czarno-białym obrazie czarne jest lekko fioletowe.
    Wnioski nasuwają się same...:idea:
  • #49
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    I teraz zrobiłem jeszcze tak jak podpowiada Lamer czyli zworka na wejścia trzech wzmacniaczy, efekt obraz czarno-biały czerń i szarość dalej fioletowa. Zauważyłem coś jeszcze: Na obrazie czarno-białym w momencie włączenia odbiornika w momencie jak ekran się rozjaśnia efekt fioletu się zaniża jak kineskop się rozjaśnia. Czyli na ułamek sekundy obraz jest b. kiepski i purpurowy a po sekudzie jak katody się rozżarzą obraz jest lepszy.
    Natomiast zwarcie wszystkich wejść wzmacniaczy z GND daje taki efekt, że obraz jest jasnozielony z poziomymi białymi liniami.

    Radek, myślę, że jakby był uszkodzony kineskop, np. zwarcie jednej z katod do żarnika to wyświecałoby na stałe jeden kolor dominujący nawet przy wypięciu działa odpowiadającego temu kolorowi, bo katoda zwierałaby się z masą przez uzwojenie żarzenia. Co nie znaczy, że może być uszkodzony 'kinol' na inny sposób.
  • Helpful post
    #50
    radekrpisz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zbyszekskibinski wrote:
    R= 107V, 0.21mA
    G= 100V , 0.23mA
    B= 93V, 0.09mA

    I jeszcze to nie jest jasne?
  • #51
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Okej, czyli słabe działo B może przyczyniać się do powstawania purpury na ciemnych scenach oraz jest przyczyną powstania ciemnego obrazu? Czy jest jakiś sposób zatem aby reaktywować to działo, bez wymiany kineskopu?
  • #52
    radekrpisz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zbyszekskibinski wrote:
    Czy jest jakiś sposób zatem aby reaktywować to działo
    Jest tylko trzeba posiadać odpowiednie narzędzie, ja to nazywam aktywometr :-)
  • #53
    bogred
    Moderator of TV
    Ewentualnie aktywator lub regenerator, np. produkowane kiedyś przez REWO.
  • #54
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    To chyba tak zostawie... Najwyzej znajde sobie jakiegos nastepnego do zabawy. Ogolnie to musze przyznac ze jestem zafascynowany grzebaniem w nim...szkoda ze juz odeszly w niepamiec na korzysc tych LCD i i Plazma ....jestem zly z tego powodu bo wcale obraz na nich nie lepszy....Moze kiedys wroca? Kto wie...
  • #55
    radekrpisz
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zbyszekskibinski wrote:
    szkoda ze juz odeszly w niepamiec na korzysc tych LCD i i Plazma ....jestem zly z tego powodu bo wcale obraz na nich nie lepszy

    To prawda.
  • #56
    marselin
    Level 1  
    Quote:
    Ogolnie to musze przyznac ze jestem zafascynowany grzebaniem w nim...


    To tak nagle ci się pojawiło, czy roboty już tak mało? :D



    Quote:
    jestem zly z tego powodu bo wcale obraz na nich nie lepszy....


    Co ty możesz Zbyniu na ten temat wiedzieć, skoro to twój, pewnie drugi CRT w życiu do naprawy? :) Na nostalgię ci się zebrało? W dodatku za czymś czego osobiście nie przeżyłeś... :)
    A prawda jest taka, że każda z technologii ma swoje zalety i wady i nie można uogólniać. Aczkolwiek nie ma lepszego telewizora do sygnału analogowego jak dobry CRT. Nie ten co naprawiasz, tylko dobry - powtarzam. :wink:
  • #57
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    marselin wrote:
    Aczkolwiek nie ma lepszego telewizora do sygnału analogowego jak dobry CRT. Nie ten co naprawiasz, tylko dobry - powtarzam. :wink:


    I tym optymistycznym akcentem, temat nalezałoby zakończyć, dziękuję wszystkim za pomoc i uwagę.

    Pozdrawiam.