Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Travego 580 - Twarde sprzęgło po zaciągnięciu retardera.

licz3 27 May 2013 21:02 4368 28
  • #1
    licz3
    Level 12  
    Witam! Mam problem tak jak w temacie - w czasie jazdy po zaciągnięciu dźwigni retardera autobus hamuje prawidłowo, jednak przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła pedał sprzęgła ma dużo większu opór niż wtedy gdy retarder nie jest załączany. Tak jakby w tym momencie brakowało powietrza jednocześnie na retarder i na sprzęgło, wycieków powietrza nie słychać jakoś.
    Ciśnienie na układzie odpowiedzialnym (jak mniemam) za sprzęgło i retarder jest normalnie 8 barów, natomiast na 2 pozostałych pokazuje ponad 10, niewiem czy to normalne, no i z tych 8 po zaciągnięciu retardera spada do 7 lub ok. 6,5.
    Z góry dziękuję za pomoc!
  • #2
    kwantor
    Level 38  
    Nie usłyszysz, bo zawór proporcjonalny jest blisko retardera, a to daleko od kierowcy, zaś wysterowany tylko w czasie jazdy i pewnej prędkości minimalnej- śądze że tam ucieka powietrze.
  • #3
    licz3
    Level 12  
    Quote:
    Nie usłyszysz, bo zawór proporcjonalny jest blisko retardera, a to daleko od kierowcy, zaś wysterowany tylko w czasie jazdy i pewnej prędkości minimalnej- śądze że tam ucieka powietrze.


    Otwierałem górną pokrywę, kładłem się i słuchałem w czasie jazdy i nic niepokojącego nie słyszałem (no ale był hałas od silnika, etc.)
  • #4
    kwantor
    Level 38  
    Inna opcja, to sprężarka nie włącza się w odpowiednim czasie, czy przy długiej jeździe z góry w końcu ciśnienie wzrasta? Czy tylko i wyłącznie po odpuszczeniu retardera?
  • #5
    licz3
    Level 12  
    No chyba sprężarka to pracuje cały czas, a nadmiar powietrza zbija zawór. A dopierow wyłączenie retardera powoduje że ciśnienie wzrasta i sprzęgło lekko chodzi
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    licz3
    Level 12  
    Popsikałem niestety niewiele mi ta obserwacja dała, niebardzo widziałem coś przy odpowietrznikach :(
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    Przy zaworze proporcjonalnym jest jedno wyjście spustowe do atmosfery, nałóż na to wyjście jakiś tekelan i ustal czy w czasie zasterowania przy jeździe, schodzi tamtędy powietrze. Ma być cicho.
    Nie wiem jak wygląda dokładnie ten zawór w mercedesie, ale ten sposób stosuję w Scani, także do sprawdzenia, czy powietrze jest podawane do bebechów retardera, aby ustalić czy winny jest brak ciśnienia, czy usterka mechaniczna wewnątrz.
    Tekelan możesz sobie pociągnąć i trzymać przy kierownicy.
  • #10
    licz3
    Level 12  
    Podmieniłem zawór proporcjonalny, ale nie przyniosło to żadnego efektu (z tym, że zawór był używany). Podkręciłem trochę ciśnienie na układ pomocniczy, do ponad 9 bar, teraz przy zaciągniętym retarderze ciśnienie nie spada poniżej 8, a mimo wszystko pedał sprzęgła staje się twardy (wcześniej jak spadło do ok. 7 i mniej to pedał robił się twardy). Nie ogarniam tej sytuacji :-/
  • #11
    licz3
    Level 12  
    Mam pytanie do kogoś znającego się na rzeczy - czy zasterowanie zaworu retardera poprzez podanie na niego 24v jest tożsame z zasterowaniem przez komputer? Po takim podłączeniu występuje u mnie ciągły ubytek powietrza aż do odłączenia zasilania.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    licz3
    Level 12  
    No niewiem, myślałem, że może przy zasterowaniu przez sterowniki napięcie podawane jest impulsowo, czy jakoś tak. No ale skoro wszystko jedno jak to u mnie ciszy niema, powietrze wylatuje przez taki jakby odpowietrznik i nawet trochę czuć przy gnieździe doprowadzającym prąd do zaworu. Czy to ewidentna wina zaworu proporcjonalnego, czy też w samym retarderze może być coś nie tak? Jak to sprawdzić?
  • #14
    kwantor
    Level 38  
    W czasie wysterowania, elektrozawór nic nie ma spuszczać.
    To się naprawia, ale trzeba kupić zestawik naprawczy i dobrać się do takich grzybków, jest to nie zbyt proste.
  • #15
    licz3
    Level 12  
    Chodzi mi o to jak sprawdzić czy to napewno wina zaworu, czy może w retarderze coś się rozszczelniło. Bo jeśli to zawór to mógłbym kupić i nowy, ale jak kupię i okaże się że to w środku rozszczelnione to wydam na zawór 2500zł i będę pluł sobie w brodę :-/
  • #16
    kwantor
    Level 38  
    W środku rozszczelnione, to inne efekty i powietrze nie ucieka z zaworu, tytlko odpowietrznikiem, lub inne skutki.
    Ryzyk fizyk, skoro nie masz 100% pewnego dla podmiany, to co ja ci poradzę.
    Dla mnie to zawór winny.
  • #17
    licz3
    Level 12  
    Zawór zamieniony na nowy i objawy dokładnie takie same. Po podłączeniu prądu pod zawór powietrze idzie w retarder i po chwili zaczyna uciekać przez taką gumkę czarną która jest na zaworze, jak się tą gumkę przyciśnie to nie ucieka. Ma ktoś może jakieś pomysły na ciąg dalszy?
  • #19
    licz3
    Level 12  
    Fabrycznie nowy.

    Dopiszę też małe sprostowanie - zawsze zaglądałem do retardera z góry i tego nie zauważyłem - dziś zajrzałem z dołu i okazuje się, że pod zaworem odchodzi taki "język" od retardera, w nim są otwory średnicy 2-3cm, w tych otworach włożone takie jakby filtry zrobione z takich małych złotych kuleczek posklejanych ze sobą i to właśnie tamtędy ucieka powietrze po załączeniu zaworu. Po naciśnięciu tej czarnej gumki na zaworze powietrze przestaje uciekać tak jak już wcześniej pisałem.
  • #20
    kwantor
    Level 38  
    Trudno tak zgadywać, na odległość, może to wina tłoka akumulatora oleju i powietrze jakimiś okrężnymi drogami ucieka przez odpowietrzenie zaworu.
    Retarder ma to do siebie, że można go naprawiać latami jak nie wie się o co chodzi, czyli proponuję wizytę u "mechesa".
  • #21
    omni-bus
    Level 10  
    Witam. Czy może doszedłeś do tego z jakiego powodu robiło się twarde to sprzegło po zaciągnięciu retardera?

    Dodano po 5 [minuty]:

    A może ktoś inny miał taki problem i wie co może sie z tym dziać. po zaciągnięciu retardera powietrze nigdzie nie ucieka bo nasłuchiwałem
  • #22
    licz3
    Level 12  
    Tak, doszedłem, zasilanie powietrzem retardera jest z tego samego zbiornika co sprzęgło, coś w retarderze się rozszczelniło i powietrze uciekało.
  • #23
    omni-bus
    Level 10  
    Dzięki kolego. a powiedz ile masz ciśnienia na tym pomocniczym układzie bo u mnie jest 8 i przy pełnym ciśnieniu jest ok ale jak jest ok 7 to zaczyna sie robić twarde to sprzęgło. A może wystarczy na dojściu do retardera założyć mały, dodatkowy zbiornik powietrza i to załatwi sprawe
  • #24
    licz3
    Level 12  
    Możliwe że załatwi, jak masz taki mały zbiornik pod ręką to możesz spróbować.. Wogóle to problemem może być sam zawór, a nie retarder. Ale ja zawór wymieniłem a powietrze i tak uchodziło. co do ciśnienia to na pomocniczym mam właśnie 8 i tyle powinno być, a sprzęgło robiło mi się twarde praktycznie przy każdym dłuższym hamowaniu retarderem.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Miałem podobne problemy z LIP-WI50 zmieniłem zawór 6drogowy (6-drożny) i wszystko wróciło do normy. Często w Mercdesach problemem jest brak ładowania powietrza na pozostałe układy. Podobnie jak u kolegi po hamowaniu brakowało powietrza na skrzynie biegów a mi dodatkowo na zawór hamulca górskiego i dekompresyjnego. To była jazda! Kierowca był w szoku! Niepotrzebnie była rozbierana skrzynia biegów! Niestety nie wszystko można ogarnąć na urlopie!
  • #27
    omni-bus
    Level 10  
    U mnie zawór 6 obwodowy był wymieniany rok temu bo nie pompował układu pomocniczego na 8 tylko do 6.
    To może założyć osobny zbiornik do sprzegła z zaworem zwrotnym żeby nie cofało sie powietrze do układu?
    A gdzie można szukać przyczyny w tym retarderze ?
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    "To lepiej podłącz sobie pod inny zbiornik retarder i po problemie."

    Posty usunąłem, zaznaczam po raz kolejny że ingerencje w układy hamulcowe, niezgodne z zasadą działania przeróbki, stwarzające zagrożenie, będą bezwarunkowo usuwane.
    Jak wspomniał Kol. bodek434 to nie furmanki na polnych wiejskich drogach tylko kilkunastotonowe pojazdy w ruchu publicznym.