Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Travego 580 - Twarde sprzęgło po zaciągnięciu retardera.

licz3 27 May 2013 21:02 4482 28
  • #1
    licz3
    Level 13  
    Witam! Mam problem tak jak w temacie - w czasie jazdy po zaciągnięciu dźwigni retardera autobus hamuje prawidłowo, jednak przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła pedał sprzęgła ma dużo większu opór niż wtedy gdy retarder nie jest załączany. Tak jakby w tym momencie brakowało powietrza jednocześnie na retarder i na sprzęgło, wycieków powietrza nie słychać jakoś.
    Ciśnienie na układzie odpowiedzialnym (jak mniemam) za sprzęgło i retarder jest normalnie 8 barów, natomiast na 2 pozostałych pokazuje ponad 10, niewiem czy to normalne, no i z tych 8 po zaciągnięciu retardera spada do 7 lub ok. 6,5.
    Z góry dziękuję za pomoc!
  • #2
    kwantor
    Level 38  
    Nie usłyszysz, bo zawór proporcjonalny jest blisko retardera, a to daleko od kierowcy, zaś wysterowany tylko w czasie jazdy i pewnej prędkości minimalnej- śądze że tam ucieka powietrze.
  • #3
    licz3
    Level 13  
    Quote:
    Nie usłyszysz, bo zawór proporcjonalny jest blisko retardera, a to daleko od kierowcy, zaś wysterowany tylko w czasie jazdy i pewnej prędkości minimalnej- śądze że tam ucieka powietrze.


    Otwierałem górną pokrywę, kładłem się i słuchałem w czasie jazdy i nic niepokojącego nie słyszałem (no ale był hałas od silnika, etc.)
  • #4
    kwantor
    Level 38  
    Inna opcja, to sprężarka nie włącza się w odpowiednim czasie, czy przy długiej jeździe z góry w końcu ciśnienie wzrasta? Czy tylko i wyłącznie po odpuszczeniu retardera?
  • #5
    licz3
    Level 13  
    No chyba sprężarka to pracuje cały czas, a nadmiar powietrza zbija zawór. A dopierow wyłączenie retardera powoduje że ciśnienie wzrasta i sprzęgło lekko chodzi
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    licz3
    Level 13  
    Popsikałem niestety niewiele mi ta obserwacja dała, niebardzo widziałem coś przy odpowietrznikach :(
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    Przy zaworze proporcjonalnym jest jedno wyjście spustowe do atmosfery, nałóż na to wyjście jakiś tekelan i ustal czy w czasie zasterowania przy jeździe, schodzi tamtędy powietrze. Ma być cicho.
    Nie wiem jak wygląda dokładnie ten zawór w mercedesie, ale ten sposób stosuję w Scani, także do sprawdzenia, czy powietrze jest podawane do bebechów retardera, aby ustalić czy winny jest brak ciśnienia, czy usterka mechaniczna wewnątrz.
    Tekelan możesz sobie pociągnąć i trzymać przy kierownicy.
  • #10
    licz3
    Level 13  
    Podmieniłem zawór proporcjonalny, ale nie przyniosło to żadnego efektu (z tym, że zawór był używany). Podkręciłem trochę ciśnienie na układ pomocniczy, do ponad 9 bar, teraz przy zaciągniętym retarderze ciśnienie nie spada poniżej 8, a mimo wszystko pedał sprzęgła staje się twardy (wcześniej jak spadło do ok. 7 i mniej to pedał robił się twardy). Nie ogarniam tej sytuacji :-/
  • #11
    licz3
    Level 13  
    Mam pytanie do kogoś znającego się na rzeczy - czy zasterowanie zaworu retardera poprzez podanie na niego 24v jest tożsame z zasterowaniem przez komputer? Po takim podłączeniu występuje u mnie ciągły ubytek powietrza aż do odłączenia zasilania.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    licz3
    Level 13  
    No niewiem, myślałem, że może przy zasterowaniu przez sterowniki napięcie podawane jest impulsowo, czy jakoś tak. No ale skoro wszystko jedno jak to u mnie ciszy niema, powietrze wylatuje przez taki jakby odpowietrznik i nawet trochę czuć przy gnieździe doprowadzającym prąd do zaworu. Czy to ewidentna wina zaworu proporcjonalnego, czy też w samym retarderze może być coś nie tak? Jak to sprawdzić?
  • #14
    kwantor
    Level 38  
    W czasie wysterowania, elektrozawór nic nie ma spuszczać.
    To się naprawia, ale trzeba kupić zestawik naprawczy i dobrać się do takich grzybków, jest to nie zbyt proste.
  • #15
    licz3
    Level 13  
    Chodzi mi o to jak sprawdzić czy to napewno wina zaworu, czy może w retarderze coś się rozszczelniło. Bo jeśli to zawór to mógłbym kupić i nowy, ale jak kupię i okaże się że to w środku rozszczelnione to wydam na zawór 2500zł i będę pluł sobie w brodę :-/
  • #16
    kwantor
    Level 38  
    W środku rozszczelnione, to inne efekty i powietrze nie ucieka z zaworu, tytlko odpowietrznikiem, lub inne skutki.
    Ryzyk fizyk, skoro nie masz 100% pewnego dla podmiany, to co ja ci poradzę.
    Dla mnie to zawór winny.
  • #17
    licz3
    Level 13  
    Zawór zamieniony na nowy i objawy dokładnie takie same. Po podłączeniu prądu pod zawór powietrze idzie w retarder i po chwili zaczyna uciekać przez taką gumkę czarną która jest na zaworze, jak się tą gumkę przyciśnie to nie ucieka. Ma ktoś może jakieś pomysły na ciąg dalszy?
  • #19
    licz3
    Level 13  
    Fabrycznie nowy.

    Dopiszę też małe sprostowanie - zawsze zaglądałem do retardera z góry i tego nie zauważyłem - dziś zajrzałem z dołu i okazuje się, że pod zaworem odchodzi taki "język" od retardera, w nim są otwory średnicy 2-3cm, w tych otworach włożone takie jakby filtry zrobione z takich małych złotych kuleczek posklejanych ze sobą i to właśnie tamtędy ucieka powietrze po załączeniu zaworu. Po naciśnięciu tej czarnej gumki na zaworze powietrze przestaje uciekać tak jak już wcześniej pisałem.
  • #20
    kwantor
    Level 38  
    Trudno tak zgadywać, na odległość, może to wina tłoka akumulatora oleju i powietrze jakimiś okrężnymi drogami ucieka przez odpowietrzenie zaworu.
    Retarder ma to do siebie, że można go naprawiać latami jak nie wie się o co chodzi, czyli proponuję wizytę u "mechesa".
  • #21
    omni-bus
    Level 10  
    Witam. Czy może doszedłeś do tego z jakiego powodu robiło się twarde to sprzegło po zaciągnięciu retardera?

    Dodano po 5 [minuty]:

    A może ktoś inny miał taki problem i wie co może sie z tym dziać. po zaciągnięciu retardera powietrze nigdzie nie ucieka bo nasłuchiwałem
  • #22
    licz3
    Level 13  
    Tak, doszedłem, zasilanie powietrzem retardera jest z tego samego zbiornika co sprzęgło, coś w retarderze się rozszczelniło i powietrze uciekało.
  • #23
    omni-bus
    Level 10  
    Dzięki kolego. a powiedz ile masz ciśnienia na tym pomocniczym układzie bo u mnie jest 8 i przy pełnym ciśnieniu jest ok ale jak jest ok 7 to zaczyna sie robić twarde to sprzęgło. A może wystarczy na dojściu do retardera założyć mały, dodatkowy zbiornik powietrza i to załatwi sprawe
  • #24
    licz3
    Level 13  
    Możliwe że załatwi, jak masz taki mały zbiornik pod ręką to możesz spróbować.. Wogóle to problemem może być sam zawór, a nie retarder. Ale ja zawór wymieniłem a powietrze i tak uchodziło. co do ciśnienia to na pomocniczym mam właśnie 8 i tyle powinno być, a sprzęgło robiło mi się twarde praktycznie przy każdym dłuższym hamowaniu retarderem.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Miałem podobne problemy z LIP-WI50 zmieniłem zawór 6drogowy (6-drożny) i wszystko wróciło do normy. Często w Mercdesach problemem jest brak ładowania powietrza na pozostałe układy. Podobnie jak u kolegi po hamowaniu brakowało powietrza na skrzynie biegów a mi dodatkowo na zawór hamulca górskiego i dekompresyjnego. To była jazda! Kierowca był w szoku! Niepotrzebnie była rozbierana skrzynia biegów! Niestety nie wszystko można ogarnąć na urlopie!
  • #27
    omni-bus
    Level 10  
    U mnie zawór 6 obwodowy był wymieniany rok temu bo nie pompował układu pomocniczego na 8 tylko do 6.
    To może założyć osobny zbiornik do sprzegła z zaworem zwrotnym żeby nie cofało sie powietrze do układu?
    A gdzie można szukać przyczyny w tym retarderze ?
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    "To lepiej podłącz sobie pod inny zbiornik retarder i po problemie."

    Posty usunąłem, zaznaczam po raz kolejny że ingerencje w układy hamulcowe, niezgodne z zasadą działania przeróbki, stwarzające zagrożenie, będą bezwarunkowo usuwane.
    Jak wspomniał Kol. bodek434 to nie furmanki na polnych wiejskich drogach tylko kilkunastotonowe pojazdy w ruchu publicznym.