Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)

28 Maj 2013 19:26 11223 19
  • Poziom 12  
    Witam,
    Proszę o opinię czy zamieszczony poniżej schemat instalacji do zasilenia grzejników z rozdzielaczy jest poprawny i czy będzie działał prawidłowo?

    W moim przypadku zastosowanie rur miedzianych w doprowadzeniu wody do grzejników jest dość kłopotliwe (po drodze drzwi, planowany rozstaw mebli, względy estetyczne) dlatego chcę oprzeć się na 2 rozdzielaczach.

    - kocioł o mocy 10kW na paliwo stałe z miarkownikiem ciągu,
    - kotłownia znajduje się na parterze,
    - do rozdzielaczy woda doprowadzona zostanie rurami miedzianymi, od rozdzielaczy do grzejników rurami ALU/PEX 16 (firmy na W),
    - rozdzielacze z zaworkami regulacyjnymi
    - największa odległość do grzejnika 4m,

    Wiem że układ nie będzie działał grawitacyjnie, czy w takiej sytuacji można zainstalować pompę bez obejścia?
    Czy zamontowanie pompy po stronie wyjścia usprawni przepływy?
    Czy w takim układzie konieczne jest dodanie trójdrożnego zaworu mieszającego?

    Czy coś należy poprawić?

    Z góry dziękuje za pomoc.

    Schemat:

    Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)
  • Poziom 36  
    Witam. Schemat jest dobry, obejścia pompy nie trzeba stosować, na rurze przelewu nie można zapomnieć o fajce do napowietrzania, pompa na zasileniu lepiej pracuje w takiej instalacji, zawór 3 drogowy to raczej warunek gwarancji kotła a poza tym przy nim kocioł się nie szlami więc dobrze go mieć, zasilenie do rozdzielaczy w rurach CU fi 22 a na bojler w CU fi 28. Czy kocioł w okresie letnim będzie grzać wodę użytkową bez grzejników? Co do pexa firmy wavin to jest to bardzo dobra marka:)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zawór umiejscowiony na rurze bezpieczeństwa należy usunąć. Przed bojlerem wstawić odpowietrzniki.
  • Poziom 22  
    Ja proponuję modyfikację schematu. Pompa bez obejscia na powrocie instalacji, bojler wpiąć w rurę bezpieczeństwa a rurą zasilania podłączyć oba rozdzielacze. Zapewnia to odpowietrzanie bojlera, bezwzględny brak możliwości wychładzania bojlera po wygaśnięciu paliwa w kotle, no i zyskujemy dodatkową ochronę pompy przed wrzątkiem zładu kotła w chwili zagotowania. Zawór 3D jak najbardziej wskazany i dla ochrony kotła i dla komfortu temperatury pomieszczeń. Oczywiscie podkreślam, ze podłączenie bojlera pod rurę bezpieczeństwa nie moze skutkować instalowaniem jakiegokolwiek zaworu na wspomnianej rurze. Zawór bojlera musi być na gałązce bojlera.
  • Poziom 11  
    Witam nie chce zakładać nowego tematu ,proszę o sprawdzenie schematu COW.
    Od kotła do rozdzielaczy planuje dać PP pn20 stabi glass,od rozdzielaczy do grzejników mam pex16.Układ składa się z 6 grzejników na parterze + podłogówka w łazience podłączona do powrotu drabinki łazienkowej.Poddasze 4 grzejniki. Pokazany schemat jest na tym forum jednak troszkę go przerobiłem dla własnej potrzeby.Mile widziane też wskazówki co do przekroi rurek jakich mam użyć. Mogę ewentualnie wykonać to w ocynku ale wiadomo czas i koszty.Bardzo proszę o opinie i wszelkie wskazówki Jeśli coś jest zbędne usuniemy jeśli czegoś brakuje dołożymy to musi działać. Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)
  • Poziom 11  
    zawór różnicowy w poziomie nie będzie działał
    w obrębie kotła nie mogą być rury pp tylko stal lub miedź, krótki obieg zaworu 4d zrób tej średnicy co wyjście z pieca - będzie działać na grawitacji, do naczynia przelewowego rury średnicy minimum 28 miedź lub 1" stal
    ociepl naczynie na poddaszu i na piecu obowiązkowo zawór bezpieczeństwa 1,5 - 2 bary w zależności od różnicy wysokości naczynia od pieca
  • Poziom 11  
    Witam, zawór różnicowy czemu nie zadziała w poziomie skoro jest przewidziany do takiego montażu.http://tech-pol.pl/produkty/zawory-roznicowe.Wysokosć od pieca do naczynia to ok 5m zaizolowanie wszystkiego to normalka.Ten zawór bezpieczeństwa gdzie go wpiąć.? Naniosłem poprawki proszę zerknąć . Co do rur to wedle rad pojadę całość w ocynku. Dzięki i pozdro. Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)
  • Poziom 25  
    HEINEKEN22 napisał:
    zawór różnicowy w poziomie nie będzie działał
    w obrębie kotła nie mogą być rury pp tylko stal lub miedź, krótki obieg zaworu 4d zrób tej średnicy co wyjście z pieca - będzie działać na grawitacji, do naczynia przelewowego rury średnicy minimum 28 miedź lub 1" stal
    ociepl naczynie na poddaszu i na piecu obowiązkowo zawór bezpieczeństwa 1,5 - 2 bary w zależności od różnicy wysokości naczynia od pieca


    Kolego wiesz, że gdzieś dzwonią ale nie wiesz w którym kościele.
    Róźnicówka działa w poziomie jak najbardziej, ale po kiego grzyba dawać zawór bezpieczeństwa do instalacji układu otwartego, skoro ciśnienie statyczne w instalacji (np. 0,5 bar), nawet podczas gotowania się wody nie wzrośnie do 1,5 bar - sprawę załatwi naczynie otwarte.
  • Poziom 11  
    mitsurugi napisał:
    Kolego wiesz, że gdzieś dzwonią ale nie wiesz w którym kościele.
    Róźnicówka działa w poziomie jak najbardziej, ale po kiego grzyba dawać zawór bezpieczeństwa do instalacji układu otwartego, skoro ciśnienie statyczne w instalacji (np. 0,5 bar), nawet podczas gotowania się wody nie wzrośnie do 1,5 bar - sprawę załatwi naczynie otwarte.


    wiem gdzie dzwonią...
    zawór bezpieczeństwa jest wymagany nawet w układzie otwartym a to np z tego względu, że jak kolega zaznaczył poddasze nieogrzewane i nawet gdy ociepli to naczynie a ono lub choćby rury do niego idące zamarzną to mamy bombę w kotłowni a o skutkach tego pisać chyba nie trzeba...
    https://www.google.pl/search?q=wybuch+pieca&c...H7ywOqooOwBA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1242&bih=599
    koszt zaworu niewielki a bezpieczeństwo swoje i bliskich zadbać warto
    a ciśnienie słupa wody np. 10m to ile wyniesie? 10 bar?, 1 bar? a może 0,1bara?

    pawlo1809 napisał:
    Szukając rur ocynkowanych trafiłem na takie coś takiego http://www.a-test-serwis.pl/strony/14/ocynk-zabroniony/ i cały plan psu w d.....e. Pozostaje PP albo PEX do miedzi nie mam narzędzi.

    ani PP ani pex nie nadaje się na montaż kotłowni, raz że określają to przepisy, a dwa to zdrowy rozsądek- nie wytrzymają gotującej się wody, użyj rur czarnych lub Cu- jeśli nie masz obcinaka to utniesz ją szlifierką, potrzeby ci jeszcze będzie gradownik i czyściki, koszt kilkunastu pln, no i pasta i cyna. D

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
  • Poziom 25  
    HEINEKEN22 napisał:

    wiem gdzie dzwonią...

    a ciśnienie słupa wody np. 10m to ile wyniesie? 10 bar?, 1 bar? a może 0,1bara?


    Skoro nie wiesz o ile wzrośnie to nie podawaj odpowiedzi !!!
    To nie jest zgadywanka tylko ludzkie życie !!!

    Ten link z wybuchami przerabiałem osobiście.
    I zawsze to były:
    - układ zamknięty bez jakichkolwiek zabezpieczeń (mam na myśli chociaż grupa bezpieczeństwa - nie mówiąc już o wężownicy schładzającej)
    - połączenie kotła węglowego wraz z kotłem gazowym bez wymiennika płytowego tylko za pomocą zaworów odcinających (bo oczywiście tak było taniej) i najczęściej inwestor przekręcił nie ten zawór co trzeba.

    P.S. Twój avatar mówi sam za siebie :)
  • Poziom 11  
    niektórzy jednak są naj z wielkim mniemaniem o sobie co to dalsza dyskusja z nimi nie ma większego sensu...bez obrazy
    ale autorowi tego postu nie oto chodziło
    pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Panowie niema się co spierać o ten zawór mam gdzieś na pewno w swoich zbiorach taki zaworek jakieś naczynie przeponowe też się pewnie znajdzie(jak potrzeba),powiedzcie tylko gdzie go wpasować. Co do rur miedzianych to nie miałem przyjemności ich montowania dlatego boje się ich lutowania ,a i eksperymenty na nich trochę kosztowne.Myślę ,że zasilanie od pieca do zaworu czterodrogowego dam stal,a resztę PP oczywiście rura do naczynia cała ze
    stali. Wyczytałem gdzieś ,że należy odejść 2m od kotła stalą a potem można dać PP.Pewnie zaraz ktoś napisze zatrudnij instalatora!, no niestety niema w mojej okolicy sprawdzonego fachowca a na usługę firmy mnie nie stać,poza tym z dobrym rysunkiem bez problemu poskładam sam.Mam już za sobą parę instalacji wodnych z PP i stali, no i sprzęt do tego. Tak może być? koszt żaden bo mam te elementy.

    Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)
  • Poziom 11  
    Witam serdecznie, to jak mogę składać z tego rysunku ?. Ciśnienie według moich wyliczeń powinno wynieść ok 0,5\0.6bar.Ten zawór bezpieczeństwa dam miedzy piecem a zaworem mieszającym. Taki na 1,5bar mam na stanie. Pozdro.

    Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)
  • Poziom 22  
    Zawór różnicowy nie potrzebny skoro grawitacja nie będzie działać. Zawór bezpieczeństwa jak najbardziej wskazany. Znam firmę polską produkującą kotły, która wymaga montowania dwóch zaworów bezpieczeństwa, na zasilaniu i powrocie pod rygorem utraty gwarancji.
  • Poziom 11  
    Różnicówka jest zamontowana na obejściu które zakupiłem wiec jeśli nie będzie przeszkadzać to tak zostanie. Myślę teraz jak pokonać sterowanie pompami ? , dwa sterowniki czy jeden dla obu pomp. I jeszcze jedno jak zamknę zawory przy rozdzielaczach (żeby nie grzały grzejniki latem) to jak będzie wyglądał obieg czynnika ?. Pompa obiegowa ? słabsza pompa ładująca ma przejąć obieg przez wymiennik?. Ktoś wyjaśni bo jakoś tego nie widzę.
  • Poziom 11  
    jeśli mogę wtrącić swoje trzy grosze to możesz
  • Poziom 11  
    Witam Panowie , niestety wynikły problemy chodzi o rurę do naczynia.Jeśli zrobię ją w pionie to mogę naczynie dać max 50cm nad poziom grzejników.Żeby było ok.2m nad grzejnikami musiałbym zrobić tak jak na rysunku, ale nie wiem czy tak można.Rura do naczynia cała długość fi32
    Prośba o sprawdzenie schematu CO (otwarty + rozdzielacze + grzejniki)

    I jeszcze jedno, jaka musi być różnica poziomów między wymiennikiem poziomym a kotłem?
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich instalacja złożona ,pierwsze palenie już wykonane i wszystko ładne grzeje. Ale niestety są i problemy , jako że mam piecokuchnię założeniem było gotowanie na górnej płycie.I tu pojawia się problem otóż dłuższe palenie i tym samym zagrzanie wody użytkowej w bojlerze (zakręcone wyjście na grzejniki) powoduje wyrównanie się temperatur a w końcu przegrzewanie pieca.


    Może problem rozwiązał by wymiennik płytowy. Proszę o jakieś wskazówki jak uporać się z tym fantem.