Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Arduino - Zegar sterujący

30 Maj 2013 13:58 2361 1
  • Poziom 2  
    Witam.
    Pomimo działania w elektronice od lat przyznam, że z Arduino zetknąłem się niedawno. Pierwszy układ, jaki zaprojektowałem i zbudowałem to był zegar sterujący do starych zegarów kolejowych w oparciu o kod:
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

Zegar ma za zadanie sterować dwoma przekaźnikami, które podają naprzemienną polaryzację na zegar wtórny. Z tego powodu każdy z przekaźników jest włączany naprzemiennie na jedną sekundę co 59 sekund (prawie). Niestety nie mam jeszcze doświadczenia z uC i dlatego też zwracam się do Szanownych Uczestników Forum po pomoc.
    Zauważyłem, że jeśli ustawię czas oczekiwania na 59 s, to zegar się późni dość znacznie. Doświadczalnie więc dobrałem czas "martwy" jako 58,936 ms. Przy takim parametrze zegar pracuje w sposób najbardziej zbliżony do czasu rzeczywistego. Jak widać rzeczywista milisekunda jest "szybsza", niż milisekunda Arduino. Sądzę, że wynika to z błędu podziału częstotliwości. Generalnie nie stanowi to większego problemu, bo wartość ustawiona przeze mnie spełnia oczekiwania. Pierwsze moje pytanie, to: z czego wynika ów błąd milisekundy Arduino?
    Druga kwestia związana jest z chęcią modyfikacji układu. Jeszcze nie ogarnąłem programowania uC na tyle, żeby sobie samemu z tym poradzić.