Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Łapanie impulsów z cewki zapłonowej. Obrotomierz.

31 Maj 2013 14:17 4104 7
  • Poziom 16  
    Witam jestem w tracie projektowania pewnego przyrządu pomiarowego do serwisowania moich motocykli.
    Potrzebuje mierzyć prędkość obrotowa wału i wpadłem na pomysł a raczej przypomniało mi się ze widziałem już takie obrotomierze które łapały impuls zapłon z cewki zapłonowej a dokładnie z przewodu WN na który nawijalnio się ok 10 zwoji od-ekranowaną żyła przewodu ekranowanego dalej na układ formujący i na uC.
    I mam do was dwa pytania
    1.Czy poniższy układ formujący nada się impulsy wyjściowe będą przekazywane na wejście przerywania INT0 AtMega8.
    Łapanie impulsów z cewki zapłonowej. Obrotomierz.
    2.Proszę także o materiały, strony lub chociaż słowa kluczowe związane z takim pomiarem ponieważ jest on bardzo uniwersalny do silników benzynowych i chciałbym jednak go wykorzystać.

    Pozdrawiam
    Mateusz I_T_I
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Cześć.Jeśli chcesz pobierać impuls z cewki zapłonowej to w Googlach wpisz stroboskop samochodowy i coś tam znajdziesz.
  • Poziom 16  
    Dzięki daduszeryf całkiem zapomniałem o tych strobach do ustawiania zapłonu na razie co znalazłem to większość ma układy formujące na ne555 albo na dużej ilości bramek. Jutro może znajdę czas i oscyloskop to sprawdzę to co wymyśliłem a jak nie zadziała to czeka minie komplikowanie schematu żeby wsadzić te ne555 :(
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Przypuszczam że rezystancja wejściowa nie musi być aż tak wysoka, ponieważ du/dt obwodzie zapłonowym jest wysokie, nawet przez małą pojemność przeniesie się znaczący ładunek, widziałem takie układy z tranzystorem bipolarnym na wejściu, dołóż jakiś rezystor szeregowy, żeby ograniczyć prąd płynący przez diody zabezpieczające w układzie scalonym.
  • Poziom 16  
    Witam po długiej przerwie ale dopiero dziś udało mi sie złożyć układ podpiąć do uC i sprawdzić (dodałem rezystor zabezpieczający 1K a R2 i R3 są po 160K i 220K). Układ wykrywa impulsy nawet na tych 2-3 zwojach wiec jest bardzo dobrze lecz potrafi on łapać różne śmieci które nie wiadomo skąd się biorą raz na chwile zwarłem C1 i już mniej śmieci łapał czy to znaczy żeby zmniejszyć pojemnościowy kondensatora czy morze dać jeszcze jakiś zwierający do masy?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Myślę, że wystarczy 1 opornik - w zależności od polaryzacji impulsów do masy, albo do +zasilania; pojemność 10nF to dużo za dużo, może właściwa byłaby np. 100pF; stała czasowa nie powinna przekraczać 1ms, czyli np. 100pF i 10M - ale może dobrze działać (i lepiej odrzucać zakłócenia) ze znacznie mniejszą (np. 100pF, 1M - stała czasowa 100us). Można również dodać na wejściu opornik szeregowy, a za nim kondensator do masy - żeby zmniejszyć zakłócenia. Chodzi o to, żeby układ był wystarczająco wrażliwy na impulsy, które chcemy łapać, ale niewiele bardziej, niż potrzeba do ich złapania, żeby nie łapał zakłóceń. Można też pomyśleć o ekranowaniu przewodu, i (tylko od zewnątrz) tych zwojów na przewodzie WN (bo z impulsów zapłonowych przez ekran przechodzi niewiele, a zakłócenia z innych źródeł mają wolną drogę - ekran na zewnątrz tych zwojów wyrówna szanse, i wtedy silniejsze impulsy powinny pokazać swoją przewagę).
  • Poziom 16  
    Witam i od razu przepraszam ze zadaje takie pytania a nie przerabiam i testuje układu ale spowodowane jest to tym ze układ muszę testować na mim motocyklu a jak wiadomo silniki nie luba być odpalane na chwile.
    Nardzie układ staną na tym

    Łapanie impulsów z cewki zapłonowej. Obrotomierz.



    Edytuj
    Łapanie impulsów z cewki zapłonowej. Obrotomierz.
    I wydaje się ze to jest to tylko ze tak jak wcześniej układ pokazywał 25Hz (tak na razie mam w impulsach na sekundę) z częstymi przebłyskami 10000Hz itp. Teraz pokazuje ok 18Hz i jak podkręcam manetkę to ilość impulsów rośnie i teraz mam pytanie czy taki wynik jest możliwy na silnika 4T o dwóch cylindrach i 2 świecach na cylinder (oczywiście pomiar na jednej świecy. Motocykl to honda Shadow vt600). I jaki jest przelicznik będzie 1/2*60*f czy 2*60*f?
    Aha proszę także o dalsze propozycje co do układu.

    Ps.Świetny ten elektrodowy program do rysowania schematów :P