Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Domykanie szyb. Czy silniki szyb nie zostaną uszkodzone?

02 Mar 2005 08:14 3401 9
  • Poziom 11  
    witam.mam w swoim samochodzie zamontowane domykanie szyb.uklad ten rozpoznaje domknieta szybe na podstawie spadku napiecia na akumulatorze wiec za kazdym razem,nawet gdy syba jest zamknieta,probuje ja domykac.zima rzadko otwieram szyby a zawsze po zalaczeniu alarmu probuja sie zamykac.mam pytanie, czy to nie doprowadzi do uszkodzenia silnikow szyb?
    pozdrawiam Kamil
  • Poziom 21  
    Witam
    Kolego trzeba by zacząć od tego aby przedstawić samochód jakiego to dotyczy,czy to domykanie jest opcją fabryczną czy realizowane za pomocą alarmu lub dodatkowego modułu. Wówczas może ktoś pomoże.
    Pozdrawia
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    To zalezy jak dlugi impuls podaje domykacz na silnik do momentu kiedy go rozlaczy ze wzgledu na duzy prad w obwodzie . Nie sadze zeby cos sie podzialo , choc napewno takie dzialanie moze skrocic nieco zywotnosc silnika . Musisz tylko sprawdzic czy impuls nie jest zbyt dlugi bo moze potopic szczotkotrzymacz , lub nawet spalic wirnik silnika . Sprawdz poprostu czy silnik sie nie grzeje przy takich manewrach domykania . Ale w wielu autach oryginalnie jest tak rozwiazane ze szyba zatrzymuje sie rzy zbyt duzym pradzie , takze tak bardzo sie tym nie prezjmuj .
  • Poziom 11  
    to domykanie mam zamontowanie w fiacie Albea i nie jest to fabryczne tylko jest zastosowany modul MD14.gdy szyba jest zamknieta to modul to wykrywa przez ok.1 do 2sek.z tego co wiem to w silniku szyby jest jakis elektroniczny bezpiecznik ktory odlacza zasilanie od silnika gdy ten nie moze sie obracac,ale nie wiem czy to jest prawda bo cos sie musi z tym napieciem dziac.moim zdaniem najlepsze sa moduly ktore zliczaja impulsy gdy szyba jest otwierana a gdy zamykana licza w druga strone i w ten sposob to urzadzenie zawsze wie gdzie znajduje sie szyba,ale nie moglem nigdzie dostac takiego modulu a z tego co wiem to sa bardzo drogie.wiec zdecydowalem sie na MD14 i teraz sie zastanawiam czy to byl dobry wybor i czy nie wiem czy mam sie obawiac o zywotnosc podnosnikow.
    pozdrawiam
  • Poziom 24  
    No takie moduly z impilsami o ktorych piszesz sa w Vw , ale sa zintegrowane z silownikiem , wiec nieda sie ich zabardzo wstawic nigdzie indziej . Niewiem jak jest zbudowany modul Md14 , o ktorym piszesz ale byc moze jest w nim jakas regulacja , czasu wylaczenia impulsu domykajacego , wtedy wyregulowalbym to tak by impukls byl jaknajkrotszy , Mozesz jeszcze sprobowac pomontowac wylaczniki krancowe , jezeli masz je gdzie zamontowac w srodku drzwi .
  • Poziom 11  
    modul MD14 jest zdudowany jak MD2(duzo jest ich na allegro)z tym ze jest na 4 szyby.on po prostu mierzy spadek napiecia na aumulatorze i gdy szyba jest w skrajnym polozeniu silnik pobiera duzy prad i wtedy wystepuje ten spadek.regulacja czulosci wystepuje(posiada 3 stopnie)ale jesli zwieksze czulosc to czesto sie zdarza ze jesli szyba jest otwata(powiedzmy wiecej niz polowe)to modul zbyt szybko wychwyci spadek i nie domknie szyby,wiec to jest nie nejlepsze rozwiazanie.moze i te krancowki to dobry pomysl.
    moze ktos ma jeszcze jakies pomysly??
    pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Nie ma co kombinować. Przez pięć lat zakładałem te moduły do samochodów Daewoo i nigdy nie było z nimi problemów. Najważniejsze aby dbać lekką pracę podnośników szyb tzn. smarować prowadnice i uszczelki jakimś preparatem na bazie silikonu.
    Nie wiem jak w Fiacie ale w Daewoo w silnikach od szyb były jakieś przeciążeniówki - chyba jakiś bimetal, jak przytrzymałeś przycisk od szyby przez parę sekund po zamknięciu lub otwarciu to silnik się rozłączał i trzeba było chwilę odczekać by znów zadziałał.
    Co do modułu, który liczy ile otwiera się szyba i tyle samo domyka to są takie, ale chyba tylko na fabrycznym wyposażeniu samochodu. Nie wiem jak one działają, ale napewno nie liczą czasu otwarcia szyby i w tym samym czasie jej nie zamykają /poprostu szyba dłużej podnosi się niż opuszcza/.
  • Poziom 11  
    ja spotkalem sie z takim ukladem, ktory jakas czesc obrotu silnika szyby traktowal jako impusl i po prostu zliczal sobie te imulsy w gore i w dol jesli ich suma wyszla zero to koczyl domykanie wiec tu nie ma znaczenia czas podnoszenia i opuszczania szyby tylko ilosc obrotow wykonana przez silnik. Ten uklad kosztowal ok.250zl dlatego zdecydowalem sie na duzo tanszy MD2 (MD14)i troche sie obawiam czy moje oszczednosci nie beda pozorne, ale z tego co do tej pory sie dowiedzialem to nie powinno byc ok.
    Dzieki!
    pozdr.
  • Poziom 14  
    Jeżeli jest taki układ jak piszesz to wydaje mi się, że na własnym samochodzie to nie ma co oszczędzać.
    Zastanawia mnie jednak w jaki sposób ten uniwersalny układ zlicza ilość obrotów silniczka?

    Nigdy nie zastanawiałem się nad zasadą funkcjonowania domykań szyb będących częścią fabrycznego sterownika ale wydaje mi się, że one też opierają się na zwiększonym poborze prądu podczas zamknięcia szyby.
    Za przykład można wziąść domykanie fabryczne w Oplu Astra II '99r. /kolega ma/ - gdy załączy się domykanie, a szyba napotka jakąś przeszkodę w trakcie jego trwania to się zatrzymuje i następnie kawałek cofa w dół. Gdyby ten sterownik liczył sobie obroty silniczka, to by się chyba tak nie zachowywał? Ale mogę się mylić.
  • Poziom 11  
    gdyby tak bylo w tej astrze to silnik by sie nie zatrzymal,ale z drugiej srtony to tez jest ryzyko bo jesli podczas domykania ktos wlozy reke miedzy drzwi to moze byc problem jesli silnik sie nie zatrzyma,wiec chyba zostane przy tym rozwiazaniu co mam,z tego co dowiedzialem sie na forum to nie powinienem miec wiekszych obaw o zywotnosc silnikow szyb.
    pozdrawiam