Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rainbow E - w czasie pracy czuć spaleniznę

jnosowski 04 Cze 2013 23:42 4920 7
  • #1 04 Cze 2013 23:42
    jnosowski
    Poziom 9  

    Witam,

    Od jakiegoś czasu zdarza się, że przy odkurzaniu w pewnym momencie zmienia się nieco dźwięk silnika, i zaczyna być czuć zapach spalenizny.
    Silnik pracuje nadal, jednak z oczywistych względów odkurzacz zaraz jest wyłączany.
    Dziś rozebrałem odkurzacz, wewnątrz nie znalazłem żadnych śladów iskrzenia/upalenia, podejrzany jest jedynie komutator silnika oraz szczotki - stan jak na zdjęciach.

    Rainbow E - w czasie pracy czuć spaleniznę
    silnik

    Rainbow E - w czasie pracy czuć spaleniznę
    szczotka

    Rainbow E - w czasie pracy czuć spaleniznę
    szczotka - od frontu

    Prośba o podpowiedź:
    1. czy smród spalenizny może wynikać ze zużycia jednej ze szczotek (wynikającego z tego iskrzenia)?
    2. czy ślady na komutatorze wskazują na konieczność regeneracji silnika (komutatora)?

    Z góry dzięki za pomoc.

    1 7
  • #2 05 Cze 2013 06:57
    kwantor
    Poziom 38  

    Trzeba sprawdzić łożyska, szczotki, oraz uzwojenia wirnika.
    Wirnika nie regeneruje się, tylko wymienia- ekonomia.

    0
  • #3 05 Cze 2013 09:46
    jnosowski
    Poziom 9  

    kwantor napisał:
    Trzeba sprawdzić łożyska, szczotki, oraz uzwojenia wirnika.
    Wirnika nie regeneruje się, tylko wymienia- ekonomia.

    Łożyska były niedawno wymieniane, wirnik kreci się jak należy (lekko ale bez luzów).
    Uzwojenia wirnika - na oko - wyglądają również ok.
    Szczotki są w takim stanie jak na zdjęciach - pytanie, czy mogą być przyczyną iskrzenia/spalenizny?

    0
  • #4 05 Cze 2013 13:27
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Szczotki do wymiany, komutator wystarczy przeczyścić pumeksem (opis na elektrodzie).

    4
  • #5 05 Cze 2013 20:13
    kwantor
    Poziom 38  

    szczotki nie są zużyte całkowicie natomiast zjechane przez nadmierne iskrzenie, którego genezy nie znamy.
    Może przesunięcie szczotkotrzymatczy, może przebicie między zwojowe, może bicie komutatora ( łożyska mają luz, może np obrócona szalka w obudowie)
    Przy nie fachowej wymianie łożysk mogłeś skrzywić ośkę.
    Taki silnik ma obroty bardzo wysokie i muśi być wszystko centrycznie i bez luzów.

    0
  • #6 05 Cze 2013 21:22
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Nie zużyte całkowicie, ale wystarczająco aby były zbyt słabo dociskane do komutatora, co z kolei powoduje iskrzenie i widoczne ślady na szczotkach. Tak czy siak bez wymiany szczotek sie nie obejdzie, choćby dla samego sprawdzenia.

    Ps. Przy prawej szczotce widać już sprężynkę, a opisane objawy także pasują do zużytych szczotek.

    0
  • #7 05 Cze 2013 21:25
    jnosowski
    Poziom 9  

    Dzięki, zamówiłem już nowe szczotki, po zamontowaniu spróbuję metody z pumeksem - wtedy też lepiej będę mógł ocenić czy nadmierne iskrzenie jeszcze występuje.
    btw. łożyska były wymienione w autoryzowanym serwisie - sam bym się tego raczej nie podjął. W mojej ocenie ośka wirnika pracuje idealnie - lekko i bez bicia.

    0
  • #8 13 Cze 2013 11:54
    jnosowski
    Poziom 9  

    Nowe szczotki założone, iskrzenie ograniczone przez przytarcie komutatora pumeksem. Silnik działa (prawie) jak nowy. Dzięki za pomoc, szczególnie za podrzucenie rozwiązania z pumeksem.

    2