Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Minikoparka - Uszkodzony czunik temp. Jak zrobić bocznik do wskaźnika?

strobik 05 Cze 2013 21:03 2310 11
  • #1 05 Cze 2013 21:03
    strobik
    Poziom 11  

    Witam

    Problem dotyczy czujnika temperatury wody chłodzącej w silniku diesla Nissan zamontowanym w minikoparce.

    Czujnik zarówno jako zamiennik oraz jako oryginał nie dostępny ( poszukiwania 6 miesięcy IC, Fota, alledrogo, e-bay itd.) w międzyczasie zakupiłem 3 czujniki, które napewno miały pasować, ale niestety - zgadzają się tylko gwinty i długości, nie powodują one wskazania temperatury.

    Metody prób i błędów wykazały:

    1) Wskaźnik temeperatury jest sprawny, maksymalne wychylenie wskazówki dla 0ohm ( zwarcie kabla od czujnika do masy).
    2) Pierwszy ruch wskazówki pojawia się przy 100ohmach ( czujnik został zastąpiony potencjometrem, aby sprawdzić zakres)
    3) Nowy czujnik, który udało mi się kupić ( pasujący gwint, rozmiar itd.) ma rezystancję przy temp. otoczenia 600ohm a drugi 1kohm.

    Pytanie:

    Czy da się zrobić jakiś bocznik (posobnik), aby stosując czujnik temperatury, który przy temperaturze otoczenia ma rezystancję 1kOhm zastąpił oryginalny czujnik, który najprawdopobniej miał 100ohm przy tej temperaturze?

    Chodzi o to, aby ze wzrostem temperatury wskaźnik "widział" rezystancje w zakresie 100ohm do 0ohmów dla 100stopni celcjusza, mimo że czujnik będzie miał od 1kOhm w dół.

    Czy czujnik temperatury ( taki standardowy stosowany w samochodach osobowych - ten co ja mam jest z jakiegoś opla z lat 90tych ) - są elementami liniowymi? Czy niekoniecznie?

    Proszę o pomoc.

    pozdrawiam

    0 11
  • #2 05 Cze 2013 21:08
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    To musiał być czujnik bimetaliczny i takich szukaj.
    Albo zmień wskaźnik na samochodowy.

    0
  • #3 05 Cze 2013 21:20
    strobik
    Poziom 11  

    Własnie samochodowego czujnika szukałem, jednak żadne katalogi czujników nie informują o jego rezystancji ( są tylko gwinty i wymiary).

    Z tego co patrzyłem to czujniki bimetaliczne to zazwyczaj są w termostatach ( włącz - wyłącz) a jeśli są jako wskażniki temperatury to bezpośrednio kręcone do przewodów ( na przykład w piecach C.O.) ja potrzebuje czujnik do wskażnika temperatury na deskę rozdzielczą na prąd ( 12V).

    Ponawiam pytanie o bocznik lub posobnik żeby to działało z tym czujnikiem z Opla.

    pozdrawiam

    0
  • #4 05 Cze 2013 21:27
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Podaj nr czujnika, bo żadne oporniki nic tu nie zdziałają.
    Przy jakiej rezystancji jest połowa skali?

    Albo kup sobie w pełni elektroniczny, przyklej do deski i zapomnij o czujniku.

    0
  • #5 05 Cze 2013 21:37
    strobik
    Poziom 11  

    Taki kupiłem:

    http://allegro.pl/czujnik-temperatury-plynu-chlodzacego-opel-astra-f-i3236419563.html

    i on ma ( jak zmierzyłem) 1kOhm

    Mam drugi taki sam od jakiejś Alfy ( wymiary te same) tylko że ma napisane 07K czyli pewnie będzie miał 0,7kOhm.

    Otwór w obudowie termostatu ma średnicę 16mm i jest tulejka redukcyjna na ten czujnik 10mm.

    Na starym ( oryginalnym czujniku nie ma żadnych symboli).

    0
  • #6 05 Cze 2013 22:08
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    W sumie zrobił by to, ale potrzeba wzmacniacz operacyjny i kilka elementów.

    0
  • #7 06 Cze 2013 08:22
    emeryt2
    Poziom 42  

    Będzie ciężko , lecz szukaj termistora NTC o oporności w temp. 20*C 100 -90 Ohm.
    Aż nie chce się wierzyć ,że w tym urządzeniu , skośnooki zastosował taki nietypowy czujnik temperatury.
    Może masz nawalony wskaźnik na desce? na pewno czujnik jest zasilany 12V?

    0
  • #8 06 Cze 2013 09:01
    carrot
    Moderator Samochody

    Trzeba spróbować założyć czujnik od jakiegoś starego samochodu w którym był wskaźnik bimetaliczny np żuka

    0
  • #9 06 Cze 2013 10:35
    strobik
    Poziom 11  

    Wskaźnik sprawdzałem podłączając potencjometr zamiast czujnika, dla 0 Ohmów było pełne wychylenie, dla 100 Ohm całkowicie leżała wskazówka, więc chyba wszystko działa.

    Nie chce robić do tego żadnych elektronicznych układów - jest to sprzęt budowlany i wszystko musi być prosto i topornie zrobione, aby jakiś czas pochodziło.

    A propos tego czujnika od Żuka, to ma ktoś może jakieś parametry? Jaką ma rezystancję przy 20 stopniach, jaką przy 100 oraz wymiary?

    Jeśliby działał, to mogę zamówić inną tulejkę z gwintu 16 na przykład na 14.

    0
  • #11 10 Cze 2013 08:58
    mczapski
    Poziom 38  

    Chyba prostych rozwiązań nie ma. Czujników w wykonaniu pojazdowym NTC o oporności 100 Ohm trudno spotkać.Łatwiej już o termistor 100 Ohm. Czyli zakup takiego termistora i rzeźbienie w uszkodzonym czujniku. Jest jeszcze możliwość próbowania z LM 35, LM 355 lub podobnych, ale tutaj ograniczenia napięciowe i prądowe więc może być trudno o sukces. I już proponowane rozwiązanie zastosowanie kompletu wskaźnik - czujnik od innych rozwiązań.

    Ale zaświtało mi, że gdzieś spotkałem rozwiązania układów kontroli temperatury z czujnikiem niskooporowym. Był to temat silnika motocyklowego lub motorowodnego. Bezpośrednio nie trenowałem zagadnienia.

    0
  • #12 01 Sty 2014 20:09
    strobik
    Poziom 11  

    Witam

    dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
    Po długich poszukiwaniach udało mi się zamówić oryginalny Japoński czujnik poprzez firmę z Bielska - Białej, która zajmuje się częściami do takich maszyn - koszt prawie 300zł, ale teraz wszystko działa jak należy.


    Pozdrawiam

    0