Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

05 Cze 2013 21:55 5724 8
  • Poziom 9  
    Witam,

    Jestem posiadaczem motorku Mińsk 125. W motorze nie ma iskry co wynika moim zdaniem z niesprawnej prądnicy/iskrownika. Schemat instalacji wygląda tak:

    Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

    Iskrownik/pradnica tak:

    Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

    Te 4 wyjścia są oznaczone, kolejno od góry (3, 0, D, D1).

    Nie znam się praktycznie wogóle na elektryce, cała moja wiedza pochodzi z tego co wyczytałem na forach (głównie na tym:)).
    Więc podobno jest to zapłon CDI a prądnica jest dwufazowa co ja rozumiem tak że są dwa niezależne układy, jeden zasila światła a drugi zapłon + cewka która (w skrócie) wywołuje iskrę - impulsator - na zdjęciu jest to ta mała czarna kostka podłączona do wyjść D i D1. Wg mnie napięcie powinno być na wyjściach 3 i 0. Wyjście 0 zasila światła , wyjście 3 zasila zapłon. Wygląda na to że część zasilająca światła działa poprawnie - jak kopie kopniakiem to lampa przednia się zaświeca, dodatkowo sprawdziłem wyjście 0 w taki sposób że podłączyłem do niego i do masy żarówkę która po użyciu kopniaka się zaświeca - podobny test dla złącza 3 nie powoduje świecenia żarówki..

    Stąd moje pierwsze pytanie: czy na złączu 3 powinno być napięcie?..

    Schemat połączeń w stojanie jest dla mnie zupełnie niezrozumiały, wygląda on mniej więcej tak:

    Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

    czyli jest 8 cewek z czego 2 są inne od pozostałych i odizolowane (czemu?..) co wg mnie oznacza że te 6 zasila światła a pozostałe wyróżniające się 2 służą do zasilenia zapłonu. Jeżeli chodzi o połączenia jakie są tam w środku to schemat wygląda mniej więcej tak (tak jak wcześniej wspominałem nie znam się na elektryce więc prośba o wyrozumiałość jeżeli są tutaj jakieś błędy, bardziej chodziło mi o pokazanie co z czym się tam łączy):

    Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

    Schemat nie uwzględnia impulsatora, ale ten akurat z niczym się nie łączy, wyjścia są wyprowadzone tylko na punkty D i D1 (i stamtąd do modułu).

    Nie rozumiem, dlaczego cewki sa podłączone do masy, czy w cewkach nr C4 i C5 prąd jest wzbudzany tak jak w pozostałych i dlaczego są one odizolowane - ktoś mógłby mi to wytłumaczyć?..

    Czy wreszcie moje rozumowanie jest poprawne i czy brak iskry wynika z niesprawnej prądnicy/iskrownika czy też przyczyny należy szukać gdzieś indziej? Czy jest też jakiś sposób na sprawdzenie czy ta prądnica/iskrownik jest sprawna - jestem w posiadaniu miernika więc w razie czego mogę jakiś pomiar zrobić..

    Podejrzewam, że najprawdopodobniej i tak będę musiał kupić cały ten nowy moduł, ale może ktoś kto się na tym trochę zna byłby w stanie mi jakoś pomóc i dać odpowiedź na przynajmniej niektóre pytania..

    z góry dzieki
  • e-miernikie-mierniki
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Rewelacja! Pierwszy od dłuższego czasu temat przedstawiony w sposób w pełni profesjonalny. :D Miło poczytać.
    Proponuję aby moderator dołączył go do bazy schematów. Wszystkie znane mi schematy Mińska są tylko schematami łączeniowymi a nie ideowymi. Dzięki wspaniałej pracy ukaaasz mamy pełen schemat.
    Brakuje tylko pomiarów rezystancji. I to od nich proponuję zacząć diagnozę.
    Masz rację układ zasilania w energię (cewki nawinięte grubym drutem - 6 szt.) są osobnym obwodem. Dwie pozostałe zasilają układ zapłonowy CDI.
    Należy zmierzyć ich rezystancję. Powinna wynosić ok 200-600 om. Następnie mierzymy napięcie AC na końcówce 3 względem masy przy "kopaniu" kopką. Powinno być ok 100-200VAC.
    Podobnie trzeba sprawdzić impulsator. Niestety pomiary napięcia generowanego przez niego są trudne i nie miarodajne. Najlepiej zrobić sobie prostą sondę napięcia szczytowego.
    Jak pomiary wyjdą OK, to najprawdopodobniej moduł zapłonowy jest uszkodzony. Można go próbować naprawić o ile jest rozbieralny. Jak nie to można "na pająka" zrobić prościutkie CDI i "szukać" iskry.
    Ciekawy moduł i inne interesujące rzeczy do poczytania:
    Link
    Link
    Jak włożysz trochę pracy (a umiejętności i chęci posiadasz) to naprawisz motor za kilka/kilkanaście zł. Przynajmniej układ zapłonowy. :D

    Miłego czytania i powodzenia.
    Opisz wyniki pomiarów.

    PS.
    Napięcia generowane przez cewki mierz bez obciążenia.
    Sprawdzanie działania ceki ładującej CDI żarówką to nie był dobry pomysł. Nie rób tego więcej.
    Prądnica nie jest dwufazowa, ale dwuobwodowa. W układach wielofazowych cewki uzwojeń faz są takie same tylko przesunięte w przestrzeni dając przesunięte w fazie (czasie) napięcia.
  • Poziom 9  
    Hej, dzięki za odpowiedź:). Odnośnie pomiarów to przebywam teraz poza miejscem zamieszkania gdzie stoi motor więc napięcie będę mógł zmierzyć tak za ok 2-3tyg.

    Jeżeli chodzi o opór to miernik nic nie pokazuje dla tych 2 cewek i wydaje mi się że wynika to pewnie z tego że cewki są spalone - zrobiłem za pomocą miernika tzw test ciągłości obwodu i wyszło mi że między wejściem i wyjściem cewki (a w zasadzie dwóch cewek) obwodu zamkniętego nie ma (podobnie nie ma ciągłości między wyjściem 3 a masą..) - czy to oznacza że te cewki są spalone? Opór dla pozostałych cewek wynosi ok 0,8-1 om.

    Dodano po 16 [minuty]:

    trochę mnie to dziwi że obwodu nie ma akurat w tych 2 cewkach - czy to oznacza że jednocześnie padły 2 sztuki?

    I ostatnie pytanie czy jeżeli rzeczywiście jest to wina uszkodzonych cewek to czy ma sens ich naprawa (czyli pewnie kupno uzwojenia i nawinięcie go - czy sam będe to w stanie zrobić czy jest to raczej niewykonalne:)?
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 42  
    Sądziłem, iż jesteś bardziej spostrzegawczy. Pisałem o rezystancji i napięciach generowanych przez te cewki. Jeżeli narysowałeś schemat uzwojeń to musiałeś widzieć średnicę drutu łączącego cewki.
    Cewki nawinięte są wiele cieńszym drutem. Jest wiele zwojów. Może być nawet 1000 na jedną cewkę. Generują dzięki temu dość wysokie napięcie. Dlatego są zaizolowane.
    Test ciągłości obwodu nie jest dobrym pomiarem w tym wypadku. Miernik traktuje rezystancję większa niż 30-50 om jako przerwę. Wystarczyło zmienić zakres omomierza na 2kom i już byś był pewien.
    Cewki (jak narysowałeś ) połączone są szeregowo. Przerwa w obwodzie którejkolwiek z cewek skutkuje brakiem iskry. To tak dla wyjaśnienia.
    Jak będziesz mógł zrobisz pomiary wg. moich wskazówek. Choć wszystko wskazuje na przerwę w jednej z cewek. Trzeba odizolować połączenie między nimi i ponowić pomiary rezystancji aby określić która cewka padła.
    Sądzę, że cewkę ze rdzeniem można oddzielić od tulei stojana. Potem masz dwa wyjścia:
    1. Przewijać samemu. Dużo żmudnej roboty. Trzeba usunąć stare uzwojenie starając się określić średnicę drutu i ilość zwojów. To ostatnie w przybliżeniu. Nawinąć nowym drutem i zaizolować. Cewki takie często są zalane żywicą izolacyjną. Więc bardzo trudno usunąć uzwojenia. Można mechanicznie (ja tak robiłem) lub chemicznie - rozpuszczalnik + temperatura. Nawijanie drutem rzędu 0.1 mm nie jest łatwe - rwie się :cry: Także ...
    2. Zanieść do jakiegoś zakładu do przewinięcia.

    Decyzja należy do ciebie.
  • Poziom 9  
    jack63 napisał:
    Sądziłem, iż jesteś bardziej spostrzegawczy. Pisałem o rezystancji i napięciach generowanych przez te cewki. Jeżeli narysowałeś schemat uzwojeń to musiałeś widzieć średnicę drutu łączącego cewki.


    nie wiem o co chodzi ale nieważne..

    jack63 napisał:

    Test ciągłości obwodu nie jest dobrym pomiarem w tym wypadku. Miernik traktuje rezystancję większa niż 30-50 om jako przerwę.


    nie miałem o tym pojęcia:)

    jack63 napisał:

    Wystarczyło zmienić zakres omomierza na 2kom i już byś był pewien.


    nie jestem pewien ale chyba wczoraj mierzyłem tą rezystancję za wszystkich zakresach - dzisiaj wieczoram zrobię pomiary jeszcze raz.

    jack63 napisał:

    wszystko wskazuje na przerwę w jednej z cewek. Trzeba odizolować połączenie między nimi i ponowić pomiary rezystancji aby określić która cewka padła.


    Czyli rozumiem, że za pomocą pomiarów rezystancji na podłączonych cewkach (pomiar na tych 2 stykach które wychodzą z każdej z cewek - dzisiaj wieczorem podeślę jeszcze zdjęcia tych wyprowadzeń) nie będzie się dało określić która jest przerwana? - konieczne jest ich odizolowanie?

    dzięki za info
  • Poziom 42  
    Popatrz jeszcze raz na narysowany przez ciebie schemat uzwojeń. Pomyśl chwilę i będziesz wiedział jak to sprawdzić.
    Umyj dokładnie stojan w benzynie. Fajnie byłoby go przedmuchac sprężonym powietrzem. Jak benzyna odparuje. Oglądaj przez lupę cewki z każdej strony. Szukaj nadpaleń, zarysowań/naderwań itp. Przy okazji znajdź miejsce łączenia cewek i delikatnie(!) usuń izolację tak aby można było zmierzyć rezystancję każdej z cewek. Sprawdź połączenie z masą (często lutowane) końca(początku - zależy jak patrzeć) jednej z cewek.
    Jak nic ciekawego nie widać to wąchaj. Poważnie(!). Spalony lakier/zywica pachną charakterystycznie.
    Jedak najprawdopodobniej nastąpiło przerwanie drucika wewnątrz uzwojenia. Na to nie ma rady. Cała cewka do przewinięcia. :cry:
  • Poziom 9  
    te wyjścia od cewek o których wspominałem wyglądają tak:

    Mińsk 125 - Prądnica nie daje napięcia

    zmierzyłem jeszcze raz ten opór i na stykach tej cewki od której idzie przewód do masy opór jest ok 330 om, z kolei na tej drugiej na wszystkich zakresach miernika zawsze pokazuje wartość 1.

    Czyli podsumowując wina leży po stronie tej jednej cewki, spróbuje ją jeszcze dokładniej obejrzeć/wyjąć i zdecyduje czy oddam ją do przewinięcia czy też będę szukał jakiegoś używanego zapłonu:).

    Tak czy inaczej myślę że problem został rozwiązany - dzięki wielkie za pomoc:)

    PS. Czy to czy sprawny jest impulsator też mogę sprawdzić na podstawie pomiaru rezystancji? Orientujesz się może jaka to powinna być mniej więcej wartość?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Problem nie został jeszcze rozwiązany!
    Nie znam prawidłowej rezystancji impulsatora. Poszukaj w necie.
    Ma generować min 2-3V napięcia SZCZYTOWEGO. Pisałem o prostej sondzie.
    Nie wiadomo co z modułem zapłonowym, który jest zintegrowany z regulatorem napięcia.
    Po przezwojeniu/zakupie/itp cewki się okaże...
    Są duże szanse. :D
    Miło pomagać komuś, kto się stara. :D
  • Poziom 9  
    Hej, kupiłem używaną prądnicę i iskra jest, motor pali i jeździ, czyli winna była ta jedna spalona cewka. Dzięki jeszcze raz za pomoc, temat zamykam:)