Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny

Edward7979 05 Cze 2013 22:22 15102 37
  • #1 05 Cze 2013 22:22
    Edward7979
    Poziom 11  

    Witam!

    Jak w temacie, ostanio na złomie zakupiłem ,,w ślepo" sprężarkę dwutłokową włoskiej produkcji i chciałbym się dowiedzieć jak sprawdzić czy ona jest sprawna, ogólnie w jakim jest stanie i czy nadaję się do pracy. Bardzo proszę o jakiekolwiek informacje na temat tej sprężarki i na temat jej sprawdzenia.

    Podłączyłem do niej silnik 3 fazowy o mocy 1,5kW który ma 1420 obrotów i sprężarka pompuje ale gdy zatkam jej otwór wylotowy powietrza to słychać dziwny stukot.

    Poniżej zdjęcia owej sprężarki oraz film.

    Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny


    Link do filmu: http://www.youtube.com/watch?v=JRBHy3SspkI&feature=youtu.be

    -1 29
  • #2 06 Cze 2013 09:16
    jerry1960
    Poziom 33  

    Jaki typ tej sprężarki, jaka przekładnia (silnik ma 1420 obr. ,a sprężarka ile . Jakie powinna mieć nominalne obroty. Wydaje mi się że ten silnik jest za słaby do tej maszyny.

    0
  • #3 06 Cze 2013 12:00
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 06 Cze 2013 12:10
    jerry1960
    Poziom 33  

    Pytanie było ,, chciałbym się dowiedzieć jak sprawdzić czy ona jest sprawna, ogólnie w jakim jest stanie i czy nadaję się do pracy." Faktem jest że jak nie zdemontujesz to nie będziesz wiedział ,lecz znając obroty oraz zapotrzebowanie mocy można określić wydajność ,a tym samym stan techniczny urządzenia. Demontaż po to by zdemontować nie ma sensu ,szkoda czasu i sił.

    0
  • #5 06 Cze 2013 15:13
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 06 Cze 2013 16:47
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Według mnie to pompa firmy Balma widzę własne przeróbki te rureczki to co jest a skąd ona ssie powietrze z tych dwóch rurek? bo tego nie widać i najważniejsza sprawa to zawory zamykające (w głowicy) one głównie decydują o sprężaniu .

    0
  • #7 06 Cze 2013 18:33
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 06 Cze 2013 19:44
    Edward7979
    Poziom 11  

    Ok, cieszę się że ktoś mi odpisał. Dałem za nią 130zł więc myślicie, że pieniądze poszły w błoto? Chciałem zrobić z niej kompresor z silnikiem 3 fazowym 3kW 2840 obrotów, butla 200l który by zasilał piaskarke.
    Czyli co teraz zrobić w pierwszej kolejności? Rozebrać ją i wrzucić zdjęcia? Na co zwrócić uwagę przy jej rozkręcaniu by czegoś nie uszkodzić? Jaki może być koszt remontu takiej sprężarki we własnym zakresie? I czy w ogóle dostanę gdzieś do niej takie pierścienie?

    0
  • #9 06 Cze 2013 20:46
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Kolego Giapetto jak sprężarka by wyglądała to poszukaj w katalogach a nie myl z pompą powietrzną a zdjęcia na tyle nie dokładne że dopiero po porównaniu z oryginałem przyznaję rację.A teraz dla kolegi Edwarda poszedłem do moich kompresorów firmy Balma i poprawię się bo mają zabudowane pompy powietrza firmy ABAC twoja pompa to B6000 podaję ci stronę do tej firmy ; http://www.abacpolska.pl/sprezarki-tlokowe/bloki-sprezarkowe/dwustopniowe-pompy-olejowe
    A dla kolegi Giapetto tak wygląda sprężarka tej firmy teraz chyba widzisz różnicę.To takie badziewie nie jest to dobra włoska pompa sprężarkowa.
    Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny

    0
  • #11 06 Cze 2013 21:20
    Edward7979
    Poziom 11  

    Bardzo dziękuję za pomoc. Jutro albo w sobotę postaram się rozebrać sprężarkę i wrzucę zdjęcia części. Może warto ją wyremontować i użyć jej do budowy kompresora.

    Zastanawiam mnie jedno, dlaczego owa sprężarka w servisie allegro kosztuje prawie 20000zł?

    0
  • #12 07 Cze 2013 12:07
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 08 Cze 2013 17:19
    Edward7979
    Poziom 11  

    Dzisiaj zabrałem się za sprężarkę i ją rozebrałem odkręcając górę. Oto zdjęcia:
    Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny Sprężarka dwutłokowa - jak sprawdzić jej stan techniczny

    I co dalej? Jak wyciągnąć tłok? Muszę wypuścić olej i odkręcić śruby, które są pod spodem by odkręcić panewki i wyciągnąć tłoki?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Dodam, że zanim ją rozebrałem to jej wyjście podłączyłem do kompresora 50l i nabiłem 6 bar bez problemu.

    0
  • #14 08 Cze 2013 19:19
    jedrek21
    Poziom 12  

    Edward7979 napisał:
    I co dalej? Jak wyciągnąć tłok? Muszę wypuścić olej i odkręcić śruby, które są pod spodem by odkręcić panewki i wyciągnąć tłoki?

    Na górze specjalnej tragedii nie ma, prócz widocznych wżerów na cylindrze II stopnia, ale to może tylko na samej górze.
    Tak jak piszesz rozkręć korbowody, a nawet przed ich rozkręceniem zobacz czy mają luzy - najlepiej na słuch, pukając jakimś małym młoteczkiem.
    jak rozkręcisz korbowody, będziesz widział w jakim stanie jest wał i same panewki.
    Panewki zawsze można dorobić a wał przeszlifować.
    Możesz również obadać luzy na sworzniach - jeśli będą to wyciągasz tłoki i podobnie jak z panewkami - tuleje i sworznie zawsze można dorobić.

    A na górze jak masz już rozebraną, to trzeba dobrać się do zaworków i je przynajmniej umyć i dotrzeć.

    Dodano po 1 [godziny] 27 [minuty]:

    Czy tu gdzie jest ta resztka uszczelki między cylindrami, to przypadkiem nie ma pęknięcia, bo jak jest, to raczej klops.

    0
  • #15 08 Cze 2013 22:01
    Edward7979
    Poziom 11  

    OK :) jek bedę miał wolną chwilkę to sprawdzę dół i wrzucę zdjęcia. A w jaki sposób mam dotrzeć zaworki?

    0
  • #16 09 Cze 2013 13:46
    wola
    Poziom 26  

    Witam. Ta pompa , to może być typu NG6 f-my NEWCO. Pomierz średnicę tłoków; może być pomocna przy identyfikacji pompy i ewentualnym zamawianiu uszczelek. Sprawdź, czy dolne osłony panewek mają "szpilki" do rozbryzgiwania oleju.
    Do sprawdzenia pierścienie, z jakim luzem zamykają się w cylindrze, czy sam cylinder nie jest porysowany no i czy korbowód ma luzy, czy są na sworzniu tłokowym.
    Przed złożeniem powierzchnie na łączeniach należy wyczyścić (np. na ostatnim zdjęciu rozebranej pompy; z resztek uszczelki.
    Nie sądzę, by ekonomicznie było uzasadnione dorabianie elementów; prościej kupić gotowe. W przypadku szlifowania wału dowiedz się skąd ewentualnie byś miał do tego panewki.

    0
  • #17 09 Cze 2013 23:04
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 10 Cze 2013 00:46
    wola
    Poziom 26  

    Witam.

    Cytat:
    Nie sądzę, by ekonomicznie było uzasadnione dorabianie elementów; prościej kupić gotowe.

    Ciekawe gdzie i za jakie pieniądze...
    Kolego; jesteś zwolennikiem dorabiania uszkodzonych elementów? Moim zdaniem wystarczy;
    1) Zlokalizować sprzedawców i "wydębić" adres serwisu.
    2) Potwierdzić w serwisie typ pompy.
    3)Zapytać o cenę potrzebnych elementów.

    Cytat:
    Pompa, a sprężarka to dwa różne urządzenia...

    Wiem o tym; ale gdybyś chciał mnie uświadomić, że jednak o tym nie wiem, to chętnie przeczytam definicję co to jest pompa , a co sprężarka.

    0
  • #19 10 Cze 2013 02:34
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 10 Cze 2013 05:00
    tomaszk23
    Poziom 16  

    jak klasa śrub na głowicy 5.8 to raczej nie , 8.8 lub 10.5 . , 12.9 , potem jaki M.. x . , sa dane podane w tablicach nawet jak z kluczem się kupi to są w niektórych instr. jeśli to śruba M16 t 8.8 6g powinno wystarczyć 180Nm/210Nm
    pozdro.

    0
  • #21 11 Cze 2013 14:45
    Edward7979
    Poziom 11  

    Dzisiaj odkręciłem pokrywę sprężarki i wniosek taki, że panewki są do wymiany na 100%, myślę, że pierścienie też i oczywiście uszczelki. Dzwoniłem do Serwisu firmy Kup...czyk w Niepołomicach i posiadają wszystkie części do tej sprężarki. Na razie nie biorę się za remont ponieważ brak funduszy ale myślę, że w zimie wezmę się za nią.

    Ceny części:

    - pierścienie małego tłoka (4szt.) - 2x20 + 2x23 = 86zł
    - pierścienie dużego tłoka (3szt.) - 23+25+34 = 82zł
    - panewki (4szt.) - 4x25 = 100zł
    - dwa komplety uszczelek - 2x30 = 60zł
    - uszczelka pokrywy misy olejowej - 10zł

    Myślę, że uszczelki można dorobić we własnym zakresie, tzn. kupić materiał na uszczelki, odrysować stare i wyciąć i będzie taniej.

    Na razie nie chciałbym zamykać tematu ponieważ problemu nie rozwiązałem, jak kupię części i zabiorę się za remont to na pewno napotkam jakieś problemy i będę potrzebował Waszych rad a jak na razie to bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeszcze mam pytanie, czy całą sprężarkę w środku mogę umyć pędzelkiem i benzyną ekstrakcyjną?

    I pytanie o zawory, mam je przeszlifować papierem wodnym i odwrócić o 180 stopni?

    0
  • #22 11 Cze 2013 20:48
    jedrek21
    Poziom 12  

    Edward7979 napisał:


    Ceny części:

    - pierścienie małego tłoka (4szt.) - 2x20 + 2x23 = 86zł
    - pierścienie dużego tłoka (3szt.) - 23+25+34 = 82zł
    - panewki (4szt.) - 4x25 = 100zł
    - dwa komplety uszczelek - 2x30 = 60zł
    - uszczelka pokrywy misy olejowej - 10zł


    Proponowałbym pomyśleć w takiej sytuacji również o tłokach

    Cytat:
    Myślę, że uszczelki można dorobić we własnym zakresie, tzn. kupić materiał na uszczelki, odrysować stare i wyciąć i będzie taniej.


    Spokojnie możesz dorobić samemu w dodatku, że z tego co widzę one są chyba ze zwykłego preszpanu (nie są z klingerytu), a preszpan możesz zastąpić nawet lepszą tekturą.

    Cytat:
    Jeszcze mam pytanie, czy całą sprężarkę w środku mogę umyć pędzelkiem i benzyną ekstrakcyjną?


    A po co drogą benzyną ekstrakcyjną. Taniej będzie zwykłą ropą a potem możesz nawet zwykłą wodą pod ciśnieniem i dokładnie osuszyć.

    Cytat:
    I pytanie o zawory, mam je przeszlifować papierem wodnym i odwrócić o 180 stopni?

    Dobrze byłoby je jakoś dotrzeć na papierze ściernym, ale broń boże je odwracać/wywijać o 180 stopni.
    Z tych fotek nie bardzo widać jak one są rozbieralne, ale jak nie są, to możesz jedynie podłożyć pod taką sprężynę-zawór papier ścierny złożony na pół, tak aby jednocześnie przeszlifować delikatnie obie strony (sam listek sprężyny i przylgnię).

    0
  • #23 11 Cze 2013 21:21
    Edward7979
    Poziom 11  

    Ok. Ale skoro wymieniam pierścienie, to po co nowe tłoki ?

    0
  • #24 11 Cze 2013 22:27
    jedrek21
    Poziom 12  

    Edward7979 napisał:
    Ok. Ale skoro wymieniam pierścienie, to po co nowe tłoki ?

    Jakby Ci tu powiedzieć?
    Główne ciśnienie wytwarzają tłoki a pierścienie to tylko "dodatek", który niewątpliwie dodatkowo uszczelniają, ale również zgarniają olej uniemożliwiając na jego przedostawanie się nad tłok.
    Aby zadecydować, czy jest konieczność wymiany tłoków i pierścieni, trzeba to wszystko dokładnie pomierzyć (tłok/cylinder/pierścienie).
    Jeśli chodzi o pierścienie, to trzeba je zdjąć - i tu pewnie będziesz miał duży problem, bo to bez specjalnego przyrządu nie jest takie proste, żeby nie pękły. Trzeba to robić umiejętnie i delikatnie i nie pomyl kolejności jak również góra/dół każdego pierścienia - mogą być rożnice.
    Jak już uda Ci się je zdjąć, to trzeba zobaczyć jakie mają luzy w rowkach i po włożeniu ich do cylindra (samych pierścieni), trzeba zobaczyć jakie mają luzy na zamkach.
    Co do wartości, to nie powiem dokładnie ile to powinno być i trzeba zobaczyć w instrukcji.
    Przypuszczam, że jak będą miały więcej jak 0,4 - 0,5 mm na zamkach, to kwalifikują się do wymiany.
    Odnośnie tłoków, to trzeba przede wszystkim zobaczyć jak wyglądają cylindry i same tłoki. Jeśli luz między tłokiem a cylindrem przekracza 0,2 mm to praktycznie trzeba tłoki wymienić a cylindry przeszlifować i spasować tak, żeby luz nie przekraczał 0,04 - 0,05 mm. To są wartości orientacyjne. Dokładne wartości powinieneś znaleźć w instrukcji albo u producenta.

    0
  • #25 12 Cze 2013 12:12
    Edward7979
    Poziom 11  

    Ale czym to wszystko pomierzyć z taką dokładnością? Mikrometrem, którego niestety nie posiadam? Mam suwmiarkę zwykłą i elektroniczną.

    0
  • #26 12 Cze 2013 13:53
    jedrek21
    Poziom 12  

    Edward7979 napisał:
    Ale czym to wszystko pomierzyć z taką dokładnością? Mikrometrem, którego niestety nie posiadam? Mam suwmiarkę zwykłą i elektroniczną.

    Trochę mało, ale zawsze już coś.
    Suwmiarką dokładnie tego nie pomierzysz, ale jak się postarasz, dużego błędu nie popełnisz - trochę doświadczenia też jest potrzebne.
    Są fachowcy, którzy wsadzą tłok do cylindra bez pierścieni i na wyczucie określą czy może jeszcze być czy trzeba nowy i wcale się dużo nie pomylą. :)
    Przede wszystkim dokładnie wszystko umyj, zobacz czy cylinder nie jest porysowany i czy nie ma progów. Tak samo tłoki do oględzin.
    Przy rozbieraniu układu tłokowokorbowego dokładnie wszystko znacz, żebyś mógł złożyć powtórnie wszystko tak jak było na swoich miejscach i w prawidłową stronę - to jest ogromnie ważne.
    Teoretycznie suwmiarką możesz zmierzyć z dokładnością do 10 mikronów (0,01 mm), więc próbuj. Jeśli cylinder ma progi, to jest kłopot, ale i z tym można sobie orientacyjnie poradzić.
    Jak włożysz tłok bez pierścieni do cylindra, to będziesz widział jaką masz szparkę.
    Analogiczną szparkę na oko, ustaw sobie na szczękach suwmiarki i odczytaj wynik. Wiem, że zaraz tu będzie wiele osób co będą się śmiały z takiego pomiaru, ale jeśli rzeczywiście tłok będzie mocno za luźny a przypuszczam, że tak będzie, to już będziesz coś wiedział.
    Możesz również wkładać tłok do cylindra razem z cienkim paskiem papieru o różnej grubości i tak dobrać grubość papieru, żeby tłok chodził w miarę luźno ale nie wysuwał się pod własnym ciężarem i następnie możesz zmierzyć grubość tego papieru jaką dobrałeś. To wszystko są chałupnicze metody ale jakoś przybliżające cel, który się chce osiągnąć.
    A najlepiej zanieś to do warsztatu mechanicznego gdzie robią remonty silników samochodowych, albo sprężarek i zapytaj majstra co z tym da się zrobić i jak widzi naprawę i za ile.

    0
  • #27 12 Cze 2013 14:38
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 12 Cze 2013 15:15
    jedrek21
    Poziom 12  

    giepetto napisał:
    Do standardowe zawory jakie są w 50% sprężarek, ale co nie widziałeś nigdy żadnej od środka...


    Tak, masz rację, takich w naturze nie widziałem, ale widzę co jest na fotkach.
    To są listki sprężynujące, przynitowane jak się wydaje na stałe.
    Wywinięcie takiego listka/sprężyny o 180 st., grozi trwałym odkształceniem i w konsekwencji utratą szczelności.
    Nie sądzę aby te zawory/sprężyny były do tego dostosowane i osobiście nie ryzykowałbym.

    Dodano po 18 [minuty]:

    giepetto napisał:
    Bzdury. Śrub nie dokręca się do ich klas wytrzymałości tylko to wymagań danego połączenia tj. zespołu śruba-nakrętka, plus rzeczy pomiędzy nimi :lol:
    W jakich tablicach, granic wytrzymałości śrub ? A co jak np. nakrętka nie zniesie tych 210Nm...


    Nie ja to pisałem, ale stanę w obronie autora.
    Pomyliło, to się coś Tobie.
    Śruby zawsze dokręca się momentem w/g klas jako wartość maksymalna.
    natomiast do rodzaju połączenia i tego co jest pomiędzy, dobiera się śruby i nakrętki o odpowiedniej średnicy, skoku gwintu i, no właśnie klasy, czyli ogólnie mówiąc dobiera się śruby o odpowiedniej wytrzymałości.
    Wartości, które tu są podane dotyczą śrub M16, a jak sądzę do przykręcenia głowicy w tej sprężarce zapewne są śruby znacznie cieńsze ca M10 - M12 a tym samym moment będzie znacznie mniejszy.

    Stosuje się również metodę dokręcania na zasadzie jakiś moment a następnie pewien kąt obrotu i nawet przy głowicach dwa razy taki kąt obrotu, ale w takim przypadku wchodzi sie w granicę plastyczności i takie śruby są jednorazowego użytku.
    Nie mniej taka śruba musi być z odpowiedniego materiału specjalnie do tego przewidzianego.

    0
  • #29 12 Cze 2013 21:26
    Edward7979
    Poziom 11  

    Dobrze. Czyli jak z tymi zaworkami? Co mogę z nimi zrobić???

    0
  • #30 12 Cze 2013 22:06
    jedrek21
    Poziom 12  

    Edward7979 napisał:
    Dobrze. Czyli jak z tymi zaworkami? Co mogę z nimi zrobić???

    Na pewno nic nie wyginaj.
    Popatrzyłem jeszcze raz na te zaworki i myślę, że to jest tak:
    Zaworkami są te listki /sprężynki, które osadzone są na dwóch bolcach. W miejscu mocowania przychodzi taka blaszka dociskowa (zapewne też sprężysta) i to blaszka nabita jest na te bolce, jednocześnie stabilizując/przytrzymując listki zaworków.
    Przypuszczam, że jak podważysz umiejętnie tę blaszkę, to ją zdejmiesz a tym samym listek zaworka sam "spadnie" (zdejmiesz bez problemu).
    Wtedy będziesz mógł elegancko przeszlifować sam listek i przylgnię (tylko czymś równym, żebyś nie pokrzywił płaszczyzn i delikatnie (do zabielenia).
    Jak będziesz zaworek składał do kupy, to przed założeniem blaszki trzymającą listek zaworka uderz kilka razy młotkiem w miejscach otworków (żeby się zacieśniły) i za pomocą rurki niewiele większej od średnicy tych bolców nabij z powrotem tę blaszkę.
    Musisz sam ocenić czy na pewno ta blaszka jest na wcisk tak jak przypuszczam.
    Jak jest zanitowana (a to przecież zobaczysz), to jej nie ruszaj i wtedy oczyść zaworki tak jak pisałem, papierem ściernym złożonym na pół.

    0
  Szukaj w 5mln produktów