Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik AL-700 - Nie przerzuca na PB

darek_tz 17 Cze 2013 10:23 8496 35
  • #31
    psooya
    Poziom 37  
    To daj mu próg obrotów 0 i temperaturę np 25 stopni na zimę. Do punto mam gdzieś serwisówkę, spróbuję poszukać.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Do cewki dochodzą 3 przewody z tego brązowo biały to plus, i dwa sterujące, cewka nie posiada wbudowanej elektroniki. Podpięcie pod jeden z dwóch przewodów powinno działać poprawnie, sprawdź jeszcze czy w obwodzie filtracji i ogranicznika amplitudy w AL700 nie ma jakiegoś kondensatora ceramicznego, może padł? Sprawdź też diodę i oba oporniki. Czy z autem są jakieś problemy podczas jazdy, że cewka by wymagała wymiany ? Sprawdź i zmniejsz szczelinę świecach (ok 0.7mm) być może to rozwiąże problem.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    darek_tz
    Poziom 10  
    Cewki zmieniłem i dalej kupa. Podmieniałem też sterownik AL-700 na nowy i też bez zmian. Wygląda na to że coś złego się dzieje z kompem benzynowym.
    Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć na którym pinie ECU znajdę obroty wysyłane na obrotomierz? Spróbuje zapodać je stamtąd - to ostatnia deska ratunku.

    Dodano po 1 [godziny] 38 [minuty]:

    psooya napisał:
    To daj mu próg obrotów 0 i temperaturę np 25 stopni na zimę. Do punto mam gdzieś serwisówkę, spróbuję poszukać.

    Nie da się ustawić 0, najmniej to 100, poza tym nie mam czujnika temperatury więc tą drogą nie pójdę.

    psooya napisał:

    Do cewki dochodzą 3 przewody z tego brązowo biały to plus, i dwa sterujące, cewka nie posiada wbudowanej elektroniki. Podpięcie pod jeden z dwóch przewodów powinno działać poprawnie,

    Do cewki dochodzą 2 przewody - jeden plus i drugi sterujący. Próbowałem wziąć sygnał obrotów z drugiej cewki ale też nie jest rozpoznawany.

    psooya napisał:

    sprawdź jeszcze czy w obwodzie filtracji i ogranicznika amplitudy w AL700 nie ma jakiegoś kondensatora ceramicznego, może padł? Sprawdź też diodę i oba oporniki.

    Tak jak pisałem - podmieniłem na chwilę sterownik na zupełnie nowy i nie pomogło więc wykluczam uszkodzenie sterownika.

    psooya napisał:

    Czy z autem są jakieś problemy podczas jazdy, że cewka by wymagała wymiany ? Sprawdź i zmniejsz szczelinę świecach (ok 0.7mm) być może to rozwiąże problem.

    Czytałem gdzieś że takie cyrki jak u mnie mogą być spowodowane przez cewki, dlatego wymieniłem. Poza tym auto trochę muliło na PB przy ruszaniu i czasami potrafiło strzelić mimo że przewody mam świeże NGK. Postanowiłem więc wymienić cewki. Auto już nie zamula ale niestety wymiana nic nie pomogła na problem przełączania na Gaz.

    Potrzebuję po prostu dobrego sygnału obrotów i zakładam że taki będzie na ECU. Tak jak pisałem wcześniej, sterownik ładnie rozpoznawał obroty z czujnika położenia wału ale niestety nie da się wykorzystać tych impulsów bo ich częstotliwość jest bardzo duża (sterownik wykrywa nawet 21 tys obrotów na biegu jałowym). Poza tym są bardzo niestabilne i wahają się między 9-21tys.

    Wygrzebałem jakiś schemat, wg którego sygnał obrotów jest na złączu B na pinie 9 ale chciałbym jeszcze to potwierdzić żeby nie zabić ECU.
  • Relpol przekaźniki
  • #33
    psooya
    Poziom 37  
    Schemat obecnie z "różowej książki" mam w pracy więc przez weekend nie pomogę. Ja bym nawinął 2 zwoje na kablu WN z czystej ciekawości bo coś mi się to nie podoba że przestało działać, tak jakby był problem z wiązką AL700....
  • #34
    darek_tz
    Poziom 10  
    Wg różowej książki sygnał obrotomierza jest na pinie 9 w kostce B. Akurat w moim aucie ten pin jest wolny.
    Nawijałem zwoje na kabel WN i rzeczywiście czasem się pojawiają z niego impulsy ale głównie sterownik pokazuje 0 obrotów. W dodatku nie na każdym kablu zwoje wytwarzają impulsy.
    Dodatkowo jak już miałem rozebraną kostkę ECU to podlutowałem się do pinu 10 na kostce B czyli do sterowania cewki. Pociągnąłem ten kabelek bezpośrednio na sterownik gazowy i nie widział obrotów - to całkowicie wyklucza problem z wiązką, którą zresztą już wcześniej sprawdzałem z tym że sygnał brałem zaraz przy cewce.
    Myślałem też żeby wziąć sygnał obrotów z obrotomierza ale wydaje mi się że tam wszystko lata po szynie CAN więc nic z tego. Prawdopodobnie właśnie dlatego w kostce ECU pin sygnału obrotów jest wolny.
  • #35
    psooya
    Poziom 37  
    Nawiń więcej, używaj jako kondensatora a nie jako transformatora. To musi działać i przecież działało.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jak ci się chce przerysuj z PCB schemat obwodu który wchodzi do procka to może coś wymyślę co to powoduje. Tam są dwa rezystory, dioda i nie wiem co jeszcze i to wchodzi na procka chyba bezpośrednio. Oscyloskop by ci się przydał by widzieć kształt impulsu, być może jakiś offset ci się tworzy, albo masz kiepską masę do sterownika. Dziwna sprawa.
  • #36
    darek_tz
    Poziom 10  
    Problem powiedzmy że rozwiązany. Powiedzmy, ponieważ nie poznałem przyczyn a jedynie zrobiłem workaround.
    Po krótce jeszcze raz opiszę w czym był problem, może przyda się komuś i dzięki temu nie straci tyle czasu co ja:
    Fiat Punto 2 SX z silnikiem 1,2 60KM z 2001r z zamontowanym sterownikiem gazu AL-700. Wszystko ładnie działało parę lat ale od jakiegoś czasu zaczęły się problemy z przerzucaniem na gaz. Na początku zdarzało się to sporadycznie ale z czasem sterownik w ogóle przestał przełączać na gaz. Przyczyną tego było to, że sterownik AL-700 przestał wykrywać sygnał obrotów podawany z jednej z cewek.
    Sprawdziłem kable, próbowałem wziąć sygnał obrotów z drugiej cewki, podmieniłem sterownik na nowy, wymieniłem cewki, kable i świece zapłonowe. Wszystkie te działania nie przyniosły rezultatów.

    Ostatecznie na ECU benzynowym znalazłem pin z sygnałem obrotomierza. W prawdzie pin ten nie jest używany (w złączu z kablami pin ten jest pusty) ale na szczęście komputer podaje sygnał obrotów na tym pinie. Jest to pin nr 9 na złączu B (stojąc przodem do auta jest to złącze z prawej strony). Na poniższym rysunku zaznaczyłem ten pin:

    Sterownik AL-700 - Nie przerzuca na PB

    Ponieważ w złączu z kablami pin ten był pusty a ja nie miałem oryginalnego styku żeby go tam włożyć wykorzystałem agrafkę, którą po włożeniu w otwór nr 9 zabezpieczyłem wykałaczką.
    Obroty wzięte z tego miejsca są bez problemu wykrywane przez sterownik gazowy i dzięki temu od kilku dni znów jeżdżę na gazie. Dodam że jest to chyba jedyne miejsce skąd poza cewkami można wziąć sygnał obrotów.
    Gdyby komuś przyszło do głowy żeby wziąć ten sygnał z obrotomierza to się zdziwi bo zegary chodzą po CANie (sprawdziłem), więc wzięcie obrotów z obrotomierza nie wchodzi w grę. Prawdopodobnie właśnie dlatego, że obrotomierz jest sterowany po CANie to sygnał obrotomierza z ECU nie jest wykorzystywany.

    Zagadką pozostaje dlaczego sterownik gazowy przestał rozpoznawać sygnał obrotów brany z cewki? Czyżby sypał się komp benzynowy, ale jeszcze działa na tyle żeby wysterować cewki, które być może są mniej wrażliwe na "złe" impulsy niż sterownik AL-700.

    Na koniec jeszcze podziękowanie dla kolegi psooya za wyraźną chęć pomocy!