Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.

Bumbulelep 08 Jun 2013 13:35 32658 57
Tespol
  • #1
    Bumbulelep
    Level 9  
    Witam! Nie dawno rozpocząłem pracę w warsztacie samochodowym. Chciałem zdobyć trochę praktyki po studiach. Na warsztacie stoi P207 z silnikiem 1.6 THP 150KM. Od dłuższego czasu nikt nie ma pomysłów co zrobić, więc ja postanowiłem spróbować w wolnym czasie.
    Historia auta:
    Samochód z zachodu po częściowej dewastacji. Kupiony m.in. bez komputera. Ostatecznie auto uruchomiono (zakupione: komp silnika, wiązka i BSI od takiego samego) , jednak silnik da się uruchomić wyłącznie przy odpiętym czujniku położenia wałka rozrządu. Niestety informacje producenta nie są nazbyt bogate i ograniczają się do schematu ogólnego, schematu podłączenia czujnika (w dwóch, sprzecznych ze sobą wersjach sic!). Poniżej przedstawię co sprawdziłem i do czego doszedłem:



    Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.



    Edit

    Napięcia na pinach pasują do schematu z prawej, a i połączenie przewodów z kompem się zgadza (odpinałem kostki od komputera silnika, właściwie kalkulatora wtrysku i sprawdzałem). Aha- ten prostokąt z pinami 8,39, A2 to właśnie 1320- kalkulator silnika.

    Na pinach są następujące napięcia (wtyczka czujnika, czujnik odpięty): 1.pin: 12V, 2. pin: 0V, 3.pin: 5V.

    Nie wiedząc nic o czujniku, wziąłem stary, rzekomo uszkodzony do domu i zacząłem kombinować. Podłączyłem wg. schematu:


    Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.



    Edit

    Po przyłożeniu kawałka metalu do czujnika- dioda się zapala, a napięcie na 1. nóżce spada od 0V. Założyłem więc, że jest to czujnik indukcyjny typu NPN (po zainicjowaniu daje zero na wyjściu).
    Powtórzyłem eksperyment w samochodzie, tym razem wpinając diodę w następujący sposób (połączyłem kabelkami wtyczkę z czujnikiem) :


    Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.



    Edit

    Przy kręceniu rozrusznikiem dioda zaczęła błyskać. Trudno powiedzieć, czy miga równomiernie.
    Następnym krokiem jaki planuje, jest podpięcie pod oscyloskop, pod dwa kanały jednocześnie (wałek rozrządu i korbowy) i sprawdzenie sygnałów pod kątem zgodności z tym co być powinno i wzajemnej synchronizacji (mam nadzieję, że czujnik wału korbowego w sposób jednoznaczny pokaże gdzie mniej-więcej powinien reagować czujnik wałka rozrządu (przejmuje jego rolę, więc jakieś tam sygnał mieć musi- kiedyś chyba nie było jednego zęba, ale jak o dziś jest rozwiązywane nie wiem).

    Forumowiczów prosiłbym o ocenę mojego dotychczasowego toku rozumowania, oceny jego poprawności, podpowiedzi, jeśli ktoś coś podobnego przerabiał, albo wie jakie wartości sygnałów być powinny. Może ktoś wie jak powinien wyglądać przebieg sygnału czujników- jaki zakres itd. bo producent nic nie podaje. Ciekawią mnie też te napięcia- czy zasilanie powinno być faktycznie +5V i sygnał +12 (mierzone na odpiętym czujniku, na wtyczce)? Aha-rozrząd sprawdzony- nie przestawiony.
  • Tespol
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • Tespol
  • #3
    Bumbulelep
    Level 9  
    Dokładnie tak. Odpala dość ciężko na jednym czujniku i na początku nierówno pracuje. Zapewne bierze sygnał z wału korbowego- zastępczy, a jak są dwa- traktuje jako brak synchronizacji: błąd P0343 (wg. Serviceboxa są 3 typy błędu czujnika, ten oznacza "poziom wysoki czujnika", czy coś takiego, stąd moje domysły o zwarciu do plusa, ale w kablach wygląda ok, a czy to +12 powinno wychodzić z kompa- sam nie wiem i producent nie podaje). Brak czujnika to też brak działania zmiennych faz rozrządu.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    Bumbulelep
    Level 9  
    Quote:
    Pomysl BMW

    Pomysł fajny- silnik jako całość-nieco mniej ;)

    Quote:
    Czy rozrzad byl sprawdzony?


    Quote:
    Aha-rozrząd sprawdzony- nie przestawiony.
    Sprawdzał szef wszystkich szefów- podobno jest idealnie.

    Quote:
    Ma tendencje do przestawiania na wale korbowym.

    Hmmm myślałem, że łańcuchy się rozciągają. Wiem, że sprawdzali rozrząd wg. procedury z przechyłomierzem i zestawem blokad, ale nie było mnie przy tym. Orientujesz się może, jak powinien wyglądać obraz oscyloskopowy i jeśli jednak nie jest tak idealnie sprawdzony rozrząd to czy wychwycę na dwóch kanałach?
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    georgesgr wrote:
    Nie znam procedury ustawiania rozrzadu z jakims tam "przechylomierzem

    Bo takiej metody nie ma, za to są blokady .

    I łatwo sprawdzić czy podczas pracy czujnik daje sygnał czy nie, a może wogóle wsilniku koło zmienione i nie ma co pobudzać czujnika.
  • #8
    Bumbulelep
    Level 9  
    Quote:
    Nie znam procedury ustawiania rozrzadu z jakims tam "przechylomierzem". Potrzebny jest oryginalny przyrzad do unieruchomienia walkow. Bez tego male sa szanse na wlasciwa regulacje.

    Quote:
    Bo takiej metody nie ma, za to są blokady .


    Wg. SBoxa pochyłomierz (a no właśnie, pochyłomierz) jest ujęty w procedurze. Co tym robili- jak pisałem nie wiem i nie wnikałem, ale takie słowo przewinęło się kilkukrotnie. Założyłem, że skoro stwierdzili, że rozrząd ok, to ok:)

    Quote:
    I łatwo sprawdzić czy podczas pracy czujnik daje sygnał czy nie, a może wogóle wsilniku koło zmienione i nie ma co pobudzać czujnika.


    Sprawdziłem jak napisałem w 1. poście. Nie ma danych nt. czujnika, więc więcej zrobić nie mogę- dioda miga przy kręceniu rozrusznikiem. Na pinie 1. (moim zdaniem sygnałowym), czyli na wejściu A2 do kalkulatora jest +12V, które "zeruje się" po zainicjowaniu czujnika kawałkiem metalu. To mogę sprawdzić miernikiem, bo taki stan (0V) trwa klika sekund po przyłożeniu kawałka metalu.
    PS. Co masz na myśli w twierdzeniu "koło zmienione i nie ma co pobudzać czujnika"?.

    Pozdrawiam.
  • #9
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Skoro to czujnik halla to możesz sprawdzić w jakim położeniu jest koło rozrządu. wtedy gdy zaczyna palić sie dioda czyli czujnik podaje sygnał niski.
    To położenie RACZEJ będzie w jakims znaczącym miejscu.
  • #10
    Bumbulelep
    Level 9  
    To akurat czujnik indukcyjny, nie Halla (posiada magnes trwały i jest inicjowany zwykłym kawałkiem stali- reaguje m.in na wkręty i gwoździe:) ). Na wałku rozrządu jest wystający "ząb", który inicjuje czujnik i wtedy na 1. pinie napięcie z 12V zmienia się w zero. Jak mniemam czujnik informuje sterownik o pozycji wałka, a sterownik na tej podstawie określa nastawę zmiennej fazy i czas zapłonu w 1. cylindrze...Ogólnie te czujniki były wadliwe, ale tu siedzi nowy...

    PS. Panowie- zaznaczam, że jestem nowy i dopiero się zacząłem uczyć , więc jak robię coś nie tak, to...no cóż staram się, ale doświadczenia zero, ale uważam, że taki przypadek to dobra nauka.
  • #11
    kybernetes
    Level 39  
    Bumbulelep wrote:
    Niestety informacje producenta nie są nazbyt bogate i ograniczają się do schematu ogólnego, schematu podłączenia czujnika (w dwóch, sprzecznych ze sobą wersjach sic!).

    No co ty opowiadasz...? Przecież tam masz dwa czujniki - na dolocie i wylocie - to jak chcesz mieć jeden schemat?
    Bumbulelep wrote:
    To akurat czujnik indukcyjny, nie Halla (posiada magnes trwały i jest inicjowany zwykłym kawałkiem stali- reaguje m.in na wkręty i gwoździe:) )

    Ech, musisz się jeszcze sporo uczyć. To jest właśnie czujnik Halla!
    Bumbulelep wrote:
    Odpala dość ciężko na jednym czujniku i na początku nierówno pracuje. Zapewne bierze sygnał z wału korbowego- zastępczy, a jak są dwa- traktuje jako brak synchronizacji: błąd P0343

    Utrata sygnału czujnika wałka dolotu - po naszemu brak sygnału masy na czujniku.

    Bumbulelep wrote:
    Na wałku rozrządu jest wystający "ząb", który inicjuje czujnik i wtedy na 1. pinie napięcie z 12V zmienia się w zero.

    Coś tu nie gra kolego, oto rozpiska pinów:
    1 - Zasilanie 5V
    2 - Sygnał wyjściowy
    3 - Masa

    A z tymi testami to uważaj, to czujnik Halla, nisko-prądowy i maksymalny prąd jaki możesz podać na styk 2 to 20 mA. No i 12 V na zasilaniu to zbyt dużo. Na wyjściu 12 V nie przeszkadza bo jest ściągane do masy przez czujnik i rezystancję wewnątrz sterownika wtrysku.
  • #12
    Bumbulelep
    Level 9  
    Quote:
    Przecież tam masz dwa czujniki - na dolocie i wylocie

    W nowszych silnikach są dwa. Tutaj zmienne fazy ma wyłącznie dolot.

    Quote:
    To jest właśnie czujnik Halla!

    Hmmm... mnie zawsze uczyli, że czujnik Halla jest inicjowany magnesem. Czujnik indukcyjny- ferromagnetykiem...Oznaczenie w SBoxie ma takie samo jak czujnik wału korbowego. To ja już nie wiem sam...:/

    Quote:
    Na wyjściu 12 V nie przeszkadza bo jest ściągane do masy przez czujnik i rezystancję wewnątrz sterownika wtrysku.

    Tak to właśnie też sobie wyobrażałem:)

    Quote:
    maksymalny prąd jaki możesz podać na styk 2 to 20 mA

    Czerwony LED przez rezystor 1kOhm.

    Quote:
    Coś tu nie gra kolego, oto rozpiska pinów:
    1 - Zasilanie 5V
    2 - Sygnał wyjściowy
    3 - Masa


    A oznaczenie czujnika...1116, prawda?
    Tyle, że do tego VINu przypisany jest czujnik 1118 (na schemacie blokowym są oba, w przerywanej ramce i przerywanymi liniami do kalkulatora silnika; na schemacie ogólnym- czujnik 1118) o oznaczeniach jakie podałem. Co zabawniejsze/ tragiczniejsze- napięcia na wtyczce pasują (1. pin: 12V, 2.pin:0V(masa), 3pin: 5V) do tego co podałem, choć wiązka i komp jest od samochodu z czujnikiem 1116 (jest tylko schemat blokowy instalacji)...i bądź tu mądry...
    PS. Jest to czujnik "starego typu"- wtyczka BMW, a nie Peugeota, grubszy i dłuższy niż późniejsze. Czytałem też, że BMW stosuje w niektórych silnikach w roli czujników WAŁKA ROZRZĄDU czujniki magnetoindukcyjne.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Bumbulelep
    Level 9  
    Sorry Panowie- faktycznie źle zacząłem :(
    Popatrzę w SBoxie, choć już widzę różne oznaczenia elementów (wiązki, itd). Problem w tym, że nie jest dostępny schemat ogólny dla silnika z którego pochodzi komputer. Sprawdzę ten stary czujnik podłączając jak pisał Kybernetes.
    Z tym czujnikiem, to tylko myślałem, że czujnik Halla musi mieć magnes poza obudową...
  • #15
    trans-serwis
    Level 39  
    Brak synchronizacji wału korbowego i wałka rozrządu.
  • #16
    Bumbulelep
    Level 9  
    Kalkulator wtrysku: Bosch MED 17.4.
    Najpierw muszę dociec co tam jest dokładnie odstawione.
    Dziś podłączyłem czujnik pod oscyloskop. Kolego Kybernetes- na wyjściu prostokąt- miałeś rację, wygląda na Halla. Dzięki i ukłony!
    Co jednak dziwne- sygnał z 1. pinu, na pozostałych 0V i +5V niezależnie co by nie robić. Prostokąt ma postać nierównomierną: mniej więcej taką (nie miałem czym zrobić zdjęcia):


    Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.



    Edit

    5V/działkę; 0,2s/działkę (przebieg przy kręceniu rozrusznikiem).

    Muszę zebrać to do kupy i pomyśleć co tam jest odstawione- chciałem się tylko podzielić wynikami pomiarów (na "uszkodzonym" czujniku jest to samo)

    Quote:
    Brak synchronizacji wału korbowego i wałka rozrządu.

    Podobno jest ok.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    Bumbulelep
    Level 9  
    Pomiar robiony oscyloskopem w VASie (innego nie ma). Połączyłem wtyczkę z czujnikiem kablami zrobionymi specjalnie na tą okazję(przylutowałem końcówki) i wyprowadziłem przewód na zewnątrz- do oscyloskopu. Innej możliwości nie ma.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    Bumbulelep
    Level 9  
    Kalkulator wtrysku jak najbardziej podłączony:

    Peugeot 207 1.6THP - Nie odpala z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu.



    Edit

    Na 1. pinie po włączeniu zapłonu pojawia się 12V, które jest sprowadzane do masy, gdy tylko czujnik zareaguje. Przebieg pokazany wyżej jest przy próbie rozruchu.
  • #21
    emeryt2
    Level 42  
    Nie podłączonym do ECU hall nie pracuje!
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    trans-serwis
    Level 39  
    trans-serwis wrote:
    Brak synchronizacji wału korbowego i wałka rozrządu.
    Bumbulelep wrote:
    Podobno jest ok.
    Nie może być ok. Jeżeli nie pali zpodłączonym czujnikiem wałka rozrządu to, czujnik wałka wysyła sygnał który nie współgra z wałem korbowym. Po odłączeniu czujnika wałka sterownik zastępuje sygnał wałka rozrządu i auto odpala po dłuższym kręceniu. Zostaw czujnik wałka w spokoju, a sprawdź ustawienie rozrządu. Możesz też podłączyć oscyloskop dwukanałowy pod obydwa czujniki podłączone do ecu i kręcić rozrzusznikiem, zobaczysz rozbieżność.
  • #24
    Bumbulelep
    Level 9  
    Quote:
    najwyrazniej jest elektronikiem z zawodu

    Skończyłem technikum elektroniczne, ale studia to już mechanika. Mam nadzieję, że o to chodzi z ECU (czyli kalkulatorem wtrysku, jak mniemam). Wszystko jest podłączone jak do jazdy (gdyby jeździł), tylko wyciągnąłem sygnał z 1. pinu (z pozostałych też, ale tam cały czas 0V i 5V).

    Quote:
    Niepokoi mnie sygnal na pinie 1. Teoretycznie powinien byc na 2. Sprawdz wszystko dokladnie ze schematem (co i gdzie idzie do ECU).


    Muszę to dokładnie przemyśleć, bo już sam nie wiem. Ze schematem samochodu się zgadza- sprawdzałem przejścia pomiędzy wtyczką czujnika, a kalkulatorem silnika (jego wiązką)- i jest ok. Wrzuciłbym fragment schematu, gdzie sygnał jest na 1. pinie, ale jak na złość coś się nie łączy. Tu jest jeszcze kwestia, że wiązka kalkulatora jest od kompa (kupiona razem z nim), a wiązka silnika podobno od samochodu.
    Quote:
    Nie może być ok. Jeżeli nie pali z podłączonym czujnikiem wałka rozrządu to, czujnik wałka wysyła sygnał który nie współgra z wałem korbowym. Po odłączeniu czujnika wałka sterownik zastępuje sygnał wałka rozrządu i auto odpala po dłuższym kręceniu. Zostaw czujnik wałka w spokoju, a sprawdź ustawienie rozrządu. Możesz też podłączyć oscyloskop dwukanałowy pod obydwa czujniki podłączone do ecu i kręcić rozrzusznikiem, zobaczysz rozbieżność.

    To co Kolego piszesz, to była właśnie pierwsza myśl. Niby sprawdzał kierownik z blokadami. Jak wspomniałem o dwukanałowym sprawdzeniu czujników (tak jak piszesz), to złapał się za głowę- no i pytanie, czy będzie to dobrze widać. Czasem mam wrażenie, że tylko mi zależy, żeby to auto jeździło, ale mają chyba ściągnąć kogoś z zewnątrz do niego.

    EDIT:

    Po zbliżeniu na schemacie rozpiska pinów zmienia się (sic!) względem tego co jest z dalszej perspektywy- jeśli to błąd na stronie to w bardzo niefajnym miejscu. Samochód pojechał do jakichś specjalistów. Jak nie zrobią, to będę wiedział gdzie kontynuować...Dzięki Panowie!
  • #25
    trans-serwis
    Level 39  
    Bumbulelep wrote:
    a jak wspomniałem o dwukanałowym sprawdzeniu czujników (tak jak piszesz), to złapał się za głowę-
    bez komentarza.
    Bumbulelep wrote:
    no i pytanie, czy będzie to dobrze widać.
    Dla obeznanego z pomiarami oscyloskopowymi bardzo dobrze będzie widac.
  • #26
    Bumbulelep
    Level 9  
    Jak nie naprawią tamci to zrobię tak jak piszesz i sprawdzę co w tej instalacji bo dopiero zauważyłem błąd w schemacie (inaczej piny są rozpisane na ogólnym schemacie, a inaczej po kliknięciu- na schemacie czujnika).
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    Bumbulelep
    Level 9  
    Quote:
    Moje pytania zmierzaly do tego: jesli schemat sie zgadza i sygnal z czujnika jest tam, gdzie ma byc, to problem jest czysto mechanizny - jak pisze Trans-serwis - przestawiony rozrzad najprawdopodobniej


    Nie uwzględniłem ew. błędów w dokumentacji, ale to okaże się jak będzie auto :/ Też podejrzewam jednak coraz bardziej rozrząd. W prawdzie sprawdzany oryginalnym przyrządem (pełnym zestawem), ale procedura jest dość złożona i może coś zaplątali...
  • #29
    auto-elektronika
    Level 11  
    dobry tester parametry synchronizacje rozrzadu sprawdz
  • #30
    jurekk55
    Level 36  
    1.6 THP , co oprócz ECU uległo dematerializacji ? nr referencyjny "nowego" ECU identyczny ?
    Co jeszcze uzupełniono ? Auto mogło służyć za dawcę podzespołów ,skrzynia była zdejmowana?