Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Transit - pływa po drodze

areo84 09 Jun 2013 17:35 4656 16
  • #1
    areo84
    Level 10  
    Witam. Mam Forda Transita 1991r doka na bliźniaku ze sztywną osią przednią i wspomaganiem kierownicy. Problem polega na tym że dosyć mocno pływa po drodze, szczególnie załadowany. Luzów w układzie kierowniczym i na końcówkach praktycznie nie ma. Drążka stabilizatora w nim nie było fabrycznie. Luzów na zwrotnicach nie ma, przy kręceniu kierownicą nie ma też jakiś większych oporów więc sworznie raczej też są ok. Myślałem nad łożyskami zwrotnic, może to one są już zużyte i powodują takie prowadzenie?
  • #2
    grala1
    VAG group specialist
    Napisałeś że luzów nie ma to co maja mieć do tego łożyska?
    Szukaj luzów w zawieszeniu, miękkich gum lub źle ustawionej geometrii.
  • #3
    MobilTruck
    Level 31  
    Opony do wymiany.Częste w tego typu wozach.
  • #4
    MartBan
    Level 22  
    Wałek kierownicy, dokładniej krzyżaki.
  • #5
    areo84
    Level 10  
    grala1 wrote:
    Napisałeś że luzów nie ma to co maja mieć do tego łożyska?
    .


    Znajomy mówił mi, że miał tak kiedyś w ciężarówce. Łożyska oporowe zwrotnic miały już bruzdy i pod obciążeniem nie chodziły płynnie ,tylko skokowo. Efekt był taki że jak załadował to samochodem nosiło. Raczej nie mam powodów żeby mu nie wierzyć bo facet nie należy do bajkopisarzy, ale chciałem zapytać Was o zdanie zanim zacznę się z tym męczyć.
  • #6
    Mad Max
    Level 23  
    pitool wrote:
    Opony do wymiany.Częste w tego typu wozach.

    Albo do dopompowania.
  • #7
    areo84
    Level 10  
    opony ma w dobrym stanie, wcześniej był luz na krzyżakach wałka kierownicy ale już skasowany, a pływanie chociaż mniejsze to dalej jest :|
  • Helpful post
    #10
    wojciechjanusz
    Level 27  
    areo84 wrote:
    uzów na zwrotnicach nie ma, przy kręceniu kierownicą nie ma też jakiś większych oporów więc sworznie raczej też są ok. Myślałem nad łożyskami zwrotnic, może to one są już zużyte i powodują takie prowadzenie?

    Trochę niekonsekwentnie piszesz... Bo albo luzu nie ma na zwrotnicach, albo sworznie mają luzy.
    areo84 wrote:
    więc sworznie raczej też są ok
    Te raczej - to jest życzeniowe myślenie. Sworznie tu siadają, po tylu latach nie mogą być bez luzów... Jeżeli są luzy łożysk kół, to jak sprawdzałeś luz na sworzniach zwrotnic?

    Na rysunku jest przekładnia bez serwa.

    Transit - pływa po drodze

    Uploaded with ImageShack.us

    kapeq wrote:
    sprężyny obejrzyj jeszcze
    Tu nie ma sprężyn - z przodu i z tyłu są resory wzdłużne.
    ===================

    Niezależnie od wszystkiego ta wersja Transita z serwem miała zawsze tendencję do lekkiego myszkowania po jezdni, wynikającego z nadaktywnego serwa i i przekładni kierowniczej o dużych luzach, ale małych oporach (przekładnia kulkowa obiegowa). O ile wersja na McPhersonach chodzi bardzo precyzyjnie i jeździ się super przyjemnie, to wersja z poprzeczną belką na resorach jest fatalna pod tym względem.

    Dobrze radzi kolega T5 - sprawdź też tył, czy strzemiona na moście trzymają dobrze resory. Sprawdź może silentbloki w resorach przednich i tylnych.
    No i czy auto nie jest już mocno skorodowane na podciągach? Ma swoje lata...
  • #11
    mateuszTYGRYS
    Level 15  
    Zwrotnice w tranzicie i resor z przodu pierwsze widze w tranzicie...
  • #12
    wojciechjanusz
    Level 27  
    mateuszTYGRYS wrote:
    Zwrotnice w tranzicie i resor z przodu pierwsze widze w tranzicie...
    W modelach Mk3 1986 - 1992 cięższe modele z mostem Salisbury sześcioszpilkowym na bliźniakach, miały z przodu resory ze sztywną osią.
    Następne modele już wszystkie miały z przodu McPhersony.
    Natomiast stare Transity Mk1 i Mk2 nie miały McPhersona lecz inne niezależne zawieszenie lub sztywną oś i resory.

    A zwrotnice to... mają wszystkie samochody z kierowanymi kołami.
  • #13
    MartBan
    Level 22  
    wojciechjanusz wrote:
    mateuszTYGRYS wrote:
    Zwrotnice w tranzicie i resor z przodu pierwsze widze w tranzicie...
    W modelach Mk3 1986 - 1992 cięższe modele z mostem Salisbury sześcioszpilkowym na bliźniakach, miały z przodu resory ze sztywną osią.


    Były, były. Nawet miały pojedyncze koła z tyłu, nie koniecznie bliźniak, w nadwoziach furgon maxi. Ale owszem, piasty 6 szpilek no i sztywna przednia oś.
  • #14
    wojciechjanusz
    Level 27  
    MartBan wrote:
    Nawet miały pojedyncze koła z tyłu, nie koniecznie bliźniak, w nadwoziach furgon maxi.
    Zgadza się, ja pisałem o cięższych modelach na bliźniakach (most typ 53), które standardowo - tak jak kolega - miały także wspomaganie.
    Transity z sześcioszpilkowym mostem Salisbury na pojedynczych kołach (typ 51A) miały także - siłą rzeczy - inne piasty przednie ze względu na odsadzenie felg. Te wersje najczęściej nie miały wspomagania, ale przekładnia kierownicza kulkowa obiegowa działała bardzo lekko.

    Tak na marginesie: most Salisbury do tej pory stosowany jest w Transitach w najcięższych wersjach z niewielkimi zmianami...
  • #15
    markslew
    Level 27  
    Luz może mieć przekładnia kier. Sprawdź, powinna mieć możliwość kasowania luzów.

    Poza tym poszarp kołem, i jeśli coś stuka a po wduszeniu hamulca i dalszym szarpaniu przestaje to łożyska kół winne.
  • Helpful post
    #16
    wojciechjanusz
    Level 27  
    markslew wrote:
    Sprawdź, powinna mieć możliwość kasowania luzów.
    Ta przekładnia ma możliwość kasowania luzów, ale jeżeli nakrętka E ma wypracowane prowadzenie kulek obiegowych, to już niewiele da się zdziałać...
    Luz osiowy wałka głównego F reguluje się gwintowanym dociskiem C i kontruje się nakrętką A, zabezpieczając podkładką B.
    Luz pomiędzy nakrętką z kulkami wałka głównego i uzębieniem wałka wąsa kierowniczego reguluje się śrubą H - uzębienie tego wałka jest stożkowe, więc przesuwając go osiowo zmieniamy luz.

    Występowały dwa różne układy wspomagania: ZF i Bendix.
    Taka przekładnia to już zabytek, ale pracuje wyjątkowo lekko... Teraz to już tylko maglownice się spotyka.

    Transit - pływa po drodze

    A - nakrętka kontrująca docisk łożysk
    B - podkładka zabezpieczająca
    C - docisk gwintowany łożysk
    D - łożyska stożkowe wałka głównego
    E - nakrętka z kulkami, prowadnicami powrotnymi kulek i deklem prowadnic
    F - wałek główny
    G - wałek wąsa kierowniczego
    H - śruba regulacyjna wałka

    Rys. na dole po lewej - sposób rozłączenia śruby regulacyjnej i wałka

    Rys. na dole po prawej - prawidłowy klucz typu "C" do kontrowania nakrętki
    =======================

    Tak na marginesie: nie kumam jak wrzucić rysunek wg wymagań Elektrody...
  • #17
    areo84
    Level 10  
    Znalazłem ostatnio trochę czasu i wyciągnąłem całą oś przednią. Łożyska wzdłużne zwrotnic stały na amen. Są to łożyska kulkowe raczej nietypowe o Φ wew. 22mm ale w sklepie z łożyskami dostałem jakieś o tej średnicy w cenie 10 zł/szt. Na tokarce wytoczyłem tylko kubkowe osłonki żeby nie dostawał się do nich brud. Tuleje i sworznie zwrotnic były jeszcze w miarę- bez zbytnich luzów, więc tylko przeczyściłem i nasmarowałem.

    Po tym zabiegu jest o niebo lepiej, samochód nie pływa po drodze i przede wszystkim z ładunkiem prowadzi się dużo pewniej.