Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Simson SR50 - Dziwny spadek napięcia

mateuszek18183 10 Jun 2013 15:50 4338 29
Tespol
  • #1
    mateuszek18183
    Level 9  
    Witam mam problem z którym nie mogę sobie poradzić od 5 dni a mianowicie w moim Simsonku Sr50 (Instalacja 12V,ładowanie z 3 cewek,zapłon platynki+tranzystorowy moduł ) występuje dziwny spadek napięcia po włączeniu stacyjki,sytuacja jest o tyle dziwna ze napiecie spada do około 10-9V na kilka sekund i wraca do 12,5 V.
    dzieje się to po włączeniu stacyjki ale nie za każdym razem...syczy wtedy tez akumulator napięcie wzrasta i przestaje syczeć,czasem sytuacja występuje tez podczas jazdy motor gaśnie ale po chwili normalnie odpala od kopa.
    Nie znalazłem żadnego zwarcia w instalacji sprawdzałem wszystko,akumulator prawie nowy ma 8 miesięcy
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    jack63
    Level 43  
    Mogło uszkodzeniu ulec połączenie miedzy celami w aku, ale nie wiem co masz w instalacji. Opis jest zdawkowy. Nie wiadomo jak to wszystko masz połączone. Mógł paść jakiś element elektroniki.
    Czy podłączając inny aku efekt dalej występuje?
  • Tespol
  • #3
    web69
    Level 31  
    Otwiera się na chwilę tranzystor wykonawczy w module (zatyka) i cewka zapłonowa robi zwarcie... Modu,ł zapewne, jakiś wynalazek dokładany?
  • #4
    jack63
    Level 43  
    Ciekawy trop. Niektóre moduły miały ograniczenie czasowe zadziałania aby ochronić cewkę i aku.
    Idąc tym tropem może być zwarcie na lub w cewce WN. Pewnie moduł z ograniczeniem prądowym lub aku daje ile może, skwiercząc przy tym.
  • #5
    mateuszek18183
    Level 9  
    Tak moduł własnej konstrukcji z ograniczeniem czasowym odłączający prąd cewki przy zwartych stykach przerywacza Cała instalację wykonałem sam 2 lata temu i od 2 lat wszystko było ok, żadnych problemów, wymieniłem tylko akumulator.
  • Helpful post
    #6
    BANANvanDYK
    Level 40  
    mateuszek18183 wrote:
    występuje dziwny spadek napięcia po włączeniu stacyjki,sytuacja jest o tyle dziwna ze napiecie spada do około 10-9V na kilka sekund i wraca do 12,5 V.
    dzieje się to po włączeniu stacyjki ale nie za każdym razem...syczy wtedy tez akumulator napięcie wzrasta i przestaje syczeć

    Ewidentnie akumulator uszkodzony i nadaje się do wymiany.
  • #7
    mateuszek18183
    Level 9  
    Przed chwilą podłączyłem zamiast akumulatora prostownik wszystko działa idealnie czyli akumulator do wymiany tak jak kolega wyżej stwierdził..
    Tylko od czego padł ma zaledwie 8 miesięcy zbyt wysokie napięcie ładowania ?
  • Helpful post
    #8
    jack63
    Level 43  
    O aku pisałem ja w poście nr 2.
    Jaki poziom elektrolitu? Jaki w ogóle aku? Czyżby z tych :"maitenace free" ...
    Czy masz jakikolwiek regulator napięcia ??? Jakiś schemat?
    Coś mi sie zdaje że będziesz wymieniał aku często...
  • #9
    mateuszek18183
    Level 9  
    Akumulator bezobsługowy 5Ah,regulator ze schematu, właśnie stwierdziłem uwalony tranzystor w nim, czyli jest winowajca całego zamieszania.
    Simson SR50 - Dziwny spadek napięcia
  • #10
    jack63
    Level 43  
    Jeżeli na górze aku jest napisane: "DO NOT OPEN", to olej to i open czyli otwórz, a zobaczysz coś ciekawego.
    Jeżeli jest to aku w pełni szczelne jak do UPS'a to oczywiście nie otwieraj, tylko kup nowe jak nie trzyma.
  • #11
    mateuszek18183
    Level 9  
    Otworzyłem no i wygląda że w środku susza jak na pustyni ;
  • #13
    mateuszek18183
    Level 9  
    Regulator to pomysł użytkownika pewnego forum o simsonach po zbudowaniu działał poźniej najwyraźniej przestał,nie to nie żart składa się z trzech elementów..Pod magnetem mam 3 cewki bezmasowe połączone po mostkach razem,instalacja jest wszystko z aku .
  • #14
    jack63
    Level 43  
    Nie napisałem, że nie może działać, tylko że jest "zbyt prosty".
    Czy robiłeś jakieś pomiary gdy "działał"?
    Jak go wpiąłeś?
    Czy masz świadomość, że napięcie "stabilizowane" w tym układzie bardzo zależy od charakterystyki egzemplarza tranzystora i jego temperatury?
    Czy wiesz do jakiego napięcia stabilizował (póki żył tranzystor) ten układ?
  • #15
    mateuszek18183
    Level 9  
    Mierzyłem napięcie w instalacji gdy "działał" na maks.obrotach dochodziło do 14,6 V czyli chyba ok.
    Regulator był podłączony jak widać na schemacie masa do ramy a plus do plusa akumulatora i do plusa po mostkach prostowniczych.
    Tranzystor zastosowany w układzie IRFZ44N.
    Umiem zlutować dany układ ze schematu,zrozumieć jak działa jak coś lutuje też się staram ale nie zawsze wychodzi..
  • #16
    jack63
    Level 43  
    14.6 to trochę za dużo, ale nie powinno szybko wygotować elektrolitu. Jak było na prawdę nie wiadomo.
    Ten układ powinno się sprawdzać i regulować(!) na stole za pomocą zasilacza z reg. napięciem.
    Wykorzystanie ramy jako masy jest bardzo złym pomysłem. Dużo by pisać. Masa ma być ciągnięta kablem i to dość grubym a rama ma tylko służyć do jej zamocowania.

    Piszesz, że rozumiesz układ, więc napisz krótko jak działa.
    A może wiesz lub się domyślasz co się stało?
    Ten regulator jest zbyt prosty aby był skuteczny. Nie ma żadnych zabezpieczeń!
    Mostki OK? Na jakie napięcia?
    Radiator jest ? Jaki duży?
    Jakie napięcia dają cewki bez obciążenia dla ok. 1500 3500 i 6000 RPM ???
  • #17
    mateuszek18183
    Level 9  
    Napięcia cewek na biegu jalowym 10/11V ,około 3000rpm - 18/20V ,6000 rpm -ok.40V wszystkie 3 dają mniej więcej tyle samo.
    Mostki 600V 10 A
    Radiator to kawałek blachy aluminiowej 3mm grubości ,5x10 cm tranzystor był na paście termoprzewodzacej.
    Ja rozumiem sposób działania układu tak :dioda zenera 11V puszcza prąd po przekroczeniu tęgo napięcia próg otwarcia tranzystora 3V czyli razem około 14V ,po przekroczeniu otwiera się tranzystor i zwiera naddatek do masy.
  • #18
    jack63
    Level 43  
    Ok. Coś rozumiesz. Ale:
    Próg otwarcia wg. datasheet to 2-4 V. Spory rozrzut. Nie uważasz?
    Przeczytaj sobie a będziesz wiedział dlaczego spaliłeś tranzystor:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic928867.html
    A jak przeczytasz to sam sobie odpowiesz na moje pytanie: Czy ten regulator to żart?
    W takim układzie tranzystor powinien pracować impulsowo. Jak nie, to każdy na prawie każdym radiatorze (a nie twojej blaszce) się spali.
    Tak nawiasem to cały układ jest diodą zenera większej mocy.
    Jakbym przerabiał prądnicę Simsona na twoją modłę to zrobił bym układ trójfazowy i regulator impulsowy.
  • #19
    mateuszek18183
    Level 9  
    Wniosek taki że moje "około" 14V mnie zgubiło..
    Tranzystor spalił się dlatego ze nie był otwierany do końca dobrze zrozumiałem ?
    A jest w ogóle możliwość budowy układu trójfazowego ? Cewki nie są rozmieszczone równo co 120°.
  • #20
    jack63
    Level 43  
    Nie. Zgubiła cię pozorna prostota i "genialność" przeróbki.
    Taka przeróbka nie daje specjalnych zysków energetycznych przy małych RPM. Pisałem o tym w wielu postach ją krytykujących. Poszukaj sobie i poczytaj. Tłumaczyłem tam dokładnie na czym polegają problemy z prądnicami małej mocy wzbudzanymi od magnesów trwałych przy małych RPM.
    Dobrze zrozumiałeś. Regulacja ciągła jest energetycznie mało sprawna dlatego stosuje się zasilacze i regulatory impulsowe.
    Czy jest możliwość zastosowania układu 3f w Simsonie? Nie wiem. Nie robiłem. Nie wiadomo jak duże są przesunięcia fazowe. Trzeba pomierzyć. Jesteś kumaty, trzy izolowane cewki oraz komputer z kartą dźwiękową masz, więc ... do pomiarów marsz! :D
    Jak się zdecydujesz napisz. Pomogę.
    Pasuje też dokształcić się z działania prostowników trójfazowych pełno-mostkowych 6d. Poczytaj o ew. konsekwencjach przesunięć fazowych. Ew. zapodaj w jakimś Spice'e symulację. Ja już nie pamiętam i nie mam czasu czytać a symulator mi się "wywrócił" i leży.
    Uklad 3f jest optymalny w tej sytuacji. Jakby się udało go zrobić, to było by super.
  • #21
    mateuszek18183
    Level 9  
    Dość to jak dla mnie skomplikowane (prawie czarna magia ) ale spróbować zawsze można :) może się czegoś chociaż naucze.Tylko od czego zacząć ? Rozumiem że karta dźwiękowa ma służyć jako coś w stylu ala oscyloskop żeby zobaczyć przebieg prądu ?
  • #22
    jack63
    Level 43  
    Ala to kiedyś miała kota... Ale masz rację. Co mi sie podoba. :D
    Nie jest to żadna czarna magia.
    Poszukaj w sieci. Były opisy oscyloskopów na bazie karty dźwiękowej. Do twoich potrzeb wystarczą dwa (bo wykorzystasz dwa kanały karty) dzielniki napięcia. Na wejścia LINE_IN karty nie można podać napięć większych niż 1V ! Dzielniki muszą to zapewnić. Lepiej przesadzić w dół niż ... spalić kartę.
    Musisz zrobić 3 pomiary. 3x para cewek. Cewki łączysz jednymi końcami i do masy karty. Wolne końce do GÓRY dzielników. Na kartę wchodzisz ze "środków" dzielników.
    Predkośc obrotowa wału musi być wieksza niz ok 2k RPM, aby przekroczyć minimalną częstotliwość wejściową karty. Na wejsciach karty są filtry górnoprzepustowe, których nie da się usunąć :cry:. Sam przetwornik A/D mierzy od zera!
    Ściągasz i instalujesz AUDACITY i robisz nagrania. Potem odtwarzasz do woli i możesz mierzyć napięcia i fazy. Kleisz 6 przebiegów w jedno nagranie i masz.
    Trzeba się trochę pogimnastykować z synchronizacją trzech pomiarów.
    To tak w skrócie.
    Proste? Nie sądzisz. :D
    Powodzenia.
    PS. Z braku czasu pominąłem kilka ważnych szczegółów aby cię nie zniechęcić. :D
  • #23
    mateuszek18183
    Level 9  
    Sam się zniechecilem po przeczytaniu paru rzeczy ...motorek musi być jednak szybko sprawny a to robota nie na krótka chwile ,nie mówię ze kiedyś nie spróbuje ale w tym momencie nie mam na to czasu . Kupiłem dziś aku kwasowy 5ah .przewód masowy wystarczy 1,5mm² ? Bezpiecznik na masie czy na plusie ma to jakieś znaczenie ?myślę nad zastosowśmiem regulatora napięcia z chińskiego skutera ...
  • #24
    jack63
    Level 43  
    Trudno. Rozumiem braki czasu i chęć jeżdżenia a nie naprawiania.
    Z tymi trzema cewkami i DC to sobie tak nabroiłeś, że prostego regulatora od skutera nie zamontujesz. Nie tędy droga. Masz dwie drogi rozwiązania problemu:
    1. Wracasz do starego (ori) układu cewek i instalacji z jakimś reg. od skuterka do ładowania i stopu. Drugi reg. do świateł. A co zrobisz z zapłonem to nie wiem? Może ori iskrownikowy? Masz przerywacz, to można tylko inna cewka magneta. Mogą być inne warianty.
    Droga dość prosta, szybka i pewna, ale kosztowna.
    2. Robisz prosty reg. impulsowy samowzbudny na mosfecie zamiast twojego ciągłego i nic nie zmieniasz w obecnej instalacji.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2344969.html
    Droga trudniejsza wolniejsza i mniej pewna, ale za kilka/nascie zł.
    Wybór należy do ciebie.
  • #25
    mateuszek18183
    Level 9  
    Jak narazie bardziej skłaniam się do drogi nr2.
    Przez weekend może uda mi się coś polutować,a mógłbys polecić jakiś dobry sklep internetowy z elektronika bo w moim elektroniku nie moge dostać diod oraz tych tranzystorów.Znalazłem kilka na allegro ale ceny są jakieś zawrotne :O
    I mam pytanie bo czegoś tu nie rozumiem mam zrobić identycznie jak na schemacie cewki po mostkach do punktów U,V,W czy spiać cewki po mostkach razem i wykorzystać tylko jedna gałąź (jedna dioda schotky i tranzystor ?)
  • #26
    jack63
    Level 43  
    Sklepów internetowych jest mnóstwo. Nie mam żadnego "upatrzonego". Kupuję tam gdzie jest to czego szukam i cena jest OK.
    Warint nr 2 może mieć dwie drogi:
    1. Regulator jak twój "żart" ale wg schematu z linku. Wystarczy jeden mosfet i można zrezygnowac z driverów w scalaku robiąc wlasny na tranzystorze/rach.
    Schemat "opiewa" na regulator równoległy (stratny) impulsowy. Zauważ że jest tylko jeden układ pomiarowy. Musisz poczytać posty i zrozumieć. Niestety kolega ArtB nie zamieścił schematu końcowej wersji. Napisz do niego może odpowie.
    2. Układ trójfazowy i regulator z 3ma mosfetami. Pozostawiamy pomiary faz na boku i robimy "rozpoznanie bojem", czyli łączymy początki uzwojeń cewek (zakładam że wszystkie cewki są nawinięte w jednym kierunku!) ze sobą robiąc gwiazdę. Z końców mamy 3 fazy RST. Robimy prostownik 3f na 3 diody ok 5A/200V. Banał. Nastepnie pełną wersję regulatora. Mosfety nie muszą być takie jak w projekcie. Wystarczą jakiekolwiek na napięcie 200V. To ważne, bo sądzę, iż masz mocno prze-przezwojone cewki i napięcia będą spore. Poza tym przepięcia.
    Dla obu wersji mam tylko obawy o temperaturę cewek. W Simsonie cewki nie sa w oleju, ale w zamkniętej przestrzeni magneta bez wymiany powietrza, dodatkowo ogrzewanej od samego silnika. Chłodzona jest tylko pokrywa i przez nia ciepło ucieka na zewnątrz.
    Napisz co zdecydowałeś.
  • #27
    mateuszek18183
    Level 9  
    na razie skłaniam się ku prostszej i szybszej wersji "regulator jak mój żart" .
  • #29
    mateuszek18183
    Level 9  
    czyli przeróbka na 3F wyglada tak cewki mam nawinięte w jednym kierunku czyli łącze początki uzwojeń razem.Następnie prostownik czyli jesli dobrze rozumiem buduje coś takiego jak w tamtym linku który podaleś ?

    Simson SR50 - Dziwny spadek napięcia

    Mogę zastosować takie mosfety ?

    A jeśli zbuduje regulator samowzbudny na jednym mosfecie nie musze nic przerabiać dobrze rozumiem ? zostawiam tak jak jest tylko wpinam go w instalacje ?
  • #30
    bary 700
    Level 9  
    witam niedawno nabyłem simsona skutera sr50 do kapitalnego remontu i mam pytanie czy jest jakaś blokada zabespieczająca przedni teleskopy przy maksymalnym skręcie w prawo lub w lewo przed uderzaniem w ramę mojego simsona i niewjem czy tak ma byc czy czegoś mu brakuje