Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Licznik rowerowy w samochodzie

tomiwroc6 03 Mar 2005 14:05 4654 11
  • #1 03 Mar 2005 14:05
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Witam

    W swoim samochodzie wymienialem niedawno wskazniki i m.in. zamontowalem elektryczny czujnik predkosci , teraz chcialbym do niego podalczyc licznik rowerowy.

    Sytuacja jest nastepujaca

    Licznik rowerowy w samochodzie

    Probowalem juz wiele kombinacji ale zadna nie dala efektu , licznik caly czas na 0. Troche dziwi mnie ze ze wskaznikow na kablu sygnalowym jest +12V ( nie powinno to byc wejscie ? ). Licznik jest zasilany z zasilacza na 3V. Przeprowadzilem probe ( szybkie zwieranie ) niezaleznego +3V i - sygnalowego licznik - licznik dzialal. Co jeszcze jest dziwne to to ze zegary pokazuja dobrze predkosc jak odlaczy sie mase od czujnika. Dzialaja rowniez jak na stale jest 3V a nie 12.
    Na testy poszlo juz sporo benzynki i niezle wymarzlem sie w autko ;) , niezly burdel w aucie i czasami jezdze bez sprawnego szybkosciomierza ;) . Mam juz tego dosyc , jednak jezeli moge liczyc na pomoc to chetnie wyprobuje jakiekolwiek wskazowki.

    Czy mozliwe ze przy takim czujniku predkosci nie da sie podlaczyc licznika ? Czy moze to wina licznika ( ma regulace srednicy ? kola od 3999 do 1 ). Czy moze czestotliowosc impulsow jest za duza ?

    PS. Na razie chodzi mi tylko 'rozbudzenie' licznika , jak to podlaczyc na stale to juz chyba wam dzieki koledze z forum ( pozdrawiam ).

    Pozdrawiam i dziekuje za uwaga. :)

    0 11
  • #2 03 Mar 2005 17:57
    autosuper
    Poziom 24  

    Nieweim czy dobrze wszystko zajazylem . Ale wydaje mi sie ze problem u Ciebie polega na roznicy w sterowaniu licznikow (zegarow i licznika row.) . Skoro na wejsciu zegarow jest +12 V to znaczy ze jest on sterowany masa (tylko dlaczego prawidlowo pokazuje po odlaczeniu masy od czujnika) , wynika to z tego ze jego wejscie jest tak zpolaryzowane . Natomiast z twojego opisu licznika rowerowego wynika ze ten jest sterowany plusem . Proponuje ci wiec zbudowac uklad na tranzystorze i dwoch rezystorach ktory zamienuial by impulsy z czujnika z masowych na plusowe . Zegary podlacz bezposrednio do czujnika , rownolegle z ukladem na tranzystorze ( proponuje pnp np BC177 emiter do plusa , kolektor prez rezystor np. 1Kom do masy , na baze tez jakis rezystor dla bezpieczenstwa , i do kolektora wejscie licznika rowerowego ) i powinno wszystsko chodzic . Pozdro

    0
  • #3 04 Mar 2005 11:41
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Witam

    Chcialem podziekowac za pomoc , i dla zainteresowanych moge powiedziec ze 'akcja' sie udala ;) , licznik dziala :) tylko trzeba go jeszcze skalibrowac.

    Wykonane podlaczenie to czujnik podlaczczony normlanie tj. do +12V i - , i sygnal z zegarow +12V. Zrobione odejscie z tego kabla tj. sygnalowego do tranzystora BC 847B poprzez rezystor 10k do bazy. Do emitera podlaczony + z licznika rowerowego a do kolektora - z licznika. Proba wykonana na liczniku podlaczonym do zasilacza +3V.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dziekuje za pomoc

    0
  • #4 05 Mar 2005 09:59
    autosuper
    Poziom 24  

    Czyli tak jak Ci pisalem , fajnie ze sie udalo . Pozdrawiam

    0
  • #5 18 Mar 2005 15:19
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Witam ponownie

    Niestety po testach pojawil sie problem :(:(:( - licznik pokazuje dobrze tylko do okolo predkosci 40 km/h(odczytane z zegarow) , ponad ta predkosc licznik pokazuje pare km mniej i to niezaleznie od predkosci ( tzn. np przy 80km/h pokazuje 36...)

    Czy dobrze rozumiem ze to przez za duza liczbe impulsow na sekunde ?
    I czy mozna temu jakos zaradzic ?

    pozdrawiam

    0
  • #6 18 Mar 2005 20:13
    autosuper
    Poziom 24  

    No troche to dziwne !
    Nie powinien bowiem sie zatykac licznik powyzej 40km/h . Chyba ze producent nie przewidzial wiekszej predkosci na rowerze niz 40km/h w co jednak zdecydowanie watpie . Skoro licznik pokazuje wlasciwie do 40 , to nie powinien sie zatkac zbyt duza iloscia impulsow . Sadze ze problem tkwi raczej w ich ksztalcie a nie ilosci , to jedyne rozwiazanie jakie przychodzi mi do glowy . Moze zatyka sie tranzystor ale tez nie powinien . Sproboj dac jakis kondensator na baze tranzystora i na jego wyjscie (kolektor) . Sproboj dac np. 100 nF . i Zobacz co sie dzieje . Ale bedziesz musial wtedy prawdopodobnie odpowiednio spolaryzowac baze tranzystora . Ale zanim zaczniesz z tym tranzystorem modzic , sproboj odlaczyc od czujnika zegary i zostaw sam licznik bez tranzystora , pamietaj jednak ze licznik musi byc odpowiednio sterowany (+ lub minusem , nie pamietam juz jak to tam bylo u Ciebie) . Podlacz wszystko bez tranzystora i zegarow , jezeli licznik bedzie chodzil ok to przyczyna tkwi najprawdopodobniej w tranzystorze , wtedy postepuj zgodnie z moimi wczesniejszymi wskazowkami odnosnie traznystora .

    0
  • #7 18 Mar 2005 21:03
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Niestety tak probowalem na poczatku czujnik + sam licznik i nic sie niedzialo nawet jak byl sam podlaczony do czujnika , nawet nie ruszyl o 1kmh. Jesli chodzi o wieksza modyfikacje to bym prosil o jakis konkretny schemacik , bo jeszcze ( poki co ;) ) ze mnie noga z elektroniki , ale uklad dam rade zbudowac ze schematu.

    Czyli mam rozumiec ze to raczej nie ilosc impulsow jest przyczyna ? , bo juz nawet chcialem sprobowac ( taki juz ze mnie kombinator chociaz sie nie znam ;) ) z licznikiem impulsow , jak dobrze rozumiem wtedy dostane czestotliwosc impulsow / 4. Czy to rzeczywiscie moze tak zadzialac jak przypuszczam , bo rozumiem ze to raczej nie pomoze , ale w ramach cwieczen chcialem chociaz to podlaczyc na probe.

    Jezeli uklad licznika ( mam jakis sn74ls93n ) podlacze do +5V , tak jak poprzednio do kolektora +5V i emiter do wejscia zegarowego ukladu do bazy czujnik , a 4bit z ukladu licznika do poprzedniego ukladu zamiast wyjscia z czujnika to impuls na 4 bicie pojawial sie bedzie co 4 impulsy z czujnika ?.

    Wiem ze troche krece :) , ale to dlatego ze chcialbym sie cos nauczyc , a to dobre pole do prob...

    Jeszcze raz dziekuje z dotychczasowa pomoc i licze na dalsza... ;)
    pzdrawiam

    0
  • #8 18 Mar 2005 22:41
    autosuper
    Poziom 24  

    Sproboj najpierw podlaczyc sam licznik bez tranzystora tak jak ci pisalem musi ruszyc pod warunkiem ze odpowiednio bedziesz go sterowal tzn. albo czujnik podlacz do plusa tylko albo do masy tylko i w ktorejs z tych opcji licznik musi zadzialac . Jezeli chcesz zastosowac licznik jako dzielnik przez cztery to musisz wiedziec ze licznik bedzie pokazywal cztery razy mniejsza predkosc niz jest naprawde . Ponadto licznik musisz tak podlaczyc zeby resetowal sie po czwartym impulsie i liczyl od nowa , bo tylko wtedy bedzie to dzielnik czestotliwosci przez cztery . Musisz tez wiedziec ze uklad ktory wymieniles UCY 7493 to uklad TTL . Uklady te charakteryzuja sie tym ze stan logiczny 1 , a wiec impuls nie powinien byc wiekszy od 5V , chcac wiec go zastosowac w Twoim ukladzie musisz pamietac o tym by sygnaly z czujnika nie byly wieksze od tych 5V , a wiec przy 12V mozesz uszkodzic scalaka . Zamiast 7493 mozesz zastosowac jakiegos CMOSA , np. CD4027 , czyli dwukrotny przerzutnik typu JK . Mozesz z niego uzyskac rowniez dzielnik czestotliuwosci prez cztery i przez dwa , ponadto mozesz go spokojnie zasilac z 12V bez ryzyka jego uszkodzenia . Zawsze w przypadku zastosowania ktoregokolwiek z ukladow czy to licznika czy prezrzutnika musisz pamietac o odpowiedniej polaryzzacji ich wejsc bo bez tego tez beda sie dzialy hece lub wogole uklady te nie beda liczyc impulsow. W tym ukladzie z tranzystorem co masz teraz sproboj jeszcze dac rezystor 10k do plusa lub do minusa (zalezy jak masz sterwanie , zle z tego co pamietam to sterujesz ten tranzystor masa , wiec rezystor daj do plusa ) . I od tego zacznij ! Jak to nie pomoze to napisz , narysuje Ci wtedy jakies schematy tych ukladow do dzielenia czestotliwosci impulsow .

    0
  • #9 21 Mar 2005 09:14
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Ok,troszeczke sie juz pogubilem ;) , jeszcze raz pokazuje schematy

    Licznik rowerowy w samochodzie

    Problem jest taki ze probowalem juz chyba wszstkie kombinacje i nic sie nie dzialo , prosze podac sugestie co z czym podlaczyc sprobuje jeszcze raz.

    Uklad na ktorym licznik dzialal ale do 40 wyglada tak
    Licznik rowerowy w samochodzie

    Zegary:
    * +12V z instalacji samochodowej , idzie tez do czujnika
    * masa samochodu , idzie tez do czujnika
    * (6) wyjscie ( wejscie? ) wykrywajace impulsy ( woltomierz pokazywal w stosunku do masy +12V przy stojacym samochodzie ) podlaczone do czujnika (2)

    Licznik:
    w tej chwili zasilany z baterii , wyjscia (4) i (5) to te zwierajace obwod z czujnikiem na kole ( jezeli zwieram recznie (4) i (5) to pokazuje sie szybkosc - wczesniej jak mialem podlaczony licznik do zasilacza to jezeli bralem z niego +3V i zwieralem do (5) to tez pokazywal ( bez uzywania (4) ).

    Czujnik
    Wyjscie z zegarow (6) to impulsowe jest rowniez podlaczone do bazy tranzystora przez oporonik 10k. ( Tranzystor to BC547B n-p-n sprawdzony na miernku ). Do emitera podlaczone wyjscie +3V (4) z licznika , a do kolektora masa samochodu i wejscie (5) licznika.


    Mam jeszcze do niego dodac kondensator i opornik tylko w ktore miejsce ?

    pozdrawiam

    0
  • #10 21 Mar 2005 11:47
    thomas__1
    Poziom 22  

    Z tego co ja się orientuję to licznik rowerowy mierzy prędkość przez zliczanie czasu pomiędzy kolejnymi zwarciami (kontrakton) dwóch wyjść. Musisz więc pokombinować tak, żeby sygnały z Twojego czujnika zamienione były na zwieranie obwodu licznika.

    0
  • Pomocny post
    #11 21 Mar 2005 23:31
    autosuper
    Poziom 24  

    Sprawdz czy schemat ktory narysowales jest poprawny , bo z tego co pamietam to tranzystor ktory miales zasosowac mial byc p-np a z Twojego schematu wynika ze to n-pn , zaznacz dokladnie gdzie co ma mase a co plus , gdzie sa wejscia urzadzen , bo z tego schematu nie wiadomo gdzie licznik ma zasilanie (+ i - ) , bo jezeli ma tak jak narysowales to ten tranzystor bedzie tylko robil zwarcie na jego zasilaniu , popraw to jak mozesz jeszcze raz a ja wtedy dorysuje Ci do tego rozne warianty ktore bedziesz mogl poprobowac , ale zebym mogl to zrobic musze miec pewnosc czy masz tam tranzystor n-p-n czy p-n-p i jak to podlaczyles , bo jedyna metoda zrobienia tego to bazowanie na tym co juz chodzilo do 40 km/h , trzeba tam tylko poprobowac przerobki .

    0
  • #12 22 Mar 2005 10:28
    tomiwroc6
    Poziom 11  

    Dopisalem juz informacje jak potrafilem , czy moze jeszcze cos jest niejasne to dopisze

    0
  Szukaj w 5mln produktów