Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Clio 2 PH1 - Podłączenie ściemniacza oświetlenia do alarmu

15 Cze 2013 11:07 2727 12
  • Poziom 8  
    Witam. Proszę o pomoc i ewentualne sugestie w kwestii problemu, na który się natknąłem przy próbie udoskonalenia ściemniacza oświetlenia wewnętrznego samochodu. Teraz pokrótce przedstawię na czym on polega. Posiadam ściemniacz oświetlenia EDO-31 -
    Code:
    moto.sfar.pl/edo31.php

    oraz alarm samochodowy PROXIMA ZS(schemat w załączniku). Wszystko zostało podłączone tak jak polecono w intrukcjach. Jako, że ściemniacz nie posiada opcji ściemniania oświetlenia po uzbrojeniu alarmu, postanowiłem coś takiego wykombinować samodzielnie. Jak wynika z instrukcji owego urządzenia -
    Code:
    moto.sfar.pl/download/EDO31/EDO31_manual.pdf

    biały kabelek, należy podłączyć do +12V po zapłonie i skutkuje to szybkim wygaszeniem oświetlenia. Wpadłem na pomysł, aby podłączyć dodatkowy kabelek z centralki alarmu w którym pojawia się +12V po uzbrojeniu do białego kabelka. Zależy mi na tym aby ściemniacz zadziałał od razu zarówno przy przekręceniu stacyjki, jak również po wyjściu z samochodu i naciśnięciu pilota uzbrajającego system alarmowy. Częściowo mi się to udało i działa, jednakże gdzieś występuje jakiś prąd zwrotny, ponieważ w momencie uzbrajania miga mi cały licznik(wszystkie kontrolki), zamiast samych kontrolek kierunkowskazów. Proszę o jakąś poradę, co zastosować, aby zniwelować ten efekt lub podanie jakiegoś lepszego rozwiązania problemu.
    Z góry dziękuję za wszystkie sugestie.
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    darleb napisał:
    Wpadłem na pomysł, aby podłączyć dodatkowy kabelek z centralki alarmu w którym pojawia się +12V po uzbrojeniu do białego kabelka.

    W które to miejsce alarmu się podłączyłeś?
    Skoro tak ci przeszkadza opóźnione ściemnianie oświetlenia w samochodzie, to po co w ogóle montowałeś tą czasówkę? Przecież ona wyłączy światło w samochodzie sama po określonym czasie. Więc po co ją poganiać?
  • Poziom 8  
    Próbowałem podłączyć się w kierunkowskazy oraz czujniki dodatkowe. Posprawdzałem miernikiem, w którym miejscu po uzbrojeniu alarmu pojawia się +12V na dłuższą chwilę, aby podając je na "biały kabelek" ściemniacza, wygasić lampkę. Tak się dzieje w dwóch wymienionych przeze mnie miejscach. Spełnia to swoje zadanie, jednakże jakby "pobudza zapłon"(słychać przekaźniki, które uruchamiają się po przekręceniu kluczyka w pozycję poprzedzającą kręcenie rozrusznikiem. Doszedłem stąd do wniosku, że gdzieś prąd się cofa. Poszukałem też trochę na ten temat na własną rękę i wyczytałem coś do diodach prostowniczych, jednakże nie wiem czy to dobry trop i jak go wykorzystać.

    Co do "poganiania" światła. Chodzi tutaj bardziej o efekt wizualny. Większość samochodów posiadających płynne ściemnianie/rozjaśnianie, posiada tę opcję, a ja chciałem ją uzyskać wykorzystując materiały, które posiadam. Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kupiłeś kostkę po to, by wygaszała płynnie światła. Więc po zamknięciu samochodu i ustalonym czasie powinno to nastąpić. A ty teraz próbujesz skrócić ten czas do natychmiastowego wygaśnięcia?
    W tym alarmie czujniki są zasilane po podaniu masy, a nie 12V, więc coś nie tak z tym twoim szukaniem. Jednak jeśli się już bardzo upierasz, to weź sygnał z kierunkowskazu, tylko musisz odseparować kierunkowskaz dodatkową diodą, by prąd nie cofał się z niego na ściemniacz, podczas jego normalnej pracy. Jedna dioda 5A wystarczy. Dla bezpieczeństwa, wstawiłbym jeszcze jedną 1N400x przed sam ściemniacz.
  • Poziom 8  
    Owszem kupiłem kostkę do płynnego wygaszania. Z tym, że po zamknięciu drzwi pali się ona 20 sekund, a skoro wychodzę z auta i je zamykam to po co ma się palić, skoro może od razu płynnie wygasić? Diody masz na myśli rozumiem 5A półprzewodnikowa i 1N400x prostownicza?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    darleb napisał:
    Diody masz na myśli rozumiem 5A półprzewodnikowa i 1N400x prostownicza?

    Jedna i druga jest półprzewodnikowa i prostownicza.
  • Poziom 8  
    To w takim razie, jakiego typu diody mam zastosować?
  • Moderator Samochody
    Tak jak zostało napisane, na kierunkowskazy 5A przed ściemniacz 1A... jak chcesz wszędzie możesz dać 5A. Jak poprosisz w sklepie o 5A diodę prostowniczą to na pewno coś Ci znajdą... ja bym użył np. SB540/560, czyli diody Shottkyego (ze względu na mniejszy spadek napięcia na diodach tego typu).
  • Poziom 8  
    Dzięki, bo nie do końca zrozumiałem jaki typ diod mam zakupić z postu kolegi. Czyli wezmę dwie te Shottkyego, to chyba, że nie będą mieć to dwie prostownicze 5A. Na razie dziękuję. Około środy, może prędzej myślę, że będę miał się tym czas zająć i zdam relację, czy pomogło, ewentualnie jaki jest skutek. Pozdrawiam.
  • Poziom 8  
    Słuchajcie. Kupiłem dzisiaj diody prostownicze 3A UF5404 i 6A UF600D, bo innych nie mieli. Czy te mogą być?
  • Poziom 27  
    Po co stosować takie wielkie diody do sterowania ściemniaczem, przecież tu chodzi tylko o impuls do układu sterowania.
    Wystarczą zwykłe 1A.
    Jedną podłączasz anodą do przewodu od stacyjki, drugą anodą do kierunkowskazów, łączysz katody i podłączasz do przewodu sterującego od ściemniacza.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jest jeszcze jeden minus, będzie to też działało przy awaryjnych.
  • Poziom 8  
    No, ale nic się chyba nie stanie jak dam takie skoro już kupiłem?
  • Poziom 27  
    Nie nie stanie, dioda to dioda.