Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik Danfoss FC-302 - grzanie się silnika

robaga2 16 Cze 2013 09:46 2682 12
  • #1 16 Cze 2013 09:46
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam, ma problem z grzaniem się uzwojenia silnika (wskazania PT 100 U/V/W to 125, 118,110 stopni). Temperatura ciągle narasta choć po 8-10h przyrost temperatury jest maly około 1 stopień w ciągu 30 minut. Silnik pracuje poniżej swoich wartości znamionowych (45-47Hz).
    Silnik 315kW,
    380-400-415/660-690 U
    580-558-415/334-322 A,
    1490 1/min,cosfi 0,84-0,86.
    Proszę o porady, wydaję mi się, że może to być przyczyna po stronie falownika FC-302 i jego konfiguracji do sterowania pracą pompy. Układ nadąża za utrzymywaniem stałej wartości ciśnienia w rurociągu tłocznym pompy.

    Proszę wskazówki, dzięki.

    0 12
  • #2 16 Cze 2013 10:00
    satanistik
    Poziom 27  

    Jak chłodzony jest silnik? Jeżeli wentylatorem na osi to jego sprawność mogła spaść przy spadku obrotów. Można zmierzyć moc bobieraną przez falownik - jeżeli znacząco odbiega to może być problem z falownikiem.

    0
  • #3 16 Cze 2013 15:06
    robaga2
    Poziom 9  

    Silnik jest chłodzony wentylatorem na osi, silnik pracuje w pionie, przeważnie ma około 1300 do 1400 obr/min. Moc wskazywana przez falownik to około 230-250kW.

    0
  • #4 17 Cze 2013 18:41
    pawelradomsko
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Jeżeli prędkość obrotowa jest odwrotnie proporcjonalna do ciśnienia to może tak jak sugerował Satanistik warto pomyśleć o wymuszeniu chłodzenia: dla takich mocy nawet niedługie a regularne spadki obrotów mogą skutkować powolnym przyrostem temperatury.
    A i jeszcze jedno: jak z mocą bierną? Może czasami silnik pracuje blisko biegu jałowego. Czy to tandem czy tylko jedna pompa?
    Pozdrawiam Paweł.

    0
  • #5 17 Cze 2013 19:29
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam, silnik napędza jedną pompę. Dziś wskazania PT 100 wzrosły po 7h do U-124 stopnie, V-do 130, W 116 stopni na łożysku dolnym silnika od sprzęgła do 105 stopni. Temperatura otoczenia 27 stopni.
    Nad obcym chłodzeniem jeszcze się zastanawiam. Pt 100 są wyprowadzone na zewnątrz długim przewodem 15 żyłowym myślę że około 50-70m. Czy mogą występować zakłamania w wskazaniach temperatury. Uzwojenie silnika cały czas wciąż pobiera ciepło zamiast je odprowadzać. Czy takie różnice wskazań Pt100 uzwojenia mogą być dopuszczalne, trochę zbyt mocno się różnią.
    Jak pompa pracuje jałowo to temperatury spadają i są w normie, tylko przy obciążeniu około 460 A (znamionowo 558A, podłączenie w trójkąt, 6-przewodów) następuje stopniowy przyrost temperatury.

    0
  • #6 18 Cze 2013 16:24
    pawelradomsko
    Specjalista Automatyk

    Witam.
    Jeżeli chodzi o czujniki to faktycznie przy tej długości kabla wystąpią błędy, wskazane jest zastosowanie konwerterów PT100 na 4-20mA.
    Warto zmierzyć temp. pirometrem ew. jeżeli jest to kamerą termowizyjną - ta pokaże rozkład cieplny widocznych części silnika.
    Przy jakiej częstotliwości występuje ten pobór 460A?
    Może spojrzeć na charakterystykę momentu w skali częstotliwości.
    Tyle przychodzi mi do głowy.
    Pozdrawiam Paweł.

    0
  • #7 18 Cze 2013 17:17
    PROAT
    Poziom 13  

    Jaka jest znamionowa prędkość silnika?

    Czy silnik jest przystosowany do pracy z falownika, czy to jest jakaś adaptacja maszyny na falownik?

    Może być tak, że silnik może pracować tylko z nominalna prędkością ze względu na zbyt mały wydatek wentylatora przy obniżonych obrotach.

    PT100 na 15 metrach 2 przewodowo nie przekłamuje za wiele. 1 om dołożonej rezystancji od przewodów to jakies 3 st.C.

    0
  • #8 18 Cze 2013 19:05
    robaga2
    Poziom 9  

    Pobór 460 A występuję przy 45 i 46Hz i są duże wahania prądu na wskazaniach z falownika trudno określić o ile się zmieniają się wartości prądu.
    Prąd znamionowy silnika przy połączeniu w trójkąt to 558A.
    Silnik zbytnio nie jest przystosowany do pracy z falownikiem, ma tylko klasę izolacji uzwojeń F (łożyska nie są izolowane).

    Proszę o przesłanie więcej info co do porównania charakterystyki momentu w skali częstotliwości (jak do tego się zabrać).

    Dodatkowo wykonano pomiary na wyjściu z falownika , stwierdzono na jednej fazie różnice w prądzie RMS około 7A. Nie wiem czy to jest zbyt dużo, czy pomiar jest miarodajny (2 fazy po 490A, trzecia około 497A).
    Stwierdzono błąd wskazań z PT100 od 5 do 8%.
    Ale nadal temperatura uzwojeń jest zbyt wysoka wg wskazań 131 stopni i wciąż rośnie.
    Czy ktoś się orientuje jaki może być maksymalny dopuszczalny przyrost temperatury izolacji, klasa izolacji dopuszcza do max 155 stopni (w tym zawarta jest również temperatura otoczenia)?
    dzięki

    0
  • #9 18 Cze 2013 20:25
    pawelradomsko
    Specjalista Automatyk

    Temperatura 130 stopni to dużo, można zacząć obawiać się o łożyska (smarowanie) korpus i gniazda są pewnie trochę chłodniejsze, ale radzę uważać.
    Poza tym w tak wysokiej temp. następuje znacznie szybsze starzenie izolacji.
    Co do charakterystyki Mo/f to należy wg metryczki silnika odszukać (jeżeli nie masz DTR) jego dane i charakterystyki: zobaczyć w jakich zakresach obrotów silnik zachowuje wystarczającą wielkość momentu obrotowego, a gdzie krzywa wyraźnie opada.
    Na temat różnic w prądzie ( 1,5% - niby niewiele) nie mam wyrobionego zdania, ale przy założeniu jednakowego wykonania uzwojeń wydaje mi się, że nie powinno to zaistnieć.
    W chwili obecnej rozważyć należy wyłączenie tej pompy z eksploatacji do czasu rozwiązania problemu a przynajmniej do jej wystudzenia i ponownych prób.

    0
  • #10 18 Cze 2013 22:02
    PROAT
    Poziom 13  

    Różnica 7A w prądzie to jest nic dla takiej maszyny.

    Natomiast co do falownika, to kiedyś mieliśmy przypadek gdzie falownik + silnik 500kW spowodował spalenie 2 razy pod rząd transformatora 1000kVA. Mierzony prąd (RMS) był niższy od znamionowego silnika, nie mówiąc już o trafo. Po drugim spaleniu trafo przyjeżdżali nawet z politechniki i robiliśmy badania.

    Okazało się, po założeniu rejestratorów, że w pewnych warunkach falownik fiksował, powodował nakładanie się harmonicznych i grzanie uzwojeń transformatora. Pomogła wymiana falownika i zastosowanie symetrycznych kabli zasilających silnik.

    Nie mówię że tak jest u ciebie ale takie doświadczenia mam za sobą.

    Z drugiej strony 130st wewnątrz uzwojeń wydaje mi sie jeszcze OK. Zwróć się do producenta o określenie maksymalnej temp. pracy.

    Trzecia sprawa to algorytm sterowania tym falownikiem. Czy układ nie jest zbyt czuły. Czy sygnał z regulatora nie zmienia się zbyt często, tzn. czy falownik na zmianę nie przyspiesza i nie zwalnia non stop. Może to powodować niestabilna prace i podgrzewanie uzwojeń. Spróbuj znieczulic trochę układ.

    0
  • #11 18 Cze 2013 22:56
    robaga2
    Poziom 9  

    Obroty zbytnio się nie zmieniają +/- 100 obr/min łagodne spadki i wzrosty. Czy spróbować zmienić charakterystykę pracy falownika z kwadratowej na liniową.

    0
  • #12 22 Cze 2013 23:04
    robaga2
    Poziom 9  

    Z moich pomiarów wynika, że przy 1303 obr/min, napięcie międzyfazowe ma wartość 380 V, a napięcie fazowe 279V. Czy to jest możliwe, wygląda jakby dodatkowo indukowało się napięcie na stojanie. Jakby powstawały prądy pasożytnicze. (napięcie) . Ekran przewodów zasilających silnik jest podłączony w tzw. świński ogon. Nadal grzeje się uzwojenie. Silnik generuje wysokie harmoniczne tak mi się zdaje. Co o tym sądzicie

    0
  • #13 21 Lip 2013 08:50
    robaga2
    Poziom 9  

    Witam, zasilono silnik z innego falownika, temperatury spadły o około 20-25%. Wina była po stronie falownika. Temat zamykam. Za rady dzięki

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo