Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy RackSzafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Mondeo MkIII 2.0TDCi- nagrzany silnik, traci moc. Bledy z komputera....

16 Cze 2013 18:37 11484 17
  • Poziom 12  
    Witam, chciałem się podpiać pod jeden temat, ale był zablokowany i z innym silnikiem (TDDi). W czym problem:

    Posiadam Mondeo z 2002 2.0 TDCi BWY - 245 'tysiakow nakulane'. Na zimnym silniku dziala ok., problem jest gdy silnik sie rozgrzeje i przy przyspieszaniu traci moc, szarpie, spadaja z przerywami obroty, co doprowadza silnik do gaśnięcia. Po 5 minutach dłuższego kręcenia, odpala i pomalutku mogę do domu dojechać.

    Dziś samochód był pod komputerem, i były błędy:

    P1564
    P0149
    P0148

    Wynikalo by, że pompa wtryskowa, ale może coś da się uratować, bo inaczej samochod idzie na części. Porszę o pomoc.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • Poziom 30  
    Błąd P1564 wskazuje na problem z pompą.

    Trochę dziwne, bo te błędy są powszechne przy uszkodzeniu się pompy wtryskowej Bosch VP44, ale w silnikach TDDi... Jako że masz TDCi, to masz zasilanie z wspólnej szyny (Common Rail) więc to może być problem właśnie z pompą od CR.
  • Poziom 28  
    No raczej TDCI to common rail. Diagnoza układu paliwowego pożądna z podglądem parametrów oraz zasilanie pompy, przelewy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    No i oczywiście błędy jeśli stałe wyeliminowac
  • Szafy RackSzafy Rack
  • Poziom 12  
    ale czy to jest 100%, ze do wymiany owa pompa, czy dac do innego mechanika, ktory sie pobawi?

    i czy ta pomba dziala tylko jak sie silnik rozgrzewa czy na zimnym funkcjonuje tez? Jesli na zimnym, to dlaczego nie szarpie na zimnym?
  • Poziom 42  
    Schłodź pompę , nawet zimną woda i nie będziesz miał rozterki.
  • Poziom 24  
    Ostatnio taki sam problem miałem w Focusie1.4 TDCI, gdy auto zaczyna gasnąć polej pompę wodą tak żeby ją schłodzić, jak pojedzie normalnie masz winowajcę. U mnie problem leżał właśnie w pompie.
  • Poziom 12  
    emeryt2 napisał:
    Schłodź pompę , nawet zimną woda i nie będziesz miał rozterki.



    czy mam rozumiec, ze jak zimna, to bedzie ok pracowala? Tylko nagrzana zle funkcjonuje? Czy to wtedy sterownik do wymiany, jak w wielu postach na necie informuja? Chcialbym uniknac wymiany p.wtryskowej, bo inaczej naprawa w Niemczech mnie zrujnuje;/
  • Poziom 30  
    lupomadzi napisał:
    Czy to wtedy sterownik do wymiany, jak w wielu postach na necie informuja?

    Te posty z pewnością dotyczą pompy wtryskowej typu Bosch VP44, a ty masz system Common Rail więc nie masz pompy wtryskowej. Pompa wysokiego ciśnienia u Ciebie 'nabija' paliwo pod wysokim ciśnieniem w listwie zasilającej wtryski.

    lupomadzi napisał:
    czy mam rozumiec, ze jak zimna, to bedzie ok pracowala? Tylko nagrzana zle funkcjonuje?

    Sam napisałeś, że jak silnik jest zimny to samochód pracuje prawidłowo. Schłodzenia użyj tutaj w celach diagnostycznych - jak schłodzisz pompę i wszystko będzie ok, to znaczy, że jest coś z nią nie tak.
  • Poziom 12  
    Czy w takim wypadku da sie w niej cos wymienic czy tylko regeneracja lub nowa? Do samochodu z przebiegiem 245tysiakow przebiegu, nie bardzo sie oplaca tyle inwestowac chyba:/
  • Poziom 12  
    marci4 napisał:
    Błąd P1564 wskazuje na problem z pompą.

    Trochę dziwne, bo te błędy są powszechne przy uszkodzeniu się pompy wtryskowej Bosch VP44, ale w silnikach TDDi... Jako że masz TDCi, to masz zasilanie z wspólnej szyny (Common Rail) więc to może być problem właśnie z pompą od CR.


    Ale sie walnalem, mam TDDi, kurcze przez stres to walnely mi sie oznaczenia. NAwet sie ciesze ze mam pompe Boscha, bo wiecej ich serwisow jest.

    Na roznych forach wyczytalem chyba co bylo i proponuje przed regeneracja wymienic tranzystor, ktory sie przepala i sa tym objawy, ze na cieplej pompie sie ona "blokuje" co skutkuje wylaczeniem silnika. Znalazlem rowniez dane tego tranzystora irlr 3705zpbf i kosztuje on ok.5€. A czy te bledy nie moga rowniez wykazac, ze wtryski sa "kaputt"?
  • Poziom 42  
    Mogę Cię "pocieszyć" , iż sama wymiana tranzystora nie załatwi problemu - jeżeli jest to ta przyczyna!
  • Poziom 12  
    a wiec co pomoze?
  • Poziom 42  
    Zadaj sobie pytanie ; dlaczego ulica jest mokra , mokra to skutek , a przyczyna ? - deszcz a może polewaczka?
    W tej pompie też tak jest , uszkodzenie tranzystora to SKUTEK , a PRZYCZYNA?
    Jak masz taką potrzeba , dowiedź się więcej o tej pompie na naszym forum - szukaj!
  • Poziom 20  
    Tylko pełna regeneracja pompy za ok 3000zl.
  • Poziom 12  
    Mam jeszcze jedno "ale".

    Czy tranzystor , jesli jest winny, nie mogl sie przepalic ze starosci? Chyba tak. Czy Ci co wynmieniaja "sterowniki" w tej pompie, to wymieniaja tylko tranzystor? W Niemczech nikt tego nie rbi, tu najlepiej wymiana na nowe i tyle.

    Czy jak wymienie tranzystor, czy po podlaczeniu pompy trzeba ja jakos ustawiac czy "kalibrowac". pytam, bo sporo juz czytalem postow fachowcow i "fachowcow".

    Czy blad pompy nie moze wynikac z zle funkcjonujacej pompy pomocniczej pompy? Jesli ona nie dostarczy paliwa wtedy co trzeba, to pompa wtryskowa bedzie na kompie pokazywala, ze nie dziala poprawnie.

    Jak sie myle, prodze o wytlumaczenie.
  • Poziom 42  
    Jak siedzisz u Helmuta , to dlaczego tam nie zasięgniesz informacji Ci potrzebnej , a podpierasz się polskim forum i do tego nazywasz niektórych "fachowców" , sam nie znając sedna zagadnienia.
    Odrób zadaną lekcje , a nie proś o wytłumaczenie , to nie szkółka niedzielna!
    Dowiedź się co to jest nastawnik dawki .
  • Poziom 12  
    emeryt2 napisał:
    Jak siedzisz u Helmuta , to dlaczego tam nie zasięgniesz informacji Ci potrzebnej , a podpierasz się polskim forum i do tego nazywasz niektórych "fachowców" , sam nie znając sedna zagadnienia.
    Odrób zadaną lekcje , a nie proś o wytłumaczenie , to nie szkółka niedzielna!
    Dowiedź się co to jest nastawnik dawki .


    Nie mialem za zadanie obrazania nikogo, szczegolnie prawdziwych fachowcow. Sam wiesz, ze nie kazdy znajacy sie na tym, udaje w necie "fachowca" ktorego specjalnie naznaczylem cudzyslowem.

    U "Helmuta" jak pisalem wczesniej, nikt bawi sie w naprawianie tego, bpo wola wstawic nowa i juz.

    Z polskiego forum, korzystam, poniewaz uwazam, ze tu lepsi fachowcy co do napraw.

    Nie jestem tez elektrykiem czy mechanikiem, dlatego pytam na elektrodzie.

    Nie wiem czemu odebrales negatywnie moje pytania. Nie traktuje forum jako szkolki, ale szanuje bardzo kazda "podpowiedz". Mimo to sprawdze Twoje zagadnienie, wierzac, ze moze ktos jednak odpowie na moje watpliwosci.

  • Poziom 15  
    Panowie, nie ma możliwości uszkodzenia tranzystora przez zacierający się tłoczek przestawiacza kąta wtrysku, po prostu mechanika pompy nie uszkadza elektroniki, stan elektroniki nie ma nic wspólnego ze stanem mechanicznym pompy. A dlaczego ? Bo jak by ktoś wziął w łapę miernik i trochę pomierzył to by się dowiedział że, ten słynny tranzystor steruje tylko zaworem regulacji dawki paliwa, czyli cewką między przewodami wysokiego ciśnienia. Tłok - przestawiacz kąta wtrysku - czasu wtrysku, czy jak ktoś woli początku tłoczenia jest sterowany przez dolną cewkę - zawór, a ten zawór sterowany jest z kolei przez element siedmio nóżkowy bezpośrednio z ceramicznej płyty głównej sterownika a nie przez ten tranzystor. Tak więc od sterownika odchodzą dwie pary przewodów, para górna grubsza od regulacji dawki poprzez tranzystor i para dolna cieńsza od regulacji kąta wtrysku poprzez element jak pisałem wcześniej wielo nóżkowy, nie do wymiany. Zresztą ten element się nie psuje, bynajmniej ja się z tym nie spotkałem, dodatkowo powiem że zwarcie tej dolnej pary przewodów od zaworu tłoczka nie powoduje uszkodzenia sterownika. Po prostu prąd dochodzi do jakiejś wartości i następuje rozłączenie, prąd w tym obwodzie i tak nie popłynie nam duży gdyż element na płycie głównej ma połączenia grubości włosów na głowie. Dodatkowo te dolne przewody mogą być spękane, ale to tylko i wyłącznie ze starości. Nieuczciwi pompiarze oczywiście powiedzą że te przewody pękają przez zacierający się tłoczek ale jak mówię pękają tylko ze starości. Zresztą rezystancja zaworu wynosi około 10 ohm czyli z prawa ohma I = 12u/10r= 1,2 Ampera, chyba nikt nie uważa ze taki prąd może nagrzać przewody. Oczywiście jak nam te dolne cienkie przewody spękają lub sporadycznie będzie się nam robiło tam zwarcie to będzie problem z kątem wtrysku. A co do tranzystora. Nikt nie wie co tam oryginalnie było bo jest to tylko struktura krzemowa, jakby krzem wyjęty z obudowy tranzystora i napewno nie jest to jakiś irlr 2905 czy 3705 czy jaki kolwiek z allegro za 2,5 zł. Jak ktoś chce to proszę takiego irlr-a rozwalić i sprawdzić wielkość tej struktury krzemowej. Okaże się że oryginalna w sterowniku jest że 3 - 4 razy większa. Co do samych tranzystorów, to nie sugerujmy się samym prądem. Zawór dawki pobiera co najmniej 10 Amper, ale chyba nie myślicie że : dla przykładu tranzystor o prądzie maksymalnym 15A, powierzchni 1 cm kwadratowego, obciążeniu 10A, będzie się inaczej grzał od tranzystora o prądzie maksymalnym 100A, pow. 1 cm kwadratowego i takim samym obciążeniu czyli 10A. Te tranzystory będą się grzały tak samo. Tak więc najważniejszy jest tu odpowiedni montaż i chłodzenie. Ktoś kto ma stół probierczy i dostanie taką pompę do roboty w której w większości wypadków ulega uszkodzeniu tranzystor , to przecież nie powie klientowi, słuchaj miałeś szczęście tyko sterownik koszt 300 zł, tylko powie tak: zrobiłem pełną regenerację i kasuje 2,5 tyś. zł. Dostajemy gwarancję na rok i człowiek zadowolony. Także jeśli nagle nam zgaśnie samochód lub odpala lecz w ogóle nie reaguje na pedał gazu, bądź dojechaliśmy, zgasiliśmy samochód a po jakimś czasie już nie daje oznak życia to wina sterownika. Najłatwiej taki sterownik sprawdzić w warunkach domowych odcinając górną parę przewodów, tą grubszą i podłączając do niej bezpośrednio żarówkę 12v/55w. Żarówka musi świecić podczas kręcenia, jak nie to uwalony sterownik. Można też sprawdzić czy dochodzi nam zasilanie do sterownika, oczywiście też żarówką 12v/55w na włączonym zapłonie między pinami 6 i 7 w kostce od sterownika. Zdarza się przepalenie bezpiecznika, chyba jest to 15A. jak mechanik taki samochód dostanie to ładna przebitka za bezpiecznik 2,5 tyś zł. Tak bywa. Jeśli jakieś drobne pytania to mogę coś podpowiedzieć. Teraz jeszcze słówko, jeśli ktoś sam próbuje naprawić taki sterownik to wiadomo ,trzeba bardzo uważać, hybryda, połączenia jak włos, jeden fałszywy ruch i po Filipku, zamiast 250 zł, będzie 1000zł za nowy sterownik z programowaniem i kalibracją na stole probierczym , bo inaczej z nowym się nie da. No chyba ze kupimy sprawną używkę. Jeśli już mechanik nam pomaga to niech nie demontuje całej pomp tylko sam sterownik. Wiadomo mechanik od razu chce demontować całą pompę bo za demontaż i ponowny montaż kilka stów w kieszeni już jest.