Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra H kombi 2006 r. - - wysoka temperatura układu chłodzenia

Maras.2005 17 Cze 2013 16:57 31974 25
  • #1 17 Cze 2013 16:57
    Maras.2005
    Poziom 10  

    Witam

    Posiadam Astrę H z 2006 r. z silnikiem Z16XEP, mój problem dotyczy wysokiej temperatury w układzie chłodzenia i nie włączającego się wentylatora chłodnicy.
    Ale po kolei jakiś czas temu zauważyłem (stojąc w korku) iż temperatura w układzie chłodzenia wzrosła do ok. 107 °C i nie włączył się wentylator, klimatyzacja wtedy była wyłączona. W domu sprawdziłem bezpieczniki i "na krótko" przekaźniki wentylator się załączał zarówno I i II bieg. Przy pomocy przyrządu diagnostycznego wszystkie dwa biegi wentylatora chłodnicy też da się załączyć.
    Dzisiaj pod domem zostawiłem włączony silnik (bez włączonej klimatyzacji) i silnik osiągnął temperaturę 111 °C (wskazanie na wyświetlaczu w trybie serwisowym) i wentylator dalej się nie załączył.
    Dodam iż przy włączonej klimatyzacji wentylator się załącza i schładza silnik, termostat też raczej dobry po chłodnica jest gorąca i płyn górną rurką od chlodnicy wraca do zbiorniczka.
    Do układu zalany płyn a nie wodą.
    Przy pomocy metody "hamulec-gaz" nie mam żadnych zapamiętanych błędów.

    Proszę o poradę co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, uszkodzony korek zbiornika lub sam zbiornik (i nie trzymające nadciśnienie, gwint na zbiorniku jest trochę uszkodzony "starty") czy może czujnik temperatury wody tylko nie wiem jak go sprawdzić i gdzie szukać.
    Nie wiem czy są np. dwa czujniki jeden główny do sterownika który załącza wentylator a drugi np. do wskaźnika temp. na wyświetlaczu.

    Z góry dziękuje za porady.

    Pozdrawiam
    Marek

    0 25
  • Pomocny post
    #2 17 Cze 2013 17:55
    Orochimaru
    Poziom 31  

    W tym silniku są dwa czujniki temp. Jeden przy termostacie, drugi w chłodnicy.
    Przy małym obciążeniu silnika termostat otwiera się dopiero przy 105*C, więc w chłodnicy pewnie była zbyt niska temp. do załączenia wentylatora.
    100*C - 1 bieg,
    105*C - 2 bieg.

    1
  • #3 17 Cze 2013 20:01
    Maras.2005
    Poziom 10  

    Orochimaru napisał:
    W tym silniku są dwa czujniki temp. Jeden przy termostacie, drugi w chłodnicy.
    Przy małym obciążeniu silnika termostat otwiera się dopiero przy 105*C, więc w chłodnicy pewnie była zbyt niska temp. do załączenia wentylatora.
    100*C - 1 bieg,
    105*C - 2 bieg.


    No dobrze ale te 111 °C nie osiągnąłem przy małym obciążeniu silnika, wróciłem z trasy przy włączonej klimatyzacji temperatura w czasie jazdy wahała się od 96 do 102 °C, więc samochód był już rozgrzany i chłodnica gorąca, wyłączyłem klimatyzację i zostawiłem pracujący silnik, żeby zobaczyć czy załączy się może wentylator, ale się nie załączył i temp. wzrosła od tych 102 °C do 111 °C, dalej nie sprawdzałem tylko włączyłem klimatyzację i wiatrak zbił temp. do ok. 97 °C.

    W załączeniu przesyłam zdjęcie z mojej skrzynki bezpiecznikowej w przedziale silnika, w instrukcji obsługi przeczytałem iż dla tej wersji skrzynki "A"w polu nr 5 powinien być bezpiecznik odpowiedzialny za wentylator chłodnicy ale u mnie go nie było odkąd kupiłem samochód (nie nowy).

    2
  • #4 17 Cze 2013 21:15
    Stefan1406
    Poziom 1  

    Witam mam ten sam problem co opisujesz i tez zaden mechanik nie wie co moze byc bo nie ma takiego komputera co pokarze dokladnie o jaką zecz chodzi .ja zagrzalem astre do 115 stopni i wiatrak sie włączyl

    Dodano po 6 [minuty]:

    moze byc wecej przyczyn bo ja juz wymienilem czujnik na silniku i nic to nie dalo jeszcze moze byc czujnik na chlodnicy albo uszczelka pod głowicą albo termostat wiec ciezko powiedziec

    -1
  • Pomocny post
    #5 17 Cze 2013 22:01
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Cytat:
    zostawiłem pracujący silnik, żeby zobaczyć czy załączy się może wentylator, ale się nie załączył

    Silnik pracujący na biegu jałowym nie jest praktycznie w ogóle obciążony.
    Wentylator jest załączany przekaźnikami, więc to że w ogóle się włącza - czy to po włączeniu klimatyzacji, czy poprzez test diagnoskopem - świadczy o tym, że całe sterowanie i zasilanie działa. Przy Twoim silniku, za zasilanie wentylatorów, odpowiada bezpiecznik nr 6. Jak widać siedzi na swoim miejscu.
    Czujnik temp. chłodnicy jest na jej wylocie, więc nawet jeśli będzie gorąca, to nie znaczy, że trzeba włączać wentylator. Przy 90*C nie będziesz mógł dotknąć chłodnicy, a do włączenia pierwszego biegu jeszcze kawałek.
    Jeśli nadal masz dostęp do diagnoskopu, to w parametrach bieżących powinieneś mieć wyszczególnioną temp. silnika i temp. chłodnicy.

    1
  • Pomocny post
    #6 17 Cze 2013 22:05
    lopr_pol
    Poziom 22  

    Maras.2005 napisał:
    Orochimaru napisał:
    W tym silniku są dwa czujniki temp. Jeden przy termostacie, drugi w chłodnicy.
    Przy małym obciążeniu silnika termostat otwiera się dopiero przy 105*C, więc w chłodnicy pewnie była zbyt niska temp. do załączenia wentylatora.
    100*C - 1 bieg,
    105*C - 2 bieg.


    No dobrze ale te 111 °C nie osiągnąłem przy małym obciążeniu silnika, wróciłem z trasy przy włączonej klimatyzacji temperatura w czasie jazdy wahała się od 96 do 102 °C, więc samochód był już rozgrzany i chłodnica gorąca, wyłączyłem klimatyzację i zostawiłem pracujący silnik, żeby zobaczyć czy załączy się może wentylator, ale się nie załączył i temp. wzrosła od tych 102 °C do 111 °C, dalej nie sprawdzałem tylko włączyłem klimatyzację i wiatrak zbił temp. do ok. 97 °C.

    W załączeniu przesyłam zdjęcie z mojej skrzynki bezpiecznikowej w przedziale silnika, w instrukcji obsługi przeczytałem iż dla tej wersji skrzynki "A"w polu nr 5 powinien być bezpiecznik odpowiedzialny za wentylator chłodnicy ale u mnie go nie było odkąd kupiłem samochód (nie nowy).


    Dla twojej wersji tylko jeden bezpiecznik wentylatora 40A w pozycji FE6, wentylator dwa biegi, pierwszy bieg przez rezystor, sterowanie przez dwa przekaźniki K12, K13. (Jak z testu dwa biegi chodzą to obwody są OK, uwaga opisy wybite na plastiku UEC'a mogą nie pokrywać się z rzeczywistymi pozycjami przekaźników i bezpieczników)
    Dwa czujniki temperatury: na silniku i na chłodnicy oba podłączone pod ecu silnika, w menu serwisowym widzisz zapewne temp. z silnika.
    Wentylatory zapewne sterowane z cz. chłodnicy, możliwe że chłodnica zamulona lub pompa niedomaga, silnik ma np. 110°C a w chłodnicy dopiero 98°C lub czujnik na silniku zawyża temperaturę.

    -1
  • #7 18 Cze 2013 17:54
    Maras.2005
    Poziom 10  

    [quote="Orochimaru"]

    Cytat:

    Jeśli nadal masz dostęp do diagnoskopu, to w parametrach bieżących powinieneś mieć wyszczególnioną temp. silnika i temp. chłodnicy.


    Wprawdzie dostępu do diagnoskopu już nie mam (przynajmniej darmowego), ale mam wcześniej zakupiony interfejs ELM327.
    Może z jego pomocą z jakimś programem (?) uda się podejrzeć te parametry.

    1
  • #8 18 Cze 2013 18:00
    lopr_pol
    Poziom 22  

    ELM'em będzie ciężko, coś tam z silnika pokaże. Zainwestuj w chińczyka opcom'a to podstawa w oplach (powinni go dodawać fabrycznie :) )
    Poza tym poszukaj w necie TIS'a będziesz miał schematy itp.

    1
  • #9 18 Cze 2013 18:13
    jacek0503
    Poziom 21  

    No właśnie panowie. Czy ktoś jest w stanie określić w jasny i prosty sposób jaka powinna być temperatura silnika aby włączył się wentylator? Czytam i czytam i nikt nie jest w stanie podać tych wartości-na różnych forach min. forum Astry. Pozdrawiam. J

    1
  • #10 18 Cze 2013 19:54
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Nie da się tego określić, bo to zależy od temp. chłodnicy.

    0
  • #11 11 Paź 2013 19:47
    Shah_82
    Poziom 1  

    Może trochę odgrzewam kotleta, ale kupiłem niedawno Astrę H z silnikiem Z16XE1 i też byłem zaniepokojony tym, że nie załącza się wentylator. Odczekałem, aż temperatura urosła do 113°C i wtedy wentylator się włączył. Podobno temperatura załączania się wentylatora chłodnicy w tych autach to 110°C.

    2
  • #12 26 Paź 2013 08:37
    Maras.2005
    Poziom 10  

    Dziękuje wszystkim za pomoc. Temat zakończony.

    2
  • #13 12 Maj 2014 20:19
    michaljaskiewicz
    Poziom 1  

    Maras.2005 Bardzo proszę napisz w jaki sposób rozwiązałeś problem . "Fachowcy" sprawdzili moja Astre i twierdzą że wszystko jest OK a płyn jak sie gotował tak gotuje sie nadal .

    3
  • #14 12 Maj 2014 20:52
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    A płyn masz jaki? Jak z supermarketu to... wymiana.

    1
  • #15 22 Sty 2015 16:24
    lukmistrz
    Poziom 13  

    Witam, podłącze się pod temat... wczoraj wymieniłem termostat i teraz sprawa wygląda tak że, jak wejdę w TEST MODE w komputerze pokładowym pozycja coolant rośnie do 103-104 stopni i nagle spada do 95-96 i znowu do 103 i znowu do 95-96 to tak ma być? silnik Z16XER Astra H GTC?

    4
  • #16 24 Mar 2015 20:19
    Pawel200_20
    Poziom 14  

    Witam
    Nie wiem czy ktoś tu jeszcze zagląda?
    Ja też mam 1.6 (105KM), temp. zawsze była w przedziale 94-96 stopni-wskazania TEST MODE. Zamontowałem gaz i dzisiaj samochód stał z włączonym silnikiem ok 20 minut. Temperatura wzrosła do 115 stopni. Później po długiej jeździe stanąłem w korku i temperatura 103 stopnie więc włączyłem ogrzewanie i momentalnie spadła do 96. Czy to juz czas na termostat czy może czujnik?

    5
  • #17 19 Maj 2015 09:51
    jactra
    Poziom 10  

    Ja tu zaglądam. Też mam podobny problem. W związku z tym mam pytanie o dwustopniowość czujnika temp. płynu chłodniczego. Piszecie, że I stopień powinien się włączyć przy 100°st. C. Przetrzymałem swój kiedyś do 112° i wiatrak w ogóle nie zakręcił. Rozumiem, że I stopień - wiatrak kręci wolniej, II stopień - wiatrak kręci szybciej, tak? Więc jeśli przy 112° w ogóle nie kręci tzn. coś jest nie tak?

    Pozdrawiam
    Jacek

    2
  • #18 26 Maj 2016 21:04
    valdek88
    Poziom 9  

    Witam,

    Borykam sie z tym pb od dawna, wlasciwie od Lutego tego roku, tylko od Lutego (!)
    Dlaczego "tylko" ? Odpowiedz jest prosta ! W tym aucie nie ma niczego co by nas, uzytkonikow informowalo o tym jak blisko jestesmy katastrofy ! No tak, bo jesli tamperature plynu osiaga 105 - 117 °C to nie trudno przewidziec co sie moze wydarzyc ! Domyslam sie jak wielu uzytkownikow tego auta o tym po prostu nie wie, tak jak ja nie wiedzialem do Lutego br. Dowiedzialem sie przy okazji wymiany pompy. I od tamtego czasu spedzilem godziny na analize pb i co ? I nic. ECU przeprogramowany, instalacja sprawdzona ( wiele razy ) czujnik na chlodnicy wymieniony a wentylo jak stalo tak stoi ! Ale (!) przy okazji kolejnego sprawdzania ( OP-COM ) zauwazylem w takcie odczytywania danych z ECU opcje klimatyczna ! Cos takiego bylo czytane z ECU wiec wniosek jest prosty ! To auto musi byc programowane ( logicznie ! ) do roznych stref klimatycznych ! I jak sadze, zostalo tak sprytnie przez "naszego ukochanego" producenta tak zaprogramowane zeby ludzie latali od jednego do drugiego mechanika i oczywiscie do ASO ! Po co ? Po to zeby sie dowiedziec ze, trzeba wymienic ECU no i oczywiscie zaplacic za plus caly ten bazar z zaprogramowaniem ! Ile taka "usluga" moze kosztowac ? Tak na "oko" jakies 3 patyki. Poniewaz zauwazylem ta "opcje" zupelnie nie dawno wiec jutro wykonam kilka telefonow do GM zeby sie podzielic obserwacjami i ..... bedzie mnie slychac, oj bedzie ! Tak na poczatek panowie zechca mi odpowiedziec na pytanie DLACZEGO w tym modelu NIE MA nic co by informowalo posiadacza o tym jakze waznym parametrze jakim jest temperatura plynu chlodzacego silnik ! I nie zadowole sie byle jakim wyjasnieniem ! Rzecz mi pachnie na odlegosc sadem ! Jesli oczywiscie nie otrzymam wyjasnien i doprowadzenia do ladu tego bajzlu ! CDN !

    Dodano po 14 [minuty]:

    Gwoli scislosci i zeby nie bylo zadnych watpliwosci :

    W tym aucie sa trzy ( 3 ! ) stopnie chlodzenia silnika !

    Pierwszy stopien to 90°C przy ktorej to temperaturze powinien sie wlaczyc wentylator na niskich obrotach

    Drugi stiopien to 100°C wiec wentylator na srednie obroty

    Trzeci stopien to 105°C i wentylo na full

    Wszystkie te dane z TIS2000

    Oczywiscie nic nie dziala !

    3
  • #19 26 Maj 2016 22:55
    kckijk
    Poziom 2  

    Przy ilu stopniach powinien wlaczyc sie wentylator w z16xe1? Mi wlacza sie gdy jest tyle stopni co na zdjeciu z opcoma (biore pod uwage ta pierwsza temperaure, jesli sie nie myle?) Wydaje mi sie, ze za pozno wlacza sie wentylator.. Dodam, ze mam problem z przegrzewajacym sie i pekajacym kolektorem, dlatego tez szukam przyczyny pekania gdyz szkoda mi by znow kolejny katalizator peknal.. (pierwszy orginany zaspawałem, później wymieniłem na zamiennik, który też pękł a teraz mam używke) Wentylator ma dwa biegi (1 bieg wczoraj naprawilem poprzez wymiane bezpiecznika termicznego w kostce przy wentylatorze, wczesniej dzialal tylko 2 bieg, ktory sie zalaczal przy jeszcze wyzszej temperaturze). Ale wydaje mi sie, ze przez taka blachostke nie pekalby katalizator.. co sadzicie?

    Opel Astra H kombi 2006 r. - - wysoka temperatura układu chłodzenia

    1
  • #20 26 Maj 2016 23:02
    valdek88
    Poziom 9  

    Trzeba by zerknac w TIS zeby miec pewnosc ale, jak sadze, kolejnosc jest taka jak w przypadku Z16XEP

    0
  • #21 26 Maj 2016 23:27
    kckijk
    Poziom 2  

    Co to TIS? Najpierw temp. silnika potem na trzeciej pozycji temp. chłodnicy?

    0
  • #22 27 Maj 2016 16:08
    valdek88
    Poziom 9  

    TIS a raczej TIS2000 to program / narzedzie / baza danych ktore sluzy przy naprawach samochodow produkowanych przez GM pod nazwa Opel/Vauxhall/Holden i tp.

    Dzis zastapiony przez Global-TIS ktory pozwala siegac do informacji waznych, schematow i tp. ale rowniez dokonac aktualizacji oprogramowania ( ECU i td ) za oplata, oczywiscie.

    Tak, jesli temperatura silnika osiagnie 90°C wentylator powinien sie wlaczyc na malych obrotach, jesli 100°C na srednich i w koncu 105°C na maksymalnych.

    Jesli termostat otwiera sie przy 89°C to jest szansa ze, wentylator wlaczy sie na srednich obrotach pod warunkiem ze te 89°C zostanie przekroczone i ze bedzie sie utrzymywala dosc dlugo. Dlaczego ? Dlatego ze sonda znajduje sie w dolnej czesci chlodnicy w prawym jej rogu i trzeba czasu zeby w tym zakatku temperatura osiagnela 100°C lub wiecej. I jesli temperature bloku przekroczy 105°C wentylo powinno wlaczyc sie na max. Nie jest wykluczone ze, informacje z obu sond pozwalaja uruchomic ventylo na max - tego nie wiem ale, przypuszczam ze obie. Druga szybkosc ma na celu ochrone chlodnicy przed eksplozja dlatego ze podana jest wartosc min napiecia jakie powinno sie na niej ( sondzie ) pojawic przy 100°C. Konstruktor zalozyl wiec ze, tempratura chlodnicy nie powinna przekroczyc 100°C.

    1
  • #23 12 Lip 2017 13:27
    mattheus85
    Poziom 10  

    panowie. Termostat otwiera się, zgodnie z jego specyfikacją, przy 105 stopniach więc jakim cudem wentylator miałby się włączać skoro mały obieg krąży...
    W innych autach termostat otwiera przy np 92stopniach to pierwszy bieg wentylatora włączy się około 100 stopni a z16XEP ma 105 wiec 113stopni to pierwszy bieg.

    3
  • #24 11 Paź 2018 20:47
    duglas50
    Poziom 2  

    Witam . Ja mam Zafirę 1.6 XEP 2006 rok na gazie. Tez mam z tym problem że stojąc w korku muszę zbijać temperaturę klimatyzacją w upały. Gdy tego nie robię to temperatura silnika dochodzi nawet 115 stopni zanim wiatrak się włączy. Dodam że kilka węży już musiałem wymienić bo mi popękały a i silnik jest słabszy będąc przegrzany. Też biegam od mechanika do mechanika i są zdziwieni jak im to mówię , jak wpadłem na pomysł żeby założyć ręczne włączanie wiatraka jakimś przyciskiem to mi jeden powiedział że chcę być lepszy od fabryki. Już brak mi koncepcji co z tym fantem zrobić Dziwne jest zachowanie forumowiczów że nic nie mówią jak to rozwiązali . Pozdrawiam.

    0
  • #26 12 Lis 2018 13:41
    duglas50
    Poziom 2  

    Niestety te podpowiedzi mi nie pomogły bo wentylator załącza się w dwóch stopniach ale w temperaturze dopiero 111 stopni.

    0